Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mumble
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 10-04-2024
De vraag (in eenvoudige vorm):

Welke speakers en subwoofer hang ik het best aan mijn PC?

De vraag (in gedetailleerde vorm):

- Zou ik gewoon bij een typische, maar goede PC set moeten blijven?
- Komen studio monitoren + subwoofer misschien in aanmerking?
- Of zijn compacte bookshelves (passief of powered) + subwoofer the way to go? En indien passief, welke subwoofer (liefst actief) en welke amp die passieve speakers en een actieve subwoofer kan aansturen?

Nu de context:

Mijn vorige PC had een 2.1 set van Hivi (Swans M50W) dewelke me echt charmeerde op gebied van geluid. De voornaamste reden was de mids die erg duidelijk en lichtjes warm waren van aard met behoorlijk wat detail in het scherp (iets gereduceerd, wat ik wel jammer vond). De subwoofer stond bijna op de 0-stand en was gewoon daar om de bas te ondersteunen. Wel diepte, maar dan zonder het gebulder of het daveren van het meubilair of kamer. Iets wat ervoor zorgde dat de mids echt tot hun recht kwamen.
Deze set is blijkbaar niet meer voor handen in Europa en denk ook dat de Europese verdeler die ik destijds contacteerde niet meer actief is daar er gewoon geen gehoor komt op mijn mails naar hen.

Dus, die set is de referentie inzake geluid. Kwa prijs hoop ik maximaal ergens rond de 600 of 700 euro te zitten, maar lager is beter ;)

Wat doe ik vooral op de PC? Gamen (vooral RPG en Action-Adventure, zelden FPS), films kijken en muziek beluisteren. Mijn stijl in muziek is erg divers. Dit gaat van EDM tot Pop, Van Enya tot instrumentale muziek en ver daarbuiten. Vandaar dat ik echt wel zoek naar een speaker die echt goed is in krachtige duidelijke mids met scherpe hoge tonen. De subwoofer voegt gewoon een dimensie toe zonder te overstemmen.

Nog een belangrijk gegeven is dat ik op ongeveer 1m tot 1m50 van mijn speakers zal zitten. De speakers onderling zullen ook op ongeveer 1m van elkaar staan. Het is mogelijk dat ik later, door de keuze van een ultrawide moinitor' de speakers omhoog ga moeten brengen op staanders of op de muur bevestigen om zo plaats te maken op mijn beperkte bureautje. Natuurlijk gaan ze dan in een hoek naar beneden naar me gericht zijn, maar de afstanden zullen min of meer wel gerespecteerd blijven

De dilemma's:

Mocht ik kiezen voor de de typische PC setjes dan schieten er voor mij 2 in het oog, namelijk de Klipsch Promedia 2.1 Bluetooth en de Edifier S351DB. Mijn angst is dat deze wel scherp klinken, maar de mids toch niet zo goed zullen zijn. Stel je eens voor dat je de warmte van bijvoorbeeld Jessie J's stem moet missen of de kracht van de uithalen van Rag'N'Bone man.

De andere optie is eventueel studio monitoren. Ook daar weer 2 die me opvallen, maar dit door te lezen en niet door ze te hebben gehoord. De JBL 305P MKII of de KRK Rokkit G4 (classic of niet?). Hier weet ik niet wat goed te verwachten. Deze zijn misschien wel zeer juist in wat ze weergeven t.o.v. andere type speakers, maar gaat de cohesie dan niet verloren of het pure luisterplezier als alles zo analytisch klinkt? Wat wel in hun voordeel pleit is dat ze ontwikkeld zijn voor near-field luisteren. Deze optie kan, net als de derde optie om hifi speakers met subwoofer te gebruiken, wel erg duur worden

De optie om eventueel hifi speakers te gebruiken spreekt me ook wel aan. De Hivi set die ik bezat was een set gemaakt voor de PC, maar toch wel op hifi kwaliteit en niet zo uitgesproken gefocused op het typische geluid dat de meeste voor de hand liggende PC speakers wel hanteren, met name het diep en de trebble.
Er zijn dan 2 opties hier. Je kan dan powered gaan of passief. het ene is gemakkelijk, maar duur en risky (wat als de interne amp stuk gaat) en het andere (passief) is dan weer wat lastiger omdat je dan een amp nodig hebt die passieve speakers aankan en ook een actieve subwoofer (ik ben geen fan van passieve subwoofers). Bovendien zijn deze speakers in de 4" of 5" range al behoorlijk groot. EEn voorbeeld van een interessante speaker is bijvoorbeeld de Klipsch R-41M of R-41PM. Het grote nadeel van hifi speakers is dat deze vaak totaal niet geschikt zijn voor near-field luisteren.

