Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Schakelpaneel voor stopcontacten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• baue22
  • Registratie: april 2018
  • Laatst online: 27-05 12:10
Goedendag,

Ik ben bezig om een ruimte in te richten waar ik met vrienden gezellig wat kan drinken. Ik ben al even bezig en maak veel progressie. De ruimte heeft nu veel verschillende lichten die enkel bediend kunnen worden door de stekker in of uit het stopcontact te doen. Nu had ik bedacht om een centraal schakelpaneel te maken waarin alle lichten bediend kunnen worden.

Ik heb veel op internet gezocht maar ik kan niet echt vinden wat ik zoek.

https://www.bax-shop.nl/2...HUO82Hl3CFZkaAlRIEALw_wcB

Zoiets zou wel kunnen werken maar het probleem is dat alle lampen verspreid zijn door de ruimte. ik zou hiervoor dus naar elke lamp een verlengsnoer moeten trekken. Ik denk dat dit anders kan.

https://www.amazon.nl/Thl...id=pla-921990386289&psc=1

Ook heb ik dit veel gezien voor in auto's of boten. Maar dit is allemaal 12Volt terwijl ik voor zo ver ik weet gewoon 220Volt moet hebben.

Heeft iemand tips op waar ik op moet zoeken of een goed idee of een manier om me te helpen? Ik hoor het graag!

Alle reacties

• squashedraven
  • Registratie: augustus 2013
  • Laatst online: 21:16
Philips Hue oid?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 07:59

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Waarom niet gewoon een (Zigbee) smart oplossing die je overal tussen zet?
Dat kan met IKEA spul, dat kan met schakelaars die je in de wanddozen kunt bouwen.

Zo kun je ook met 1 schakelaar al je verlichting aan- en uitzetten, maar hoef je niet de installatie aan te passen.

Voorbeeld: Paar van deze units met een schakelaar:
https://www.ikea.com/nl/n...-in-stopcontact-90356166/

[Voor 19% gewijzigd door Hann1BaL op 27-05-2021 11:13]

i7 2600k, P8Z68v-pro, 16GB, 512GB Samsung 830 SSD, R9 280x 3GB

Acties:
  • +2Henk 'm!

• tafkaw
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 22:38
Kan je niet beter zo'n action afstandsbediening setje halen? Doe je die tussen elke stekker en is het draadloos.

• CappieL
  • Registratie: november 2006
  • Laatst online: 18-06 13:30
Klik-aan-klik-uit?

PSN: Cappie85 (PS4)

• 99ruud99
  • Registratie: december 2018
  • Laatst online: 07:53
Ik stem voor wifi en dan google home er meer zetten oid, lekker stemgestuurd specifieke lampje aan ^^.

• aawe mwan
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 08:22

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Philips Hue en Ikea Tradfri zijn goed, een van die kan je het best nemen.

Ik heb zelf eerst Klik-aan-klik-uit gehad, voornamelijk omdat je dat systeem het eerst gewoon bij de bouwmarkt kon kopen. Maar bij die was het steeds zo dat ze na een aantal jaren de ontvangers steeds slechter gingen reageren. Ik heb een paar keer dezelfde nieuw gekocht, die deden het de eerste jaren weer goed maar ook deze gingen weer na een aantal jaren steeds slechter reageren.

老厮是麂

• Frieks
  • Registratie: januari 2021
  • Laatst online: 23:30
tafkaw schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 11:12:
Kan je niet beter zo'n action afstandsbediening setje halen? Doe je die tussen elke stekker en is het draadloos.
Dit is echt ideaal, heb m zelf ook. Werkt top en kost geen drol!

• baue22
  • Registratie: april 2018
  • Laatst online: 27-05 12:10
Bedankt voor jullie reacties, maar ik ga het toch proberen zelf te maken! Een fysieke switch met zelf gelegde bedrading vind ik het mooist en ik wil liever niet te veel betalen voor de smart oplossingen. Maar wel bedankt voor de input!

