Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moustache Boy
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 27-05-2021
Ik had een vraag over Revolut

Moet ik belasting aangifte doen. Enzo ja hoe en wat?

Ik kreeg een een paar dagen geleden een mail van Revolut ze dat ze gegevens miste van mij voor de belasting dienst.

Als financiële instelling is Revolut verplicht om informatie over de rekeningen van onze klanten rechtstreeks aan de belastingdienst te melden.

Het enige wat je hoeft te doen is je Revolut-app te openen, naar de startpagina te gaan en op de tegel te tikken die je vraagt om je ontbrekende belastinginformatie in te dienen.

Ik schrok er wel van, want ik wist niet dat dit moest doen.

Mij vragen:

-Moet ik bij de belastingdiest als ik me aangifte doet dit ook aangeven?

-Wanneer moet ik dan doen? Is er een datum? Ik heb hem namelijk langer als alleen dit jaar.
Want ik kon bij de vorige aangifte niks zien dus ik ben bang dat ik dalijk telaat ben.

-En waar moet die in vredesnaam worden ingevuld, en hoe moet ik het invullen? Aangeven dat ik het heb, en bedrag invullen?

Veel vragen, hopelijk kunnen je mij helpen :)

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Het enige wat je hoeft te doen is je Revolut-app te openen, naar de startpagina te gaan en op de tegel te tikken die je vraagt om je ontbrekende belastinginformatie in te dienen

Toen je dit deed, welke info gaven ze aan te missen?

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moustache Boy
Op dit moment heb nog niks ingevuld. Moet het land invullen waar ik belasting betaal. Plus me bsn nummer.

Maar toen ik de email ontving las ik online dat ik ook nog een aangifte moet doen bij de belastingdiest zelf. Ik heb werkelijkwaar geen idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moustache Boy
Om daarbij toetevoegen. Ik heb de app al een tijdje. En nooit belasting info ingevuld. Ze hadden er nooit ongevraagd. (en wist zelf ook niet dat überhaupt kon/moest)

Nu een tijdje later krijg ik de mail dus van we missen gegevens, en of ik ze aangeven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• polopolo150
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 01-05 22:56
Ik heb zelf bunq en daarbij hoefde ik ook niet gelijk dingen zoals mijn BSN enzo in te vullen maar het zijn wel gegevens die noodzakelijk zijn om langdurig gebruik te blijven maken vanwege anti fraude, witwassen en ook dus belasting.

Ik heb geen rekening bij Revolut maar ik neem aan dat dit gaat zoals bij elke bank. Bij aanmelding van je bank geef je normaal gesproken je ID kaart, wordt het gescant en de medewerker vult de gegevens in zoals BSN en NAW gegevens. Bij Revolut als online bank doe je dat allemaal zelf natuurlijk. Daarna gaat alles vanzelf naar de belastingdienst. Wat op 1 januari en/of 31 december op je rekening staat wordt doorgegeven aan de belastingdienst. Wat op die dag op je bankrekening staat bepaalt hoeveel bezit je dan heb. Elk jaar net voor je belastingaangifte krijg je een bericht/brief/mail met daarin wat jij op die dag in bezit had. Op het moment dat je de belastingaangifte gaat invullen vul je dat bedrag in wat op je brief staat (tegenwoordig vaak al voor je ingevuld dus kwestie van even controleren) en je kan door.

Mocht je in 2020 op de peildatum een Revolut rekening op dat moment hebben gehad kan je de aangifte bij de belastingdienst wijzigen en vul je dat bedrag in. Vervolgens krijg je een berekening wat je dan de belastingdienst verschuldigd ben.

In 2020 was de belasting op vermogen iets boven de 30.000 euro en 2021 50.000 euro. Zit je onder dat bedrag dan betaal je geen belasting op je vermogen. Het feit dat je (lichtelijk) paniekerig overkomt geeft me een indruk dat je, bijvoorbeeld, nooit een brief heb gehad dat je verplicht bent om je belastingaangifte in te vullen. Dat hoeft vaak ook niet als je geen bedrag verschuldigd bent aan de belastingdienst of zelfs geld terug krijgt van de belastingdienst.

Eigenlijk hoef je pas bij twee dingen echt zorgen te maken, als je boven de bedragen bezit die ik hierboven heb genoemd en het niet doorgeeft. Mocht je blijven piekeren zou ik de belastingaangifte invullen en kijken wat er uit komt. Als je dan nog onzeker erover bent al is het verschuldigd bedrag 0 euro kan je het ook nog verzenden. Dan is het tenminste bij de belastingdienst bekend. Dan heb je voldaan aan het nauwkeurig en naar waarheid geweten alles doorgegeven te hebben. Moet je wel iets betalen dan krijg je een keer een brief door de brievenbus dat je binnen 30 dagen dat bedrag moet betalen. Dan is het betalen en klaar.

