Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

NAS crash hdd geformateerd?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• rominick
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 29-11 16:27
Mijn vraag
Ik heb voor back-ups en data wat ik wil bewaren op de nas staan. Tijdens een stroomuitval deed mijn nas raar. Hij kon opeens niet meer in het netwerk gezien worden. Heb hem daarom opnieuw opgestart in de hoop van dat het weer zou moeten werken. Maar Filezilla kon hem niet meer benaderen, na pogingen om hem via ip op te vragen en filezilla opnieuw te hebben ingesteld nog steeds geen verbinding. Heb de hdd eruit gehaald en hem in een Netgear ReadyNAS RND4000 v3 gedaan waar hij gezien werd. Dus dacht mooi kan weer bij mijn gegevens. Tot ik keek in de netgear admin panel in de browser via ip dat de 2tb leeg was. Kennelijk heeft de Netgear hem geformatteerd en daar ben ik niet zo blij mee.

Heb nu een ryzen pc gebouwd in een oude kast, nieuwe corsair voeding en een quadro kaart met een ssd. De hdd word in schijfbeheer gezien, niet in Explorer. Via EaseUS en DiskDrill zie ik allemaal bestanden en extensies. Zelfs m'n back-ups van m'n oude Mac pro werden gezien.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Filezilla, Medion lifecloud, EaseUS, Disk Drill

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Filezilla opnieuw geïnstalleerd,
Filezilla opnieuw ingesteld,
Via IP en Explorer bij de schijf proberen te komen,
hdd in andere nas gedaan (hier ging het fout),
Hdd in een frankenbuild gedaan en word gezien.

Hoe kan ik weer bij de originele Medion partitie komen zoals het op de nas stond? Die had alle bestanden, back-ups, u torrent, gedownloade bestanden (laatste 2 is Medion standaard).
Ik zoek een programma die m'n data terug kan halen zoals het stond.

Alle reacties

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11:33

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Wat voor NAS zat die schijf in? Je kan niet zomaar een disk uit de ene NAS naar een andere NAS verplaatsen. Niets zegt dat ze hetzelfde systeem gebruiken. Dat is vragen om problemen. Idem als je hem aan een PC hangt.
Het beste wat je kan doen is kijken of je eenzelfde NAS kan vinden als degene die defect was gegaan, en daar je disk inprikken.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 11:40
Waarschijnlijk gebruikt de nas linux en een ext filesysteem.
Daar kun je bij met linux, bijvoorbeeld even een live cd van linux mint of ubuntu.
Mits de schijf nog 100% in orde is.

Nassen formatteren meestal altijd schijven, dus dat als recovery methode is ongeschikt, zijn er een expliciete import optie is.

• rominick
Microkid schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 19:58:
Wat voor NAS zat die schijf in? Je kan niet zomaar een disk uit de ene NAS naar een andere NAS verplaatsen. Niets zegt dat ze hetzelfde systeem gebruiken. Dat is vragen om problemen. Idem als je hem aan een PC hangt.
Het beste wat je kan doen is kijken of je eenzelfde NAS kan vinden als degene die defect was gegaan, en daar je disk inprikken.
Ik dacht dat ik de oude nas erbij had gelinkt, kennelijk is het linkje niet goed gegaan. De oude nas is https://tweakers.net/pric...server-2tb/specificaties/. Had niet door dat de Netgear aan het overgaan was tot formateren.
jeroen3 schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 19:58:
Waarschijnlijk gebruikt de nas linux en een ext filesysteem.
Daar kun je bij met linux, bijvoorbeeld even een live cd van linux mint of ubuntu.
Mits de schijf nog 100% in orde is.

Nassen formatteren meestal altijd schijven, dus dat als recovery methode is ongeschikt, zijn er een expliciete import optie is.
De medion was linux based, alleen heb in linux vm de hdd via een externe sata naar usb aangekoppeld. Maar daar zit eerst windows een foutmelding: iets met fout in hardware? terwijl als ik hem in de pc aansluit dan ziet windows hem wel in schijfbeheer. Schijf is nog in orde, alleen data is eraf. wat bedoel je precies met de "recovery methode" of "expliciete import optie"? Ik laat hem morgen aanstaan met verschillende recovery software zoals DiskDrill/EaseUS/RemoRecover.

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 30-11 16:07
Zou je niet nu direct stoppen met al je pogingen, omdat je de kans dat je je data terugkrijgt zelf aan het verkleinen bent?
Volgens mij is de situatie als volgt:
- je hebt één originele harddisk zonder backup van je data
- die harddisk is geformatteerd en sindsdien wordt erop geschreven door de Netgear, waarbij hij je oude data én je oude filesysteem overschrijft.
- je hebt geen idee van wat je aan het doen bent met je data.

