Advies Airco installatie - wijzigen groepen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hamsterhein
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 05-05 15:46
Er zijn vorige week drie airco's geïnstalleerd die aangesloten zijn op twee buitenunits (een via duo split)

Mitsubishi Electric MSZ SERIE 5.0Kw (invoer koelen 2,05kwh)
Mitsubishi Electric Duo split MSZ-Serie 4.0kw

De units zijn gekoppeld aan dezelfde groep (groep 11 van de schermafbeeling), wat waarschijnlijk teveel is voor een groep.

Nu heb ik verschillende adviezen gekregen

1) vermogen van groep 11 te verhogen van 16 ampere naar 20 ampere
2) een buitenunit aansluiten op het aansluitpunt van een buitenlamp (is een andere groep) d.m.v. klik aan en klik uit systeem (omdat hier continu stroom opstaat)
3) de studeerkamer waar de buitenunit (5k) via een stopcontact is aangesloten te koppelen aan een andere groep (duurste oplossing?)

Hoe kijken jullie hier tegen aan? Van de Duo split zal maximaal maar 1 airco tegelijkertijd aanstaan.

Alvast bedanktAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jnDcIu8mbtRllYFj1QopSBP1y6E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nEOq0hvTBvIl6pHgi7OVmFVp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yZ456qqwsStIMqZlBz3dnknMKDE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DPX2Vqk1GRdPe7I8mqWN8h1H.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 30% gewijzigd door Hamsterhein op 27-05-2021 09:38 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 04-05 22:01
1) mag niet zomaar. Ik zie geen afbeelding.
Waarom is een buitenunit via een stopcontact aangesloten?
2) zou mogelijk zijn. Je buitenlamp met ingebouwde schemerschakelaar. Schakelaar binnen vervalt dan.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hamsterhein
Jim423 schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 09:26:
1) mag niet zomaar. Ik zie geen afbeelding.
Waarom is een buitenunit via een stopcontact aangesloten?

Zie bijlage. De buitenunits zijn via een gaatje door de muur gekoppeld aan de stopcontacten in de slaapkamer en studeerkamer

2) zou mogelijk zijn. Je buitenlamp met ingebouwde schemerschakelaar. Schakelaar binnen vervalt dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13:44
Zoals ik het lees klinkt het allemaal als prutswerk.. Een airco aansluiten op een "buitenlamp" omdat die op een andere groep zit..? Waarom doe je het niet goed of zoals het hoort?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14:12

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Ik zou eens beginnen met het opzoeken van het elektrisch vermogen van die dingen. Groepen verzwaren mag inderdaad niet zomaar. En ben het er mee eens dat dit een beetje als half werk klinkt. Wel ophangen maar elektrisch eigenlijk niets doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 05-05 23:06

Freakie1NL

Grote Baas

Je had hier het beste aparte aardlekautomaten kunnen plaatsen. Is bijna altijd wel mogelijk in een huis als de buiten unit de voeding dient te ontvangen.

Voor nu heb je niet heel veel opties. Overigens is het vermogen wat je aanhaalt het koelvermogen. Een inverter airco gebruikt bar weinig, de 3.5 kW unit die ik hier heb staan heeft nooit meer dan 1200Watt per uur getrokken. Zou mij met een 16A groep niet zoveel zorgen maken, pas als het misgaat (groep schakelt uit) dan weet je dat het teveel is. Maar 16A is aardig wat.

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hamsterhein
Freakie1NL schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 09:52:
Je had hier het beste aparte aardlekautomaten kunnen plaatsen. Is bijna altijd wel mogelijk in een huis als de buiten unit de voeding dient te ontvangen.

Voor nu heb je niet heel veel opties. Overigens is het vermogen wat je aanhaalt het koelvermogen. Een inverter airco gebruikt bar weinig, de 3.5 kW unit die ik hier heb staan heeft nooit meer dan 1200Watt per uur getrokken. Zou mij met een 16A groep niet zoveel zorgen maken, pas als het misgaat (groep schakelt uit) dan weet je dat het teveel is. Maar 16A is aardig wat.
Is het niet zo dat aangezien ik een 3 fasen aansluiting heb, bij overbelasting door de airco's alleen de groep 9-12 worden uitgeschakeld (dat zijn bij ons de bovenverdiepingen)

Zou je alle airco's gewoon vol aanzetten en kijken wat er gebeurt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL

Freakie1NL

Grote Baas

Uhh nee de overbelasting is beveiligd door je flexomaat. In jouw geval zou dus alleen groep 11 uitschakelen.

Daar heeft een fase niets mee te maken. Je hebt juist je groepen zodat je de fases niet zal overbelasten.

