[DrayTek 2680] [KPN] Snelheid is lager dan originele modem

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ralfefernandes1
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 23-02 01:31
Ik heb een vigor modem 2680 en heeft altijd goed gewerkt. Ik haalde toen destijds 65-Mbps Download, maar sinds twee weken haal ik slechts 10-Mbps download.

Ik heb al de modem gereset en opnieuw geconfigureerd, helaas blijft de verbinding op 10-Mbp download en 1.15 Upload.

Ik heb de modem van KPN teruggezet en getest en dan zie ik de gewenste snelheid van: 60 Mbps Download en 20 Mbps Upload.

Ik heb sterker het vermoeden dat KPN vertraagt bewust mijn internet verbinding.

Ik moet mijn eigen modem gebruiken in verband met de telefooncentrale en aantal poorten die ik open moet zetten.

Wat zijn de trucjes om erachter te komen of de verbinding door de Internet provider vertraagd wordt?

Beste antwoord (via MisteRMeesteR op 28-05-2021 21:47)

• Hugo__Boss
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 05-06 23:44
Welke firmwareversie in de Draytek 2860 gebruik je? De juiste versie is van cruciaal belang voor het halen van de goede snelheid. Het klinkt alsof je terugvalt op het backup profiel omdat je lijn nu geen vectoring toepast.

Ik heb goede ervaringen met de VT3 versie, zou je daar de laatste eens mee willen testen?

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 10:28
Welke snelheid staat er in je contract met KPN?

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09:02
Lijkt me zeer onwaarschijnlijk dat ze bewust je verbinding knijpen. Misschien is je Vigor gewoon kapot gegaan (recent onweer geweest misschien?) Of KPN heeft aan hun kant iets vervangen of geupdate waardoor jouw Vigor nu niet meer helemaal compatible is. Probeer eens een firmware update.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:05

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Mag ik aannemen dat je de juiste setup in jouw eigen modem hebt? Als dat al enige tijd hetzelfde is raad ik aan eens hier te beginnen met lezen:
https://www.kpn.com/servi...nstellen-en-gebruiken.htm

KPN staat gewoon toe dat je je eigen modem gebruikt, maar je moet dan wel de instellingen goed zetten.

Als de KPN appratuur doet wat je wilt dan is de lijn in orde - nu jouw apparatuur nog. Denk ook aan kabels, connectoren, kabelbreuken, oxidatie, veroudering. "heeft altijd goed gewerkt" klinkt niet alsof je rekening hebt gehouden met updates en wijzigingen namelijk.

[ Voor 9% gewijzigd door DeBolle op 27-05-2021 22:22 ]

Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ralfefernandes1
GarBaGe schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 22:16:
Welke snelheid staat er in je contract met KPN?
80 Mpbs download

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RollieBollie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10:46
Vraag jezelf eerst af: waarom zou mijn ISP mijn internetverbinding trager maken met mijn eigen apparatuur? Als ze dit doen zou je dan nog klant willen zijn van die ISP?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jassy
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-06 21:49
Ralfefernandes1 schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 22:12:
Ik heb een vigor modem 2680 en heeft altijd goed gewerkt. Ik haalde toen destijds 65-Mbps Download, maar sinds twee weken haal ik slechts 10-Mbps download.

Ik heb al de modem gereset en opnieuw geconfigureerd, helaas blijft de verbinding op 10-Mbp download en 1.15 Upload.

Ik heb de modem van KPN teruggezet en getest en dan zie ik de gewenste snelheid van: 60 Mbps Download en 20 Mbps Upload.

Ik moet mijn eigen modem gebruiken in verband met de telefooncentrale en aantal poorten die ik open moet zetten.

Wat zijn de trucjes om erachter te komen of de verbinding door de Internet provider vertraagd wordt?
Hebben ze misschien vectoring op jou lijn geactiveerd en kan de Vigor die je gebruikt dit niet aan of is niet goed geconfigureerd?

Bekijk op www.dabmonitor.nl informatie over diverse Nederlandse DAB Ensembles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:54

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Laat eens zien wat de statistiekenpagina van je Vigor laat zien over je DSL diagnose?

☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Hugo__Boss
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 05-06 23:44
Welke firmwareversie in de Draytek 2860 gebruik je? De juiste versie is van cruciaal belang voor het halen van de goede snelheid. Het klinkt alsof je terugvalt op het backup profiel omdat je lijn nu geen vectoring toepast.

Ik heb goede ervaringen met de VT3 versie, zou je daar de laatste eens mee willen testen?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

...
Die zijn er niet. ISP's vertragen niet moedwillig je verbinding als je een andere modem gebruikt; dat doe je helemaal zelf

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DePaul
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 06-06 17:27
Eens met ^^

Waarom zouden ze?

