Vraag

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ARRRGEEK
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 13-05 16:52
Dag medetweakers,

Ik werk een kleine drie jaar bij een klein ict-bedrijf (+- 10 man). Ik kan hier gelukkig groeien en kan de team lead zijn van onze kleine ontwikkelafdeling. Hierover ga ik over enkele weken in gesprek met de directeur.
Ik ben hier om te inventariseren wat voor salaris/salarisgroei ik mag verwachten.

- Huidige functie: developer
- Grootte team: 3 man
- Type bedrijf: gevestigd, geen startup
- Huidige salaris tussen 3000-3300
- Eerste baan full-time baan, +-3 jaar
Graag hoor ik jullie reacties hierop, zodat ik beter ben voorbereid en een betere inschatting kan doen.

[Voor 3% gewijzigd door ARRRGEEK op 27-05-2021 12:39]

Alle reacties

Acties:
  • +3Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 01-06 07:25
past misschien beter in het topic wat verdient een tweaker. Waarbij je aangeeft welke kant je op kan/wil gaan..

...

• JDillinger
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 02-06 22:05
Hier is een apart topic voor - kijk daar even ("Wat verdient de ICT'er / GoT'er? (deel 14)").

Daarnaast geef je maar een deel van de gegevens. Locatie is belangrijk (randstad of Polen), en totale pakket (krijg je 12* die 3000-3300 plus vakantiegeld, of ook nog dertiende maand, winstuitkering, leasebudget, 60 vakantiedagen, etc.).

Acties:
  • +1Henk 'm!

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 02-06 19:06

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Ook wil teamlead nog niet zo veel zeggen in deze context. Hoe complex is je functie-inhoud? Hoe zijn de verwachtingen wat je gaat realiseren? Hoe 'zwaar' is de functie.

Dan kan je dit in relatie zetten met het geboden salaris (en secundaire voorwaarden)

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Fulgora
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 02-06 20:25
Er zijn een aantal variabelen die bepalen of je 3500 of 9000 (en alles er tussenin) per maand kunt vragen:
- rapporteren je teamleden aan jou? (Dat is bij een product manager meestal niet zo namelijk).
- Ben je budget verantwoordelijk?
- Krijg je (mede-) bestuur over het bedrijf omdat je functie je lid maakt het het MT?
- Heeft je team verhoudingsgewijs veel impact of ben je verantwoordelijk voor systemen/producten/orders van XX miljoen euro?

• ARRRGEEK
Excuus, ik had die topic over het hoofd gezien!

Locatie is midden Nederland.

Qua arbeidsvoorwaarden in mijn huidige functie:

- 25 vakantiedagen
- geen leasebudget
- Geen 13e maand
- Wel vakantiegeld

Voor mij zou dit met name inhouden dat ik verantwoordelijk wordt voor de productvisie (waar gaan we heen met het product). Daarnaast meer klantbezoeken en sales demo's. Ik zal dan ook een meer coördinerende rol hebben waarbij ik de schakel wordt tussen de klant en mijn team. Ik neem de lead bij de opstelling van de sprints ed. Het is eigen van alles wat, en niet echt in één functie te omschrijven (zie je vaker bij kleine bedrijven).
Het team is verantwoordelijk voor ons eigen product. Dus wel de core van het bedrijf.

Ik hoor graag of jullie hier wat mee kunnen. Dank in ieder geval voor alle reacties!

• retoohs
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 12:52
Wordt je als team lead ook manager van de teamleden? Dus ga je ook de beoordelingen doen, vrije dagen goedkeuren, personeel aannemen / ontslaan etc.

• ARRRGEEK
Dat verwacht ik in eerste instantie nog niet, maar ik schat wel dat het op termijn wel zo kan zijn.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
ARRRGEEK schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 15:25:
Dat verwacht ik in eerste instantie nog niet, maar ik schat wel dat het op termijn wel zo kan zijn.
Dan betekent het misschien zoiets als lead developer, voorlopig?

