Netwerkoplossing voor gamen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xilent_xage
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 23-09-2024
Hoi,

In 2001 heb ik mijn tv de deur uit gegooid, en in 2012 mijn gamecomputer, omdat beiden teveel tijd opvraten die ik nuttiger wou besteden. Ik ben dus al een hele poos niet meer aan het gamen.

Inmiddels is mijn leven wat minder hectisch geworden, en zou ik graag af en toe een spelletje spelen. Alleen hoe?

Ik heb nl denk ik wat afwijkende wensen, en ben ook niet thuis in steam en dat soort dingen.

- games die ik graag weer wil spelen zijn alle oude spellen uit mijn ms-dos tijd, naar ook enkele specifieke nieuwe(re) games als farcry, age of empires, conpany of heroes etc. Nieuwe spellen kunnen spelen is een plus.

- ik hou van eyecandy en speel spellen graag op de hoogste settings

- ik wil liever niet vastzitten aan abonnement

- ik zoek een setup waarmee mijn hele gezin en evt bezoek kan gamen. We hebben geen vaste pcs in huis en daar ook geen fijne plek voor. Wel hebben we allemaal een (lichte) moderne laptop en smartphones (android). Daarnaast hebben we op verschillende plekken in huis een receiver met daaraan een goede beamer en 5.1 geluid, en chromecasts. Bonuspunten voor een systeem waarbij we die kunnen gebruiken! Switchen van source kan, maar is wel wat onhandig (moet via app, nu geen probleem omdat alles via chromecast kan)

- Bij voorkeur zoeken we een oplossing waar geen aparte software hoeft te worden geinstalleerd.Iets webbased dat je evt kunt casten zou fantastisch zijn! Vnc is lastiger.

- Zowel ik als mijn significant other zijn gewend aan pc games, met toetsenbord en muis dus. Desnoods zijn controllers een optie.

- Onze home automation wordt bediend via een website/webapp. Het liefst zou ik vanuit daar een optie bieden om te gamen die gebruiksvriendelijk en netjes is. Zo heb ik bijv ook plex in een iframe met custom layout draaien zodat iedereen incl bezoek gemakkelijk films kan kijken en muziek kan luisteren overal in huis.

- Games koop ik het liefst legaal (mits geen abonnement) maar kan ik desnoods ook illegaal draaien (dan koop ik de game wel om mijn schuldgevoel af te kopen).

- Multiplayer (lokaal) zou leuk zijn!

- Games moet je wel kunnen saven.

- Geld is (binnen redelijke grenzen natuurlijk) geen issue.

----
wat ik al uitgezocht heb:

- dos games zou ik via js-dos kunnen draaien op en raspberry pi oid. Casten en multiplayer zijn dan afaik nog niet mogelijk :( Ook heb ik nog niet kunnen ontdekken of je vanuit min website direct een game kunt aanroepen (zodat je niet op de prompt uitkomt) maar dat lijkt me wel.

- ik zou mijn chromecast kunnen inruilen voor een nvidia shield, en een centrale game-pc met nvidia videokaart kunnen kopen voor in de meterkast, en dan werken met Moonlight: https://moonlight-stream.org/. Maar dan zit je volgens mij weer vast aan een app die iedereen noet installeren, en daar zit bijv bezoek niet op te wachten.

- Ik zou een console kunnen kopen, maar volgens mij zit je dan nog altijd vast aan een beperkt aantal games, right? En dan zou ik op de receiver in de huiskamer de input source moeten aanpassen, en alleen daar kunnen spelen. Ook kan dit niet worden ingebouwd in mijn website.

- Als alternatief op bovenstaande zou ik ipv een console een game pc kunnen kopen met bijv draadloos toetsenbord en muis, maar ook dan kan ik alleen in de huiskamer spelen en moet ik de source van mijn receiver steeds aanpassen als ik wil gamen, en kan ik niet linken vanuit mijn website.

- Misschien zijn er chromecast compatible apparaten met ook een hdmi in, die van input kunnen switchen via bijv home assistant? dan zou ik dat deel iig nog kunnen automatiseren?

- Misschien moet ik gewoon een abo nemen op een clouddienst, maar dan zit je weer met de beperking dat je niet alle games hebt, en ook niet makkelijk een game tegen bezoek speelt.

Graag jullie advies en tips!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -MD-
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 23:52
Dit zijn zoveel uiteenlopende eisen dat ze niet in één optie passen.

Ook al is geld geen issue, zou ik toch je centen nog even bewaren en eerst eens iets als Google Stadia proberen. Af en toe zijn er spellen waar een Premiere Edition bij zit. Dan heb je voor 60 euro een controller, Chromecast Ultra en het betreffende spel. Eerste maand Pro is gratis en via een Lenovo subscribe kun je er nog drie maanden gratis bij krijgen. Dan zit je dus al op vier maanden Stadia Pro waarbij je ook nog de 'gratis' games kunt claimen en spelen.

Het aanbod is (nog) 'beperkt', maar voor dat geld kun je er geen buil aan vallen en kun je de komende maanden eens proberen of dit iets is wat je zou willen. Je kunt dan gamen op welk device dan ook, met controller of toetsenbord/muis. Is het niks kun je er altijd nog meer geld aan gaan uitgeven. Een high-end pc met 'ultra alles' kost je met de huidige markt een bedrag waarvan ik zeg: dit moet je gewoon eerst even proberen,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:21

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Je zit qua wensen zo'n beetje in elke hoek van het spectrum, van de 5 kanten die je op kant, heb je altijd weer een wens die de andere kant op gaat. Zelfs als je daar nog een weg in kan vinden, moet je ook denken aan de praktische invullen van je keuze in je hele huidige setup. Want zelfs als je ergens een middenweg kan vinden, moet je ook denken aan vervolgzaken zoals extra latency over je output.

Console is de meest simpele oplossing om games te kunnen spelen (ook door bezoek), heeft een enkele HDMI output die je vervolgens wel overal kwijt kan. PC zit je al snel met de extra settings, games opstarten, etc, wat bij Stadia natuurlijk nog een stap verder gaat, ga jij je gasten jouw accountgegevens doorgeven om even spelletje te spelen? Of neem je dedicated een tablet (ofzo) overal mee die stadia weer via chromecast doorstuurt? (denk ook aan de controllers).

Zover ik weet bestaan er geen hdmi->chromecast apparaten, maar ik weet wel dat er diverse HDMI encoders zijn die een output RTSP hebben, die je simpel in een website kan slingeren. Deze kan je dan op elk device gewoon openen, HDMI splitter ervoor en je kan zelfs meerdere apparaten laten streamen. Probleem die ik daar verwacht, latency. Die dingen zijn veel meer gericht op streamers op Twitch of youtube, waar latency helemaal geen issue issue is voor de kijker.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.