Veel, of eigenlijk alles wat je doet is volstrekt onbelangrijk. Het is echter heel belangrijk dat je het doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincedd
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 28-05 11:11
Misschien eerst het KPN modem aan je lijn hangen om te kijken of het in de lijn zit of in je eigen modem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ralfefernandes1
vincedd schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 08:09:
Misschien eerst het KPN modem aan je lijn hangen om te kijken of het in de lijn zit of in je eigen modem.
Ik heb al gedaan. Met de Experia Box van KPN, haal ik de gewenste snelheid 60Mbps download.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• vincedd
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 28-05 11:11
Ralfefernandes1 schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 08:12:
[...]

Ik heb al gedaan. Met de Experia Box van KPN, haal ik de gewenste snelheid 60Mbps download.
dan zit het in je vigor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ralfefernandes1
AW_Bos schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 23:22:
Laat eens zien wat de statistiekenpagina van je Vigor laat zien over je DSL diagnose?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GPgqhYpGp6aWpoJr5kdFO_c9X6I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QAaZdsPpzToCUwY7KGjTsCMQ.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ralfefernandes1
vincedd schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 08:15:
[...]

dan zit het in je vigor.
Maar zoiets kan je toch de snelheid van je internet met een script manipuleren?

voorbeeld:
if(){
experia box =60 MBps
} else {
10 Mbps<
}

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:58
Ralfefernandes1 schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 08:25:
[...]

voorbeeld:
if(){
experia box =60 MBps
} else {
10 Mbps<
}
Waarom zouden ze dat doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Is dit het probleem niet?
Die Draytek 2860 is geschikt voor VDSL2 aansluitingen maar niet voor Vectored VDSL of bonded VDSL
Gezien er staat TELFORT, is ie misschien omgezet naar KPN?

[ Voor 17% gewijzigd door Vorkie op 28-05-2021 08:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• itsmemax
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 05-06 13:11
[...]

voorbeeld:
if(){
experia box =60 MBps
} else {
10 Mbps<
}
Waarom zou KPN dat doen? Ik haal met mijn eigen modem makkelijk de 200mbit op het 35b profiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MerijnB
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08:03
[...]

voorbeeld:
if(){
experia box =60 MBps
} else {
10 Mbps<
}
Zover ik weet wordt er gebruik gemaakt van profielen en zit daar geen informatie over het modem in (pls correct me if I'm wrondy), KPN weet dus niet eens welk modem iij gebruikt.

A software developer is someone who looks both left and right when crossing a one-way street.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ralfefernandes1
Hugo__Boss schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 23:33:

Model Name Vigor2860n+ System Up Time
0:03:45
Router Name DrayTek Current Time
Fri May 28 2021 06:35:40
Firmware Version 3.9.0_VT1 Build Date/Time Jan 15 2021 15:26:27
DSL Version 567517_A/B/C HW: A LAN MAC Address 00-1D-AA-XX-XX-XX

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
Wat zegt KPN?

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ralfefernandes1
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vxq8fExQeEsrfi6tFFPcvkwxKGg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/t1DjVICKvo0YFK1xip6nfuyn.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ralfefernandes1
Super handig om tweaker te gebruiken. Hiedoor is mijn probleem opgelost.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Wat heb je gedaan dan?

/edit

Ik gok die VT3 geïnstalleerd, waardoor je nu vectoring hebt....

Geef je ook nog even publiekelijk een excuus naar KPN?

[ Voor 75% gewijzigd door Vorkie op 28-05-2021 08:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jassy
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-06 21:49
Waarschijnlijk de VT3 firmware geïnstalleerd na een tip van @Hugo__Boss .

Bekijk op www.dabmonitor.nl informatie over diverse Nederlandse DAB Ensembles.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• retakenroots
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 05-06 11:28

De meest logische conclusie hier is dat er wat mis is met je modem. Ik werk al jaren met een eigen modem en haal gewoon de verwachte snelheid.

Verder vind ik het niet zo sjiek dat je in de titel claimt dat KPN bewust vertraagd terwijl je maar een vermoeden hebt.

Mijn gok is dus de vigor modem(misschien instellingen).

Success in ieder geval met het oplossen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KNed
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 06-06 21:15
Vaag topic dit, je blijft eerst hangen in je idee dat het aan KPN ligt, reageert niet inhoudelijk op de tips die gegeven worden.
En nu is het ineens opgelost zonder dat je verteld wat je gedaan hebt?