In elk geval, het klinkt alsof je baas vind dat je goed bezig bent, en het is een promotie. Puur op wat je hier post zou ik dan zo een orde 5-10% verhoging schappelijk vinden.

Of heb je argumenten om te verwachten dat het meer zou moeten zijn?

Merk op dat 10% eigenlijk best veel is omdat het de rest van je carriere (tenminste bij dit bedrijf) de nieuwe basis is voor volgende verhogingen.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 07:17
Alhoewel ik denk dat vanuit management @Wilke een 10% verhoging klopt en realistisch is met wat ik zelf merk, is het wel stekend weinig onder aan de streep als je bedenkt hoeveel energie je er waarschijnlijk tegenaan gooit.

Inzetten op 4k en 3750 accepteren met goede argumenten en de ervaring en titel als investering zien voor de toekomst. Zo gaat het volgens mij bij veel bedrijven, die kijken meer naar je ervaringsjaren etc. en houden een bepaalde groei aan. Ze kijken niet zozeer naar je waardevolle rol binnen de afdeling, al zou salarisbesprekingen direct met de directeur natuurlijk wel een uitzondering kunnen zijn.

Maar ik voel wel met je mee, je kunt met je social skills al absoluut een kartrekker zijn, wat enorm waardevol is voor een afdeling, een luie senior die om 5 voor 5 de deur dicht trekt kan zomaar het dubbele verdienen. Even zwart/wit cru gezegd.

[Voor 3% gewijzigd door Furion2000 op 27-05-2021 16:26]

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 14:10
Furion2000 schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 16:25:
, is het wel stekend weinig onder aan de streep als je bedenkt hoeveel energie je er waarschijnlijk tegenaan gooit.
Wait, whut? De schoonmaker stopt ook al zijn energie in zijn werk tijdens zijn werkuren, is dat dan ook stekend als hij geen verhoging krijgt als er fysiek een bureau bij komt om schoon te maken?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Furion2000
President schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 17:21:
[...]

Wait, whut? De schoonmaker stopt ook al zijn energie in zijn werk tijdens zijn werkuren, is dat dan ook stekend als hij geen verhoging krijgt als er fysiek een bureau bij komt om schoon te maken?
Als je de complete reactie leest en vooral die laatste alinea bij die zin betrekt, word het dan duidelijker?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• PainkillA
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 27-05 15:07
team lead die in totaal 3 werkjaren achter de rug is gewoon nog super junior. Ik snap dat iedereen ergens moet beginnen en ik wil niets afdoen aan jouw skills maar dit lijkt mij niet echt een strategisch juiste keuze voor het bedrijf? Als je meest senior developer letterlijk net 3 jaar van school is en het is geen startup dan trekken ze geen ervaren mensen of is het verloop heel hoog wat in beide gevallen wat alarm bellen doet rinkelen. Wil je daar niet liever een senior hebben met daadwerkelijk ervaring? (10-15jaar ofzo).

Verder is salaris natuurlijk afhankelijk van leeftijd, opleiding en ervaring. zo te zien is dat dus 3 jaar en kwa leeftijd dus ook rond de 25. Op basis van mijn ervaringen in het bedrijfsleven zou 3600 (voor een HBO+) toch al echt heel netjes zijn

Acties:
  • +1Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 02-06 22:11
Furion2000 schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 16:25:
Alhoewel ik denk dat vanuit management @Wilke een 10% verhoging klopt en realistisch is met wat ik zelf merk, is het wel stekend weinig onder aan de streep als je bedenkt hoeveel energie je er waarschijnlijk tegenaan gooit.

Inzetten op 4k en 3750 accepteren met goede argumenten en de ervaring en titel als investering zien voor de toekomst. Zo gaat het volgens mij bij veel bedrijven, die kijken meer naar je ervaringsjaren etc. en houden een bepaalde groei aan. Ze kijken niet zozeer naar je waardevolle rol binnen de afdeling, al zou salarisbesprekingen direct met de directeur natuurlijk wel een uitzondering kunnen zijn.
Eeuh, we hebben het over een bedrijf van 10 man.
Met zo'n inzet vrees ik eerder een reactie van we zien er vanaf.
10 a 20% Max lijkt mij reëler. Dan een jaar of 2 ervaring opdoen en wil je echt stappen maken dan zoeken naar een andere baan.

