X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB
Beste laat je hem elke 2-3 jaar bijvullen.
Extra tip: zet je airco de laatste 5 á 10 minuten van de rit uit. Dan kan de condens verdampen en heb je minder kans op algen/schimmel in je systeem.
Coding in the cold; <brrrrr />
Ik zou niet aanraden om vaak zonder airco te rijden om te voorkomen dat je aircogas verliest of om het brandstofverbruik te verbeteren. Een aircosysteem wordt niet beter van veel niks doen, in dat aircogas zit ook een smeermiddel voor de aircopomp en het houd ook de pakkingen en afdichtrubbers van het airco systeem in goeie staat. En reparaties aan het aircosysteem van je auto zijn duur, dat win je niet terug met minder airco gebruiken.
Als je de airco niet gebruikt, kan de smeering van de pomp en pakkingen langzaam minder worden, daar kan dus met de tijd wat gaan lekken, maar veelal bij gebruik al weer snel dicht gaat, dat soort 'lekken' valt natuurlijk niet op bij het bijvullen. Dus zelfs als je hem niet nodig vind, zet hem gewoon af en toe aan, zodat alles goed blijft lopen en geen 'tijdgaatjes' gaan onstaan.
edit, wat dus @FastFred al zei hierboven
Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.
Misschien ook interessant voor hier in deze topic: Ik heb een kopie gevraagd en op papier gekregen wat ze hebben gedaan:
Airco
Leeghalen: 0,095 KG
Afpersen: 19 BAR +- 30 Minuten
Vacumeren: +- 30 minuten
Vullen: 0,480 KG
Airco controle: 7 graden
Het gaat niet per liter wat ik eerst dacht, maar het gaat per kilo. Ik ken de cijfertjes niet. Heeft iemand ervaring en enige kennis wat ik er hier van moet denken?
Hij zei we hebben met een vacuum gekeken op lekkages en er was helemaal niks.
Ik heb mijn Aygo op 12 december 2014 gekocht en nooit de airco laten bijvullen of vernieuwen. Ik kocht de auto met een kilometerstand van 30.000 KM en vandaag 177.979 KM op de teller. Bouwjaar Mei 2010 en de auto was 1 eigenaar en altijd goed onderhouden bij de officiële Toyota dealer. Ik kocht de auto bij de officiële dealer.
X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB
Vooral bij kleine motoren kan dat behoorlijk oplopen. Terwijl een grotere motor er minder last van heeft.
Met mijn Forester met 2.0 liter motor is het verschil minimaal qua brandstofverbruik met Airco wel of niet aan.
2 a 3 % met climatecontrol.
Mijn Aygo heeft inderdaad een kleine motor deze is 1.0 en is heel zuinig in omgang. Ik merk wel verschil dat het nu veel beter en goed werkt en het wordt koud in de auto met airco aan. Wat mij opvalt is dat hij nu veel sneller koud wordt dan voor de onderhoud. Het duurde toen minuten of het bleef lang warm, voordat het echt kouder werd. De auto is nu heerlijk fris van geur na de onderhoud.D-dark schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 13:52:
Extra verbruik is helaas ook afhankelijk van hoeveel interieur er gekoeld moet worden en grootte van de motor.
Vooral bij kleine motoren kan dat behoorlijk oplopen. Terwijl een grotere motor er minder last van heeft.
Met mijn Forester met 2.0 liter motor is het verschil minimaal qua brandstofverbruik met Airco wel of niet aan.
2 a 3 % met climatecontrol.
[ Voor 100% gewijzigd door TBTL op 28-05-2021 21:08 ]
Dit is dan wel alleen als het erg heet is, dit is ook afhankelijk van, of je wel of geen airco compressor hebt met variabele opbrengst.
De meest voorkomende oorzaak is dat de condensor als gevolg van steenslag minimale gaatjes of haarscheurtjes krijgt. Die zijn met het blote oog vaak niet eens te zien, maar het systeem gaat er wel langzaam door lekken. Dat lekken gaat dermate langzaam dat het vaak ook niet met een druktest is vast te stellen - het duurt dan weken tot maanden voordat je een paar honderd gram koudemiddel kwijt bent.
Het is normaal dat een condensor niet het eeuwige leven heeft. Als hij na vijf jaar een keer vervangen moet worden, is dat niet vreemd. Het systeem kan natuurlijk ook op andere plaatsen lekken, ook dat is niet heel vreemd.
Mocht de garage een klein lek willen opsporen, dan wordt dat meestal gedaan door het systeem opnieuw af te vullen en er tracervloeistof op basis van een fluorverbinding aan toe te voegen. Als het systeem dan lekt, is het lek soms een paar weken later op te sporen met een UV-lamp, waardoor de tracer fluorescerend oplicht.
