3 fase autolader & zonnepanelen aansluiten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nurk
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21-02 22:23
Wij hebben een 5 adereige 2.5mm2 kabel lopen van huis naar de garage. Op deze kabel moet een autolader komen en een 12 stuks zonnepanelen (3 fase of 1 fase is omvormer moet beide lukken)

Om geen extra kabel te hoeven leggen, heb ik wat advies nodig. We willen een extra meterkastje plaatsen in deze schuur met een hoofdschakelaar, en de omvormer en de autolader aansluiten op elk hun eigen 3 fase 16a 30ma aardlek installatie automaat.

In de hoofdmeterkast is helaas geen ruimte voor b.v. een installatie automaat van 16a plaatsen.

de vraag is:

1. Hoe dit aan te sluiten in de hoofdmeterkast (helaas geen ruimte voor extra installatieautomaat) mag dit op de hoofdschakelaar aangelosten worden gezien het feit er 2 automaten geplaatst worden in de garage en dit verder niet uitgebreid gaat worden waardoor 2.5mm afdoende moet zijn?

2. hoe dit handig aan te sluiten in de garage voor de autolader (toekomst) en zonnepanelen?

3. kan hier ook een 1 fase omvormer geplaatst worden? Wat is hier aan te raden?

Dank! _/-\o_
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OjqpigHrmDRD7ZbOF5vIf8i1MqU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tlBN0Fvw0Q4atqYqphpqYfwL.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 29% gewijzigd door nurk op 26-05-2021 21:31 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 13:22
De 2,5mm2 kabel moet worden afgezekerd op maximaal 16A in je hoofd-groepenkast.
Je zal dus hoe dan ook een 3-fase automaat moeten plaatsen.

In de schuur kun je voor beide eindgroepen inderdaad een 3-fase 16A aardlekautomaat gebruiken.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lochnes
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 08-06 20:10
er moet dus een 3 fase automaat bij.
verder is er denk ik ook nog wel wat aan te merken op je groepenkast; zo mag je maximaal 4 groepen per aardlek hebben en ik tel er meer volgens mij.
de kast kun je ook naar boven of naar beneden uitbouwen. naar boven lijkt meestal lastig omdat daar meestal bestaande buizen lopen maar die kun je ook inkorten (nooit geprobeerd of er voldoende ruimte achter de automaten bij een hager zit om een 16 mm buis langs te laten lopen). ik dacht, maar weet niet zeker, dat je bij een hager er een module boven kunt “plakken” zoietshttps://www.elektrototaal...0GDwMeEAQYFiABEgIoW_D_BwEdie voor een derde deel de bestaande bovenplaat vervangt en voor tweederde deel naar bove uitbouwt
dat weet vast iemand hier. de automaten heb je verder al, tis een beetje werk als je het laat doen maar kost je niet de kop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 13:53
Ivow85 schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 21:49:
De 2,5mm2 kabel moet worden afgezekerd op maximaal 16A in je hoofd-groepenkast.
Je zal dus hoe dan ook een 3-fase automaat moeten plaatsen.

In de schuur kun je voor beide eindgroepen inderdaad een 3-fase 16A aardlekautomaat gebruiken.
2,5 mm2 grondkabel kan toch veel meer doorheen? Die kan je denk ik op 25A afzekeren, en dan in de schuur nar 16 A.
Stond laatst mooi schema uit NEN op tweakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelle2503
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08-06 19:34
Als je hoofdzekering 25a is mag je je groepen dacht ik maximaal 16a zekeren ivm selectiviteit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 08-06 17:54
MeTooPV schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 00:36:
[...]