*EDIT*
Daarnaast zou ik niet alles vol aan zetten om te checken of dit goed gaat. Gewoon in de praktijk normaal gebruiken. Als ik hier de oven, vaatwasser, droger, wasmachine, kookplaat, airco's, waterkoker, koffie machine, strijkbout, stofzuiger en verstekzaag op het zelfde moment aanzet zal dat waarschijnlijk ook niet goed gaan. Alleen is dit een totaal onrealistische situatie.

[ Voor 47% gewijzigd door Freakie1NL op 27-05-2021 10:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Waarom niet gewoon de getallen opzoeken?

Maar om de airco's ansich zou ik me niet zo veel zorgen maken op één groep. Maar aangezien groep 11 al aardig wat ruimtes voorziet had ik ze zelf graag op een losse groep gehad.

Maar goed, bij overbelasting merk je het vanzelf, dan gaat inderdaad groep 11 uit :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hamsterhein
Septillion schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 09:49:
Ik zou eens beginnen met het opzoeken van het elektrisch vermogen van die dingen. Groepen verzwaren mag inderdaad niet zomaar. En ben het er mee eens dat dit een beetje als half werk klinkt. Wel ophangen maar elektrisch eigenlijk niets doen...
Het elektrisch vermogen van de 5kw unit is 2,05kw. Van de duo split is het me niet helemaal duidelijk. Hierbij de technische gegevensAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tlwz__0cBblDh71nFvKVv1VXaso=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8qc45Ev00H0IBxSnhP4TmwYH.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL

Freakie1NL

Grote Baas

Die 5.0 kW aan koelen ga je nooit gebruiken. Voor een doorsnee woonkamer in Nederland is 3 al meer dan genoeg. Dan zit je rond de 1.5 kW aan opgenomen vermogen. Een standaard 16A (*230) groep mag 3.7 kW hebben.

*EDIT*
Lees ik nou trouwens goed dat de 5kW unit voor een studeerkamer is? Hoe groot is die studeerkamer dan wel niet.

[ Voor 22% gewijzigd door Freakie1NL op 27-05-2021 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:15

Tazzios

..

heb je zelf al een idee hoe snel je in de situatie komt dat beide airco`s net aangezet worden waardoor ze vol vermogen. Als er eentje in de slaapkamer hangt en de ander in de woonkamer is die kans zeer klein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hamsterhein
Tazzios schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 10:12:
heb je zelf al een idee hoe snel je in de situatie komt dat beide airco`s net aangezet worden waardoor ze vol vermogen. Als er eentje in de slaapkamer hangt en de ander in de woonkamer is die kans zeer klein.
De twee airco's van de duo split zullen nooit gelijktijdig aanstaan. Een airco hangt in de studeerkamer en de ander in de woonkamer.

De airco met het hoogste vermogen hangt in de woonkamer, maar is via de buitenunit wel gekoppeld aan groep 11, idem als de airco's van de duo split.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hamsterhein
Freakie1NL schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 10:11:
Die 5.0 kW aan koelen ga je nooit gebruiken. Voor een doorsnee woonkamer in Nederland is 3 al meer dan genoeg. Dan zit je rond de 1.5 kW aan opgenomen vermogen. Een standaard 16A (*230) groep mag 3.7 kW hebben.

*EDIT*
Lees ik nou trouwens goed dat de 5kW unit voor een studeerkamer is? Hoe groot is die studeerkamer dan wel niet.
De 5kw unit hangt in de woonkamer, en de twee 2.5kwh in de slaap -en studeerkamer. Deze laatste twee zullen nooit tegelijkertijd aanstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hamsterhein
Tazzios schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 10:12:
Begrijp ik het goed dat alleen bij het opstarten 'vol' vermogen wordt gebruikt? Ik zal ze niet allemaal tegelijkertijd aanzetten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freakie1NL

Freakie1NL

Grote Baas

Qua uitgangspunt had ik de boel anders aangesloten, maar feit is daar je daar nu niets aan kan veranderen.

Ik zou inschatten dat dit met normaal gebruik echt wel goedkomt. Het is niet dat als je voor 1 seconden 4kW verbruikt de groep uitschakelt. Gezien je moderne airco's met inverter technologie hebt, trekken die niet in 1x vol vermogen. Ik heb natuurlijk geen idee wat je verder hebt aangesloten op groep 11 maar als dat hoogstens wat lampjes en klokken zijn, eventueel laptop ofzo dan zit je ruim voldoende.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Die twee binnen units doet het hem niet, dus die kunnen prima gelijk aan. Daar zie ik 0,2A of 0,36A staan.

Bij de gemarkeerde buitenunits zie ik 9,6A en 4,9A staan. Dus zelfs met een extra binnenunit kan dat prima op 16A. Maar aangezien ze gewoon de groep delen met een groot deel van je huis komt dat er dus nog bij. Het verdient dus gewoon niet de schoonheidsprijs. Zelf had ik er dus een nieuwe groep voor laten aanleggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jim423
Ook al zet je ze alle 3 tegelijk vol aan hier moet de elektrische installatie gewoon op berekend zijn.
Het is nou niet echt iets bijzonders wat je dan doet. Zoals gezegd kan er dan ook niets van betekenis meer bij in de stopcontacten op groep 11.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:15

Tazzios

..