Acties:
  • +14Henk 'm!

• Douweegbertje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 02-06 16:55

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

Ik wil absoluut niet denigrerend over komen maar ik heb zelf een beetje moeite met een aantal zaken hier. Ik zie het volgende voorbij komen: MT, directie, directeur, team lead, lead developer, product manager en R&D lead.

Mag ik gewoon even zeggen dat ik dit allemaal hoogst irrelevant vind voor een "bedrijf" (10 personen) met een "team" (3 personen)" die mogelijk al jaren bestaat (althans jij zit er al 3 jaar).
Het is eigen van alles wat, en niet echt in één functie te omschrijven (zie je vaker bij kleine bedrijven).
Dit zie je vooral bij bedrijven die niet groeien en klein blijven, waardoor allerlei randzaken bij personen worden gelegd die daar eigenlijk niet mee bezig moeten zijn. Mijn ervaring is dat er maar weinig bedrijven bewust klein blijven, en dat het met name komt door gebrek aan visie/ontwikkeling/leiderschap/whatever.

Maar goed, ik mis heel wat context. Voor het zelfde geld is het een high performant bedrijf die miljoenen omzet met een klein team van experts. Alleen dan zou je nu niet 3k verdienen. Dus ik gok er gewoon even op dat ik een beetje gelijk heb met mijn gedachte.

Derhalve wil ik je eigenlijk vragen: wat wil jij nu? Wil je een fancy titel of wil je echt impact maken in wat je doet en door blijven groeien? Ik heb namelijk het idee dat jij in 3 jaar tijd best gegroeid bent, maar het bedrijf niet. Die zweverige functie 'eisen' klinken niet perse als verantwoordelijkheden maar het oppakken van werk omdat er te weinig FTE is.
Want als je echt verantwoordelijk zou zijn, dan heb je budgetten en mandaten om je daarin te ondersteunen en wordt je voor de verantwoordelijkheid ook beloond (lees: passend salaris).

Als ik in jouw situatie zat dan zou ik zelf twee opties gaan evalueren.

1: Ik zou gaan zitten met de eigenaar en zijn/haar visie vragen voor de korte & lange termijn van het bedrijf. Ik zou daarnaast kritische vragen stellen over de afgelopen groei (of het gebrek daarvan). Als ik een goed gevoel heb, zou ik zoeken naar oplosrichtingen om eventuele uitdagingen/problemen te kunnen gaan oplossen. Dat zou ik dan pitchen om hier dan ook daadwerkelijk mandaat en bijbehorende rol/functie in te krijgen. Zo word je eigen waarde ook beter verkoopbaar. Immers jouw voorstel/rol moet groei verwezenlijken. Derhalve zou er meer funds zijn voor je eigen salaris :+

2: Serieus overwegen of mijn eigen groei niet gestagneerd word door het bedrijf. Toen ik ~10 jaar geleden werd gevraagd om "Manager IT" te worden was ik in eerste instantie best blij. Manager IT. damn. Echter na sparren met diverse mensen uit mijn netwerk had ik ook wel een wake-up call. In plaats van daar manager IT te worden, ging ik naar een groter bedrijf als medior 'engineer' / programmeur. Die manager titel zegt geen saus als het bedrijf IT niet als core business heeft en je manager bent van een afdeling van 7 personen. Dat was mijn beste beslissing ooit geweest.

En om dan nog wel concreet antwoord op je vraag te geven; ik denk dat je er maar weinig bij krijgt. Uiteindelijk is het een som van de winst van het bedrijf t.o.v. het aantal personen. Zolang het bedrijf niet groeit, is er ook minder aan jou uit te delen. Dus tenzij het team 5-10 personen, en het bedrijf 20+ gaat worden, dan zie ik mindere groei voor je zelf en je salaris. De 3000-3300 zal dan eerder naar de 3200-3400 gaan.

