firefox lockwise password reset

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartje
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 26-09 19:30
Hoi,

Ik weet het, het is veel te laat, maar ik wil gebruik gaan maken van een password manager.
Nu had ik Firefox lockwise op het oog omdat ik sowieso wel te spreken ben over de diensten van Mozilla.
Echter kom ik er achter dat wanneer ik for Forgot password click ik deze melding krijg.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0ucSMs7AV3giLbQQm06VWQmhEj0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/mxm1fgQ5M9eGa8P3KqxNMZYD.png?f=user_large
Dit betekent dat wanneer ik het masterpassword verlies er geen weg terug is en ik alles kwijt raak.

Dat is natuurlijk niet ideaal.
is dit normaal voor password managers? of zijn er betere manieren?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jurroen
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 09:27

jurroen

Security en privacy geek

Voor het veilig opslaan van zeer gevoelige gegevens zoals een database aan credentials, wordt er gebruik gemaakt van encryptie (at rest). Het is juist zo ontworpen dat alléén jij, met masterwachtwoord, bij de inhoud kan.

Een reset-functie zou, op z'n minst, een afzwakking van die encryptie omvatten. Dat is niet wenselijk. Dus ja: het is normaal. En ik zou beargumenteren dat het óók ideaal is.

Het hele idee van zo'n wachtwoordmanager is natuurlijk dat je zelf maar één wachtwoord hoeft te onthouden. Maar misschien vind je het spannend of ben je bang dat ene wachtwoord te vergeten.

Heb je een kluis(je) staan? Je zou het masterwachtwoord natuurlijk op kunnen schrijven en veilig daarin wegbergen.

Ook kun je een cryptische zin op papier zetten, die voor jou voldoende informatie geeft qua geheugensteun, maar waar een ander niets aan heeft.

En als je zo'n masterwachtwoord dagelijks (of nog vaker) intikt zul je die waarschijnlijk niet meer vergeten ;)

Ongevraagde verzoeken per DM beantwoord ik niet, sorry