Een goede grap mag vrienden kosten.
Mijn koelvloeistof was ook bijna helemaal op en heb deze zelf bijgevuld door 1 liter koelvloeistof te kopen. Ik heb het helemaal gevuld tot aan de maximale toegestane streep. Ik had deze sinds aankopen nooit bijgevuld of ik weet niet of Toyota dealer dit onderhoud tijdens een onderhoudsbeurt.
[ Voor 18% gewijzigd door Van der Berg op 11-06-2021 16:22 ]
Van der Berg schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 16:18:
Het is vandaag precies 2 weken geleden na het onderhoudsbeurt van de Airco. Het werkt nog steeds zeer goed en ik ben blij dat de airco het weer doet. Het enige wat mij opvalt soms af en toe merk ik dat het eventjes duurt voordat het koud is in de auto, dit is vooral bij het opstarten en wegrijden. Ik zet de airco meteen aan. Heeft dit waarschijnlijk te maken met de kleine motor 1.0 binnen mijn Aygo?
Als de koelvloeistof op het minimumpeil zit, is het systeem nog lang niet leeg. Als je een melding krijgt dat je koelvloeistof moet bijvullen is dat ook geen acuut probleem, daar kun je normaliter gewoon mee naar huis rijden en daar een litertje erbij gooien. Pas als je een melding krijgt dat je onmiddellijk moet stoppen heb je een urgent probleem. Let wel op dat je je strikt aan het voorschrift van de fabrikant houdt - je kunt niet willekeurige koelvloeistof erbij gooien (bijvoorbeeld rode koelvloeistof bij blauwe vloeistof). Toevallig overkwam mijn vrouw gisteren precies hetzelfde. De garage heeft er een litertje bijgegooid een daarmee was de kous af. Ook dit zal wel te maken hebben met de warme dagen, die net het laatste zetje geven van nét genoeg naar net te weinig.Mijn koelvloeistof was ook bijna helemaal op en heb deze zelf bijgevuld door 1 liter koelvloeistof te kopen. Ik heb het helemaal gevuld tot aan de maximale toegestane streep. Ik had deze sinds aankopen nooit bijgevuld of ik weet niet of Toyota dealer dit onderhoud tijdens een onderhoudsbeurt.
[ Voor 9% gewijzigd door Tomatoman op 11-06-2021 16:44 ]
Ik heb een tijdje een C1 (= Aygo) gereden en de impact van de airco aan/uit was enorm. Al helemaal bij een klein heuveltje op komen of de oprit van de snelweg versnellen naar 100/120km/u.Van der Berg schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 13:56:
[...]
Mijn Aygo heeft inderdaad een kleine motor deze is 1.0 en is heel zuinig in omgang. Ik merk wel verschil dat het nu veel beter en goed werkt en het wordt koud in de auto met airco aan. Wat mij opvalt is dat hij nu veel sneller koud wordt dan voor de onderhoud. Het duurde toen minuten of het bleef lang warm, voordat het echt kouder werd. De auto is nu heerlijk fris van geur na de onderhoud.
Puur omdat het zo'n klein motortje is, met weinig "extra".
Bottomline, gewoon normaal auto-onderhoud en wat je kan verwachten bij dergelijke kilometerstand.
Ook het verlies van koelvloeistof. Even in de gaten houden, misschien is ergens een slang of pakking niet meer lekker.
Ik neem aan dat je de afgelopen 3 jaar een nieuwe distributieriem hebt laten zetten en de koelvloeistofpomp vervangen is?
BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,
Ik heb rose-kleur geen blauwe koelvloeistof gekocht en ik laat dit even na kijken bij Toyota bij de volgende onderhoudsbeurt. Mijn neef controleert mijn olie en kwam erachter dat de koelvloeistof bijna leeg is. Ik had nog geen melding gekregen op op mijn teller in de dashboard. Ik rij er nu weer mee en ben voorlopig veilig. Mijn neef beweerde dat ik zonder koelvloeistof mijn auto naar de sloop moet.Tomatoman schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 16:38:
[...]
Nee hoor, dat heeft mijn big ass motor ook met dit warme weer. Ik vermoed dat het komt door de grote hoeveelheid warmte in de motorruimte, die zorgt dat het wat langer duurt voordat je echt koude lucht voelt.
[...]