Ik snap met die hele toeslagenaffaire van afgelopen tijd dat mensen heel nerveus zijn geworden met de belastingdienst maar ik denk niet dat je veel te vrezen hoeft te hebben. :P tenzij je dus een bepaald bezit had dat je krom gaat liggen om het terug te betalen maar ik mag hopen van niet. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chief
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16-05 04:57
Heel simpel: je moet al je vermogen aangeven bij de belastingdienst. Als je dus geld op een Revolut rekening hebt staan dat moet dat worden aangegeven.

Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tartarus
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 08-05 18:52
Simpel, je vult het land in waar je woont en je BSN in.
De rest gebeurt automatisch.
Dus samengevat: je opent je revolut app, selecteert Nederland en vult je BSN in. Daarmee ben jij klaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 472287

Je hoeft bij de belastingdienst niets aan te passen.

Je geeft bij de belastingdienst enkel je inkomen en vermogen door. Waar dat geparkeerd staat maakt niet uit.

Het is enkel een probleem als je op Revolut inkomsten hebt/had die je voor de belasting verzwegen hebt.

Dan snel je aangifte aanpassen, dat kan tot 2 jaar na dato en als je dat uit eigen initiatief doet meestal zonder boete.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 07:32
Ik heb meerdere online buitenlandse banken en die hebben nooit gegevens doorgegeven aan de belastingdienst. Ik moest zelf mijn saldo’s doorgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Orangelights23 schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 07:20:
Ik heb meerdere online buitenlandse banken en die hebben nooit gegevens doorgegeven aan de belastingdienst. Ik moest zelf mijn saldo’s doorgeven.
Dat komt dan vanzelf nog wel.

Steeds meer banken en online/buitenlandse financiële instellingen worden verplicht om dit automatisch te koppelen.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBvB
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 22-04 19:22
Anoniem: 472287 schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 07:16:
Je hoeft bij de belastingdienst niets aan te passen.

Je geeft bij de belastingdienst enkel je inkomen en vermogen door. Waar dat geparkeerd staat maakt niet uit.

Het is enkel een probleem als je op Revolut inkomsten hebt/had die je voor de belasting verzwegen hebt.

Dan snel je aangifte aanpassen, dat kan tot 2 jaar na dato en als je dat uit eigen initiatief doet meestal zonder boete.
Ik heb mij niet verdiept in revolut. Maar is dat geen rekening waar je vermogen op beheert? Dan is jouw antwoord toch onjuist? Wat daar geparkeert staat is immers vermogen. Maar inderdaad als er ook inkomen uit werk, niet zijnde in nederlands loondienst, was gestort dan moet dat ook worden aangegeven.

Maar als je vermogen niet in de buurt komt van de drempelbedragen die hierboven zijn benoemd, dan kan je overwegen het gewoon bij de volgende aangifte mee te nemen. De belastingdienst is niet heel geintereseerd in je vermogen als het toch duidelijk is dat je geen vermogensbelasting hoeft te betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik zit ook bij diverse buitenlandse banken en merk dat er de laatste tijd wel vaker om een BSN gevraagd wordt.

Niet alleen Revolut, maar bij N26 net zo, bijv.

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 472287

MBvB schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 08:11:
[...]

Ik heb mij niet verdiept in revolut. Maar is dat geen rekening waar je vermogen op beheert? Dan is jouw antwoord toch onjuist? Wat daar geparkeert staat is immers vermogen. Maar inderdaad als er ook inkomen uit werk, niet zijnde in nederlands loondienst, was gestort dan moet dat ook worden aangegeven.

Maar als je vermogen niet in de buurt komt van de drempelbedragen die hierboven zijn benoemd, dan kan je overwegen het gewoon bij de volgende aangifte mee te nemen. De belastingdienst is niet heel geintereseerd in je vermogen als het toch duidelijk is dat je geen vermogensbelasting hoeft te betalen.
Revolut is voornamelijk bekend van de "prepaid creditcard" (geen krediet dus) die erg aantrekkelijk is om te betalen in vreemde valuta.

Je kan er tegenwoordig ook Crypto kopen en allerlei andere zaken, maar dat is niet het hoofd-doel van de meeste Revolut gebruikers voor zover ik merk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lapa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 17-05 10:46
Zo ver ik weet hoef je saldo's van de bij de belastingdienst onbekende rekeningen en cash geld/goud/whatever alleen op te geven als het totaal van al je vermogen boven het heffingsvrije bedrag komt. 30k voor 2020 dus en 50k voor 2021. Heb je een fiscaal partner, dan geldt dubbel dat bedrag voor jullie samen, ongeacht de verdeling.

