port forwarding buiten je dhcp scope

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• locams123
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 02-08 11:38
hallo allen,

info:

- router: Xperia box v10
- alles is bekabeld aangesloten.
- mijn dhcp scope is 192.168.2.1 t/m 192.168.2.50.
- ik heb mijn esxi host static op 192.168.2.51 waarbij de vnetwork alle instellingen overneemt van de nic
- op mijn esxi heb ik een gameserver vm gemaakt die het ip 192.168.2.53 heeft.
- de gameserver die ik op de gameserver vm draai maakt gebruik van de poort 30000.

note: de machine die binnen de dhcp scope valt had ip 192.168.2.15 dat ip is gebind in de dhcp.

note2:de port forward range is 29996 - 30004 en is gebind geweest aan de ip van de vm of machine waar de gameserver als test op gedraaid heeft. op de machine binnen de dhcp werkte wel die er buiten viel niet.

note3: tests die gebruikt waren. of het kunnen joinen van de gameserver werkte en de website canyouseeme.org

situatie:

helaas kunnen mensen vanaf buiten wel connecteren naar mij gameserver als ik hem draai op een machine die binnen de DHCP scope valt maar niet op een machine die buiten de DHCP scope valt.(de server werkt wel in local netwerk).

vraag:

is het mogelijk om de poort voor mijn vm open te zetten zodat ik de gameserver in de gameservervm kan draaien en dat mensen van buiten me netwerk erop kunnen inloggen of moet ik binnen de DHCP scope zitten?

[ Voor 0% gewijzigd door locams123 op 27-05-2021 13:12 . Reden: info netjes onder elkaar gezet ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Kan je in de experiabox niet gewoon binnen de DHCP scope je VM een vast IP adres geven. Dat is namelijk de nette oplossing

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 13:22
Raar.
In principe hebben DHCP scope en port forwarding niets met elkaar te maken.
DHCP scope is alleen van toepassing bij een nieuwe machine die op het netwerk verzoekt om een nieuw IP adres.
Zelf heb ik de static IP mappings altijd NAAST mij DHCP scope, zodat er geen overlap is.
Wel binnen hetzelfde subnet, natuurlijk.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nycrea
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 03-10 08:39
Vreemd probleem, in principe maakt de DHCP range die je gebruikt niet uit voor de bereikbaarheid van je hosts, DHCP staat los van de routing en is alleen verantwoordelijk voor het alloceren van IP addressen aan hosts waarop dat niet statisch is geconfigureerd. (Note: in geval van achter NAT, aannemende dat je de juiste port-forward hebt gezet op de gateway).

Om deze reden denk ik dat het probleem daadwerkelijk ergens anders ligt, en dat als je je VM instelt om binnen de DHCP range te zitten er toevallig ook een andere verandering plaatsvindt waardoor het dan wel werkt.
Een andere reden kan zijn dat jouw router alleen een route aan maakt voor IP adressen in de DHCP range, in dit geval kun je niet anders dan binnen die range blijven, maar dit is raar gedrag voor een router.

Enkele verdere vragen om beter te kunnen helpen:
Is de host waarop de VM draait wel bereikbaar van buitenaf op .51 (na de benodigde forward in te stellen)?
En hoe is de netwerk configuratie van de VM op deze host? Kan je vanuit deze host de VM via het IP van de VM bereiken?

🇺🇦

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oeken
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 04-10 09:08
Hoe groot is je subnet? valt .53 niet buiten het subnet van je LAN interface van je router?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:25

heuveltje

KoelkastFilosoof

Wat ik mis.
Kun je nou niet instellen dat je data geforward word naar .53
Of kun je dat we instellen maar werkt het dan niet.

want dhcp heeft niets te maken me de poortforwarding ansich.

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:02
Heeft je esxi/vm wel de default gateway ingevuld?

CISSP! Drop your encryption keys!

Pagina: 1