SSD niet meer zichtbaar na crash

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mithrasil
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 28-05-2021
Mijn vraag
Vandaag had ik een crash op de computer. Helaas stond de pc vast en wachtte ik niet af tot het scherm naar 100% was gegaan met herstel en heb de pc uit gezet omdat de pc vast stond. Nadat ik hem weer heb aangezet kan hij Windows niet meer herstellen wat ik ook doe, alle opties geprobeerd. Opnieuw windows geïnstalleerd op de HDD, want hij kon de SDD niet vinden. Als ik nu naar schijfbeheer kijk zie k wel schijf0 als onbekend staand maar kan er verder niets mee.
Ook Easus data recovery vind de schijf niet.

Wie kan mij verder helpen?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Windows 10 pro

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uGTxa5m9c1W5oqe546HEOzcYL_c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MfT19dWKHUUkuWRq3Ti8ZvK9.png?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berlinetta
  • Registratie: Juli 2015
  • Niet online
Kijken of je via Ubuntu data kan vinden. Maar ik het betwijfel het.

[ Voor 25% gewijzigd door Berlinetta op 28-05-2021 00:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21-05 23:06
Nee.
@Mithrasil:
Je eerste actie is kijken in de BIOS of Schijf0 normaal en in de correcte grootte wordt gezien en het resultaat hier te melden.
De tweede actie is om met Cristaldiskinfo de SMART-tabel uit te lezen en die hier in zijn geheel neer te zetten om zeker te weten dat je geen hardwarefout op de harddisk hebt als oorzaak van de freeze. Wij melden dan of je harddisk defect is of niet.
Als de harddisk in orde blijkt te zijn kan je als derde actie hier melden of je data kwijt bent waarvan het enige exemplaar op schijf0 staat.
Als dat niet zo is en schijf0 mag worden geformatteerd, kan je met diskpart alle partities op schijf0 verwijderen, of een Windows 10 installatie opstarten en in het scherm waarin wordt gevraagd wáár die Windows 10 moet worden geïnstalleerd, alle partities op schijf0 verwijderen en dan de installatie af te breken of voort te zetten.
Daarna kan je gewoon onder Windows 10 schijf0 formatteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mithrasil
@Renault hier de screen van de bios. Hier is hij volgens mij niet op te zien, als ik verder ga met opstarten krijg ik dan wel In ene de keuze menu van de andere Windows die op de SSD staat. Ik ga nu ff cristaldiskinfo erbij pakken.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/adTZXRvue9s60F6sldFv4W6yLJ8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ODPUicOywpm8yx68w3uMjSJ4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F9lHiyrISKLht5iWGdNSLQFaMrc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YWSXLwYZtoG1ZeIALSSuGV1s.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21-05 23:06
Dat is raar: dat de harddisk niet in de BIOS wordt gedetecteerd, maar wel in Windows10. En het is ook raar dat de harddisk wel wordt getoond ("Schijf0"), maar dat de partitie niet wordt herkend.
Mogelijk zit je harddisk aangesloten op een SATA-poort die bij een tweede controller op je moederbord hoort.

Maar eigenlijk is dat om het even: in de huidige situatie wordt de harddisk wel herkend, maar is hij niet bruikbaar.
Waarschijnlijk staat er een bestandssysteem op waar Windows niets mee kan.
Je kunt die partitie weggooien met Diskpart of GParted. Google is your friend daarvoor, hoe je dat precies gebruikt staat trouwens ook op dit forumdeel beschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mithrasil
@Renault Top dank je wel ik ga even googlen dan. Hoop dat ik er uit kom. Crystaldisk ziet idd ook maar 1 harde schijf. Nogmaals ik ga even lezen en dan laat ik het weten. Dank je wel nogmaals.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FunFair
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21-05 10:07
Ik denk dat je een power cycle moet uitvoeren. Heb dit in het verleden wel eens gehad met een SATA SSD.

https://superuser.com/que...0/power-cycling-ssd-drive
Pagina: 1