Als de koelvloeistof op het minimumpeil zit, is het systeem nog lang niet leeg. Als je een melding krijgt dat je koelvloeistof moet bijvullen is dat ook geen acuut probleem, daar kun je normaliter gewoon mee naar huis rijden en daar een litertje erbij gooien. Pas als je een melding krijgt dat je onmiddellijk moet stoppen heb je een urgent probleem. Let wel op dat je je strikt aan het voorschrift van de fabrikant houdt - je kunt niet willekeurige koelvloeistof erbij gooien (bijvoorbeeld rode koelvloeistof bij blauwe vloeistof). Toevallig overkwam mijn vrouw gisteren precies hetzelfde. De garage heeft er een litertje bijgegooid een daarmee was de kous af. Ook dit zal wel te maken hebben met de warme dagen, die net het laatste zetje geven van nét genoeg naar net te weinig.
Nee, ik heb in mijn Aygo geen distributieriem, maar dit is van ketting en hoeft volgens Toyota nooit vervangen te worden. Ik hou het nu wel bij en was wel geschrokken van te weinig koelvloeistof.DropjesLover schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 16:49:
[...]
Ik heb een tijdje een C1 (= Aygo) gereden en de impact van de airco aan/uit was enorm. Al helemaal bij een klein heuveltje op komen of de oprit van de snelweg versnellen naar 100/120km/u.
Puur omdat het zo'n klein motortje is, met weinig "extra".
Bottomline, gewoon normaal auto-onderhoud en wat je kan verwachten bij dergelijke kilometerstand.
Ook het verlies van koelvloeistof. Even in de gaten houden, misschien is ergens een slang of pakking niet meer lekker.
Ik neem aan dat je de afgelopen 3 jaar een nieuwe distributieriem hebt laten zetten en de koelvloeistofpomp vervangen is?
Ik heb alleen 1 maand geleden de V-Snaar vervangen bij de motor die af en toe geluid maakte.
[ Voor 4% gewijzigd door Van der Berg op 11-06-2021 16:53 ]
Ja, dat zou jouw dealer tijdens de beurt moeten opmerken/bijvullen. Is onderdeel van het standaardprogramma.Van der Berg schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 16:18:
Mijn koelvloeistof was ook bijna helemaal op en heb deze zelf bijgevuld door 1 liter koelvloeistof te kopen. Ik heb het helemaal gevuld tot aan de maximale toegestane streep. Ik had deze sinds aankopen nooit bijgevuld of ik weet niet of Toyota dealer dit onderhoud tijdens een onderhoudsbeurt.
En daarom krijg je die melding niet pas als het systeem helemaal leeg is, maar als het koelvloeistofpeil onder het veilige minimum komt.Van der Berg schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 16:49:
[...]
Mijn neef beweerde dat ik zonder koelvloeistof mijn auto naar de sloop moet.
Helaas ben ik ervaringsdeskundige op het gebied van koelvloeistoflekken

Je waterpomp loopt over de multiriem (jouw V-snaar die je net hebt vervangen). Omdat je van een losse slippende mulririem naar een strak gespannen multiriem gaat kan de waterpomp gaan lekken. Kijk dat dus eerst even na.Van der Berg schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 16:52:
[...]
Nee, ik heb in mijn Aygo geen distributieriem, maar dit is van ketting en hoeft volgens Toyota nooit vervangen te worden. Ik hou het nu wel bij en was wel geschrokken van te weinig koelvloeistof.
Ik heb alleen 1 maand geleden de V-Snaar vervangen bij de motor die af en toe geluid maakte.
Veel auto's hebben niet eens sensoren voor kvs niveau. Eerste wat je dan merkt is temperatuur te hoog vanwege te weinig kvs.Tomatoman schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 17:05:
[...]
En daarom krijg je die melding niet pas als het systeem helemaal leeg is, maar als het koelvloeistofpeil onder het veilige minimum komt.
Helaas ben ik ervaringsdeskundige op het gebied van koelvloeistoflekken, maar dat is off topic.
Overkwam me bij mijn rokende 206 ook, sensor naar nulpunt en daarna direct in het rood, mocht ruim een liter bij

[ Voor 33% gewijzigd door _JGC_ op 11-06-2021 18:16 ]
Ik zal het navragen of ze de waterpomp kunnen nakijken. Is dat niet standaard bij het vervangen van de V-snaar?_JGC_ schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 17:45:
[...]
Je waterpomp loopt over de multiriem (jouw V-snaar die je net hebt vervangen). Omdat je van een losse slippende mulririem naar een strak gespannen multiriem gaat kan de waterpomp gaan lekken. Kijk dat dus eerst even na.
[...]
Veel auto's hebben niet eens sensoren voor kvs niveau. Eerste wat je dan merkt is temperatuur te hoog vanwege te weinig kvs.
Overkwam me bij mijn rokende 206 ook, sensor naar nulpunt en daarna direct in het rood, mocht ruim een liter bij.
