Lenovo IdeaPad 5 15ARE05 81YQ002BMH vs 14ARE05 81YM00AAMH

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anneke84
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 30-11-2023
Ik ben op zoek naar een 14 of 15 inch laptop voor dagelijks gebruik, zoals studie, fotobewerking (Photoshop etc) en bekijken van video's/films. Budget is ca 600 à 700 euro. Momenteel heb ik de Lenovo Yoga 510-14ISK, die erg goed bevalt, maar helaas werkt het toetsenbord niet meer goed.

Nu kwam ik mede door de test van de Consumentenbond uit op een Lenovo Ideapad 5 15ARE05 (81YQ002BMH), bij Mediamarkt te koop voor 644 euro.
Op de Lenovo site krijg ik als deeltijdstudent korting, dus ook daar ben ik gaan rondneuzen. De genoemde laptop is daar niet meer verkrijgbaar, wel de IdeaPad 5 14ARE05 (81YM00AAMH) voor 669 euro. De site geeft aan dat dit model nieuw is.

Ik heb een vergelijking gemaakt tussen deze modellen op psref.Lenovo.com. De 2 enige (?) en grote verschillen zijn de AMD processor (bij het eerstgenoemde model de Ryzen 5 en bij de tweede/iets duurdere de Ryzen 7). En het schermformaat is bij de duurdere laptop 14 inch ipv 15 inch.

Hoe groot is het verschil tussen een Ryzen 7 en Ryzen 5 processor? Zie ik verder nog andere verschillen over het hoofd? Wat zou de beste koop zijn? Of zijn er nog alternatieven aan te raden die ik nog niet gezien heb?
Alvast hartelijk bedankt voor het meedenken :)