Welke CPU bij mijn moederbord?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PC Groentje
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 21-02-2023
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaande vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Ik zoek een?
Ik ben opzoek naar een nieuwe CPU, het is op dit moment het zwakste component van mijn PC. Kleine financiële meevaller, dus tijd om weer eens wat te vervangen. Op dit moment gebruik ik een:
Intel Core i5 6600K @ 3.50GHz

Wat is je budget?
+-€200 (180-220)

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik hoor de meeste mensen de laatste tijd erg lyrisch zijn over de AMD Ryzen CPU's.
Maar volgens mij kan dat niet op mijn moederbord of wel?

ASUS Z170 PRO GAMING (pricewatch: ASUS Z170 PRO GAMING)

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
De PC wordt vooral gebruikt voor gamen, en niet voor video- of fotobewerking.

Sorry als het nog niet zoveel informatie is. Maar ik struikelde meteen al over het stukje "kijk welke CPU op je moederbord past.".

Alvast bedankt voor de hulp :)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• japie06
  • Registratie: Augustus 2008
  • Nu online
Misschien is het handig als je aangeeft welke CPU je nu hebt? Dan hebben we iets om mee te vergelijken.

Met het moederbord dat je hebt kan je alleen een intel CPU met socket 1151 er in stoppen. Volgens mij komen de nieuwste CPUs met die socket uit eind 2018. Dus afhankelijk van wat je nu hebt, kan je misschien beter door sparen voor een nieuw moederbord+CPU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PC Groentje
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 21-02-2023
japie06 schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 17:20:
Misschien is het handig als je aangeeft welke CPU je nu hebt? Dan hebben we iets om mee te vergelijken.

Met het moederbord dat je hebt kan je alleen een intel CPU met socket 1151 er in stoppen. Volgens mij komen de nieuwste CPUs met die socket uit eind 2018. Dus afhankelijk van wat je nu hebt, kan je misschien beter door sparen voor een nieuw moederbord+CPU.
Je hebt helemaal gelijk, meteen aangepast!
Ga ik meteen even kijken wat een nieuw moederbord kost. Schatting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 08:52
Dat hangt o.a. af van de CPU, een model met veel cores heeft een zwaardere stroomvoorziening nodig, wat het moederbord duurder maakt. De socket van de CPU bepaalt welk moederbord geschikt is. Voor een entrylevel CPU volstaat een moederbord van 75 tot 100 euro meestal, voor een middenvelder CPU (Intel Core i5, AMD Ryzen 5) ben je 125 tot 175 euro kwijt, en high end CPU's met meer dan acht cores komen daar weer boven.

Om verder te komen is wat meer informatie nodig.
De eerste vraag is: wat wil je gaan doen met je nieuwe CPU, is dat een beetje internetten, of ga je gamen, of ga je video's bewerken, of nog iets anders? De tweede vraag is hoeveel geld wil je uitgeven, is die 200 voor de CPU alleen of is dat je totale budget? En de derde vraag is uit wat voor componenten de rest van je PC bestaat.

De zwaarste CPU die op je huidige moederbord past is de i7 7700K, in de praktijk zal je niet veel verschil merken met wat je nu hebt...

[ Voor 15% gewijzigd door martyw op 27-05-2021 18:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:04
De snelste cpu die op je MB kan is een i7-7700K maar daar betaal je €200 voor een gebruikte. Absoluut de prijs niet waard. Verkoop je huidige CPU en MB en haal onderstaande.
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-11400 Boxed€ 199,-€ 199,-
1MoederbordenASRock B560 Steel Legend€ 129,-€ 129,-
Totaal€ 328,-

Verder ligt het eraan hoe snel je werkgeheugen is. Alles onder de 2666 MT/s kan je maar beter vervangen want beïnvloed de prestaties van het systeem.