Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Excavator
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 05-05 15:29
Na het starten van de hypotheek ongeveer één jaar geleden is de waarde van ons huis sterk in waarde gestegen. Daarom zouden wij nu in aanmerking komen voor een verlaging van de risico opslag, hier is helaas wel een dure taxatie voor noodzakelijk.

Deze taxatie kan ik laten uitvoeren voor 400 euro, en de verlaging van de risico opslag houd in 0,1% daling van de rente. Nu heb ik uitgerekend wanneer wij de 400 euro ongeveer terug verdient hebben:
- Bruto hypotheek wordt 12 euro minder p/m. Na 33 maanden terug verdient.
- Netto hypotheek wordt 4 a 5 euro minder p/m. Na ongeveer 80 maanden terug verdient
- Als ik niks doe en de taxatie niet laat uitvoeren dan belanden wij vanzelf na 61 maanden in de lagere risico opslag waardoor we ook die 0,1 procent verlaging krijgen.

Als je alleen kijkt naar de netto hypotheek dan is het niet rendabel om dit in gang te zetten en kan ik beter wachten tot wij vanzelf in de lagere risico klasse vallen. Wat is jullie visie op dit verhaal? Heeft het verlagen van de hypotheekrente misschien nog meer voordelen die ik nu niet heb meegerekend?

[ Voor 3% gewijzigd door Excavator op 26-05-2021 17:26 ]

Beste antwoord (via Excavator op 26-05-2021 22:17)

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09:59

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Taxatie is aftrekbaar. Dus geen 80 maanden maar 40 maanden conform jouw berekening

Anoniem: 677216 in "Belastingaangifte 2020"

[ Voor 27% gewijzigd door We Are Borg op 26-05-2021 17:36 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 06-05 17:20
Geen extra voordelen, gewoon afwachten.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09:59

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Taxatie is aftrekbaar. Dus geen 80 maanden maar 40 maanden conform jouw berekening

Anoniem: 677216 in "Belastingaangifte 2020"

[ Voor 27% gewijzigd door We Are Borg op 26-05-2021 17:36 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:55
WOZ waarde wordt wel geaccepteerd? Dan paar maanden wachten.

En accepteert de bank (90%) een modelmatige waardebepaling van bijvoorbeeld Calcassa?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Excavator
Helaas wordt alleen een gevalideerd taxatierapport geaccepteerd.

Ja dat is waar ook, het taxatierapport is aftrekbaar van de belasting. Maar kun je dan stellen dat je ongeveer de helft terug krijgt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Welke slechte bank accepteert geen WOZ?

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MetalfanBlackness
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

MetalfanBlackness

♥ PV & SB ♥

Solarboiler: Top Senz 200 Nero-3 ⣿⣿ Photovoltaics: 9x LG 320N1K-A5, SE 3000H

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Excavator
Één van deze banken inderdaad. Aan de telefoon nog een hele discussie gevoerd of het echt niet op een andere manier kon en wat hun reden hier van was. Maar er was absoluut niks anders mogelijk.De reden waarom alleen een taxatierapport voldoende was kwam ook niet boven water.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• upje
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 08:39
Ik twijfel er aan of de taxatiekosten aftrekbaar zijn. Taxatiekosten zijn aftrekbaar voor het afsluiten van een hypotheek, maar ook voor het verlagen van de risico opslag? Ik kan het nergens vinden.

https://www.belastingdien...-woning-aftrekbare-kosten

[ Voor 20% gewijzigd door upje op 26-05-2021 18:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-05 20:32
Weet je zeker dat je echt een taxatierapport nodig hebt? Veel banken accepteren een simpel rapport van Calcasa van €25.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:55
upje schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 18:30:
Ik twijfel er aan of de taxatiekosten aftrekbaar zijn. Taxatiekosten zijn aftrekbaar voor het afsluiten van een hypotheek, maar ook voor het verlagen van de risico opslag? Ik kan het nergens vinden.

https://www.belastingdien...-woning-aftrekbare-kosten
Kan wel, zie Anoniem: 677216 in "Belastingaangifte 2020"

@Excavator je moet mogelijk net wat verder doorrekenen. Door nu direct in een lagere categorie te vallen, kom je mogelijk ook weer eerder in de volgende lagere categorie en gaat je “voordeel” daar ook (eerder) lopen. Misschien gebeurt dit meerdere keren. Voorwaarde is dan wel dat je je huidige hypothecaire lening/voorwaarden behoudt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Excavator
cryptapix schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 18:43:
[...]