Hamsterhein schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 10:17:
[...]

Begrijp ik het goed dat alleen bij het opstarten 'vol' vermogen wordt gebruikt? Ik zal ze niet allemaal tegelijkertijd aanzetten
Dan ook nog niet eens perse. Het ligt er net aan hoe groot het temperatuur verschil is (huidig en gewenst) en hoe hard je de fan hebt staan.
Om maximaal te halen zul je richting 5 graden verschil moeten gaan en standje max voor de fan (wat sowieso niet prettig is.

Ik zou het zo laten en pas aan laten passen indien het problemen geeft of je nog een zwaar apparaat op de groep zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hamsterhein
Jim423 schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 10:20:
Ook al zet je ze alle 3 tegelijk vol aan hier moet de elektrische installatie gewoon op berekend zijn.
Het is nou niet echt iets bijzonders wat je dan doet. Zoals gezegd kan er dan ook niets van betekenis meer bij in de stopcontacten op groep 11.
dank je wel voor het advies
Septillion schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 10:05:
Waarom niet gewoon de getallen opzoeken?

Maar om de airco's ansich zou ik me niet zo veel zorgen maken op één groep. Maar aangezien groep 11 al aardig wat ruimtes voorziet had ik ze zelf graag op een losse groep gehad.

Maar goed, bij overbelasting merk je het vanzelf, dan gaat inderdaad groep 11 uit :+
Super veel bedankt
Freakie1NL schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 09:52:

bedankt!

[ Voor 58% gewijzigd door Hamsterhein op 27-05-2021 10:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hamsterhein
Tazzios schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 10:23:
[...]

Dan ook nog niet eens perse. Het ligt er net aan hoe groot het temperatuur verschil is (huidig en gewenst) en hoe hard je de fan hebt staan.
Om maximaal te halen zul je richting 5 graden verschil moeten gaan en standje max voor de fan (wat sowieso niet prettig is.

Ik zou het zo laten en pas aan laten passen indien het problemen geeft of je nog een zwaar apparaat op de groep zet.
ik ga de elektricien afzeggen en het laten voor wat het is, tenzij het problemen geeft. Dank je wel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jim423
Ik zou het toch wel aanpassen: een stofzuigertje of strijkbout in de slaapkamer of studeerkamer en de boel klapt uit. Vind het geen stijl op deze manier. Maar het is niet direct gevaarlijk natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hamsterhein
Jim423 schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 10:30:
Ik zou het toch wel aanpassen: een stofzuigertje of strijkbout in de slaapkamer of studeerkamer en de boel klapt uit. Vind het geen stijl op deze manier. Maar het is niet direct gevaarlijk natuurlijk.
Goed punt, maar ik verwacht niet dat ik ga stofzuigen als het warm is en de airco's aanstaan :)

Welke oplossing zou je kiezen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
Ik zou dit 100% gewoon zo laten en er een seizoen mee draaien. Die groep 11 heeft helemaal geen grote verbruikers erop staan, badkamers/slaapkamers/studeerkamers. Voor een gemiddelde wandcontactdoos reken je 200W aan vermogen, je kunt er 3600W op 1 groep kwijt (bij 16A).

Er is hier weinig aan de hand, zou het gewoon mooi zo laten. De kans dat je hier gedoe mee krijgt (lees dat de automaat uitschakelt) is heel klein. Mocht dat wel gebeuren dan is omkatten naar een andere groep of nieuwe groep ook eenvoudig, dus je kunt dat altijd dan nog laten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Hamsterhein schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 10:32:
[...]

Goed punt, maar ik verwacht niet dat ik ga stofzuigen als het warm is en de airco's aanstaan :)

Welke oplossing zou je kiezen?
Ik zou 1 airco moven naar een andere groep. Dit hoeft niet persé een eigen groep te zijn maar wel een groep zonder grote verbruikers. Zo'n airco neemt 1500-2000W op (volgas), dit geeft nog genoeg ruimte op de groep voor een stofzuiger of strijkbout van pakweg 1600W. Details over het verplaatsen van groep kunnen alleen ter plekke bedacht worden maar er is vast wel wat mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicoh123
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 02-05-2024
Ik zou die man wie jou die adviezen gegeven heeft de laan uit sturen en een instalateur bellen, want een persoon die deze adviezen geeft klinkt als zeer amateuristisch, zelfs gevaarlijk.

Beste is gewoon kabel trekken en groep bijplaatsen
Pagina: 1