Is ook gewoon standaard onderhoud bij die kilometerstandVan der Berg schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 16:52:
[...]
Nee, ik heb in mijn Aygo geen distributieriem, maar dit is van ketting en hoeft volgens Toyota nooit vervangen te worden. Ik hou het nu wel bij en was wel geschrokken van te weinig koelvloeistof.
V-snaar / aandrijfriem en distributieriem / ketting zijn 2 verschillende dingenVan der Berg schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 19:33:
[...]
Ik zal het navragen of ze de waterpomp kunnen nakijken. Is dat niet standaard bij het vervangen van de V-snaar?
De distributieriem of ketting zit op de zijkant van het blok en drijft kritieke dingen aan, kleppen, oliepomp en waterpomp.
Een V-snaar of aandrijfriem drijft onder andere stuurbekrachtiging, dynamo en airco aan.
[ Voor 36% gewijzigd door DropjesLover op 11-06-2021 19:46 ]
BThGvNeOA
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,
Melding op je dashbord van laag niveau koelvloeistof zal je ook niet krijgen. Een Aygo is echt helemaal maximaal uitgekleed. Enkel de waarschuwing dat de motortemperatuur oploopt / te hoog is (door geen koelvloeistof).Van der Berg schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 16:49:
[...]
Ik heb rose-kleur geen blauwe koelvloeistof gekocht en ik laat dit even na kijken bij Toyota bij de volgende onderhoudsbeurt. Mijn neef controleert mijn olie en kwam erachter dat de koelvloeistof bijna leeg is. Ik had nog geen melding gekregen op op mijn teller in de dashboard. Ik rij er nu weer mee en ben voorlopig veilig. Mijn neef beweerde dat ik zonder koelvloeistof mijn auto naar de sloop moet.
BThGvNeOA
Edit:
@Van der Berg Bij de aygo loopt de waterpomp over de achterkant van de riem. Wat ook nog wel eens wil is dat het rubber van de poelie van de waterpomp scheurtjes krijgt door slijtage of ouderdom, vervolgens gaat ie dansen op de riem en sloopt ie het lager van de waterpomp. Vaak merk je dat pas na het vervangen van de riem, dan heb je nml weer een ruwe achterkant waar die poelie heerlijk op kan stuiteren. In jouw geval sloopt ie alleen waterpomp en riem.
Heeft me bij de 207 destijds veel geld gekost:
riem
waterpomp
waterpomp poelie
krukaspoelie
omkeerrol
Omkeerrol en beide poelies compleet kaal gevreten door gestuiter van de waterpomp, 4000km na vervangen van de multiriem alles kapot.
[ Voor 78% gewijzigd door _JGC_ op 11-06-2021 20:54 ]
Als het lekken echt weinig is zou je kunnen volstaan met bijvullen. Maar het lekken zal altijd erger worden.
Johann Sebastian Bach
Ligt een beetje aan de buitentemperatuur. Onder de 4 graden Celsius doen airco's niks meer.J.S. Bach schreef op maandag 14 juni 2021 @ 21:26:
Airco worden ook vergeten in de winter. Juist dan zijn ze effectief.
Werking airco bij temperaturen beneden 4 graden: Als het even begint te vriezen krijgen wij vaak te horen dat de airco minder of helemaal niet meer werkt!! Schrik niet, een auto airco kan bij temperaturen rond en onder het vriespunt (beneden 4 graden) gewoon niet werken. Er is dus waarschijnlijk niets met uw installatie aan de hand, maar de natuurwetten zorgen ervoor dat de airco niet aanslaat.
[ Voor 45% gewijzigd door LordSinclair op 14-06-2021 21:36 ]
There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.
I know maar moderne auto's hebben dat toch wel geregeld? Athans in mijn Fiesta en Vrachtwagen is het zo geregeld. En dan bij het indrukken krijg ik een melding dat A/C tijdelijk staat uitgeschakeld.... En boven de 4 graden doen ze het weerLordSinclair schreef op maandag 14 juni 2021 @ 21:36:
[...]
Ligt een beetje aan de buitentemperatuur. Onder de 4 graden Celsius doen airco's niks meer.
[...]
Johann Sebastian Bach
Ik heb vandaag wederom gecontroleerd na 3 weken na het vullen. Het zit nog steeds op peil en is niet minder gewordenBadEendTerror schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 23:48:
Zodra je kvs bij moet vullen is er ergens een lek. Waar dit lek zit kan je achter komen door het koelsysteem onder druk te laten zetten. Het koelsysteem is een gesloten systeem dus er zou geen kvs uit mogen verdwijnen.
Als het lekken echt weinig is zou je kunnen volstaan met bijvullen. Maar het lekken zal altijd erger worden.