Kan wel, zie Anoniem: 677216 in "Belastingaangifte 2020"

@Excavator je moet mogelijk net wat verder doorrekenen. Door nu direct in een lagere categorie te vallen, kom je mogelijk ook weer eerder in de volgende lagere categorie en gaat je “voordeel” daar ook (eerder) lopen. Misschien gebeurt dit meerdere keren. Voorwaarde is dan wel dat je je huidige hypothecaire lening/voorwaarden behoudt.
De categorie waar ik naar toe zou gaan is tevens ook de laagste categorie. Anders had het inderdaad de moeite waard geweest om nog verder vooruit te kijken.

Het taxatierapport is inderdaad aftrekbaar zoals ik het lees. Maar hoeveel krijg ik dan terug van die 400 euro?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 05-05 11:28
Grofweg de helft meestal. Maar je kan ook een beetje rondshoppen voor een goedkopere taxatie.
Het bedrag wat makelaars / taxateurs roepen is nogal gemakkelijk bedacht, dus wie weet kan dat wel een stukkie omlaag ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
  • Laatst online: 07:55
Excavator schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 18:49:
[...]
Het taxatierapport is inderdaad aftrekbaar zoals ik het lees. Maar hoeveel krijg ik dan terug van die 400 euro?
Het % van de IB-schijf waarin je zit met je loon (of dat van je partner, afhankelijk van welke het hoogste is).

https://www.belastingdien...cht_tarieven_en_schijven/

Ervan uitgaande dat je de AOW leeftijd nog niet hebt bereikt is dat dus 37,10% als je belastbaar inkomen gelijk is aan of lager is dan € 68.508 en 49,5% als het hoger is (tenminste zoveel hoger als de taxatiekosten).
Smobbo schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 19:03:
Grofweg de helft meestal. Maar je kan ook een beetje rondshoppen voor een goedkopere taxatie.
Het bedrag wat makelaars / taxateurs roepen is nogal gemakkelijk bedacht, dus wie weet kan dat wel een stukkie omlaag ;)
400 is al niet echt veel natuurlijk. Als je iemand kan vinden voor 350e levert je dat netto maximaal 25 euro op.

[ Voor 22% gewijzigd door cryptapix op 26-05-2021 19:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Excavator
Smobbo schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 19:03:
Ik heb al aardig wat taxateurs gebeld hier in de omtrek, die kwamen allemaal hoger uit. Via Vereniging Eigen Huis kan je voor 400 een taxatie laten uitvoeren als je lid bent, misschien handig voor andere medelezers die van plan zijn een taxatie uit te laten voeren
cryptapix schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 19:27:
[...]

Het % van de IB-schijf waarin je zit met je loon (of dat van je partner, afhankelijk van welke het hoogste is).

https://www.belastingdien...cht_tarieven_en_schijven/

Ervan uitgaande dat je de AOW leeftijd nog niet hebt bereikt is dat dus 37,10% als je belastbaar inkomen gelijk is aan of lager is dan € 68.508 en 49,5% als het hoger is (tenminste zoveel hoger als de taxatiekosten).

[...]

400 is al niet echt veel natuurlijk. Als je iemand kan vinden voor 350e levert je dat netto maximaal 25 euro op.
Bedankt, ik heb eventjes, de al eerdere ingevulde voorlopige aangifte voor 2021 erbij gepakt en daar deze aftrekpost ingevuld. Dit verschil was 172 euro. Dus grofwege kunnen we er vanuit gaan dat er 400-172= 228 euro overblijft.