2,5 mm2 grondkabel kan toch veel meer doorheen? Die kan je denk ik op 25A afzekeren, en dan in de schuur nar 16 A.
Stond laatst mooi schema uit NEN op tweakers.
20A, mits het een zekeringsautomaat is (geen smeltzekering) dacht ik uit mijn hoofd.
jelle2503 schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 08:11:
Als je hoofdzekering 25a is mag je je groepen dacht ik maximaal 16a zekeren ivm selectiviteit
Dat is een mooi puntje van discussie. Alle verbruiks- danwel oplevergroepen zijn op 16A afgezekerd. De selectiviteit lijkt me dus voldaan, alleen gebeurt dit in een andere groepenkast. Wat zegt de NEN daarover?

Overigens heeft het in dit geval weinig zin de kabel op meer dan 16A af te zekeren, als er in de garage slechts één gebruikersgroep van ook 16A is.
nurk schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 21:25:
de vraag is:

1. Hoe dit aan te sluiten in de hoofdmeterkast (helaas geen ruimte voor extra installatieautomaat) mag dit op de hoofdschakelaar aangelosten worden gezien het feit er 2 automaten geplaatst worden in de garage en dit verder niet uitgebreid gaat worden waardoor 2.5mm afdoende moet zijn?
Nee, de kabel zelf moet ook afgezekerd zijn. Persoonlijk zou ik deze liefst ook achter een aardlekschakelaar hangen.
2. hoe dit handig aan te sluiten in de garage voor de autolader (toekomst) en zonnepanelen?
Zoals je het getekend hebt is prima. Als de autolader er nog niet is, heb je tot die tijd helemaal geen pv-verdeler nodig in de garage.
3. kan hier ook een 1 fase omvormer geplaatst worden? Wat is hier aan te raden?
Het kan, maar ik zou het afraden. De spanningsval over een lange kabel is bij gebruik van één fase 6x zo hoog als bij het gebruik van 3 fasen. En dat kan problemen opleveren bij een wat langere en niet al te dikke kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11:10

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

mcDavid schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 08:24:
[...]

Dat is een mooi puntje van discussie. Alle verbruiks- danwel oplevergroepen zijn op 16A afgezekerd. De selectiviteit lijkt me dus voldaan, alleen gebeurt dit in een andere groepenkast.
Nee toch? Je hebt een afzekering op 16A in de hoofdmeterkast, en een afzekering op wéér 16A in de meterkast in de schuur. Bij overbelasting is het dan maar afwachten welke van de twee zekeringen eruit klapt. Het hele idee van selectiviteit is dat de zekering klapt die het dichts bij de verbruiker is.

Selectiviteitsfactor moet overigens 1,6 zijn. Van een 25A naar 16A zekering is voldoende, van een 20A naar een 16A automaat is dat niet. De enige optie die er dan zou zijn, is om de tweede kast direct op de hoofdschakelaar te plaatsen (als dat is toegestaan).

[ Voor 17% gewijzigd door Question Mark op 27-05-2021 09:21 ]

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 08-06 17:54
Question Mark schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 08:47:
[...]

Nee toch? Je hebt een afzekering op 16A in de hoofdmeterkast, en een afzekering op wéér 16A in de meterkast in de schuur. Bij overbelasting is het dan maar afwachten welke van de twee zekeringen eruit klapt. Het hele idee van selectiviteit is dat de zekering klapt die het dichts bij de verbruiker klapt.

Selectiviteitsfactor moet overigens 1,6 zijn. Van een 25A naar 16A zekering is voldoende, van een 20A naar een 16A automaat is dat niet. De enige optie die er dan zou zijn, is om de tweede kast direct op de hoofdschakelaar te plaatsen (als dat is toegestaan).
Dat klopt, Ik weet niet of de constructie van een PV-verdeler in NEN1010 beschreven is maar het is wel gebruikelijk dat ze op deze manier geimplementeerd worden. De groep wordt dan gedeeld met één andere verbruiker (meestal een wasmachine) waarbij het niet zoveel uitmaakt als ze beide tegelijk zouden uitvallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09:19

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Volgens mij komt de selectiviteit-eis van de netbeheerder. Het niet hebben van selectiviteit levert dan ook geen gevaar op, alleen ongemak. Dus in huis mag je, zo ver ik weet, die gewoon laten varen als jij er mee kunt leven. En aangezien het geen gevaar geeft wordt deze wens eis van de netbeheerder ook wel eens naast men neergelegd daar we in Nederland maar kleine aansluitingen hebben (als we geen kapitaal aan vastrecht willen betalen).