Een laatste dilemma is kostprijs. Afhankelijk van welke keuze is het mogelijk dat er extra's nodig zijn zoals een amp. En hoe zit het bijvoorbeeld met een combinatie van passieve speakers en een actieve subwoofer? Hoe aan te sluiten, kan je dan nog manueel cross-over instellingen zetten, enz.?

Advies / Feedback:

Er bestaat geen perfectie, ben me daar van bewust. Wat goed is voor een ander, kan slecht zijn voor mij en vice versa. Maar hoop dat al de voorgaande informatie toch genoeg te beiden heeft om me in een richting te sturen omdat ik momenteel een vat vol twijfels ben. En het feit dat het zo moeilijk is om alles te luisteren maakt het er niet meer gemakkelijk op.
Dus hou jullie niet in. Jullie kennis / ervaringen zijn echt wel welkom. heb Reddit al geprobeerd, maar de reacties zijn beperkt en vaak ook specifiek op de Amerikaanse markt gericht.

...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-05 16:38

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Studio monitors zou ik niet per-sé doen. Het idee van studio monitors is dat het geluid zo min mogelijk gekleurd is, terwijl je dat nu net voor een fijne beleving van games en muziek, wél wil. :)

Wat je dan wél nodig hebt in jouw specifieke situatie (en specifieke muziekstijl) durf ik niet te zeggen. Zelf heb ik al een paar jaar deze set:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1Versterkers en receiversOnkyo TX-NR656 Zwart€ 0,-€ 0,-
1SpeakersWharfedale Diamond 220 Zwart€ 223,80€ 223,80
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 223,80

Dat bevalt me heel erg goed. Het is niet een heel compacte set, maar de receiver staat onder mijn home-made monitorsteun en daarmee niet in de weg. Speakers zijn bi-amped, maar puur omdat het kan.

Ik heb de set aangeschaft in een tijd dat ik nog niet actief was met het maken van muziek op de manier waarop ik dat nu doe. Inmiddels gebruik ik ze ook in de laatste stadia van een nieuw stuk en af en toe in een vroeger stadium om alvast een beetje een idee te krijgen hoe het gaat klinken.

Daar zit dus ook de reden van mijn advies voor een HiFi set. Ik componeer en mix vrijwel volledig op koptelefoons (BeyerDynamics DT990 en DT770) en dat gaat prima. Maar het geluid klinkt relatief steriel. Zuiver en correct, maar steriel. Pas op mijn HiFi set hoor ik wat ik heb gemaakt in volle wasdom.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:56

JvS

Ik heb hem zelf ook

unezra schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 07:43:
Studio monitors zou ik niet per-sé doen. Het idee van studio monitors is dat het geluid zo min mogelijk gekleurd is, terwijl je dat nu net voor een fijne beleving van games en muziek, wél wil. :)
Eh, wie wil dat?

Die JBL 305 is echt een prima speaker. Een alternatief is de Adam audio T5V. Ik heb op basis van uiterlijk die laatste gekocht en die (in combinatie met een behringer UMC22) gebruik ik bij mijn PC. De eerste "pc speakers" waar ik echt tevreden mee ben :)

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

JvS schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 07:59:
[...]

Eh, wie wil dat?

Die JBL 305 is echt een prima speaker. Een alternatief is de Adam audio T5V. Ik heb op basis van uiterlijk die laatste gekocht en die (in combinatie met een behringer UMC22) gebruik ik bij mijn PC. De eerste "pc speakers" waar ik echt tevreden mee ben :)
TS geeft aan dat hij twijfelt tussen studio monitoren en een HiFi set, maar tegelijkertijd primair de set wil gebruiken voor gaming en het beluisteren van muziek. :)

Daaruit maak ik op, dat hij minder gebaat is bij een relatief vlakke curve en meer bij een HiFi set die de juiste kleuring voor zijn specifieke doel heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ok. alleen heeft een goede hifi set met "de juiste kleuring" ook een vlakke respons (en een goede power response). Ik denk dat je erg vanuit een misvatting dat een speaker een bepaalde kleuring nodig heeft redeneert. Dat kan jouw persoonlijke mening zijn, maar dat is niet wat de meeste mensen prefereren (zoals aangetoond in de publicaties van Toole, uit blinde testen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

