Turbo Boost Short Power Max

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolly_a
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Ik heb sinds een tijdje een nieuwe laptop waar ik verder helemaal tevreden mee ben, alleen als 'ie flink z'n best moet doen, dan hangt 'ie af en toe (in de vorm van compleet bevriezen). HWmonitor ziet soms processor temperaturen tot wel 90 graden. De ventilator schakelt netjes mee naar steeds hogere snelheid.

Al verschillende dingen geprobeerd. Sommige dingen gaven wel iets resultaat, maar het probleem was nooit helemaal weg. Vanavond maar eens de Intel Extreme Tuning Utility geïnstalleerd en daar rondgekeken. Wat me opviel is dat de parameter Turbo Boost Short Max op 90W staat. Mijn processor (Intel i7-9750H) heeft een TDP van 45W. Met wat zoeken kom ik verschillende adviezen tegen voor deze waarde, maar nooit een waarde van 90W.

Ik heb de waarde teruggezet naar 55W en de laptop draait nu veel stabieler. De temperatuur van de processor is een stuk lager en uiteraard draait de fan nu veel minder fanatiek. Het lijkt me een stap in de goede richting.

Overclocking is niet helemaal mijn ding, dus ik loop hier tegen wat gebrek aan kennis aan. Wat is een goede waarde voor deze parameter? En zijn er eventueel nog andere parameters om naar te kijken.

Ter informatie... Met de ingebouwde stress test van de Intel utility lukte het me niet om de max. core frequency op 4,5Ghz te krijgen, wat volgens de specs wel moet kunnen. Voordat ik de parameter omlaag heb gezet, was 'ie al vrij vlot op deze frequentie. Een paar foto's openen was vaak al voldoende.

Specificaties laptop: Intel i7-9750H met Nvidia GeForce GTX1650 videokaart en 32GB geheugen. Het ding werd aangeprijst als gaming laptop en ik vermoed dat de fabrikant in al zijn gaming enthousiasme wat zaken te enthousiast heeft ingesteld. De bios heeft jammergenoeg minimale instelmogelijkheden beschikbaar.

Voornaamste vraag nu dus: Zit ik in de goede richting met de parameter Turbo Boost Short Power Max en wat is een mooie waarde hiervoor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolly_a
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Toch maar een klein kickje… Ik heb wat getest en de parameter Turbo Boost Short Max langzaam opgevoerd, maar richting de 60W krijg ik toch weer last van vastlopers. Voorlopig dus maar op 55…

De temperatuur van de cpu kwam voorheen bij grote belasting tot 90 graden en nu tot ruim 75.

Ik heb overigens een tijdje terug de koelpasta al vervangen door pasta van Thermal Grizzly en dat scheelde wel iets.

Overigens hangt de laptop vaak net na een hoge belasting, zodra de koeler weer wat terug loopt.