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
KNed schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 08:53:
Vaag topic dit, je blijft eerst hangen in je idee dat het aan KPN ligt, reageert niet inhoudelijk op de tips die gegeven worden.
En nu is het ineens opgelost zonder dat je verteld wat je gedaan hebt?
Ik denk dat KPN meeleest en ze nu maar de snelheidsbeperking er weer afgehaald hebben 7(8)7 :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10:50

Jrz

––––––––––––

Ralfefernandes1 schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 08:49:
Super handig om tweaker te gebruiken. Hiedoor is mijn probleem opgelost.
Dus, voel je gebruikt |:(

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:21
Dit topic is wel een goed voorbeeld waarom providers niet zo happig zijn op vrije modem keuze.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mgizmo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 04-06 20:14
Fijn dat het opgelost is met, waarschijnlijk, de firmware. Nu nog volwassen worden. In ieder geval binnen ICT altijd eerst bij jezelf zoeken. Is goed voor je medemens.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Spinez0r
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 03-06 15:12

Spinez0r

At your service.

Nielson schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 08:59:
Dit topic is wel een goed voorbeeld waarom providers niet zo happig zijn op vrije modem keuze.
Nou dit is meer een voorbeeld waarom mensen zich moeten verdiepen in de techniek voor ze aan een eigen modem beginnen.
Het concept van vrije modemkeuze is een groot goed in mijn ogen, maar men moet wel voorbereid zijn op de technische uitdagingen die daar bij komen kijken.

Het woord KPN had in dit hele topic alleen omhoog moeten komen bij de vraag: "welke provider heb je" en verder eigenlijk niet.

Uiteindelijk had het te maken met het feit dat 't modem geen vectoring kon doen door een verouderde firmware versie, dit heeft niks met vrije modemkeuze te maken, maar een gebruiker die z'n apparatuur niet up-to-date houdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ralfefernandes1
Ik kreeg enkele maanden geleden van vigor een melding om mijn modem up te graden. Blijkbaar is mijn modem met de internationale versie geaupgrade.
Ik heb toen deze week een downgrade gedaan maar het probleem bleef aanhouden.

Toen realiseerde ik me dat waarschijnlijk de internationale versie niet compatibel is met KPN ADSL verbinding. Nu heb ik via vigor.nl gezocht naar het juiste versie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:05

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Ralfefernandes1 schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 09:42:
Ik kreeg enkele maanden geleden van vigor een melding om mijn modem up te graden. Blijkbaar is mijn modem met de internationale versie geaupgrade.
Ik heb toen deze week een downgrade gedaan maar het probleem bleef aanhouden.

Toen realiseerde ik me dat waarschijnlijk de internationale versie niet compatibel is met KPN ADSL verbinding. Nu heb ik via vigor.nl gezocht naar het juiste versie.
En daarom ging je uit van 'bewust vertragen' door KPN. Hoe kwam je daar eigenlijk op?

Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis-L
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 09:54
Grappig dit soort titels.
KPN mag niet eens zomaar bewust jouw verbinding vetragen dankzij de netneutraliteit.
Alleen in uitzonderlijke gevallen mag een provider de verbinding beperken of blokkeren.
Een provider moet ook altijd aan de klant melden welke maatregelen er worden getroffen en waarom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ralfefernandes1
Dennis-L schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 09:56:
Grappig dit soort titels.
KPN mag niet eens zomaar bewust jouw verbinding vetragen dankzij de netneutraliteit.
Alleen in uitzonderlijke gevallen mag een provider de verbinding beperken of blokkeren.
Een provider moet ook altijd aan de klant melden welke maatregelen er worden getroffen en waarom.
Maar je weet toch dat de multinationals zoals KPN bijna nooit aan de wetgeving aanhouden 😜

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ralfefernandes1
DeBolle schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 09:44:
[...]

En daarom ging je uit van 'bewust vertragen' door KPN. Hoe kwam je daar eigenlijk op?
Tja, ik had mijn modem gereset, upgrade gedaan en opnieuw geconfigureerd. Alle handleiding nagelopen maar het probleem bleef aanhouden. Dus voor mij was duidelijk dat het door KPN kwam. 😜

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SiemDerksen
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 08:53
Ralfefernandes1 schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 10:04:
[...]

