Vader heeft verdachte link aangeklikt op telefoon, probleem?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flimovic
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 12-10 22:32

Flimovic

PC Gamer / BBQ-liefhebber

Topicstarter
Beste tweakers,

Mijn digibete vader van bijna 70 vertelde dat hij gisteren op zijn Android-telefoon een berichtje kreeg van een onbekend nummer met het bericht dat zijn pakketje onderweg was. Bij het bericht, waar een overduidelijke spelfout in zat, (vermoedelijk SMS, maar dat wist mijn vader niet meer zeker) zat een link waarop gedrukt heeft. De link leek niet te werken, dus hij heeft er nog een keer op gedrukt. Wederom gebeurde er niks. Mijn moeder vertrouwde het niet en heeft het berichtje verwijderd.

Het lijkt er dus strek op dat mijn vader op malware link heeft geklikt. Vermoedelijk verstuurd door een Flubot.

Mijn vraag is eigenlijk heel simpel: is er een kans dat de telefoon van mijn vader nu besmet is met malware?

Aangezien de link niet leek te werken heb ik goede hoop dat er niet zo veel aan de hand is, zeker ook aangezien volgens diverse nieuwberichten je handmatig een app moet installeren. Dat is allemaal niet gebeurd.

Wat kan ik nu het best met de telefoon van mijn vader doen?

Alvast bedankt voor het meedenken!

Steam/Discord: Flimovic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11:06

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

terugzetten naar fabrieksinstellingen en dan evt. foto's / contacten etc. terugzetten van de backup lijkt me de snelste weg naar zekerheid.

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• syntesia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 12-10 12:13
Had begrepen dat het pas schadelijk was als je de app had geinstalleerd die je gevraagd werd om geinstalleerd te worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flimovic

Flimovic

Topicstarter
thunder7 schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 22:03:
terugzetten naar fabrieksinstellingen en dan evt. foto's / contacten etc. terugzetten van de backup lijkt me de snelste weg naar zekerheid.
Goede tip, ga ik morgen even doen
syntesia schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 22:05:
Had begrepen dat het pas schadelijk was als je de app had geinstalleerd die je gevraagd werd om geinstalleerd te worden?
Als ik mijn ouders moet geloven is het zover niet gekomen, de link leek dood te zijn. Er gebeurde niks zichtbaars, dus als er iets mis is, is dat op de achtergrond gebeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• staxas
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 11:21
Volgens de nieuwsberichten leidt de link naar een malafide appstore waar de gebruiker handmatig een app zou moeten installeren die malware bevat. Hier moet toestemming voor gegeven worden omdat android 'out-of-the-box' geen apps mag installeren buiten de google play store om. Zolang hij geen installatieproces heeft voltooid zou er niets aan de hand moeten zijn. Maar neem mijn woord er niet op, ik weet niet zeker of er daadwerkelijk niets aan de hand is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flimovic

Flimovic

Topicstarter
staxas schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 22:06:
Volgens de nieuwsberichten leidt de link naar een malafide appstore waar de gebruiker handmatig een app zou moeten installeren die malware bevat. Hier moet toestemming voor gegeven worden omdat android 'out-of-the-box' geen apps mag installeren buiten de google play store om. Zolang hij geen installatieproces heeft voltooid zou er niets aan de hand moeten zijn. Maar neem mijn woord er niet op, ik weet niet zeker of er daadwerkelijk niets aan de hand is.
Dat was mijn voorlopige conclusie ook, maar ik weet er te weinig van om dat met zekerheid te kunnen zeggen ;(

Voor nu heb ik mijn vader in ieder geval de tip meegeven om hoe dan ook geen gebruik te maken van zijn bankieren-app.

[ Voor 8% gewijzigd door Flimovic op 27-05-2021 22:22 ]

Pagina: 1