VirtualBox Linux Lite - Eindeloze error notifications

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaastosti
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13:22

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
Al lange tijd maak ik gebruik van een VM:
  • Linux Lite VM (nu Linux 4.4.0-210-generic)
  • VirtualBox (v6.1.22 r144080).
Met Guest Additions voor 6.1.22 daarbij zodat de desktop netjes meeschaalt op het moment dat ik het scherm groter/kleiner maak.

Sinds een paar weken, ben er al een tijd mee aan het stoeien, krijg ik bij het starten van die machine eindeloos veel foutmeldingen op het scherm. De meldingen beginnen rechts boven en volgen elkaar in rap tempo op, waardoor direct het scherm vol staat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E44aXBIGeZwpVrizOUcYG7ofZgU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/5XT67FqYAUFduQwE7NjwsBGc.png?f=user_large

Dit lijkt iets te maken te hebben met het display, ik vermoed de guest additions, maar ik kan deze specifieke meldingen verder nergens terugvinden. Zoals je ziet verdwijnen alle schermen achter de notifications, dus zit ik met CTRL-ALT-Fx in terminal schermen te werken.

Duik ik het system login , staan daar wel duizenden van dit soort regels:
code:
1
2
3
4
5
6
00:03:38.418634 VMMDev: Guest Log: VGDrvCommonIoCtl: Unknown request iFunction=0xc3a05602 stripped size=0xc0005602
00:03:38.418690 VMMDev: Guest Log: VGDrvCommonIoCtl: Unknown request iFunction=0x5609 stripped size=0xc0005609
00:03:38.428523 VMMDev: Guest Log: VGDrvCommonIoCtl: Unknown request iFunction=0xc020560a stripped size=0xc000560a
00:03:38.428575 VMMDev: Guest Log: VGDrvCommonIoCtl: Unknown request iFunction=0x5609 stripped size=0xc0005609
00:03:38.442269 VMMDev: Guest Log: VGDrvCommonIoCtl: Unknown request iFunction=0xc3a05602 stripped size=0xc0005602
00:03:38.442322 VMMDev: Guest Log: VGDrvCommonIoCtl: Unknown request iFunction=0x5609 stripped size=0xc0005609

Daar zal het dan mee te maken hebben. Het kan bijna niet anders als dat ik wat te enthousiast ben geweest met een update/upgrade, waardoor er nu ergens een mismatch in software plaatsvindt.

Meestal kom ik er met wat zoekwerk wel uit, maar deze is hardnekkig. Inmiddels via het bootmenu terug naar oude(re) versies van de kernel, verschillende versies guest additions geprobeerd, zonder resultaat.

Voordat ik nu met de botte bijl door het systeem ga en meer kapot maak dan me lief is... welke stappen kan ik nu het beste uitvoeren om meer te weten te komen? Hoe kom ik er achter wat echt het probleem is?

Een vergissing is menselijk, maar om er echt een puinhoop van te maken heb je een computer nodig.

Beste antwoord (via Kaastosti op 27-05-2021 19:29)

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14:56

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Je kan wel een nieuwe VM ernaast zetten met dezelfde config en alles om te kijken of het daar te reproduceren is. Blijft het daar werken, dan kan je de twee gaan vergelijken.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Je hebt aan de Host kan niets verandert voordat je deze meldingen kreeg in de Guest? Heb je ook al het log van de Guest VM zelf, die VirtualBox bijhoudt, geraadpleegd? Als er communicatie tussen VB en de Additions is, staat dat ook in het log.

Heb je speciale dingen uitgehaald met de kernel van de guest? Had je de guest additions al opnieuw proberen te installeren? Wat was daar dan het resultaat van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaastosti

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
Ondertussen nog oudere versies van VirtualBox zelf geprobeerd, nog steeds dezelfde meldingen. Een tweede Lubuntu VM (met weliswaar een andere kernel versie), werkt onder VB 6.1.22 met bijbehorende guest additions prima. De software op zich werkt dus.

De host (Windows 10 64 bit) heeft wellicht een update gehad, dat zal ongetwijfeld. Maar of dat precies was voordat deze meldingen verschenen durf ik niet meer te zeggen.

De logs die ik uit VB terug krijg geven diezelfde meldingen... en na 32768 stuks daarvan zet 'ie ze maar op stil.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iUfdkS6lkWrri89vI9d_8dwPN7w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yALV8l2n7tTKsqsXUMrupkk2.png?f=fotoalbum_large

Als ik het goed heb zijn de logs met nummers er achter simpelweg de vorige runs. Die laten een identiek beeld zien. Maar ik zal ze nog nauwkeuriger bekijken, wellicht vind ik ergens in de hooiberg van regels een speld.

De guest additions heb ik al een aantal keer verwijderd en opnieuw geïnstalleerd, verschillende versies. En uiteraard daarna het hele systeem herstart, zonder resultaat.

Speciale dingen met de kernel waag ik mij niet aan, hooguit een automatische update.

Opnieuw beginnen met een schone machine is natuurlijk altijd een optie, maar ik had de boel nou net allemaal redelijk naar wens. En dat is 'the easy way out', daar leer je ook weinig van :P

Een vergissing is menselijk, maar om er echt een puinhoop van te maken heb je een computer nodig.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Je kan wel een nieuwe VM ernaast zetten met dezelfde config en alles om te kijken of het daar te reproduceren is. Blijft het daar werken, dan kan je de twee gaan vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaastosti

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
Dat was een erg goed idee. Ondanks dat alle update tools gedraaid hadden en mij informeerden dat ik op de laatste versie zat, bleek dat niet het geval. Sterker nog, mijn falende installatie loopt serieus achter en weigert verder te upgraden. Nieuwe versie van Lite werkt direct gewoon weer netjes.

Dan wordt de keuze een stuk simpeler, toch voor een verse installatie en alles daarin weer aanpassen. Kost even tijd, maar dan kan ik er voorlopig weer tegenaan.

Dank voor het meedenken!