Hoe belangrijk is je data voor je en wat mag dat kosten?
Natuurlijk is de eerste actie om de harddisk uit de Netgear te halen en van die harddisk in de huidige staat via "dd" een 1 op 1 kopie te maken op een andere harddisk.
Op die andere harddisk kan je recoverytools loslaten, je originele harddisk doe je verder niets meer mee totdat je de data (of wat daarvan over is) terug hebt.

Je kunt serieus overwegen om de harddisk bij een datarecoverybedrijf aan te bieden, afhankelijk van wat je over hebt om die data terug te krijgen.

En ga daarna svp meteen op een goede manier backups maken van al je data.

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 11:40
Als je een twee bay synology hebt kun je in een werkend systeem met 1 disk een oude disk van een andere nas synology stoppen en importeren in de configuratie. Dat bedoel ik met importeren.

Waarom je usb passthrough naar je vm niet werkt heeft waarschijnlijk niets met de disk zelf te maken.

[ Voor 5% gewijzigd door jeroen3 op 28-05-2021 07:28 ]

• rominick
Renault schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 01:31:
Zou je niet nu direct stoppen met al je pogingen, omdat je de kans dat je je data terugkrijgt zelf aan het verkleinen bent?
Volgens mij is de situatie als volgt:
- je hebt één originele harddisk zonder backup van je data
- die harddisk is geformatteerd en sindsdien wordt erop geschreven door de Netgear, waarbij hij je oude data én je oude filesysteem overschrijft.
- je hebt geen idee van wat je aan het doen bent met je data.

Hoe belangrijk is je data voor je en wat mag dat kosten?
Natuurlijk is de eerste actie om de harddisk uit de Netgear te halen en van die harddisk in de huidige staat via "dd" een 1 op 1 kopie te maken op een andere harddisk.
Op die andere harddisk kan je recoverytools loslaten, je originele harddisk doe je verder niets meer mee totdat je de data (of wat daarvan over is) terug hebt.

Je kunt serieus overwegen om de harddisk bij een datarecoverybedrijf aan te bieden, afhankelijk van wat je over hebt om die data terug te krijgen.

En ga daarna svp meteen op een goede manier backups maken van al je data.
De hdd is sinds format al uit de nas en ligt los op het bureau. De medion is uit elkaar om de hdd los te kunnen krijgen. De netgear is sindsdien formatatie niet meer aangeweest.

Wat bedoel je met dd?

De medion (tweede) nas was alleen voor schoolwerk, laptop backup na verkoop van de laptop en wat nurburgring videos. Er staat maar 1 txt bestand op die ik wel graag terug wil.

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Tenzij die ReadyNas uren bezig is geweest, is de schijf niet gewist. Dus is hoogstens de partitietabel gewist. (Wat ik overigens ook erg slordig van die ReadyNas zou vinden).
Met TestDisk kun je de partitietabel herstellen. Als dit niet een Hipserv nas is, maar een ZyXEL kloon, bestaat de schijf uit 2 partities. een tamelijk kleine (<1GB) en een grote met de gebruikersdata.

• rominick
jeroen3 schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 07:28:
Als je een twee bay synology hebt kun je in een werkend systeem met 1 disk een oude disk van een andere nas synology stoppen en importeren in de configuratie. Dat bedoel ik met importeren.

Waarom je usb passthrough naar je vm niet werkt heeft waarschijnlijk niets met de disk zelf te maken.
Het is een oude 4 bay nas, maar die is niet meer in gebruik sinds de formatering.
Mijzelf schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 09:46:
Tenzij die ReadyNas uren bezig is geweest, is de schijf niet gewist. Dus is hoogstens de partitietabel gewist. (Wat ik overigens ook erg slordig van die ReadyNas zou vinden).
Met TestDisk kun je de partitietabel herstellen. Als dit niet een Hipserv nas is, maar een ZyXEL kloon, bestaat de schijf uit 2 partities. een tamelijk kleine (<1GB) en een grote met de gebruikersdata.
De hdd kwam uit een medion, maar de readynad was geen uur bezig, hooguit 15 minuten. Daarna heb ik de schijf eruit gehaald omdat er volgens de admin page 1.8tb beschikbaar was.

Ik zal testdisk proberen en hopen dat ik de oude partities terug kan krijgen en mogelijk via linux hem beschikbaar kan zien.

Ik gebruik de schijf niet, ik schrijf er ook niks naartoe. Hopelijk werkt die testdisk/diskdrill/easeus enz.

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 30-11 16:07
rominick schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 10:08:
...
Ik zal testdisk proberen en hopen dat ik de oude partities terug kan krijgen en mogelijk via linux hem beschikbaar kan zien.

Ik gebruik de schijf niet, ik schrijf er ook niks naartoe. Hopelijk werkt die testdisk/diskdrill/easeus enz.
Beide bovenstaande opmerkingen spreken elkaar flagrant tegen.

dd is een Unix commando. Google is your friend.
Pagina: 1