Facebook data nog actief?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Een vriendin appte mij (op signal, want begin dit jaar afstand genomen van Whatsapp) dat ze trivia crack speelde.

Hey dat heb ik ook gehad sterker nog de no ads versie ooit gekocht in een ver verleden ergens rond 2014 toen het de bom was.

Zojuist log ik in en kijk ik naar de vriendenlijst ergens 2015 voor laatst gespeeld, profiel foto's zijn wel erg up-to-date.... Kijk ik naar nieuwe chat starten tot mijn verbazing zie ik naar mijn Facebook contacten met up-to-date foto's van nu. Dat is best gek hoe kan dit? Sinds 2016/2017 heb ik geen Facebook meer, account toen ook totaal verwijderd.

In trivia crack staat ook nog koppeling naar Facebook account best knap als ik die jaren terug verwijderd heb.

Het lijkt erop dat mijn Facebook data nog gewoon actief is?

Mag en kan dit wel? Iemand meer zo iets meegemaakt?

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Ik heb geen idee wat een “ trivia crack” is. Iets van FB zelf?

De up-to-date foto’s komen vast van mensen die nog wel op Facebook zitten en daar toestemming voor hebben gegeven (fwiw…). Dat geldt mogelijk ook voor jouw ‘netwerk’ in de zin van mensen die jou in hun adressenboek hebben staan. En mensen die hen in adressenboeken hebben, etc. Daar ben jij níet voor nodig.

Over jouw naam /netwerk vanuit jouw optiek: heb je toen alles laten verwijderen, of ben je nooit meer ingelogd? Als dat eerste, zou men -vanuit jouw optiek- ondertussen alles wel hebben mogen verwijderd ja. Neemt niet weg dat ze nog steeds veel van je weten zolang je eigen familie en vrienden jouw gegevens delen. Het wordt zo wat ambigu alles het over jouw vrienden gaat die nog wel Facebook gebruiken. Best kans dat die nog steeds dagelijks roepen je vriend te zijn en dat FB je gegevens mag hebben.

Kans is nul dat jij toestemming hebt gegeven dat jouw vrienden jouw gegevens mochten delen. Kans is groot dat Fb daar mee weg komt.

[ Voor 3% gewijzigd door F_J_K op 28-05-2021 00:55 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online
trivia crack (spel met vraag en dan keuze uit 4 antwoorden wie de meeste vragen goed heeft wint). Soort digitale trivia. Staat los van Facebook is van entermax. Compleet losse app.

Wat ik nog weet vaak kan je Facebook / Google login doen dat heb ik nooit gedaan want stel ik zeg Google of Facebook ook op wat dan? Dus altijd los gedaan account. Je kunt bij losse account wel je Facebook account toevoegen om makkelijker vrienden te vinden die het spel ook spelen. Toen destijds ook gedaan.

Bij Facebook kon je zien welke 3de partijen toegang hadden tot wat. Voor ik mijn totale account verwijderde bij Facebook heb ik al die koppelingen verwijderd in Facebook. Zo kon trivia vriendenlijst zien naam + foto. Logisch anders kan trivia je vrienden niet zien/vinden. Maar ik was eerder gestopt (account bij trivia niet verwijderd) met dat spel dan Facebook. Facebook account verwijderd.

Wat al raar is, is dit
In trivia heeft mijn profiel nog een koppeling naar Facebook, je zou zeggen die kan geen data ophalen omdat mijn Facebook account weg is en daarvoor had ik al de rechten ingetrokken. Als je het beetje goed maakt zou je zeggen indien geen account beschikbaar = is koppeling automatisch weg. Als dat niet te programmeren is dan krijgt dat ding een error en zou de vriendenlijst leeg zijn omdat ik geen Facebook meer heb of data tot die tijd aanwezig zijn (dus oude profiel foto's en namen)

Wat ik gek vind is dit. Facebook was de verbindende factor voor vrienden te zoeken in trivia dus naam + foto. Facebook heb ik niet meer en toch geeft trivia de nieuwste naam + foto weer.

Kijk als hun nog wel toegang gegeven (naam + foto) dan update hij de gegevens in trivia dat is logisch.

Maar ik kan in trivia de vrienden up-to-date naam (sommige zijn getrouwd) + foto zien zonder dat ik nog een actieve koppeling heb met Facebook, want dat heb ik jaren terug al verwijderd.

