Spelling van artikels

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edeboeck
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 11-09 13:47

edeboeck

mie noow noooothing ...

Topicstarter
Beste redactie
ik lees weleens een artikel dat jullie produceren en daarbij struikelt mijn taalnazikantje (kan ik ergens een voorstel doen voor neologismen? :+ ) weleens over een spel- of tikfoutje. Niemand van ons is perfect en ik ga ervan uit dat waar teksten geschreven worden ook fouten gemaakt worden. Deze post is dan ook niet afkrakend of negatief bedoeld.

Het is namelijk zo dat ik het gevoel heb dat er de laatste tijd meer spelfouten in de artikels staan. Daarbij stelde ik me volgende vragen:
  • Klopt het dat er effectief meer spelfouten zijn?
  • Wordt mijn gevoel misschien veroorzaakt door het feit dat er meer nieuws gepubliceerd wordt?
  • Zo ja, zouden er dan verhoudingsgewijs evenveel/minder/meer spelfouten zijn?
Kortom: zit mijn gevoel compleet fout of zijn er bepaalde keiharde cijfergegevens voorhanden om de datahonger van onderstaande te stillen?

* edeboeck hoopt maar dat de optie "eigenlijk weten we het niet" geen echte optie is O-) en neemt alvast :Y) ter hand om die honger te stillen en een koud :9B om door te spoelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Bensimpel

Positieve meneer

Heb dat gevoel niet imho, maar anyway als je er eentje spot kun je altijd hier terecht.

Spel- en tikfoutjes - en dus *geen* andere foutjes - deel 45

😆 - Denk ook eens om ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edeboeck

edeboeck

mie noow noooothing ...

Topicstarter
Bensimpel schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 19:17:
Heb dat gevoel niet imho, maar anyway als je er eentje spot kun je altijd hier terecht.

Spel- en tikfoutjes - en dus *geen* andere foutjes - deel 45
Bedankt voor die link, maar zoals je hier kan zien, ken ik mijn weg wel in dat topic.

Omdat ik nogal actief ben op dat gebied wilde ik graag mijn gevoel ontkracht/onderbouwd zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edeboeck

edeboeck

mie noow noooothing ...

Topicstarter
@WoutF Als ik dit topic even mag bumpen en jou mag taggen vanuit jouw functie als hoofdredacteur... (ik ging er verkeerdelijk van uit dat alle topics in dit subforum wel door iemand van de redactie gelezen werden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoutF
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:15

WoutF

Hoofdredacteur
edeboeck schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 12:04:
@WoutF Als ik dit topic even mag bumpen en jou mag taggen vanuit jouw functie als hoofdredacteur... (ik ging er verkeerdelijk van uit dat alle topics in dit subforum wel door iemand van de redactie gelezen werden).
Jouw gevoel dat er meer gepubliceerd wordt, klopt. Sinds we vorig jaar het reviewteam hebben uitgebreid en zijn begonnen met Plus-content, publiceren we meer. We hebben de eindredactiecapaciteit daarom ook opgeschaald. We houden geen spelfoutteller bij, dus of er nu meer spelfouten doorheen glippen dan een jaar terug zou ik je niet kunnen zeggen. Dat is in ieder geval niet de bedoeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edeboeck

edeboeck

mie noow noooothing ...

Topicstarter
WoutF schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 13:07:
[...]

Jouw gevoel dat er meer gepubliceerd wordt, klopt. Sinds we vorig jaar het reviewteam hebben uitgebreid en zijn begonnen met Plus-content, publiceren we meer. We hebben de eindredactiecapaciteit daarom ook opgeschaald. We houden geen spelfoutteller bij, dus of er nu meer spelfouten doorheen glippen dan een jaar terug zou ik je niet kunnen zeggen. Dat is in ieder geval niet de bedoeling.
Bedankt voor de reactie! Kunnen jullie eventueel een analyse trekken op basis van de posts in Topicreeks: Spel- en tikfoutjes - en dus *geen* andere foutjes? Misschien een idee voor een .Plan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoutF
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:15

WoutF

Hoofdredacteur
edeboeck schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 15:57:
[...]

Bedankt voor de reactie! Kunnen jullie eventueel een analyse trekken op basis van de posts in Topicreeks: Spel- en tikfoutjes - en dus *geen* andere foutjes? Misschien een idee voor een .Plan?
Ik ben geen statisticus, maar het lijkt mij dat meldingen in zo'n topic niet voldoende grondstof zijn om een analyse op te doen. Als er minder posts zijn, zijn er dan minder foutjes? Of zijn mensen minder actief in melden? En vice versa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edeboeck

edeboeck

mie noow noooothing ...

Topicstarter
Ik ben evenmin statisticus, hoor... enkel nogal nieuwsgierig. Op zich zijn de posts inderdaad geen "zuivere" graadmeter, omwille van de argumenten die je aanhaalt en ook het feit dat over sommige fouten heen gelezen wordt. Bovendien hebben we net een grammaticawijziging gehad. Anderzijds kunnen we argumenteren dat - op die grammaticaregels na - de omstandigheden min of meer gelijk blijven.
Mijn doel was dan ook niet zozeer er grote gevolgen aan koppelen, veeleer een indicatie te krijgen (gesteld dat er opvallende verschillen zouden zijn) of mijn gevoel in de juiste richting zat.

Ik maak uit jouw reactie op dat dit voor jou einde verhaal is (waar ik alle begrip voor heb, geen punt). Bij gelegenheid zoek ik eens uit of ik een en ander kan automatiseren om binnen te trekken en er een mooi projectje rond uit te werken.

Bedankt voor jouw feedback alleszins, dat stel ik op prijs!
P.S. door een blik in mijn agenda valt mijn frank net dat jullie allicht de handen vol hebben met de Dev Summit... veel succes! * edeboeck gaat eerst maar eens een lijstje maken met te volgen sessies

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BFmango
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-12-2024
Het meervoud van artikel is artikelen, niet artikels.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edeboeck

edeboeck

mie noow noooothing ...

Topicstarter
BFmango schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 19:05:
Het meervoud van artikel is artikelen, niet artikels.
Ik probeer duidelijk te maken dat mijn vraag zeker niet afbrekend bedoeld is, dat we allemaal fouten maken, stop er een klein beetje humor in en probeer een genuanceerd beeld te schetsen. Vervolgens pik je dit eruit, serieus? 8)7
Bovendien is het dan nog niet eens fout (zoals @RobIII al aangaf).
edit:
Ja, ik ben Belg.

[ Voor 3% gewijzigd door edeboeck op 01-06-2021 19:13 ]

Pagina: 1