En met 2,5mm2 heb je al wel aardig verliezen, hoger zou ik dus niet gaan. (Ook al kan ik even niet meer vinden wat mag...). Wel moet er dus een automaat in de hoofd-meterkast en ook een aarlekschakelaar (mag gecombineerd als alamat) als de aardweerstand niet gegarandeerd erg laag is.

In je huidige opstelling heb je nog geen PV?

[ Voor 3% gewijzigd door Septillion op 27-05-2021 09:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Lochnes schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 23:03:
verder is er denk ik ook nog wel wat aan te merken op je groepenkast; zo mag je maximaal 4 groepen per aardlek hebben en ik tel er meer volgens mij.
Ik lijk bij alle 4+ automaten een knopje te zien dus zijn waarschijnlijk alamats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Septillion schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 09:20:
Volgens mij komt de selectiviteit-eis van de netbeheerder. Het niet hebben van selectiviteit levert dan ook geen gevaar op, alleen ongemak. Dus in huis mag je, zo ver ik weet, die gewoon laten varen als jij er mee kunt leven.
Dat denk ik niet. Selectiviteit staat gewoon in de NEN1010.

https://www.zonnefabriek....t-en-waar-dient-het-voor/
De omvormer is een elektrisch apparaat net zoals de wasmachine, de koelkast en alle andere, en kan daarom in principe best zelf ook een kortsluiting krijgen. Ook de kabel die naar de omvormer loopt vanaf de meterkast, kan best een probleem krijgen. Daarom staat in de NEN1010 ook specifiek dat de omvormer voor wat betreft de beveiliging wordt beschouwd als een verbruiker van stroom, ook al is hij dat eigenlijk niet. En daarom moet de zekering van de omvormer ook selectief zijn ten opzichte van de hoofdzekering.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@Question Mark Mooi hè, niet publiekelijke standaarden :+ Maar goed, zou wel kunnen dat het dus ook in de NEN is opgenomen vanuit het net. Maar volgens mij mag je er in huis nog steeds gewoon van afwijken. Onveilig is het zeker niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Septillion schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 09:30:
Maar goed, zou wel kunnen dat het dus ook in de NEN is opgenomen vanuit het net. Maar volgens mij mag je er in huis nog steeds gewoon van afwijken.
Nee, als het in de NEN1010 staat geld het ook voor woonhuizen.
NEN 1010 is van toepassing op vast aangelegde elektrische installaties met lage spanning (tot 1000 V wisselspanning of 1500 V gelijkspanning). Bijvoorbeeld in woonhuizen, winkels, kantoorgebouwen, hotels, scholen, theaters en boerderijen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@Question Mark I know, maar zolang je niet de NEN er zo bij kan pakken hebben we daar niets aan. Van wat ik lees mag je selectiviteit in huis zeker laten varen. En met de mini aansluitingen in Nederland zou ik dat ook zeker doen. Anders zou een PV-verdeler al niet kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14:05
nurk schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 21:25:
In de hoofdmeterkast is helaas geen ruimte voor b.v. een installatie automaat van 16a plaatsen.
Kast met 3 rijen van 12 modules laten plaatsen. Dan heb je plek genoeg. Kun je ook wat doen aan je merkenmix. Goedkoopst is denk ik een module eronder. Hoofdschakelaar verplaatsen naar beneden.
Alle niet-hager dingen haal je eruit, en vervang je weer netjes voor hager met kamrails.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nihilissimis
  • Laatst online: 02-06 21:12
Nee, als het in de NEN1010 staat geld het ook voor woonhuizen
NEN1010 wordt niet dwingend voorgeschreven door het bouwbesluit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:28
nihilissimis schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 10:01:
[...]