Dat is toch gek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Vooropgesteld, zie dingen als Wikipedia: Facebook–Cambridge Analytica data scandal
Ik neem aan dat je jouw gegevens bij Fb heb laten verwijderen. Je moet er dan maar van uit gaan (…) dat dat is gedaan.

Maar je vrienden delen nog steeds info. En jij hebt nog steeds in de app jouw contactgegevens + hun contactgegevens zo is er nog prima te linken.

Of het mag is een tweede.

Edit, verkeerde toets, per ongeluk tijdelijk topic gesloten. Nu weer open O-)

[ Voor 21% gewijzigd door F_J_K op 28-05-2021 10:34 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laptopleon
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-06 00:17
Bijzonder. Maar als ik eerlijk ben, verbaast me dit niet zo. Er is geen enkele manier om te controleren of FB, twitter, whatsapp etc je account daadwerkelijk wissen als je daar om vraagt. Plus dat die bedrijven in feite geen enkele motivatie hebben om dat te doen, juist niet. Enige zou zijn dat ze negatieve publiciteit krijgen als het uitkomt. Maar die kans is erg klein. Alleen als er een soort Facebook-Snowden op zou staan of zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Volgens mij wordt je data niet verwijderd wanneer je je account beëindigt. Je data wordt alleen voor jou onbereikbaar gemaakt en de login op jouw account komt te vervallen.

Facebook gaat toch hun geld niet weggooien wanneer jij vertrekt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online
Daar lijkt het op. Maar mag dat wel?

Maar het mooie is kan nu de mensen via dat spel nog in het oog houden terwijl hun denken van niet, want ik heb immers geen Facebook meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

RobbyTown schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 14:56:
Daar lijkt het op. Maar mag dat wel?
Afhankelijk van waar je akkoord mee bent gegaan, waarschijnlijk niet. Vraag is wie het niet mag doen en hoe die aan te spreken.

Hoe heb je het toentertijd laten verwijderen en wanneer was dat? Pre-AVG heb je het misschien niet laten verwijderen maar laten uitschakelen. En aangezien je het schijnbaar nog steeds gebruikt (voor dat spel) hebben ze dan alle recht het te bewaren.

Doe desgewenst nog een keer een AVG/GDPR verwijderverzoek bij Facebook als de vorige 3 of meer jaar geleden is.

Maar nogmaals, er is helemaal geen Facebook meer nodig om die verbinding te leggen. Jullie hebben al elkaars gegevens aan het spel gegeven en dat is niet veranderd. Je vrienden delen nog steeds hun Fb-gegevens met het spel.

Verwijder het spel, doe daar een AVG verwijderverzoek, laat je vrienden hetzelfde doen.

En installeer voortaan geen dergelijke apps meer als je niet bent gediend van dergelijke praktijken. Verbindt al helemaal geen apps met adressenboek, Facebook, etc. Gebruik de webversie van apps en als die er niet is, wantrouw het. Het verdienmodel van dergelijke spellen is juist de verkoop van die gegevens (alles dat je in het spel doet, gecombineerd met je Facebook-profiel/-netwerk, etc.) aan iedereen die er geld voor over heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online
F_J_K schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 15:26:
[...]

Hoe heb je het toentertijd laten verwijderen en wanneer was dat? Pre-AVG heb je het misschien niet laten verwijderen maar laten uitschakelen. En aangezien je het schijnbaar nog steeds gebruikt (voor dat spel) hebben ze dan alle recht het te bewaren.
Eerst in Facebook rechten ingetrokken van het spel. Vanaf toen zou het spel al geen koppeling meer kunnen hebben met Facebook. Dat is dus wel...

100% zeker Facebook verwijderd ipv gedeactiveerd en ook niet meer ingelogd, want als je dat wel doet is je profiel weer actief.

Goed dan in het spel de Facebook koppeling ontkoppelt. App helemaal afgesloten. Open opnieuw zelfs dan nog zie ik alles van Facebook blijf het knap vinden :')

Even mailtje gestuurd data ze mijn account maar verwijderen. Irritant dat daar niet gewoon een knop voor is.

[ Voor 16% gewijzigd door RobbyTown op 29-05-2021 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

RobbyTown schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 15:49:
[...]
Eerst in Facebook rechten ingetrokken van het spel. Vanaf toen zou het spel al geen koppeling meer kunnen hebben met Facebook. Dat is dus wel...
Jawel. De info die je ooit hebt gedeeld hebben ze nog steeds, incl. wat je netwerk was. Het spel weet nog steeds dat je spel-vriendjes bent met Pietje Puk, Fb-vriendjes was met Jan Jansen en beide hebben het nog steeds wel gekoppeld en geven alle info die zij hebben nog steeds door. En als niet hen, dan de Fb-vrienden van hen.
100% zeker Facebook verwijderd ipv gedeactiveerd en ook niet meer ingelogd, want als je dat wel doet is je profiel weer actief.
De app Facebook verwijderd, of de account? En: als het na inloggen weer wordt geactiveerd dan was het niet verwijderd maar gedeactiveerd . Na verwijderen is er niets te activeren. Er is dus geen verwijdering gedaan. Vandaar ook mijn verwijzing naar of het pre- of post-AVG gebeurde.

Ik doe dit trouwens niet om te zeuren, maar omdat nu juist die details relevant zijn.
Even mailtje gestuurd data ze mijn account maar verwijderen. Irritant dat daar niet gewoon een knop voor is.
Wie is ze, Fb? Afhankelijk van aan wie je mailt en wat je precies schrijft, gaat dat waarschijnlijk niet werken. https://www.facebook.com/help/www/224562897555674?rdrhc is ws. sneller. (Of het echt gebeurt, kan je alleen maar vertrouwen... )

En zoals gezegd zal dat niets veranderen aan de gegevens die je al aan het spel hebt gegeven, en die de vrienden blijven geven (ook gekoppeld aan jouw ID). Helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online
Ze is Trivia.

Bij Facebook heb ik in 2016 mijn account verwijderd + fb app eraf gegooid en nooit meer ingelogd.

Na verwijdering in gang te hebben gezet is het wel mogelijk om je verwijderde account terug te halen.

Info van Facebook
Kan ik het verwijderen van mijn account annuleren?
Als het minder dan 30 dagen is geleden dat je je account hebt verwijderd, kun je de verwijdering van je account annuleren. Na 30 dagen worden je account en al je gegevens permanent verwijderd en kun je je gegevens niet meer terughalen.
Het kan tot maximaal 90 dagen duren vanaf de start van het verwijderproces voordat alle dingen die je hebt geplaatst, zijn verwijderd. Terwijl we deze gegevens verwijderen, zijn deze niet toegankelijk voor andere Facebook-gebruikers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08-06 23:12

aawe mwan

Wat ook leuk is:

RobbyTown schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 16:58:
Bij Facebook heb ik in 2016 mijn account verwijderd
Zoiets kan je helemaal niet zelf: je „account” is niet iets wat jij zelf in bezit hebt of waar je invloed op hebt.
Het zijn records in databases van de firma Facebook en partnerbedrijven.

Als je het exact volgens het juiste proces vraagt, dan zullen ze misschien aan een record het kenmerk toevoegen dat jouw gegevens „verwijderd” zijn. Misschien is daarna jouw naam niet meer te zien, maar alles blijft sowieso gekoppeld met een profielnummer. Echt verwijderd uit de database gebeurt natuurlijk nooit.

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online
aawe mwan schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 17:08:
[...]

Zoiets kan je helemaal niet zelf: je „account” is niet iets wat jij zelf in bezit hebt of waar je invloed op hebt.
Het zijn records in databases van de firma Facebook en partnerbedrijven.

Als je het exact volgens het juiste proces vraagt, dan zullen ze misschien aan een record het kenmerk toevoegen dat jouw gegevens „verwijderd” zijn. Misschien is daarna jouw naam niet meer te zien, maar alles blijft sowieso gekoppeld met een profielnummer. Echt verwijderd uit de database gebeurt natuurlijk nooit.
Klopt echt weg zal het nooit zijn daar ben ik mij van bewust. Dat geven ze zelfs aan
Kopieën van je gegevens kunnen na de 90 dagen achterblijven in de back-upopslag die we gebruiken om gegevens terug te halen in geval van een ramp, softwarefout of een ander geval van gegevensverlies. We kunnen je gegevens ook behouden voor zaken als juridische problemen, schendingen van voorwaarden of pogingen om schade te voorkomen.
Het zal idd niet publiek toegankelijk zijn.

Maar al zijn de rechten dus ingetrokken / account verwijderd dan nog was er dus een koppeling zichtbaar.

[ Voor 5% gewijzigd door RobbyTown op 29-05-2021 17:21 ]

Pagina: 1