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:49
Ik zie net zoals @Douweegbertje een heleboel tegenstrijdige, of in ieder geval in deze setting vage termen gebruikt worden.

Je bent developer, kan team lead worden (wat zowel team lead als lead developer zou kunnen betekenen), terwijl in de titel ook product manager genoemd wordt, wat wéér iets anders is. Daarnaast is 3 jaar ervaring niet veel, bij menig (groter) bedrijf ben je dan misschien net medior, geen lead.

Ik gok dat je geen wonderen hoeft te verwachten qua salarisverhogingen. Je zou richting €3700-4000 kunnen inzetten, maar zou me niks verbazen als je uiteindelijk op zo'n €3500 uitkomt (en met 3 jaar ervaring is dat nog steeds best een redelijk salaris).

The devil is in the details.

• wm1234
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 13:50
Als ik kijk naar mijn eigen ervaring, dan wordt er al vaak van dat salaris verwacht dat je een team van 5 man kan aansturen.
Soms zelfs al meer personen.

Als je kijkt naar 3 man, die er misschien al heel lang zitten, hoeveel aansturing hebben die nodig, ik hoop bijna niets.

Waar ik op zou sturen is: toch salaris erbij (10%), een auto of een bonusregeling voor sales of een combinatie.

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 12:29
ARRRGEEK schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 14:29:

- 25 vakantiedagen
- geen leasebudget
- Geen 13e maand
- Wel vakantiegeld

Voor mij zou dit met name inhouden dat ik verantwoordelijk wordt voor de productvisie (waar gaan we heen met het product). Daarnaast meer klantbezoeken en sales demo's. Ik zal dan ook een meer coördinerende rol hebben waarbij ik de schakel wordt tussen de klant en mijn team. Ik neem de lead bij de opstelling van de sprints ed. Het is eigen van alles wat, en niet echt in één functie te omschrijven (zie je vaker bij kleine bedrijven).
Het team is verantwoordelijk voor ons eigen product. Dus wel de core van het bedrijf.

Ik hoor graag of jullie hier wat mee kunnen. Dank in ieder geval voor alle reacties!
Ipv direct salaris zou ik in gaan zetten op lease auto.
Je moet nu meer naar klanten en demo's.
Leuke lease auto, 200 euro netto salaris extra om die te kunnen betalen.
Hou je netto zelfde over maar hoef je geen auto meer te betalen.
Zou je moeten kunnen verkopen aan je baas als je 't goed aanpakt :)

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DeveloperNL
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 30-04 13:42
Ben je nu developer en ga je naar de rol product owner? Tja voor een bedrijf met 10 man is het lastig te zeggen. Is er een sterke omzet groei of juist niet.

Ik zou inzetten op 3500, leaseauto, en bonus van 2-3 maandsalarissen bij halen target. Zet 2 targets, 1 waar je 1 maand krijgt en 1 3 maanden. Jaarlijks salaris bijstellen op teamgrootte (meer teamleden krijg jij meer salaris).

Ik weet niet wat voor functie je nu hebt, maar let wel, developers worden vaak beter gewaardeerd dan product owners in een klein bedrijf omdat die lastiger te vinden/vervangen zijn. Ik werkte zelf bij startup, als dev kregen we 3800+ en product owner 2500.

Daarnaast goed af spreken dat je geen/minder uitvoerend werk gaat doen, dit kan echt een valkuil zijn in kleine bedrijven waar er nu van je verwacht wordt 2 petten op te houden, omdat je nu 'een promotie' hebt gehad en als je dev bent zou ik echt achter mijn oren krabben om product owner te worden. Als dev kun je overal werken en als product owner is dat een stuk lastiger.