• Bakema
  • Registratie: augustus 2008
  • Laatst online: 22:30
Dan is die eerste link van Bax toch prima? Aan de ene kant wil je geen draden trekken maar aan de andere kant ook weer wel :+

Je kan ook zelf losse schakelaars kopen en ergens in verwerken(plaatje hout ofzo), dan kun je het precies zo maken hoe je wilt. Als je bij de bekende chinese shop 220v switch zoekt krijg je er genoeg, voor max een paar euro p stuk

• CappieL
  • Registratie: november 2006
  • Laatst online: 18-06 13:30
baue22 schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 12:10:
Bedankt voor jullie reacties, maar ik ga het toch proberen zelf te maken! Een fysieke switch met zelf gelegde bedrading vind ik het mooist en ik wil liever niet te veel betalen voor de smart oplossingen. Maar wel bedankt voor de input!
Afhankelijk van het te leveren vermogen, zou je met dunnere draden kunnen werken dan een "standaard" verlengsnoer.

Indien je gebruik maakt van relais, zou je naar een lager voltage kunnen gaan en nog dunnere draden kunnen gebruiken.

PSN: Cappie85 (PS4)

• route99
  • Registratie: augustus 2017
  • Laatst online: 22:15
Met deze kun je per 2 lampen ze aan/uit zetten. Als de stopcontacten link/rechts tov de lampen gunstig zitten dan heb je er max zoveel van die blokjes nodig als de helft van het aantal lampen. Scheelt toch een factor 2 tov elke lamp apart uit zetten.....
Zoek op: https://www.google.com/se...d=opera&ie=UTF-8&oe=UTF-8 voor een passende prijs....

Het scheelt je iig heel veel draden trekken naar een centraal punt.

[Voor 5% gewijzigd door route99 op 27-05-2021 12:39]

• Johnny
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 18-06 17:00

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Je kan ook de snoeren van de lampen doorknippen en er een schakelaar van een paar euro tussen zetten.

[Voor 4% gewijzigd door Johnny op 27-05-2021 12:42]

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• sapphire
  • Registratie: november 2002
  • Nu online

sapphire

Die-hard pruts0r

Kaku schakelaars die achter de bestaande stopcontacten passen en dan een draadloze wandschakelaar.1 knop alles aan of uit en geen hub oid nodig als je dat teveel gedoe vind :)

Of gewoon van die pluggen + een afstandsbediening :)

Gabriël ITX

• miciel
  • Registratie: juni 2015
  • Laatst online: 00:32
is een dimmperpack/switch een idee ? eventueel 2 om de ruimte verdelen.
https://www.bax-shop.nl/s...ec-rp-405-mkii-switchpack

je kan ook 2 verlengsnoeren met een uit schakelaar nemen en deze ophangen.

• Kees_B
  • Registratie: mei 2006
  • Nu online
Moet het per se een fysiek paneel zijn?
Anders via Shelly, zie: [Shelly] Ervaringen & Discussie

toevoeging: Shelly 1 is geschikt voor 16A. Ik heb er thuis 1 achter de waterkoker.

[Voor 26% gewijzigd door Kees_B op 27-05-2021 16:49]

🅟🅥 🅞🅤🅣🅟🅤🅣

• maartentmm
  • Registratie: september 2011
  • Laatst online: 18-06 08:59
of die 4kanaals van sonoff

2900Wp ZZW + 915Wp Z verwarmd met alfea extensa r32 8KW en 2x FTXC35, SWW Atlantic Explorer 3 200l

• Wilke
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 22:11
baue22 schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 12:10:
Let op dat de meeste schakelaars slechts geringe vermogens kunnen schakelen, orde 500-1000W.

Omdat je er WCD's achter monteert en je moet aannemen dat die het maximum van de groep kunnen trekken (want dat hangt af van wat je er in plugt), ik neem dus aan 3600W, moet je iets bouwen met een relais dat een dergelijk vermogen veilig kan schakelen.

In ieder geval dus iets waarbij de hoofdstroom niet door de schakelaar zelf gaat lopen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• --HYPER--392
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 22:36

--HYPER--392