Volgens mij heb je niet eens de mogelijkheid om dit in te vullen als je het vakje aanvinkt dat het totaal lager is.
Maar zelfs als ik me vergis en die optie is er wel, dan is er nog steeds niks aan de hand als je dat niet doet zo lang je onder dat bedrag zit met je totale vermogen.

Edit ter verduidelijking voor mensen er tegenin gaan dat het toch echt wettelijk verplicht is: tenzij je wel heel rare dingen doet, kan de belastingdienst je alleen een sanctie geven als percentage van de verschuldigde belasting. Een percentage van 0 is 0 dus de belastingdienst heeft geen enkele reden om hier achter aan te gaan en zelfs al zouden ze het doen is er nog niks aan de hand.

[ Voor 25% gewijzigd door Lapa op 27-05-2021 08:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 567735

polopolo150 schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 03:52:
Elk jaar net voor je belastingaangifte krijg je een bericht/brief/mail met daarin wat jij op die dag in bezit had. Op het moment dat je de belastingaangifte gaat invullen vul je dat bedrag in wat op je brief staat (tegenwoordig vaak al voor je ingevuld dus kwestie van even controleren) en je kan door.
Zo'n brief (ook niet als PDF in de mail of zo) kun je wel shaken bij Revolut en heb ik ook nog nooit bij andere buitenlandse banken of dienstverleners gehad. Soms een extra afschrift van 31 december, maar zéker nooit een financieel overzicht zoals je bij de Nederlandse grootbanken krijgt.

Mijn werkwijze daarom: alle buitenlandse rekeningen op € 0 zetten vlak voor de jaarwisseling, en daarna weer los.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
anandus schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 08:23:
[...]

Ik zit ook bij diverse buitenlandse banken en merk dat er de laatste tijd wel vaker om een BSN gevraagd wordt.

Niet alleen Revolut, maar bij N26 net zo, bijv.
BSN doorgeven is wat anders dan de banken die mijn financiële gegevens niet doorgeven aan de belastingdienst, waar ik het over had. Ik woon inmiddels in een ander land en heb belastingaangifte moeten doen over 2020, waarbij de aangifte hetzelfde werkt als in Nederland. Er was letterlijk niets bekend gemaakt door de buitenlandse banken, en mijn nieuwe adres heb ik zeker doorgegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

Qwerty-273

Meukposter

Binnen de EU werken alle belastingdiensten behoorlijk goed samen (zie bijvoorbeeld het Fiscalis 2020 programma), daar ligt een heel systeem waarover de gegevens met elkaar worden uitgewisseld. En dat ligt daarbuiten ook (AEOI met CRS).

Maar die informatie zie je eigenlijk niet terug als belastingplichtige (behalve natuurlijk als je een navorderingsaanslag krijgt van jouw belastingdienst). Je geeft dan ook je vermogen wereldwijd op (voor NL belastingen), en vaak hoef je niet te specificeren bij welke partijen dat vermogen staat. Vroeger gaf je zelf jouw inkomen op aan de belastingdienst, en de belastingdienst kreeg dit natuurlijk ook door van de werkgevers. Tegenwoordig (al lang in NL) is het inkomen al zichtbaar als je met je aangifte begint, en hoef je het alleen maar te controleren of dat wel klopt.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
Qwerty-273 schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 10:28:
[...]

Binnen de EU werken alle belastingdiensten behoorlijk goed samen (zie bijvoorbeeld het Fiscalis 2020 programma), daar ligt een heel systeem waarover de gegevens met elkaar worden uitgewisseld. En dat ligt daarbuiten ook (AEOI met CRS).

Maar die informatie zie je eigenlijk niet terug als belastingplichtige (behalve natuurlijk als je een navorderingsaanslag krijgt van jouw belastingdienst). Je geeft dan ook je vermogen wereldwijd op (voor NL belastingen), en vaak hoef je niet te specificeren bij welke partijen dat vermogen staat. Vroeger gaf je zelf jouw inkomen op aan de belastingdienst, en de belastingdienst kreeg dit natuurlijk ook door van de werkgevers. Tegenwoordig (al lang in NL) is het inkomen al zichtbaar als je met je aangifte begint, en hoef je het alleen maar te controleren of dat wel klopt.
Dat is dus niet het geval toen ik nog in Nederland woonde en ook niet nu ik in Zweden woon. Ik heb in maart dit jaar ook aangifte moeten doen voor Nederland.