Tja, ik had mijn modem gereset, upgrade gedaan ven opnieuw geconfigureerd alle handleiding nagelopen maar het probleem bleef aanhouden. Dus voor mij was duidelijk dat het door KPN kwam. 😜
Blijkbaar kwam het probleem niet door KPN dus is je topictitel niet helemaal netjes tegenover KPN.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arvado
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 06-06 22:24
In NL altijd firmware's van draytek.nl gebruiken idd. In de README bij de firmware download staat welke versie je het beste kunt gebruiken bij het type verbinding. Op de eerste screenshot van de status overview zie je bij de lijn al geen vectoring staan. Dus niet vectoring ingetraind.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Spinez0r
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 03-06 15:12

Spinez0r

At your service.

Ralfefernandes1 schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 10:01:
[...]

Maar je weet toch dat de multinationals zoals KPN bijna nooit aan de wetgeving aanhouden 😜
Dat is echt de grootste onzin, als een grote speler als KPN z'n vingers brand aan het overtreden van dit soort fundamentele wetgeving (netneutraliteit) dan hangt daar echt een bijzonder hoge boete aan vast.

Even los van de imagoschade die ze hiermee op zullen lopen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Ro-Maniak2
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:45
Ralfefernandes1 schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 10:01:
[...]

Tuut tuut blink boink, aluboedje op.

Basishouding = wantrouwen? Lees het boek van Rutger Bregman eens.

En nee bedrijven zijn geen mensen en nee bedrijven zijn niet filantropisch maar winstgericht, dus je moet er kritisch naar kijken. Maar om er dan maar vanuit te gaan dat ze je (zonder aanwijsbare goede commerciële reden) dus naaien…

Beter uitgaan van het goede totdat het tegendeel is bewezen.

[ Voor 5% gewijzigd door Ro-Maniak2 op 28-05-2021 10:39 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 02-06 00:42
Misschien heeft KPN wel hun if(andereModem) { knijpVerbinding(); } statement uitgezet na aanleiding van dit topic?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:34

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Ik heb je titel even gewijzigd, zodat het wat duidelijker is en iets minder beschuldigend.

[ Voor 17% gewijzigd door rens-br op 28-05-2021 13:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:58
rens-br schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 13:10:
[mbr]Ik heb je titel even gewijzigd, zodat het wat duidelijker is en iets minder beschuldigend.[/]
is trager of snelheid is lager ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ep667
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 01:42

ep667

It doesn't hurt to help

GrooV schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 11:05:
Misschien heeft KPN wel hun if(andereModem) { knijpVerbinding(); } statement uitgezet na aanleiding van dit topic?
Haha, lijkt me sterk. Ik heb $andereModem en krijg gewoon de volledige 500/500 binnen.

Of denk je dat ze alleen DSL-profielen knijpen?

EP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:54

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

ep667 schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 14:09:
[...]

Haha, lijkt me sterk. Ik heb $andereModem en krijg gewoon de volledige 500/500 binnen.

Of denk je dat ze alleen DSL-profielen knijpen?
Ik ruik veel sarcasme in deze post ;)
Volgens mij kunnen ze wel profielen knijpen als het moet. Iemand die niet betaalt krijgt (of kreeg) een profiel met redirect naar een 'Je moet nog betalen' pagina, en krijgt een lage snelheid. Jaren geleden eens meegemaakt toen ik een open accesspoint zocht. :+

Maar andere redenen ken ik niet, want vanwege netneutraliteit mag dat niet eens.

[ Voor 37% gewijzigd door AW_Bos op 28-05-2021 16:28 ]

☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• logix147
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 10:48
Nielson schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 08:59:
Dit is juist een voorbeeld waarom ze het wel moeten toestaan.

Als je met je eigen modem 100/100 gevallen niet de juiste snelheid ligt en ISP modem 100/100 gevallen wel = ISP irriteert mij express zodat je ze gaat lastig vallen.

Het had gekund na een migratie dat zijn lijn profiel bijv van vdsl naar vvdsl was gegaan dat zijn modem “trager” was geworden: dat komt dan door een foutief profiel/instelling. Echter wordt dit altijd per e-mail/brief mede gedeeld wanneer KPN Netwerk NL werkzaamheden uitvoert.

Een ISP modem zal uitvallen en zichzelf opnieuw intrainen met de juiste settings. Een klant router zal dit zelf moeten doen.

KPN kan zien wat er thuis voor modem achter hangt. Als er een ISP modem achter zit kan deze zelfs je achterliggende netwerk spul zien. Dat is nodig om te troubleshooting op de 2de lijn. Kwam vaak genoeg een extra “AP” tegen die ook dhcp uitdeelde. Zolang dat niet in dezelfde range is sprak ik die mensen nooit.

Beetje jammer dat er eerst naar de ISP gewezen wordt terwijl je eigen test al aantoont dat je eigen modem brak ingesteld was.
Pagina: 1