Gelukkig niet zeg... als we de discussie over deel- en volledige selectiviteit met installatieautomaten volgt in het Huiselectra topic en dan kun je net je telefoon opladen op je 25A C-kar afgezekerde fase... 2 telefoons als je nog smeltveiligheden hebt van de netbeheerder.

Okay dat is wat overdreven... maar selectiviteit in een huisinstallatie is dus een mooie illusie.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

nihilissimis schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 10:01:
[...]

Weet je dat zeker? Ik kom namelijk het volgende tegen:
De eisen aan installaties staan in hoofdstuk 6 van het Bouwbesluit 2012. In artikel 6.8 staat dat een elektriciteitsvoorziening voor laagspanning moet voldoen aan NEN 1010. Welke versie van NEN 1010 van toepassing is, is vervolgens te lezen in de Regeling Bouwbesluit 2012. Voor nieuwbouw is op dit moment NEN 1010:2015 + C2:2016 aangestuurd. Voor bestaande bouw is de ondergrens NEN 1010:1962.

Over het algemeen geldt: hoe recenter de versie van NEN 1010, hoe hoger het veiligheidsniveau. Het is altijd toegestaan om een hoger veiligheidsniveau toe te passen dan wat minimaal is voorgeschreven.

Behalve de aangestuurde versie van NEN 1010 staat in de Regeling Bouwbesluit ook dat van NEN 1010 alleen de onderdelen van toepassing zijn die technische voorschriften uit oogpunt van veiligheid bevatten over een elektriciteitsvoorziening. De onderdelen die gaan over andere onderwerpen, zoals bijvoorbeeld administratieve en procedurele bepalingen, of voorschriften met betrekking tot bruikbaarheid – zoals de aanwezigheid van wandcontactdozen – zijn niet van toepassing.
Zoals ik dit interpreteer moet de NEN1010 wel degelijk (deels) worden toegepast. Administratieve zaken en zaken als een periodieke keuring vallen dan weer niet onder het bouwbesluit.

Bron: Bouwbesluit 2012 - infoblad verbouw en transformatie Nen1010

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lochnes
daar heb ik toevallig verstand van: bouwbesluit is wet, die verwijst voor de elektrische installatie naar nen1010 en die norm heeft daarmee de status eis gekregen.
dus het bouwbesluit vereist dat het volgens nen1010.

over dat daarmee een openbare wet verwijst naar eisen waar je alleen bijkunt als je ervoor betaald is weer een andere discussie, laten we het erop houden dat je ook niet gratis het wetboek thuisgestuurd krijgt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 13:53
Lochnes schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 22:50:
[...]

daar heb ik toevallig verstand van: bouwbesluit is wet, die verwijst voor de elektrische installatie naar nen1010 en die norm heeft daarmee de status eis gekregen.
dus het bouwbesluit vereist dat het volgens nen1010.

over dat daarmee een openbare wet verwijst naar eisen waar je alleen bijkunt als je ervoor betaald is weer een andere discussie, laten we het erop houden dat je ook niet gratis het wetboek thuisgestuurd krijgt.
Er zit daarom nog 1 trucje tussen. Je hoeft niet aan de NEN1010 te voldoen. Je bent geheel vrij om met een andere norm te werken. Wel moet je hetzelfde veiligheidsniveau halen. Het aantonen daarvan is zonder NEN 1010 lastig. Maar op deze manier is NEN1010 geen wet, en hoeft deze dus niet openbaar toegankelijk te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Heb je daar een bron van? Het eerder aangehaalde overheidsartikel van mij zegt nl. letterlijk dat conform bouwbesluit een installatie qua veiligheidseisen moet voldoen aan de NEN1010.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• One-eye864
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:05
Even los van de hele NEN1010 norm en terugkomend op je vraag:

Ja je moet de kabel (in de hoofdmeterkast) voorzien van installatieautomaat en aardlek of natuurlijk een alamat (aardlek en installatieautomaat in 1). Je hebt hier NU geen plek voor in de meterkast maar deze plek is wel te maken. Eén optie is al genoemd, namelijk het uitbreiden van je bestaande meterkast.

