Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Oud systeem/Nieuw systeem, onderdelen houden of niet

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Lodo
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11-11-2023
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Gamen & Software ontwikkeling

Wat mag het systeem gaan kosten?
Maakt niet echt uit

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?

pricewatch: Corsair Carbide 500R White
pricewatch: AMD Radeon RX 6900 XT
pricewatch: Corsair HX750i
pricewatch: Scythe Mugen 4

Daarnaast heb ik nog 4 SATA SSD's.

Ik weet niet of het handig/mogelijk is om deze onderdelen over te zetten. De onderdelen komen uit 2016.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Moederbord, ram, processor?

Ik was van plan om een pricewatch: AMD Ryzen 9 5900X Boxed te halen.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Eigenlijk niet, maar ik heb er niet zoveel verstand van.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Niet van toepassing.

Ga je overklokken?
Denk het wel

Wat verwacht je van ons?[i]
Ik heb echt totaal geen idee, de vorige computer heb ik overgenomen van iemand anders, dus ik heb totaal geen ervaring. Ik heb wel dingen bijgebouwd etc, maar nog nooit echt zelf een pc samengesteld en in elkaar gezet.

Alvast bedankt

Alle reacties

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 18-11 23:57
Wat voor software ontwikkeling wil je gaan doen? Heb je een r9 nodig denk je ?
Kast zou ik vervangen voor eentje met stoffilters all around, maar dat is puur ik.
GPU kan prima mee - die is net nieuw?
Werkte de voeding goed met de GPU? Zoja, dan kan hij nog mee, al is hij wel al 5 jaar oud, het is wel high-end.
CPU koeler KAN mee, maar kostte zelfs toen hij nieuw was 3 tientjes. Mogelijk wil je een net wat betere gezien je voor een r9 gaat.

• Lodo
99ruud99 schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 10:48:
Wat voor software ontwikkeling wil je gaan doen? Heb je een r9 nodig denk je ?
Kast zou ik vervangen voor eentje met stoffilters all around, maar dat is puur ik.
GPU kan prima mee - die is net nieuw?
Werkte de voeding goed met de GPU? Zoja, dan kan hij nog mee, al is hij wel al 5 jaar oud, het is wel high-end.
CPU koeler KAN mee, maar kostte zelfs toen hij nieuw was 3 tientjes. Mogelijk wil je een net wat betere gezien je voor een r9 gaat.
Hey, dank voor jouw reactie.

De GPU is inderdaad nieuw en ook de reden om een nieuw systeem op te tuigen, de GPU moet ik wel nog geleverd krijgen.

Qua software ontwikkeling is het vooral web development, dus niet heel zwaar. Ik speel wel veel Total warhammer, wellicht zou het daar nog bij kunnen helpen.

Volgens mij zitten er wel stoffilters in deze kast? Er zitten een soort mesh panelen in.

Met de voeding heb ik eigenlijk nooit problemen gehad voor zover ik weet.

Ik was in de veronderstelling dat de Scythe Mugen wel prima was, maar het kan dus beter? Waar moet ik dan aan denken?

• 99ruud99
Ligt beetje aan je doel, wil je graag stil systeem, dan is be quiet dark rock pro 4 een van de beste luchtkoelers

• Lodo
99ruud99 schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 10:56:
Ligt beetje aan je doel, wil je graag stil systeem, dan is be quiet dark rock pro 4 een van de beste luchtkoelers
Dat ziet er wel mooi uit ja.

Maar waar ik eigenlijk het meeste mee in dubio zat was het moederbord en de ram, dit luistert volgens mij wel nauw qua compabiliteit?

Ik neem aan dat ik mijn oude SATA SSD'S gewoon nog kan aansluiten en NVME SSD's erbij kan prikken?

[ Voor 11% gewijzigd door Lodo op 28-05-2021 11:10 ]

• 99ruud99
Ja hoor, meeste borden hebben ruimte voor nog meer. Wil je zelf een opzetje geven of heb je graag dat ik een voorstel geef 2aarop geschoten kan worden?

• peize9
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 04:19
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 9 5900X Boxed€ 569,-€ 569,-
1MoederbordenGigabyte Aorus X570 ELITE€ 173,90€ 173,90
1BehuizingenCorsair 4000D Airflow Tempered Glass Zwart€ 84,95€ 84,95
1Processorkoelingbe quiet! Dark Rock Pro 4€ 77,70€ 77,70
1Geheugen internCrucial Ballistix BL2K16G36C16U4B€ 186,53€ 186,53
Totaal€ 1.092,08

Je kan iets als dit doen. Dat zal denk ik voldoende voor je moeten zijn, Ik zou het met de PSU even testen.. maar de aangeraden PSU is 850W voor de 6900XT en op zich is dat naar mijn ervaring ook geen overbodige luxe.

Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying. ― Arthur C. Clarke

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 08:37
Een 5900X is overkill voor gaming & web development, een 5600X op een B550 moederbord voldoet. Ook wordt deze niet warm, de 212 houdt hem koel genoeg
1ProcessorsAMD Ryzen 5 5600X Boxed€ 295,-€ 295,-
1MoederbordenGigabyte Aorus B550 ELITE V2€ 124,07€ 124,07
1ProcessorkoelingCooler Master Hyper 212 Black Edition€ 34,-€ 34,-
Totaal€ 639,60

[ Voor 3% gewijzigd door martyw op 28-05-2021 14:15 ]

• Lodo
Haha bedankt voor de input, dit heeft mij eigenlijk alleen maar meer keuzes opgeleverd.

• Lodo
martyw schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 14:13:
Een 5900X is overkill voor gaming & web development, een 5600X op een B550 moederbord voldoet. Ook wordt deze niet warm, de 212 houdt hem koel genoeg
1ProcessorsAMD Ryzen 5 5600X Boxed€ 295,-€ 295,-
1MoederbordenGigabyte Aorus B550 ELITE V2€ 124,07€ 124,07
1ProcessorkoelingCooler Master Hyper 212 Black Edition€ 34,-€ 34,-
Totaal€ 639,60
Kan ik jou nog vragen waarom je denkt dat het overkill is?

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Lodo Welke software ga je gebruiken, en is het professioneel of bijzaak ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Lodo
Hackus schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 10:03:
@Lodo Welke software ga je gebruiken, en is het professioneel of bijzaak ?
Professioneel.

Voornamelijk .Net, dus visual studio dingen. Zelf gebruik ik IntelliJ editors waarvan ik er meestal 6 open heb staan, maar ik doe niets van renderen of zoiets dergelijks. Voornamelijk compilen.

• martyw
Lodo schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 09:56:
[...]

Kan ik jou nog vragen waarom je denkt dat het overkill is?
Voor gaming zijn zes cores voldoende, zeker met een Radeon videokaart - zie bv. hier. Development tools draaien daar ok prima op, veel geheugen en een goede SSD zijn belangrijker

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Lodo schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 10:05:
[...]

Professioneel.

Voornamelijk .Net, dus visual studio dingen. Zelf gebruik ik IntelliJ editors waarvan ik er meestal 6 open heb staan, maar ik doe niets van renderen of zoiets dergelijks. Voornamelijk compilen.
Ik weet niet wat je nu hebt, en de reden van upgraden, maar i7-11700 zou je ook kunnen overwegen.

8 core- 16 threads v 5600X 6 core-12 threads
E325,- v E299,-

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Lodo
Hackus schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 10:12:
[...]

Ik weet niet wat je nu hebt, en de reden van upgraden, maar i7-11700 zou je ook kunnen overwegen.

8 core- 16 threads v 5600X 6 core-12 threads
E325,- v E299,-
Zit er niet geen voordelen aan als je een AMD GPU met een AMD CPU combineert?

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Lodo schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 10:24:
[...]

Zit er niet geen voordelen aan als je een AMD GPU met een AMD CPU combineert?
Licht, maar moet je wel alles gaan tunen. Bij Intel is het minder van belang, en is meer ' click and go'

• peize9
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 04:19
De single core performance van een I7 is alleen wel een stuk lager dan dat van de ryzen...

Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying. ― Arthur C. Clarke

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15-11 23:19
Voor profesioneel gebruik is stabiliteit ook wel prettig. Mijn ervaring leert dat je met een Intel systeem minder omkijken hebt aan het updaten van bios, drivers, firmware etc.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

peize9 schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 11:26:
De single core performance van een I7 is alleen wel een stuk lager dan dat van de ryzen...
Kijk even hier ;)

• martyw
Er is wel iets vreemd aan de benchmarks. In Cinebench en Geekbench wint de i7-11700 (bv. hier) maar in Passmark is de i7-11700F sneller dan de i7-11700 (hier) - daar klopt iets niet, ik denk de Passmark score van de i7-11700?

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

martyw schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 12:46:
[...]

Er is wel iets vreemd aan de benchmarks. In Cinebench en Geekbench wint de i7-11700 (bv. hier) maar in Passmark is de i7-11700F sneller dan de i7-11700 (hier) - daar klopt iets niet, ik denk de Passmark score van de i7-11700?
Base-clock is hoger van AMD, maar turbo niet. net hoe je test. maar voor die E25,- heb ik liever de Intel i7.

