Wifi mbv PoE

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YES
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12:28

YES

Moderator General Chat
Topicstarter
Goedemorgen,

Even een vraag. Ik heb thuis geprobeerd WiFi aan te leggen met behulp van PoE zodat ik geen stopcontacten nodig heb voor de access points. Dit lukt alleen nog niet.

Ik heb de volgende setup geprobeerd:
1x TP-Link TL-SG1008P Switch met 4 PoE poorten
1x TP-Link EAP110 access point

Uiteindelijk moeten er twee access points aangesloten worden op de switch maar beiden doen helemaal niets als ik ze rechtstreeks op een PoE poort aansluit. Volgens mij zou dat met de PoE protocollen/wattages/PoE-budget gewoon moeten kunnen?

Mis ik iets of heb ik spullen gekocht die niet met elkaar matchen? Ik heb nog geen ervaring met PoE apparatuur maar zoals ik de verschillende handleidingen lees zou het moeten kunnen werken met elkaar, maar ik zal vast iets over het hoofd zien?

Mocht iemand mij het kunnen vertellen wat er mis gaat en hoe het wel goed te regelen is (andere switch of andere AP's?) dan hoor ik het graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14:10
Staat POE we aan op de poorten die je gebruikt?

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YES

YES

Moderator General Chat
Topicstarter
HKLM_ schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 09:23:
Staat POE we aan op de poorten die je gebruikt?
Het is een unmanaged switch dus ik ga ervan uit dat dit standaard aan staat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Als je het AP in een PoE poort prikt met een cat5e of hoger UTP kabel zou het AP aan moeten gaan. Ik weet niet of er een lampje op zit, maar dat is een goede indicatie. Als het AP niet aan gaat is het AP of de switch kapot.

Zoals hieronder al aangegeven is, is het AP inderdaad niet compatible met de power delivery van de switch.
De switch doet af en at, terwijl het AP een standaard DC voltage verwacht.

Hier meer details. https://www.tp-link.com/ae/support/faq/906/
Kijk of je je APs kan wisselen voor de 115 bijvoorbeeld.

[ Voor 41% gewijzigd door JackBol op 28-05-2021 09:30 ]

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 04-10 10:59

silverball

De wagen voor moderne mensen

Het is alleen passive PoE volgens mij wat het access point ondersteund, dus dat zal je sowieso expliciet aan moeten zetten in je switch als die mogelijkheid er is.

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:50
Dat AP ondersteunt zo te zien niet één van de normale PoE standaarden (802.3af/802.3at) maar enkel een eigen passieve PoE methode:
24 VDC / 0,6 A passief PoE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YES

YES

Moderator General Chat
Topicstarter
Nielson schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 09:26:
Dat AP ondersteunt zo te zien niet één van de normale PoE standaarden (802.3af/802.3at) maar enkel een eigen passieve PoE methode:

[...]
Hm dat zal het zijn. In de pricewatch hier staat bij de EAP110 van TP-Link wel de specificatie PoE (802.3af) bij "Power-over-Ethernet-poorten" vermeld. Dat lijkt dus niet te kloppen.. Helaas, dan moet ik andere AP's gaan uitzoeken en dus even langer geduld hebben. Maar ook eigen schuld natuurlijk, blind afgaan op info van derde partijen is niet slim, blijkt ;)

[ Voor 9% gewijzigd door YES op 28-05-2021 09:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k995
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-04 20:45
YES schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 09:16:
Goedemorgen,

Even een vraag. Ik heb thuis geprobeerd WiFi aan te leggen met behulp van PoE zodat ik geen stopcontacten nodig heb voor de access points. Dit lukt alleen nog niet.

Ik heb de volgende setup geprobeerd:
1x TP-Link TL-SG1008P Switch met 4 PoE poorten
1x TP-Link EAP110 access point

Uiteindelijk moeten er twee access points aangesloten worden op de switch maar beiden doen helemaal niets als ik ze rechtstreeks op een PoE poort aansluit. Volgens mij zou dat met de PoE protocollen/wattages/PoE-budget gewoon moeten kunnen?

Mis ik iets of heb ik spullen gekocht die niet met elkaar matchen? Ik heb nog geen ervaring met PoE apparatuur maar zoals ik de verschillende handleidingen lees zou het moeten kunnen werken met elkaar, maar ik zal vast iets over het hoofd zien?

Mocht iemand mij het kunnen vertellen wat er mis gaat en hoe het wel goed te regelen is (andere switch of andere AP's?) dan hoor ik het graag!
Switch is 802.3af:

What You Need To Know About 802.3af
A voltage range of 37-57 for PD
A voltage range of 44-57 volts for PSE
Provides DC power up to 15.4 W, actual power will be found 12.95 due to Ethernet cable power dissipation.
Deliver current up to 350mA
20 Ohm of cable resistance for Cat 3 cable.

Acces point is 24 VDC / 0,6 A passief PoE

https://www.tp-link.com/n...0-outdoor/#specifications
https://www.tp-link.com/n...l-sg1008p/#specifications

Denk niet dat die compatibel met elkaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:02
@YES Is er een specifieke reden waarom je de EAP110 hebt gekocht? Dit zijn namelijk 2.4ghz only/802.11n accesspoint. Beter kun je dual band accesspoints kopen die ook 5ghz kunnen (en direct echte Poe).