Een andere optie zou kunnen zijn om de groepen 1 t/m 3 en 8 t/m 11 te vervangen door alamats. Als je dit doet kunnen de twee aardleks links van deze groepen weg. Als er dan twee groepen naar boven verhuizen heb je op de onderste rij een plek van 4 units vrij gemaakt en dan kan daar de (3fase) alamat in die dan naar de garage loopt. Ook dit zal niet een hele goedkope oplossing zijn maar wel manier om je garage op een nette manier aan te sluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

One-eye864 schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 08:37:
Even los van de hele NEN1010 norm en terugkomend op je vraag:

Ja je moet de kabel (in de hoofdmeterkast) voorzien van installatieautomaat en aardlek of natuurlijk een alamat (aardlek en installatieautomaat in 1). Je hebt hier NU geen plek voor in de meterkast maar deze plek is wel te maken. Eén optie is al genoemd, namelijk het uitbreiden van je bestaande meterkast.
Maar dan komt TS dus in de knoei met zijn selectiviteit... 16A in de bestaande meterkast, betekend met 10A afzekeringen in de schuur...

Mooier zou zijn om twee 3fasen automaten in de bestaande meterkast te plaatsen, en daar rechtstreeks de omvormer en autolader op te plaatsen, maar dan komt hij niet uit met zijn bestaande bekabeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Hoofdverdeler > Zekering naar onderverdeler > onderverdeler > hoofdschakelaar > aardlek > eindgroep

Bij 25A
Hoofdverdeler > 16A groep naar onderverdeler > hoofdschakelaar > aardlek > 10A eindgroep

Wil je 16A in je onderverdeler moet je naar 3x40 gaan.

0,5-1-2-3-4-6-10-16-20-25-32-40-50-63A

Dan kan je:
hoofd 40A - automaat voor onderverdeler 25A - onderverdeler hoofdschakelaar - aardlek - 16A eindgroep.

[ Voor 7% gewijzigd door Vorkie op 28-05-2021 09:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
Question Mark schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 08:23:
Heb je daar een bron van? Het eerder aangehaalde overheidsartikel van mij zegt nl. letterlijk dat conform bouwbesluit een installatie qua veiligheidseisen moet voldoen aan de NEN1010.
En welke invloed heeft het niet voldoen aan de eisen mbt selectiviteit op op de veiligheid?

Ten opzichte van de netbeheerder moet wel aan selectiviteit voldaan worden, omdat het onwenselijk is wanneer de hoofdzekeringen telkens stuk gaan. Dus in de hoofdkast: 25A hoofdzekering -> 16A groepen in de hoofdverdeelkast.

En uit je eerdere citaat:
De omvormer is een elektrisch apparaat net zoals de wasmachine, de koelkast en alle andere, en kan daarom in principe best zelf ook een kortsluiting krijgen. Ook de kabel die naar de omvormer loopt vanaf de meterkast, kan best een probleem krijgen. Daarom staat in de NEN1010 ook specifiek dat de omvormer voor wat betreft de beveiliging wordt beschouwd als een verbruiker van stroom, ook al is hij dat eigenlijk niet. En daarom moet de zekering van de omvormer ook selectief zijn ten opzichte van de hoofdzekering.
In het plan van een 16A beveiliging in de hoofdkast voor de kabel naar de schuur en in de schuur een onderverdeler met 2 16A groepen, is de groep van de omvormer selectief ten opzichte van een 25A hoofdzekering. Niet ten opzichte van de tussen-zekering, maar daar wordt niet over geschreven.

[ Voor 40% gewijzigd door Ivow85 op 28-05-2021 10:02 ]

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Ivow85 schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 09:56:
[...]

En welke invloed heeft het niet voldoen aan de eisen mbt selectiviteit op op de veiligheid?
Voorkomen dat complete ruimtes onnodig spanningsloos worden en dus niet meer verlicht zijn, terwijl dat met selectiviteit te voorkomen is. Nu moet ik wel eerlijk toegeven dat dit in de praktijk natuurlijk niet een heel groot probleem is, maar ik ken niet of de NEN1010 dit nu als generieke eis stelt of toch onder veiligheid schaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
@Question Mark
Ik begrijp waarom selectiviteit zeer gewenst is in grotere panden met meerdere gebruikers. Maar het gaat hier om een woonhuis met schuur/garage. Je wilt in grotere panden inderdaad voorkomen dat in de verkeersruimtes het licht uitvalt of dat de lift en/of automatische deuren niet werken wanneer iemand in de keuken 3 frituurpannen op één groep zet.

Maar het gaat hier om een onderverdeler voor twee specifieke apparaten, namelijk een laadpaal en een PV-omvormer. Apparaten die bij normaal gebruik nooit zullen zorgen voor het uitvallen van de groep door overbelasting. Want ook wanneer de apparaten gelijktijdig aan staan, raakt de B16 automaat in de hoofdgroepenkast niet overbelast. Uitsluitend in geval van een defect aan één van de apparaten of aan de installatie zelf zullen de B16 automaten uitvallen. En ja, dan blijft het een gok welke automaat eerst gaat. So What?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Tuurlijk boeit dat in een thuissituatie niet, vandaar dat ik al aangaf dat dit in de praktijk geen probleem zal zijn.

Het ging mij iets meer om de discussie of de NEN1010 verplicht toegepast zou moeten worden in een woning. Door sommigen in dit topic is aangegeven dat dit niet hoeft, en dat betwijfel ik. Op het gebied van veiligheid moet deze gewoon toegepast worden. Daarbij zit er best nog wel een grijs gebied of selectiviteit nu onder veiligheid valt of niet. :)

TS zou overigens nog eens kunnen kijken of het inzetten van automaten met een C-karakteristiek nog wat kunnen helpen in het voorkomen dat de verkeerde automaat klapt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lochnes
Question Mark schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 13:21:

Het ging mij iets meer om de discussie of de NEN1010 verplicht toegepast zou moeten worden in een woning. Door sommigen in dit topic is aangegeven dat dit niet hoeft, en dat betwijfel ik. Op het gebied van veiligheid moet deze gewoon toegepast worden. Daarbij zitj er best nog wel een grijs gebied of selectiviteit nu onder veiligheid valt of niet.
google: De eis om installaties zodanig te maken dat sprake is van selectiviteit, volgt uit NEN 1010, bepaling 3.14.2 'Opdelen van installaties': 'Elke installatie moet waar nodig worden zijn opgedeeld in stroomketens om:
• gevaar te vermijden en de nadelige gevolgen bij een defect zo gering mogelijk te houden;
• rekening te houden met gevaar dat zou kunnen ontstaan door een storing in een stroomketen, bijvoorbeeld een stroomketen voor verlichtingsdoeleinden;
• de kans te verminderen op het ongewenst in werking treden van toestellen voor aardlekbeveiliging door te grote stromen in de PE-leiding, die geen gevolg is van een fout.
Bij de keuze van de beveiligingen moet rekening worden gehouden met de eisen uit NEN 1010, bepaling 43, en NEN 1010, bepaling 533.

selectiviteit ja dus, maar "waar nodig" en rekening houdend met "gevaar dat zou ontstaan door een storing in de stroomketen"

een 1-op-1 koppeling tussen de automaat in de groepenkast en de hoofdautomaat in je PV verdeler voldoet volgens mij gewoon aan "waar nodig" en levert geen "gevaar door gevolg van een storing" op
Dus kan gewoon de automaat in je kast gelijk zijn aan die hoofdautomaat in je verdeler. Wel moeten de automaten na die hoofdautomaat weer kleiner zijn.

Dus dan 25-16-16-10

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nurk
Om dit af te ronden:

het is inmiddels gemaakt; in de hoofdmeterkast is een tweede hoofdschakelaar aangemaakt.
Vanuit deze hoofdschakelaar loopt de 3 fase draad (2.55mm) naar de schuur en daar zijn 2 3 fase aardlekautomaten 16A gemaakt 1tje voor de zonnepanelen, en 1 voor de toekomstige autolader

dank voor alle adviezen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MrrLfHS3JFXifL9ia30cLYvm0CU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xgAbq4bJ0kyx46DpRcXsIYv4.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aiolos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
nurk schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 10:52:
Om dit af te ronden:

het is inmiddels gemaakt; in de hoofdmeterkast is een tweede hoofdschakelaar aangemaakt.
Vanuit deze hoofdschakelaar loopt de 3 fase draad (2.55mm) naar de schuur en daar zijn 2 3 fase aardlekautomaten 16A gemaakt 1tje voor de zonnepanelen, en 1 voor de toekomstige autolader

dank voor alle adviezen

[Afbeelding]
En hoe is die kabel naar de onderverdeler nu afgezekerd? Die tweede "hoofdschakelaar" zou toch gewoon een 16A automaat (eventueel ALAMAT) moeten zijn?

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• One-eye864
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:05
Aiolos schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 11:00:
[...]

En hoe is die kabel naar de onderverdeler nu afgezekerd? Die tweede "hoofdschakelaar" zou toch gewoon een 16A automaat (eventueel ALAMAT) moeten zijn?
Dat lijkt mij ook. Tenzij de 16A Alamat in de hoogdkast zit kan het bij problemen met de kabel naar de onderverdeler nu serieus mis gaan!

[ Voor 7% gewijzigd door One-eye864 op 09-07-2021 14:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08-06 22:32

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Let erop dat je toekomstige laadpaal een dc lekstroomdetectie heeft: anders voldoet deze alamat (type a) niet.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nurk
Jullie hebben gelijk (natuurlijk) gelijk maar even de installateur laten weten dat dit niet correct is. Maar moet dit nu een 16A of 20A ALAMAT zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aiolos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
16A, dat is ook wat de omvormer max kan invoeden en wat de laadpaal max kan trekken.
Ja, er bestaat dan de kans dat beide er op hetzelfde moment uitgaan, maar dat kan bij die 20A ook.

Edit: Maar die installateur, hoe had hij dat verzonnen van die 'tweede hoofdschakelaar' dan? Wat is daar de gedachtegang achter geweest?

[ Voor 27% gewijzigd door Aiolos op 11-07-2021 13:20 ]

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hinkob
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 27-06-2024
Mooie setup, ik heb een zelfde use-case. Ik heb nu een 11 meter 4x4mm2 grondkabel naar de schuur voor een laadpaal. deze is in de meterkast afgemonteerd op een 3-fase c20/0.03 ampers aardlek automaat. Ik wil graag 6 zonnepanelen op de schuur leggen.
ik begrijp dat ik de aardlek automaat in de meterkast dan vervang door een 3-fase 20 ampere installatie automaat. de huidige 3-fase automaat verplaats ik naar de schuur en sluit die aan op de laadpaal. In deze box in de schuur monteer ik op 1 fase een 1-fase c16 aardlek automaat voor de zonnepanelen met een kwh meter. moet ik dan nog ergens rekening mee houden?
Ik begreep dat een hoofdschakelaar in de schuur nog wordt aangeraden, maar die zie ik in de setup van de topicstarter niet terug. is die nog noodzakelijk of aan te raden?
Pagina: 1