• Elmo_b
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 29-01 11:17
Djarune schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 11:38:
Voor profesioneel gebruik is stabiliteit ook wel prettig. Mijn ervaring leert dat je met een Intel systeem minder omkijken hebt aan het updaten van bios, drivers, firmware etc.
Dit was een jaar of 5 a 10 misschien waar.
Sinds ryzen er is, klopt dit niet meer en is amd net zo stabiel als Intel.
En als je bedoeld je bios updaten voor nieuwe generatie cpu's, ja dat klopt maar bij amd kan je tenminste een nieuwe generatie op een ouder moederbord proppen, bij intel moet je meteen een nieuwe aanschaffen.

• Djarune
Elmo_b schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 15:33:
[...]
Dit was een jaar of 5 a 10 misschien waar.
Sinds ryzen er is, klopt dit niet meer en is amd net zo stabiel als Intel.
En als je bedoeld je bios updaten voor nieuwe generatie cpu's, ja dat klopt maar bij amd kan je tenminste een nieuwe generatie op een ouder moederbord proppen, bij intel moet je meteen een nieuwe aanschaffen.
Ik ben het er niet mee eens. Ik bouw 10 tot 15 systemen in het jaar. Vorig jaar waren dat hoofdzakelijk Ryzens. Dit jaar voornamelijk Intel tot dusver. Vaak problemen gehad met de Ryzen builds. Met name gerelateerd aan geheugen en usb. Met recente Intel systemen nooit problemen.

Medeforumleden hebben dezelfde ervaringen: Uszka in "is dit een goed systeem"

Kijk ook eens per moederbord fabrikant hoe vaak er een bios update uitkomt voor een Intel systeem en hoe vaak voor een Ryzen systeem. Dat scheelt een factor 2 en dat is niet omdat alles vlekkeloos verloopt..

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 06-11 15:29
Djarune schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 16:34:
[...]

Ik ben het er niet mee eens. Ik bouw 10 tot 15 systemen in het jaar. Vorig jaar waren dat hoofdzakelijk Ryzens. Dit jaar voornamelijk Intel tot dusver. Vaak problemen gehad met de Ryzen builds. Met name gerelateerd aan geheugen en usb. Met recente Intel systemen nooit problemen.

Medeforumleden hebben dezelfde ervaringen: Uszka in "is dit een goed systeem"

Kijk ook eens per moederbord fabrikant hoe vaak er een bios update uitkomt voor een Intel systeem en hoe vaak voor een Ryzen systeem. Dat scheelt een factor 2 en dat is niet omdat alles vlekkeloos verloopt..
Welkom bij Tweakers waar Tweakers niet meer willen tweaken, @ iedereen die denkt dat je met AMD Ryzen systemen meer gedoe hebt, koop een prebuilt bij HP of Dell.

En of je nu 1, 15 of 80 systemen per jaar bouwt, dat blijven kleine aantallen. Er zijn hordes tevreden Ryzen gebruikers. Het is echt niet nodig om elk topic waar iemand neigt naar een AMD systeem deze richting Intel te duwen.

• Djarune
MacPoedel schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 18:14:
[...]

Welkom bij Tweakers waar Tweakers niet meer willen tweaken, @ iedereen die denkt dat je met AMD Ryzen systemen meer gedoe hebt, koop een prebuilt bij HP of Dell.

En of je nu 1, 15 of 80 systemen per jaar bouwt, dat blijven kleine aantallen. Er zijn hordes tevreden Ryzen gebruikers.
Ik ervaar meer problemen met Ryzen dan met Intel. Gelukkig krijg ik zelf (Tweaker) de machines keer op keer weer aan de praat.

Iemand die een pc professioneel wil gaan gebruiken is imho beter af met een Intel of prebuild tenzij 12 of 16 cores een vereiste zijn.
Het is echt niet nodig om elk topic waar iemand neigt naar een AMD systeem deze richting Intel te duwen.
Dit vind ik flauwe reactie. Het is bovendien niet waar. Sinds ik aankoopadvies geef op Tweakers heb ik vaker een Ryzen aanbevolen dan een Intel.

• Lodo
Kan iemand mij wellicht ook nog helpen met de keuze voor een scherm?

Ik had een aantal schermen in een wensenlijstje gezet die ik ooit voorbij heb zien komen. Dat waren deze:

pricewatch: Dell S2721DGFA Zwart

pricewatch: LG UltraGear 27GL850 Zwart

pricewatch: LG UltraGear 32GP850-B Zwart

Ik heb eigenlijk niet eens een idee of ik voor 4k moet gaan of niet, kan iemand mij hierin adviseren?
Pagina: 1