Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Schijven Gnome Disks: 'No media' & in GParted onzichtbaar

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• nielsgeode
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 27-11 14:22
Mijn vraag
Hoe krijg ik mijn schijven gemount en werkend onder Ubuntu 20.04? Ze zijn zichtbaar onder Gnome Disks als utility als ''no media', maar zijn niet te vinden in GParted.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Asrock B550 Extreme4
Perc H310 LSI9211-8i in IT mode
HP Sas expander card
Seagate ST600MM0006 2.5" 600GB 10k6 schijven (6 stuks)

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Het blijkt dat GParted laat zien wat er zichtbaar is in /etc/partitions. In deze lijst staan de Seagate schijven niet. Wat ik met google vindt gaat vooral over schijven die al eerder gebruikt zijn en mogelijk niet goed unmount voor het verwijderen. Deze schijven zijn net "nieuw" (gebruikt) binnengekomen en moeten nog partities krijgen. Normaal kan ik met GParted een partitietabel maken maar nu zie ik ze dus niet. Wie heeft een idee?

Edit: Onder Gnome Disks Utility zijn mount opties. Één van de schijven is /dev/sdb (te zien in Disks). Als ik die een mountpoint geef en in de terminal de betreffende dir maak en een mount probeer krijg ik:
Can't read superblock on /dev/sdb
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/Rhgcd3bj/191467383-4286225938108363-7100490546030705498-n.png

[ Voor 16% gewijzigd door nielsgeode op 27-05-2021 15:19 ]

Alle reacties

• Zorian
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 28-11 12:52

Zorian

What the fox?

Wel in een array gezet op de controller en een virtual disk gemaakt daar?

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08:12

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Eerst onder D)evice een nieuwe partitietabel (van het type GPT) maken op je lege disk,
vervolgens in die partitietabel met P)artition een nieuwe partitie maken
en tot slot de nieuwe partitie voorzien van een filesystem (van het type ext4),
werkt dat ook niet?

Ik zou niet een /dev/sdf rechtstreeks gaan mounten. Een disk zonder partitietabel is op zich technisch wel mogelijk (een floppy had dat ook bijvoorbeeld), maar dat is niet de normale manier.

[ Voor 11% gewijzigd door aawe mwan op 27-05-2021 19:34 ]

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

• nielsgeode
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 27-11 14:22
Uiteindelijk heb ik de oplossing voor dit probleem gevonden. De schijven bleken 520 bytes per sector format te zijn in plaats van 512 bytes. Installeren van sg3-utils en vervolgens onderstaande commando geven is de oplossing hier :)
sudo sg_format -v --format --size=512 /dev/sdb