JvS schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 08:03:
Ok. alleen heeft een goede hifi set met "de juiste kleuring" ook een vlakke respons (en een goede power response). Ik denk dat je erg vanuit een misvatting dat een speaker een bepaalde kleuring nodig heeft redeneert. Dat kan jouw persoonlijke mening zijn, maar dat is niet wat de meeste mensen prefereren (zoals aangetoond in de publicaties van Toole, uit blinde testen).
Ok. Maar als ik zijn post lees, is kleuring wél waar hij naar op zoek is. :)
Dat komt op een aantal punten expliciet terug.

Monitors lijken mij dan in essentie niet de meest logische keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mumble
unezra schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 08:00:
[...]

TS geeft aan dat hij twijfelt tussen studio monitoren en een HiFi set, maar tegelijkertijd primair de set wil gebruiken voor gaming en het beluisteren van muziek. :)

Daaruit maak ik op, dat hij minder gebaat is bij een relatief vlakke curve en meer bij een HiFi set die de juiste kleuring voor zijn specifieke doel heeft.
Het is waar dat ik inderdaad geen muziek ga producen, maar krijg toch vanuit verschillende hoeken te horen dat studio monitored inderdaad niet kleuren, maar toch ook wel erg goed kunnen klinken voor gaming and films of muziek beluisteren. Ik kan me er zelf weinig bij voorstellen. Denk dat het voor mij het voornaamste is dat je een leuke ervaring hebt met een goed detail en kracht (ook op lager volume) in mids en hoge tonen.

Waar ik een hekel aan heb is dat vaak voor een v-shape gekozen wordt en soms leidt dit tot een speaker waar je dan eigenlijk weinig echt mids uit hoort. Eerder boomy mids die door een subwoofer weergegeven worden of mids die te kort aanleunen bij het hoog. Dat vindt ik jammer en in dat opzicht zijn studio monitoren toch iets consistenter. Ze kunnen misschien wel flat zijn, maar dat wil toch niet zeggen dat ze dan saai zijn in weergave in de mids of het hoog? Of ben ik hierin verkeerd?

Een ander belangrijk gegeven dat in het voordeel spreekt van monitoren...ik zit vlakbij de speakers. Dat is een pijnpunt voor veel hifi speakers dacht ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mumble

Wat je dan wél nodig hebt in jouw specifieke situatie (en specifieke muziekstijl) durf ik niet te zeggen. Zelf heb ik al een paar jaar deze set:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1Versterkers en receiversOnkyo TX-NR656 Zwart€ 0,-€ 0,-
1SpeakersWharfedale Diamond 220 Zwart€ 223,80€ 223,80
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 223,80

Dat bevalt me heel erg goed. Het is niet een heel compacte set, maar de receiver staat onder mijn home-made monitorsteun en daarmee niet in de weg. Speakers zijn bi-amped, maar puur omdat het kan.

Ik heb de set aangeschaft in een tijd dat ik nog niet actief was met het maken van muziek op de manier waarop ik dat nu doe. Inmiddels gebruik ik ze ook in de laatste stadia van een nieuw stuk en af en toe in een vroeger stadium om alvast een beetje een idee te krijgen hoe het gaat klinken.

Daar zit dus ook de reden van mijn advies voor een HiFi set. Ik componeer en mix vrijwel volledig op koptelefoons (BeyerDynamics DT990 en DT770) en dat gaat prima. Maar het geluid klinkt relatief steriel. Zuiver en correct, maar steriel. Pas op mijn HiFi set hoor ik wat ik heb gemaakt in volle wasdom.
Die DT990 Pro is fantastisch om mee te gamen, Had hem ook, maar bleed teveel om 's avonds of 's nachts te gebruiken zonder mensen te storen in hun slaap (bedoel dit niet t.o.v. speakers hé). En dat geluid is eigenlijk waar ik naar op zoek ben in speakers. Veel detail, maar toch ook aangenaam en mooi. Was een zaligheid om daar meet te games...zo open. Ik zoek speakers om ook gewoon eens te kunnen genieten zonder een ding op je hoofd :)

De amp die ik in gedachten heb zal dan eerder een portable amp zijn of iets in het genre als de Creative Labs X-reeks. Indien passieve speakers dan weet ik het nog niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mumble
JvS schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 07:59:
[...]

