Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRIdev
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 21:26
Sinds een week ben ik overgestapt van KPN naar Ziggo voor internet als televisie en sindsdien is contact met mij DS110j niet meer mogelijk. Zowel bij KPN alsook bij Ziggo hangt de NAS direct aan één van de poorten van de modem.

In de DHCP instellingen van de Ziggo modem staat het Begin lokaal adres op 192.168.178.10. Het vaste IP van mijn NAS is 192.168.2.252. en dat ligt volgens mij buiten het bereik van de modem.

Als ik Begin lokaal adres op de Ziggo modem wil veranderen komt er eerst een waarschuwing, na op OK te klikken komt de foutmelding "Er is iets fout gegaan probeer het later nog een keer."

Via deze stappen (https://www.how2shout.com...router-external-dhcp.html) heb ik geprobeerd de NAS zichtbaar te maken op mijn PC. Dit lut me ook niet.

Hoe kan ik of het adressenbereik van de Ziggo modem veranderen of de IP van mijn NAS?

Alle reacties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• hellfighter87
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 06:21
1: verbind een lan kabel van jou machine naar de nas
2: stel een statisch ip in op jou machine die de range van de nas heeft (192.168.2.17 bijvoorbeeld).
3: je zou nu moeten kunnen verbinden met de nas
4: stel op de nas een nieuw IP in wat binnen de range valt van je nieuwe modem (of gebruik DHCP en stel op je router in dat je nas een vast ip krijgt via mac address bijv)
5: verbind weer alles zoals het voor punt 1 was en je zou nu binnen de nieuwe range bij je nas moeten kunnen komen

[ Voor 58% gewijzigd door hellfighter87 op 27-05-2021 20:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsn
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20:36
Je kunt alleen de netwerkinstellingen van je NAS resetten. Dan krijgt deze een ip adres van je router.

Opzoeken wat dit adres is in de router en dan kun je inloggen met je bestaande gegevens om het IP adres te veranderen naar een statisch adres.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRIdev
@hellfighter87 De NAS hangt al aan mijn PC en probeerde via die link contact te krijgen. Wat bedoel je met de range van de synology? Die heeft toch één adres?

@nielsn Als ik dat kan kan ik ook de IP van de NAS zetten. Ik wil dus of op mijn NAS komen of het adresbereik van mijn Zigoomodem aanpassen.

[ Voor 31% gewijzigd door MRIdev op 27-05-2021 20:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lawwie
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 06-06 15:25

Lawwie

Het beste bier, brouw je zelf!

Stel je pc in op ip adres 192.168.2.100 met subnet 255.255.255.0 et voila, je kan bij de NAS. Dan even de NAS een IP adres binnen je Ziggo subnet geven, dus bijvoorbeeld 192.168.178.252 en dan kan je je computer ook weer terug zetten.

Bekabeling hoef je niet aan te passen.

[ Voor 12% gewijzigd door Lawwie op 27-05-2021 20:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kraats
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:10

kraats

Ik rol

@MRIdev je Synology heeft één ip-adres in een subnet en kan (zonder een router in dat subnet) niet met ip-adressen buiten dat subnet praten. Waarschijnlijk heb je een 24bits subnet (255.255.255.0), waardoor de adressen 192.168.2.1 tot en met 192.168.2.254 met elkaar kunnen communiceren. Geef je je pc dus even vast ip-adres 192.168.2.1 met subnet 255.255.255.0 dan kun je bij je Synology komen, daar een ander ip-adres instellen en je pc weer terug op DHCP zetten

Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• period!
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 08-06 16:58
De ip range van de nas is 192.168.2.x
Pas de ip van je pc aan naar die range dan kan je verbinding maken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MRIdev
Gisteravond was het gelukt om direct via de PC contact te krijgen tot de NAS en kon ik het IP aanpassen. Helaas lukt het nog niet om een vast IP in te stellen, omdat de NAS niet pikte dat de gateway niet overeen kwam met het nieuwe IP.

Nu heb ik de NAS zo ingesteld dat die het IP van het modem krijgt. Nu laat het modem weer zien in het netwerk in kan ik vanaf de bank de andere instellingen uitzoeken.