Ik ben niet heel bekend met de EAP reeks maar wat ik vaak in het topic teruglees is de EAP225 een goede kandidaat

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YES

YES

Moderator General Chat
Topicstarter
laurens0619 schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 09:35:
@YES Is er een specifieke reden waarom je de EAP110 hebt gekocht? Dit zijn namelijk 2.4ghz only/802.11n accesspoint. Beter kun je dual band accesspoints kopen die ook 5ghz kunnen (en direct echte Poe).

Ik ben niet heel bekend met de EAP reeks maar wat ik vaak in het topic teruglees is de EAP225 een goede kandidaat
Ja, goedkoper :+
Maar duurkoop dus. Ga ze retourneren en even uitzoeken wat wel goed werkt. EAP225 heb ik inderdaad ondertussen ook goede dingen over gelezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
@YES inderdaad duurkoop :) niet zozeer door het poe maar wel door het 5ghz 2.4ghz only

Als het je gaat om poe dan kun je ook 2x een unifi ac lite kopen, daar zit een poe injector bij dus heb je de poe switch niet meer nodig. Of had je sowieso een switch nodig?

Edit: bij de eap225 zitten ook injectors

[ Voor 9% gewijzigd door laurens0619 op 28-05-2021 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YES

YES

Moderator General Chat
Topicstarter
laurens0619 schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 09:42:
@YES inderdaad duurkoop :) niet zozeer door het poe maar wel door het 5ghz only

Als het je gaat om poe dan kun je ook 2x een unifi ac lite kopen, daar zit een poe injector bij dus heb je de poe switch niet meer nodig. Of had je sowieso een switch nodig?
2.4ghz only bedoel je denk ik ;)

Ik heb 5 ghz niet echt nodig. Snap dat dit misschien niet gangbaar is want het is sneller maar ik wilde uit kostenoverweging dat wel laten vallen.

Met een PoE injector bedoel je toch een adapter die alsnog in een stopcontact gaat? Het ging mij juist om de mogelijkheid ze te gebruiken zonder een stopcontact nodig te hebben. Bij de TP-Links die ik nu heb zit ook wel een adapter zodat je hem ook zonder de geschikte PoE voorziening kan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Het is vooral significant stabieler. Laat ik het zo zeggen: Tenzij je in een hutje op de hei woont en geen spul hebt als babyfoons is 2.4 only prima.

Ik kan niet in je portomonee kijken maar ik zou 5ghz nooit laten vallen.

Poe injector stop je in je meterkast en zit tussen de switch en de kabel naar het ap. Het enige verschil is dus dat je in de meterkast 2 extra blokjes moet plaatsen, het is dus minder clean.

Mrja het is een meterkast (doe ik ff aanname).... Als je dan toch op de centen wilt gaan zitten dan zou ik dat laten vallen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YES

YES

Moderator General Chat
Topicstarter
laurens0619 schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 09:49:
Het is vooral significant stabieler. Laat ik het zo zeggen: Tenzij je in een hutje op de hei woont en geen spul hebt als babyfoons is 2.4 only prima.

Ik kan niet in je portomonee kijken maar ik zou 5ghz nooit laten vallen.

Poe injector stop je in je meterkast en zit tussen de switch en de kabel naar het ap. Het enige verschil is dus dat je in de meterkast 2 extra blokjes moet plaatsen, het is dus minder clean.

Mrja het is een meterkast.... Als je dan toch op de centen wilt gaan zitten dan zou ik dat laten vallen :)
Oh wauw, zo heb ik nooit naar die PoE injectors gekeken. Haha. Dan kan het dus ook met de 'rommel' die ik al gekocht heb werken, want daar zit ook een injector bij die je ook gewoon in de meterkast kan hangen.

En op zich laat de portemonnee het wel toe om wat meer uit te geven, maar ik was blijkbaar in een gierige bui toen ik dit ging uitzoeken ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
Gierig zijn is prima! Niet iedereen heeft het geld ervoor over voor een best in class wifi

De gierige, maar wel veel waar voor je geld is een Deco m4 voor 100 euro via ziggo. krijg je 3 accesspoints die 5ghz wifi kunnen, evt kunnen meshen. Enige nadeel is dat ze geen poe kunnen en je apart stopcotnact nodig hebt.

Wil je de most bang for bucks PoE setup dan kom je op poe inejctors uit icm de EAP225

Wil je echt cheap skate zijn met PoE en 2.4 only, koop dan de EAP110.

Nog 1X: KOOP GEEN 2.4GHZ ONLY ACCESSPOINTS IN 2021!
Heeft toch geen zin maar toch :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YES

YES

Moderator General Chat
Topicstarter
laurens0619 schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 10:01:
Nog 1X: KOOP GEEN 2.4GHZ ONLY ACCESSPOINTS IN 2021!
Heeft toch geen zin maar toch :+
2.4Ggz only network is the way to go dus? :+

Nee, ik ga voor de eap225 en zijn outdoor equivalent denk ik dan. Budget laat het wel toe, het was even leuk uitproberen met die goedkopere varianten maar dat voldoet toch niet. Bedankt voor je hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
@YES verstandig (en mijn reverse psychology heeft gewerkt :+) maar waarom outdoor?

[ Voor 46% gewijzigd door laurens0619 op 28-05-2021 10:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YES

YES

Moderator General Chat
Topicstarter
Voor onder een overkapping buiten waar het bereik van de wifi belabberd is en nog wel een loze leiding maar geen elektra zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Lijkt mij prima plan!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YES

YES

Moderator General Chat
Topicstarter
Mwoah, ik ben zelf meer van het ontmoedigen van smartphone staren (en dus wifi) in de tuin maar ik ben niet de enige die er wat van te vinden heeft 8)7
Pagina: 1