Eh, wie wil dat?

Ik zal het allemaal eens bekijken. Kon ik maar ergens eens wat demo'en. Zal niet hetzelfde klinken als thuis, maar dan heb je toch een idee wat te verwachten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mumble
JvS schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 08:03:
Soms is het moeilijk juist te omschrijven omdat ik niet in het vak zit en waarschijnlijk echte vaktermen gebruik in een verkeerde context. Denk dat ik het het beste kan omschrijven zoals ik deed in een eerder antwoord en dat was als ik een speaker + subwoofer combinatie kan samenstellen die klinkt als een Beyerdynamic DT990 Pro, dan denk ik dat we er zijn :)

Die zijn ook gekleurd dacht ik, maar toch ook erg veel detail en krachtig in mids en highs (zelfs te veel voor sommige gebruikers, in de highs dan) en het is dat wat mijn doel is...dat is een studio hoofdtelefoon, maar gewoon erg aangenaam om naar te luisteren. Moet toch mogelijk zijn dit met speakers te doen ook? Hoop dat dit een beetje verduidelijkt wat mijn definitie is van aangenaam en goed geluid

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Mumble schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 20:05:
[...]

Soms is het moeilijk juist te omschrijven omdat ik niet in het vak zit en waarschijnlijk echte vaktermen gebruik in een verkeerde context. Denk dat ik het het beste kan omschrijven zoals ik deed in een eerder antwoord en dat was als ik een speaker + subwoofer combinatie kan samenstellen die klinkt als een Beyerdynamic DT990 Pro, dan denk ik dat we er zijn :)
Dit is de frequentie response van een beyerdynamic DT990. DIe heeft vooral heel veel hoog (zie afwijking tov target cruve voor een hoofdtelefoon in een meting, die horen niet vlak te zijn dus, in tegenstelling tot een speaker!).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UG1k1Tqf4D-Di6Wr1H42EmSp5gw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QXb7YwVvWY0BME1forHuH6cN.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11:48
Je kan ook naar wat meer hifi bluetooth speakers kijken.

Dali Zensor 1AX ofzo...

pricewatch: Dali Zensor 1 AX (Wit)

Goed op marktplaats te vinden
https://link.marktplaats....tm_content=app_ios_tablet

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cass Casey
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14:07
Ik ben een enorme muziekliefhebber en juist daarom heb ik gekozen voor near-field monitoren van KRK. Ik zit nog geen halve meter van de speakers af en wil dan mooi stereobeeld hebben. Ik heb de Rokit 5 (zal ondertussen wel "classic" heten). Ik heb er nooit een subwoofer bij gekocht, omdat ik die zelf bij de pc niet mis. Ik zit hier eigenlijk ook niet om muziek te luisteren, maar om te werken. En voor achtergrondmuziek en zéker vergadering is dit prima. Maar voordat je nu denkt "alleen geschikt voor achtergrondmuziek": het is meer dan dat. En ik stel ook aan achtergrondmuziek hoge eisen. Zelf zing ik ook en gebruik deze dan om de muziek weer te geven, wanneer ik mee galm. Volume zat!

Overigens nu aan het genieten van Pink Floyd's Division Bell.