[Voor 22% gewijzigd door DeveloperNL op 30-05-2021 05:41]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Furion2000
@D-dark Of het nou kartrekker is in de activiteiten van 10 man of 100 man, dan denk ik dat de grootste verantwoordelijkheid ligt bij diegene die dat bedrijfje van 10 man trekt. Tenminste het gevoel omdat het op meer vlakken single point of failure is in veel gevallen, een groter budget en meer mensen is op papier natuurlijk meer verantwoordelijkheid. Althans dat is mijn standpunt als ik hoor over de ervaringen van mensen die bij kleine bedrijfjes vandaan kwamen en bij ons aan de slag gingen (100+) . 'Max 20%' van 3300 is ook 3960 dus de 4k is dan toch niet zo'n gekke inzet?

Dat gezegd hebbende, ik snap je punt en denk het daarom ook wat meer down to earth blijft in de praktijk. Ik zet daar alleen tegenover dat ik wel zijn gevoel begrijp, als positieve energieke kartrekker die altijd een stapje extra doet (team lead in het kort zoals TS het omschrijft volgens mij) zou je graag ook een goede verhoging zien/verwachten.

En dan komen we op het stukje van @Douweegbertje , want die zegt het spot on. Zodra je je vergelijkt met de andere team leads in de markt die wel die verantwoordelijkheden hebben en goed beloond worden, dan komt de reality check. Ben ik wel team lead? Ben ik wel medior/senior/architect?

Ik zit in een soort gelijke struggle dus ik vond dit een erg goede reactie om het weer even in perspectief te zien!

[Voor 6% gewijzigd door Furion2000 op 30-05-2021 12:06]

• ARRRGEEK
Dank voor alle reacties. Behoorlijk veel wisselende input, dat toont aan dat het dus inderdaad niet zo eenvoudig was. :-)

Ik heb inmiddels het gesprek gehad. De titel is productie manager en ik kom uit op een +- 5% groei. Niet enorm veel, maar toch erg blij mee.
Wat betreft de reactie over de inhoud van de functie. Ik denk dat ik mijn kwaliteiten enorm heb bewezen en dat er wat dat betreft geen vraag hoeft te zijn over het feit dat ik junior ben. Ik merk dat ik de leiding vanuit mezelf oppak en daar is wat dat betreft nu een functie omheen geplaatst. Hiermee bedoel ik dat de titel van de functie nooit volledig zal zijn. Ik blijf 90% developer en de overige werkzaamheden zullen demo's en klantmeetings zijn. Ik merk dat ik van die combinatie erg blij wordt. Mocht ik in de toekomst merken dat ik niet genoeg kan groeien, of dat de functie te beperkt is, dan kan ik altijd nog wisselen van baan.

Voor nu ben ik erg tevreden. De toezegging is er ook dat ik nog meer stappen kan maken in de toekomst naar leidinggevende. Dus inderdaad verlof, functioneringsgesprekken en dergelijke. Voorlopig nog een stip op de horizon dus.

Nogmaals dank voor alle input!

• skai21
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 02-06 15:34
ARRRGEEK schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 14:29:

- 25 vakantiedagen
- geen leasebudget
- Geen 13e maand
- Wel vakantiegeld

Hier een mede Product Manager in dezelfde vorm als jij voor een wat groter bedrijf dan dat waar jij werkt (85 man).
De functie is heel intressant om uit te voeren, je bent vaak heel concreet met management bezig om na te denken over strategie en visie, je mag je continue met nieuwe technieken bezighouden.
Maar meestal zorgt dit niet voor heel veel meer salaris.

Ik ben Senior IT Consultant en daarnaast heb ik een neventaak Product Manager, mijn salaris wordt beoordeelt op basis van mijn Consultant rol.
Enige verschil wat het zou kunnen maken, is dat aan het einde van het jaar Product Management heel lekker gedraaid heeft, en ik daardoor een mooiere verhoging krijg.
Het grote voordeel aan deze rol is vooral de betrokkenheid bij besluiten, en het dicht tegen het management aanzitten.

(dit is mijn ervaring, wil niet zeggen dat dat overal zo is)

10 x Jinko Solar 350Wp Full-Black | 3500Wp | GOODWE 3000D-NS | PVOutput

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 09:23
Is het nu productie manager of product manager? Dat is nogal een wereld van verschil.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee