Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uturn2002
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 14-12-2022
Ik wil een vriend een bedrag schenken, maar dit ligt boven de vrijstelling voor schenkbelasting.

Kan ik het bedrag ook als lening verstrekken en jaarlijks het geleende bedrag aflossen dmv een schenking?

Beste antwoord (via Uturn2002 op 27-05-2021 11:41)

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 11:38
Uturn2002 schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 19:30:
Ik wil een vriend een bedrag schenken, maar dit ligt boven de vrijstelling voor schenkbelasting.

Kan ik het bedrag ook als lening verstrekken en jaarlijks het geleende bedrag aflossen dmv een schenking?
Je wilt ene vriend een bedrag schenken wat boven de belasting vrijstelling ligt. Op zich een vreemd iets, aangezien ik geen vrienden in mijn omgeving ken die geld hebben geschonken... Maar goed, dat maakt verder niet uit.

Je zal allereerst een geldlening overeenkomst moeten opstellen met een rentepercentage. Hij betaalt de lening bijvoorbeeld in 3 termijnen van 2.000 euro terug in de komende 3 jaar + 2% rente per jaar. Zorg er wel voor dat dit totale jaarlijkse bedrag ook onder de schenkbelasting ligt.

Heel zwart/wit is het dan misschien zelfs het handigst dat die vriend jou dat bedrag volgend jaar overmaakt en dat jij het dan weer terug boekt met als tekst 'schenking'. Dan is het ook traceerbaar door de belasting dienst, geen idee namelijk of men hier bij wijze van over een aantal jaar moeilijk over kan doen als de lening nooit aantoonlijk is terugbetaald (en het dan achteraf misschien toch als schenking wordt gezien)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:04

Lordy79

Vastberaden

Ja

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 11:38
Uturn2002 schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 19:30:

Je wilt ene vriend een bedrag schenken wat boven de belasting vrijstelling ligt. Op zich een vreemd iets, aangezien ik geen vrienden in mijn omgeving ken die geld hebben geschonken... Maar goed, dat maakt verder niet uit.

Je zal allereerst een geldlening overeenkomst moeten opstellen met een rentepercentage. Hij betaalt de lening bijvoorbeeld in 3 termijnen van 2.000 euro terug in de komende 3 jaar + 2% rente per jaar. Zorg er wel voor dat dit totale jaarlijkse bedrag ook onder de schenkbelasting ligt.

Heel zwart/wit is het dan misschien zelfs het handigst dat die vriend jou dat bedrag volgend jaar overmaakt en dat jij het dan weer terug boekt met als tekst 'schenking'. Dan is het ook traceerbaar door de belasting dienst, geen idee namelijk of men hier bij wijze van over een aantal jaar moeilijk over kan doen als de lening nooit aantoonlijk is terugbetaald (en het dan achteraf misschien toch als schenking wordt gezien)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martin_v_z
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12:29
Ja maar. Volgens mij moet je dan wel een rente tarief hanteren. Wat dan wel weer kan is dat je de rente weer terug schenkt, zolang je onder het schenkingslimiet per jaar blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
President schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 19:38:
[...]
Niet alleen handig maar gewoon een eis. Anders kun je de schenking en de lening niet los van elkaar zien en dat is wel een vereiste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Is er geen mouw aan te passen met een uitgebreidere vrijstelling? Als je vriend het in een huis/hypotheek stopt of een studie bijvoorbeeld? Of geef je meer dan 106k?

[ Voor 8% gewijzigd door pagani op 26-05-2021 20:13 ]

Pagina: 1