The sausage is a meat-based vegetable substitute for cucumber.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Bij bookshelves is een center erbij ook mooi. Als je de ruimte hebt kun je ook zuilen neerzetten, klinkt ook prima. Heb zelf oa q-acoustics 3050 met center, heel mooi geluid.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cass Casey
digifun schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 20:48:
Bij bookshelves is een center erbij ook mooi. Als je de ruimte hebt kun je ook zuilen neerzetten, klinkt ook prima. Heb zelf oa q-acoustics 3050 met center, heel mooi geluid.
Zuilen zijn totaal niet geschikt als pc set. Je moet dan echt op afstand zitten voor het juiste geluidsbeeld. Plus dat zuilen rondom ook ruimte nodig hebben. Geldt wat mij betreft ook voor reguliere standmounters/bookshelf. Een meter of 2,5-3 is dan wel nodig. Maar dan zit je wel een flink eind van je monitor af...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mumble
digifun schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 20:48:
Ja, ruimte is iets wat ik niet heb. Waar je bijvoorbeeld een center zou plaatsen is plek voor mijn toetsenbord. Zoals aangegeven, erg beperkte mogelijkheden en zal er niet op beteren, want overweeg naar een 38" Ultrawide te gaan waardoor ook de speakers van het bureau zullen moeten en wat hoger aan de muur bevestigd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mumble
Cass Casey schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 20:33:
Ik ben een enorme muziekliefhebber en juist daarom heb ik gekozen voor near-field monitoren van KRK. Ik zit nog geen halve meter van de speakers af en wil dan mooi stereobeeld hebben. Ik heb de Rokit 5 (zal ondertussen wel "classic" heten). Ik heb er nooit een subwoofer bij gekocht, omdat ik die zelf bij de pc niet mis. Ik zit hier eigenlijk ook niet om muziek te luisteren, maar om te werken. En voor achtergrondmuziek en zéker vergadering is dit prima. Maar voordat je nu denkt "alleen geschikt voor achtergrondmuziek": het is meer dan dat. En ik stel ook aan achtergrondmuziek hoge eisen. Zelf zing ik ook en gebruik deze dan om de muziek weer te geven, wanneer ik mee galm. Volume zat!

Overigens nu aan het genieten van Pink Floyd's Division Bell.
Hoe zou je de mids omschrijven in functie van het hoog? Voor het laag kies ik zonder meer voor support van een subwoofer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cass Casey
Mumble schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 21:24:
[...]

Hoe zou je de mids omschrijven in functie van het hoog? Voor het laag kies ik zonder meer voor support van een subwoofer.
Ik vind het erg goed gebalanceerd. Ik ben altijd erg gefocused op vocalen en ben erg kritisch op schel hoog (bekkens e.d.). Vind ik bij de KRK's beide zeer netjes.

Mocht je in de buurt van Gouda/R'dam wonen, ben je welkom om te komen luisteren.

P.S. Nu Marillion's "With Friends at St David's" aan het luisteren. :+

spoiler:
Fuck. Nu zit ik te twijfelen om toch een KRK S8.4 erbij te kopen... Nah. Volgende salarisronde maar...

Overigens, wat ze ook in deze review zeggen: de Rokit 5's geven al acceptabel laag, maar een sub kan dus wel flink wat meer diepte mee geven. Is logisch ook wel, want de 5's hebben maar een 5" woofer.
En ik heb inderdaad de Rokit 5 Classic.

[ Voor 33% gewijzigd door Cass Casey op 27-05-2021 21:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 159816

Dit is absolute onzin en het slechtste advies wat je kan geven. Een goede luidspreker is een goede luidspreker.

Ja, luidsprekers worden met een ander doel gemaakt. Echter heeft meer te maken met de toepassing dan het geluid wat eruit komt. Een studio monitor heeft bijvoorbeeld manieren om de bas aan te passen op de luidspreker om te corrigeren voor de positie in de kamer (dicht tegen de wand heb je meer gain in het laag) en zijn qua afwerking veel eenvoudiger. Maar qua geluid weten we precies waaraan luidsprekers moeten voldoen om de voorkeur te genieten, zoals een vlakke on-axis response, egale directiviteit en dat de off-axis reflecties geen roet in het eten gooien . Als je luidspreker dat niet heeft zal hij al niet de voorkeur genieten. Decennia(!) aan peer-reviewed(!) onderzoek laat zien dat niemand een gekleurde luidspreker prefereert.
unezra schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 08:00:
[...]

Het enige doel is dat die luidsprekers anders klinken wanneer je bij de dealer staat. Niemand is gebaad bij een minder vlakke response. Die vlakke response is gewoon wat iedereen wil horen in een luidspreker zodra men niet beïnvloed wordt door het zien van de luidspreker of weten waar men naar luistert.

Als je meer wil weten:

Als je een goedkope en goede luidspreker wil dan raad ik de JBL 305's aan of de Adam T5V. Die laatste heeft wel een equalizer nodig boven de 6kHz om het vanaf daar 3dB omlaag te trekken. Op een of andere reden heeft Adam gekozen voor een boost in de treble. Maar ook als je dat niet aanpast is het een prima luidspreker, die piek is namelijk niets in vergelijking met wat je ziet bij merken zoals B&W. Ik heb zelf JBL 305's staan als rears in een surround setup en dat is echt helemaal prima. Qua tonaliteit matchen ze ook prima met mijn Revel Performa3 fronts.

