[RPI] Geen wifi - No carrier

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hi,

Wij hebben hier een RPI 3B draaien en sinds enkele dagen doet de wifi het niet meer.
We hebben hier FullPageOs op draaien en hij had geen connectie meer met ons wifi netwerk.

Wat hebben we gedaan:

- Proberen verbinding te laten maken met een mobiele hotspot. Geen succes
- Raspbian erop geflashed en proberen te verbinding met onze wifi alsook de hot spot. Geen succes
- Ubuntu server erop gezet. Proberen te verbinden met beide netwerken, ook geen succes

Wat we wel merkten heel vaak is de melding:

code:
1
2
3: wlan0: <NO-CARRIER,BROADCAST,MULTICAST,UP> mtu 1500 qdisc pfifo_fast state DOWN group default qlen 1000
    link/ether dc:a6:32:34:13:9d brd ff:ff:ff:ff:ff:ff

We hebben gekeken naar de WPAsupplicant en meerdere variaties op toegepast, we hebben gekeken naar de power save features van de wlan maar met geen mogelijkheid krijgen we verbinding, ongeacht welke distro. We vermoedden dat de Pi overleden zou zijn en hebben een andere Pi gepakt, ook een 3B maarr...... hierbij hetzelfde verhaal! 8)7

Wij zijn ten einde raad. Heeft iemand nog ideeën en/of tips? Het heeft namelijk wel gewerkt.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14:56

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Het is down omdat het geen carrier heeft, zo ver was je al. Geen carrier betekend dat het geen associatie heeft met een access-point. De vraag is dan, waarom? Kan je wel scannen naar netwerken? Iets van rfkill aanwezig dat de 'radio' heeft uitgezet?

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hero of Time schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 17:21:
Het is down omdat het geen carrier heeft, zo ver was je al. Geen carrier betekend dat het geen associatie heeft met een access-point. De vraag is dan, waarom? Kan je wel scannen naar netwerken? Iets van rfkill aanwezig dat de 'radio' heeft uitgezet?
Ik heb met RFKILL gekeken en de hard en sofblock staan uit. Hij scant wel inderdaad en vind ook de (meerdere) netwerken in de omgeving.

Edit:
mijn wpa_supplicant.conf file

ctrl_interface=DIR=/var/run/wpa_supplicant GROUP=netdev
update_config=1
country=NL

network={
ssid="WIFINAAM"
psk="WIFIPASSWORD"
}

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 27-05-2021 17:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14:56

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Dat zou in eerste instantie genoeg moeten zijn. Dat is wat ik in de mijne op m'n Pi 4 ook heb. In /etc/network/interfaces staat een heel simpele config, waarbij ik m'n IP gegevens opgeef (vast adres, jij kan dhcp gebruiken als je wilt) en de regel 'wpa-config <locatie wpa_supplicant.conf>'. Als ik naar de processenlijst kijk met 'ps ax' en zoek op 'wpa' zie ik de daemon draaien. Jij ook?

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Toevallig een stroomverbruiken aan de USB-poort gehangen? Daar zijn issues bekend voor de 3B met betrekking tot de werking van wifi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
pagani schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 17:55:
Toevallig een stroomverbruiken aan de USB-poort gehangen? Daar zijn issues bekend voor de 3B met betrekking tot de werking van wifi.
Wat bedoel je precies? Er zit een hdmi kabel aan en losse voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 18:45:
[...]

Wat bedoel je precies? Er zit een hdmi kabel aan en losse voeding.
Er zijn hardware issues bekend met de eerste series 3B waar, als je veel stroom vroeg via USB (bijvoorbeeld een hard drive of controller) de wifi uitviel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ok en is daar een oplossing voor dat je weet? Ik begrijp het niet namelijk, er is niets gewijzigd maar hij wil niet verbinden terwijl het wel altijd gewerkt heeft. Ook als ik een hotspot maak met mijn iPhone dan wil hij niet verbinden ermee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Wifi 2.4 kanaal van AUTO naar een vast kanaal gezet en VHT naar 40 gezet schijnt te werken..... :?
Probleem opgelost maar hoe dit nu opgetreden is en waarom dit niet werkt is me nog steeds een raadsel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:41
Ik had dit op mijn pi4b ook. Eerst kreeg ik de WiFi niet werkend, toen na wat prutsen wel, maar last dat het af en toe wegviel.

Inmiddels heb ik het werkend met de volgende oplossing(en):
/etc/crontab:
code:
1
* *     * * *   root    /bin/bash /home/pi/wifi_watchdog.sh

pi@pi4b:~ $ cat wifi_watchdog.sh
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
#!/bin/bash

#https://raspberrypi.stackexchange.com/questions/4120/how-to-automatically-reconnect-wifi
#see also /etc/wpa_supplicant/wpa_supplicant.conf

SSID=$(/sbin/iwgetid --raw)

if [ -z "$SSID" ]
then
    echo "WIFI not connected - down - up"
    ifconfig wlan0 down
    sleep 30
    ifconfig wlan0 up
fi

pi@pi4b:~ $ cat /etc/wpa_supplicant/wpa_supplicant.conf
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
ctrl_interface=DIR=/var/run/wpa_supplicant GROUP=netdev
update_config=1
country=NL

network={
        ssid="xxx1"
        psk="yyy"
        identity="xxx"
        priority=4
}

network={
        ssid="xxx2"
        psk="yyy"
        identity="xxx"
        priority=3
}

network={
        ssid="xxx3"
        psk="yyy"
        identity="xxx"
        priority=2
}

network={
        ssid="xxx4"
        psk="yyy"
        identity="xxx"
        priority=1
}

Motto: er is altijd wel een SSID waar naar verbonden kan worden als een verbinding wegvalt :+

Dit is schieten met een kanon, maar heb geen zin om een jarenlang probleem van Raspberry Pi (OS) te gaan debuggen wat gewoon out of the box zou moeten werken.

[ Voor 3% gewijzigd door Rukapul op 28-05-2021 08:57 ]

Pagina: 1