Voorbeeld: ik heb geld staan bij N26 omdat ik vaak in het buitenland werkte en met andere valuta moest betalen (is goedkoper via N26). Bij het invullen van mijn belastingaangifte in Nederland afgelopen jaren werd niet aangegeven dat ik geld had staan bij een buitenlandse bank, terwijl een collega van mij dit wel had bij een andere bank. In zijn aangifte werd dus concreet aangegeven dat er geld stond bij een buitenlandse bank, waar ik dat niet had. En dat terwijl er per Nederlandse bank waar ik zat wel exact stond wat mijn saldo was.

Dus ik weet niet of dit specifiek geldt voor N26, maar idem voor Openbank en Raisin. Niets daarvan is bekend tijdens mijn belastingaangiftes, terwijl het in box 3 belast moest worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:10

Reptile209

- gers -

@Orangelights23 daarom vraagt (eist...) de Belastingdienst ook dat je de vooraf ingevulde informatie controleert en waar nodig aanpast of aanvult. Als je 2 ton in een sok onder je bed hebt liggen, verschijnt dat in geen enkel overzicht en hoor je dat zelf in te vullen. Het gaat om het totaal van je vermogen, ongeacht of dat bij ING, in Bitcoin of een oude sok zit. Alleen is het voordeel van ING dat het automatisch naar de BD wordt gemeld zodat het al goed in je aangifte staat, de rest moet je zelf doen. ;)

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montaner
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19-05 17:34
Anoniem: 567735 schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 08:49:
[...]

Zo'n brief (ook niet als PDF in de mail of zo) kun je wel shaken bij Revolut en heb ik ook nog nooit bij andere buitenlandse banken of dienstverleners gehad. Soms een extra afschrift van 31 december, maar zéker nooit een financieel overzicht zoals je bij de Nederlandse grootbanken krijgt.

Mijn werkwijze daarom: alle buitenlandse rekeningen op € 0 zetten vlak voor de jaarwisseling, en daarna weer los.
Eh ja, goede tip.. op 0 'zetten'? Hoe dan? Als je er belasting over moet betalen vanwege de hoeveelheid ben je dus gewoon aan het ontduiken. Het is niet alsof je het ineens niet meer hebt omdat je het tijdelijk overmaakt naar weet ik veel waar.

@TS ... aangezien je niet bekend bent met belastingaangifte doen, lees dan even de uitleg daarvan op de site van de belastingdienst of vraag iemand in de buurt je daarmee te helpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Montaner schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 10:51:
[...]

Eh ja, goede tip.. op 0 'zetten'? Hoe dan? Als je er belasting over moet betalen vanwege de hoeveelheid ben je dus gewoon aan het ontduiken. Het is niet alsof je het ineens niet meer hebt omdat je het tijdelijk overmaakt naar weet ik veel waar.
Heel simpel, ik boek alles over op mijn ABNAMRO-rekening, uiteraard een paar dagen vóór Oudjaarsdag, dan speel je op safe. Hetzelfde geldt voor p-2-p lending: saldo op 0 op 31 december. Juist om iedere schijn te vermijden.

Jouw insinuatie is dus bezijden de waarheid en werp ik verre van mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Anoniem: 567735 schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 10:59:
[...]

Heel simpel, ik boek alles over op mijn ABNAMRO-rekening, uiteraard een paar dagen vóór Oudjaarsdag, dan speel je op safe. Hetzelfde geldt voor p-2-p lending: saldo op 0 op 31 december. Juist om iedere schijn te vermijden.

Jouw insinuatie is dus bezijden de waarheid en werp ik verre van mij.
Het is net zo eenvoudig om de saldi op die rekeningen, en de waarde van die investeringen bij P2P sites, op te nemen in je belastingaangifte. Het is niet gek dat anderen dit op vatten als belastingontduiking aangezien het in feite onnodig geld verschuiven is.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Tsurany schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 12:33:
[...]

Het is net zo eenvoudig om de saldi op die rekeningen, en de waarde van die investeringen bij P2P sites, op te nemen in je belastingaangifte. Het is niet gek dat anderen dit op vatten als belastingontduiking aangezien het in feite onnodig geld verschuiven is.
Met 20+ producten speel ik liever op safe, en er is geen regel dat het niet mag. Ik ga er maar vanuit dat ze bij de Belastingdienst meer verstand hebben van belastingen innen dan toeslagen uitkeren.

De stap om iemand te wijzen op een praktische manier om het ontbreken van een belastingoverzicht zoals we dat bij Nederlandse grootbanken kennen en vervolgens impliciet het verwijt te krijgen dat ik belasting ontduik vind ik eerlijk gezegd nogal groot. C'est le ton qui fait la musique, en die klonk nogal vals.
Pagina: 1