[ Voor 39% gewijzigd door Anoniem: 159816 op 28-05-2021 00:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Cass Casey schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 21:19:
[...]

Zuilen zijn totaal niet geschikt als pc set. Je moet dan echt op afstand zitten voor het juiste geluidsbeeld. Plus dat zuilen rondom ook ruimte nodig hebben. Geldt wat mij betreft ook voor reguliere standmounters/bookshelf. Een meter of 2,5-3 is dan wel nodig. Maar dan zit je wel een flink eind van je monitor af...
Werkt gewoon prima misschien niet in theorie maar in de praktijk wel. Bookshelves klinkt ook goed tenminste de bowers en wilkens 685 die ik hier heb.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
@Mumble Aangezien dit topic aankoopadvies betreft, is het verplaatst naar CEA. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• botneet
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 06-05 23:49
Gebruik hier voor mijn pc naar volle tevredenheid een edifier S351db set. Goed voor film, leuk voor gaming ook heerlijk voor verschillende soorten muziek.

Luister zelf van edm tot polka's tot jazz/ hiphop/rock tot frenchcore bijvoorbeeld.

De speakers zijn wel wat meer voor op een kantoor dan voor in een woonkamer. Maar ze hebben detail en zijn muzikaal. Goede allrounder naar mijn idee.

Ik zou persoonlijk niet voor krk's rokit 5's gaan. Gebruik deze bij mijn draaitafels en zijn voor monitoring erg goede speakers, maar voor entertainment mis ik toch een bepaalde kleuring.

Daarentegen neemt niet weg dat geluid heel persoonlijk is, naar mijn idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mumble
S1NN3D schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 08:13:
@Mumble Aangezien dit topic aankoopadvies betreft, is het verplaatst naar CEA. :)
Ok, dank je, beetje onvermijdelijk dat een topic als dit alle kanten uitgaat :) Maar ja, in essentie is het om een richting te krijgen voor aankoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mumble
botneet schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 11:34:

Absoluut waar, maar denk wel dat het mogelijk is bepaalde eigenschappen, karakteristieken aan te halen. Thank voor de input. Ja, dat is inderdaad mijn vrees voor monitors

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Bestel gewoon een setje monitors en luister of je ze goed vindt klinken zou ik zeggen. Bestel desnoods de JBL 305, de Adam T5v en de rokit ofzo. En als je ze niet goed vindt stuur je ze terug.

Je hier laten adviseren op basis van subjectieve waarnemingen en nog vagere en subjectieve beschrijvingen van die waarneming zal je echt geen goede keus doen maken vrees ik. Beste is zelf kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mumble
JvS schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 19:50:
Bestel gewoon een setje monitors en luister of je ze goed vindt klinken zou ik zeggen. Bestel desnoods de JBL 305, de Adam T5v en de rokit ofzo. En als je ze niet goed vindt stuur je ze terug.

Je hier laten adviseren op basis van subjectieve waarnemingen en nog vagere en subjectieve beschrijvingen van die waarneming zal je echt geen goede keus doen maken vrees ik. Beste is zelf kiezen.
welke shop laat dat toe om te gebruiken en terug te sturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Elke, zolang je de dozen en speakers intact laat. Je mag thuis gewoon testen van de wet koop op afstand, net zoals je dat in een winkel zou kunnen doen.

[ Voor 51% gewijzigd door JvS op 28-05-2021 20:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mumble
JvS schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 20:01:
Elke, zolang je de dozen en speakers intact laat.
Ok, zal eens informeren hier. Ik woon in belgië

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

hm Belgie geen idee, in NL is dit gebruikelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 14:18
JvS schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 20:03:
hm Belgie geen idee, in NL is dit gebruikelijk.
offtopic:
Nu snap ik waarom Bax zoveel B-Stock heeft 8)

On topic: er zijn stenen winkels in NL, zoals Tone control, Bax en vast nog wel meer met een behoorlijke selectie monitors op vooraad. In BE zijn er vast & zeker ook van die winkels, ga daar eens kijken!

[ Voor 31% gewijzigd door martyw op 28-05-2021 21:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Bax heeft een showroom in Antwerpen ook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 159816

botneet schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 11:34:

Dat is dus een mythe, voorkeuren komen grotendeels overeen. Er is decennia onderzoek gedaan naar luidspreker voorkeuren en dit is altijd de conclusie geweest.
Pagina: 1