Stap 1 gelukt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:31
Eventueel kun je de nas ook op dhcp laten staan en in het Ziggo modem bij de instellingen van de dhcp server de nas een vast ip-adres laten toewijzen (reserveren) op basisvan het mac-adres.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolly_a
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Je bent nu al een mooi eind op weg. Wat, denk ik, nu handig is, om de waarden die je NAS heeft gekregen van je modem over te nemen als statische instellingen. Alleen het ip adres zou je eventueel zelf kunnen wijzigen (alleen de cijfers achter de laatste punt en ergens tussen 1 en 254). Kijk daarbij of je je NAS niet een ip adres geeft dat al bestaat in je netwerk en liever ook niet in het gebied dat door je modem wordt uitgedeeld. Vaak kun je in je modem wel zien bij de DHCP instellingen waar het automatisch uitdelen begint en eindigt.

Edit: Het idee van @Nielson is ook goed.

[ Voor 4% gewijzigd door wolly_a op 28-05-2021 07:57 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
@wolly_a De ellende begint altijd met statische IP adressen, eigenlijk NOOIT doen. Zet in de DHCP server het IP adres vast. Eigenlijk heeft alleen een DHCP server een vast IP adres. Vaste IP adressen moet je altijd weer op lijstjes bijhouden en managen terwijl het niet nodig is. In je DHCP server zie je dan meteen netjes een lijstje en de interne nameserver werkt ook beter etc.. Kortom er is geen reden om het wel te doen.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:38
Voor de toekomst.
Een simpele druk (met een paperclip) op de reset en de netwerk settings van je Synology Nas worden gereset en staat hij weer op DHCP (RTFM).

En daarna doe je zoals @Frogmen al zei.
Maak je een macadres/ip adres koppeling in je router waardoor je Nas altijd hetzelfde ip adres krijgt maar wel netjes op DHCP kan blijven staan.

Overigens had je ook simpelweg de dhcp range van je Ziggo Connectbox kunnen aanpassen zodat die weer gelijk was aan de DHCP range die je Experiabox gebruikte.

[ Voor 18% gewijzigd door Ben(V) op 28-05-2021 12:40 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolly_a
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
@Frogmen Mee eens, maar ik wist niet of de Ziggo modem/router dat wel kon, hoewel dat tegenwoordig wel een beetje standaard is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRIdev
@Ben(V) Goede tip van de paperclip! Probleem was dat ik het bereik van de Ziggo modem niet aangepast kreeg.

@wolly_a Dat ga ik nu ook doen, maar die instelling kende ik niet. Rede voor een vast IP voor de NAS, waar ook ingesteld, was dat ik niet elke keer op moest zoeken als een app van Synology wil gebruiken.

[ Voor 48% gewijzigd door MRIdev op 28-05-2021 18:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:38
Ik heb ook een Ziggo Connectbox en daar heb ik de dhcp range van aangepast en uiteraard ook macadress/ipadres koppelingen gemaakt voor al mijn devices zodat je altijd getzelfde ipadres krijgen .

Dus het kan allemaal prima.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Als je dan toch wilt dat apparaten een vast IP-adres krijgen kun je toch beter de DHCP range iets later beginnen en je apparaten instellen op vaste IP-adressen? Dan krijg je nooit gezeur met MAC-adressen etc.

Zo begint bij mij de DHCP op 10.0.0.25. Van 10.0.0.2 tot en met 20.0.0.24 is vast ingesteld op de betreffende apparaten of is gereserveerd voor toekomstige apparaten. Vanaf de .25 zoekt de router maar lekker uit wat die wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MRIdev
Stap 1 is dus gezet doordat de NAS zichtbaar is vanaf de modem, althans de modem geeft hem weer als bekabeld apparaat met een IP-adres. Alleen kan ik er niet bij komen via de laptop DS-finder app en er komt geen reactie als ik de NAS ping.

Uiteraard de NAS al een keer aan en uit gezet.

Met paperclip gereset en ping in ieder geval.

De oude inlognamen werken nog. :) :) :)

Alles werkt weer! Dank.

[ Voor 16% gewijzigd door MRIdev op 30-05-2021 16:50 ]

Pagina: 1