problemen PC na nieuwe SSD, mogelijk vanwege processor?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• gandalf300
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 18-10 23:39
Wij hebben recent een SSD in een (oudere) game PC geplaatst. Dit is de enige opslag in deze PC, en er staat een nieuwe schone versie van Windows 10 op.

Echter sinds de SSD er in zit heeft de PC last van haperingen, dit gebeurt tijdens het spelen van games, of gewoon internetten elke 10-20 seconden. Ik kom er maar niet achter waarom dit is, PC start wel snel op en doet geen andere gekke dingen.

Is het mogelijk vanwege de oude processor/moederbord/geheugen dat dit gebeurt?

De SSD is een Crucial MX500 1TB

de PC heeft: AMD FX 8320 , 16GB ddr3 1600 RAM, GTX 1060 (later toegevoegd), moederbord weet ik niet. de PC is ongeveer 6 jaar oud in basis.

Alle reacties

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:47
Welk moederbord heb je? De chipset drivers al eens geüpdate?

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01-11 19:53
Installeer eens CPU-Z en check wat je moederbord is in het “mainboard” tabblad.

• gandalf300
Morgen ben ik weer bij de PC, ik zal dan even het moederbord opzoeken. Dit zou dus mogelijk voor problemen kunnen zorgen begrijp ik?

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 11:16
Een hele hoop moederborden zijn onderbemeten voor de FX 8000 serie, en geven vroeg of laat problemen.

• gandalf300
Het moederbord is een Asrock 970 extreme3

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:14
WEBGAMING schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 20:55:
Een hele hoop moederborden zijn onderbemeten voor de FX 8000 serie, en geven vroeg of laat problemen.
gandalf300 schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 09:59:
Het moederbord is een Asrock 970 extreme3
Check, de extreme3 is een hele bekende met problemen.

De cpu wordt vaak erg beperkt in zijn rekenkracht met een hdd. Een ssd is zo veel sneller dat de cpu opeens niet meer de hele tijd staat te wachten op data en hierdoor sneller rekent en daardoor heter wordt en meer stroom gebruikt. Heb je een ouder bord dat al niet goed in de stroomvoorziening zat, dan kan dat de druppel zijn.

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 11:07
White Feather schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 13:06:
[...]

[...]

Check, de extreme3 is een hele bekende met problemen.

De cpu wordt vaak erg beperkt in zijn rekenkracht met een hdd. Een ssd is zo veel sneller dat de cpu opeens niet meer de hele tijd staat te wachten op data en hierdoor sneller rekent en daardoor heter wordt en meer stroom gebruikt. Heb je een ouder bord dat al niet goed in de stroomvoorziening zat, dan kan dat de druppel zijn.
Klopt, VRM probleem. 4+1 voorziening.
Een paar opties die je kan proberen om stabiel te draaien.
1 Airflow in je kast verbetereren. meer casefans
2 Top Down CPU koeler
3 Je CPU iets downvolten zodat deze niet meer maximaal draait. Neem aan dat de 8320 geöverclocked is?
4 Moederbord vervangen.

Maar eigenlijk is de enige goede oplossing, nieuwe CPU, Moederbord en Geheugen.
Zelfs een instap processor is sneller dan een FX8320

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 11:16
Toevoeging aan 1, kleine ventilator op de VRM (koelblokje naast de processor) richten. Casefans bereiken meestal niet zo gek veel.

Voor de rest niet veel toe te voegen, precies wat er gezegd word, bekend probleem.

Iets nieuws kopen is eigenlijk de beste oplossing, maar dat is momenteel ook makkelijker gezegd dan gedaan.
Pagina: 1