Als we dan kijken naar het netto hypotheekbedrag wat met 4 a 5 euro verminderd p/m. Dan zou ik dit bedrag terug hebben verdient na 57maanden a 45 maanden. Ik denk dat we de conclusie kunnen trekken dat het iets voordeliger is om de taxatie te laten uitvoeren en daarmee de risico opslag te verlagen, maar een echte winstpakker zal het nooit worden ;(

Kleine toevoeging: Ik zat net te denken, in die “ terug verdien maanden” ga je natuurlijk wel meer aflossen en minder rente betalen (annuïteiten hypotheek ). Dus eigenlijk moet je die “winst” er ook bij rekenen, maar dit zal niet heel veel zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door Excavator op 26-05-2021 20:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online

orf

En heb je berekend wat een extra aflossing (van maximaal 10% of 20%) oplevert? Daarmee heb je lagere maandlasten, betaal je minder rente over de looptijd en de risicoopslag gaat er voor een deel af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Excavator
orf schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 20:27:
En heb je berekend wat een extra aflossing (van maximaal 10% of 20%) oplevert? Daarmee heb je lagere maandlasten, betaal je minder rente over de looptijd en de risicoopslag gaat er voor een deel af.
Hebben we ook over nagedacht. We zijn tot de conclusie gekomen dat we de eerst komende tijd niet extra willen aflossen (of ik moet de Staatsloterij winnen 😋). Er staat nog een verbouwing op de planning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cakebp
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 22-04 13:14
Excavator schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 20:37:
[...]

Er staat nog een verbouwing op de planning.
Ik weet niet precies of dit nog invloed heeft, maar je zou eventueel ook na de verbouwing kunnen laten taxeren (er vanuit gaande dat je woning door deze verbouwing meer waard wordt).

Geen idee of dit nog een groot effect gaat hebben op de risico-opslag trouwens, ben daar niet geheel in thuis maar de gedachtegang is: hoe meer je woning waard is t.o.v. de hypotheek, hoe lager de risico-opslag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 01-05 12:25
Voor een renteverschil van 0.1 is het nauwelijks interessant. Ik heb het indertijd gedaan om 0.5% te winnen, dat was leuk verdienen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skai21
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 09:56
t_captain schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 09:49:
Voor een renteverschil van 0.1 is het nauwelijks interessant. Ik heb het indertijd gedaan om 0.5% te winnen, dat was leuk verdienen :)
Bij mij ging het ook maar 0.15% omlaag, maar bij mijn verstrekker was een calcasa waardebepaling genoeg.
Die 24,95 was het me wel waard :)

16 x JaSolar 335Wp | 5430Wp | GOODWE 4K-DT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Dan zeker. Het scheelt ook op welke LTV je zit. Van >100 naar <100 is meestal een flinke stap, van <100 naar <80 ook wel. daaronder zijn de stapjes vaak heel klein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06-05 22:10

Rmg

Hoeveel moet je extra aflossen om in die lagere risico klasse te komen?
Lijkt er bijna op dat 400 euro extra aflossen nog sneller terug is verdiend, als ik zo de terugverdien termijnen bekijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online
Als het om een annuitaire hypotheek gaat is het ook nog wat lastiger bepalen wat/wanneer je terugverdient. Met een lagere rente gaat je aflossing omhoog. Als je een ton leent tegen 2% rente dan heb je een (bruto) maandlast van 369,62. Bij 1.9% is die maandlast 364,64. Die 0.1% lagere rente levert de eerste 30 maanden naast 149 euro minder inleg ook nog eens 95 euro meer aflossing op.

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwa
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 06-05 15:05

mwa

Bij ABN was een simpel Calcasa rapportje van 2 tientjes voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Excavator
Rmg schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 13:55:
Hoeveel moet je extra aflossen om in die lagere risico klasse te komen?
Lijkt er bijna op dat 400 euro extra aflossen nog sneller terug is verdiend, als ik zo de terugverdien termijnen bekijk
Dat zou gaan om ongeveer 55k. Dit willen we echter niet in bakstenen hebben zitten als we het ook kunnen/willen gebruiken voor een nieuwe keuken en badkamer.
T-MOB schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 14:13:
Als het om een annuitaire hypotheek gaat is het ook nog wat lastiger bepalen wat/wanneer je terugverdient. Met een lagere rente gaat je aflossing omhoog. Als je een ton leent tegen 2% rente dan heb je een (bruto) maandlast van 369,62. Bij 1.9% is die maandlast 364,64. Die 0.1% lagere rente levert de eerste 30 maanden naast 149 euro minder inleg ook nog eens 95 euro meer aflossing op.
Dat klopt ja. En dan zou je eigenlijk de aflossing ook moeten laten mee bepalen in de terugverdientijd. In mijn geval zal het om ongeveer 40 euro aflossing gaan. In totaal (inclusief de “extra” aflossing) zal de rente verlaging een voordeel opleveren van iets tussen de 55 euro en 120 euro. Afhankelijk van hoeveel het nu precies netto scheelt. Ik zit zelf alleen nog even in tweestrijd of het bedrag het waard is om alles in gang te zetten.

De betreffende hypotheekverstrekker is trouwens ook niet echt meegaand in dit verhaal, die willen niet eens een nieuw bruto maandbedrag noemen want daar hebben ze geen tool voor😂. Ik word doodleuk doorverwezen naar een hypotheekadviseur. Nu is dat bruto maandbedrag ook niet echt een probleem, dat is zelf redelijk makkelijk uit te rekenen. Het geeft alleen wel even de stroefheid van de hypotheekverstrekker weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DePaul
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:08
t_captain schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 13:52:
Dan zeker. Het scheelt ook op welke LTV je zit. Van >100 naar <100 is meestal een flinke stap, van <100 naar <80 ook wel. daaronder zijn de stapjes vaak heel klein.
Viel bij ons wel mee hoor, wij zitten bij de Rabobank en toen we onder de 67,5% zakten kwamen raakten we ineens 0,4% kwijt. Dat was best leuker :D

Veel, of eigenlijk alles wat je doet is volstrekt onbelangrijk. Het is echter heel belangrijk dat je het doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Het verschilt inderdaad per bank waar de grenzen qua LTV liggen.

* Op dit moment hebben ze bij Rabo 0.2 bij 90% en 0.2 bij 67.5% LTV staan.
* ABN hanteert niveaus van 90% en 65% LTV (0.2 en 0.15% renteverschil)
* BLG heeft veel meer groepen, (60, 80, 95 etc).

Maar in grote lijnen zitten de grootste stappen bij de hogere LTV's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 27-03 21:40
Kijk goed wat voor eisen er worden gesteld aan de 'taxatie'. Misschien accepteren ze WOZ niet, maar wel een tussenvorm als zo'n calcasa uitdraai.

Verder weegt de hogere taxatie waarde je hele hypotheek mee. Dus je volgende-volgende risicoverlaging komt daarmee ook dichterbij. Het is niet alsof je puur en alleen deze ene verlaging profijt kunt hebben. Alle volgende verlagingen worden versneld wanneer de waarde wordt aangepast danwel extra storting wordt gedaan.
Even grof gezegd: elke volgende risico opslag, zover van toepassing, zou je hiermee óók richting de 60 maanden sneller bereiken. Dus mogelijk meerdere keren dat je 5 jaar lang iets minder rente betalen.

Wil je de echte besparing weten, kun je het beste even je hypotheek 'as-is' in excel verwerken, evenals eentje met aangepaste waarde. Dan onder de streep (datum van volledig afgeloste hypotheek) kijken wat je nieuwe totaalkosten nu echt zijn over de gehele looptijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuFFIN 007
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 07-01 21:19
Is er iemand die ons kan helpen met een zelfde berekening als TS? We willen graag weten of een taxatie voor ons loont. Helaas is Calcasa niet toegestaan, het moet een officiële zijn (die al snel 400 euro kost).

Onze huidige LTV is door natuurlijke aflossing 96%, we krijgen van RABO 0.2% korting als we kunnen aantonen onder de 90% te zitten. Door de gestegen prijzen sinds afsluiten hypotheek eind 2020 verwachten we dat dit al geschiedt is en we op weg zijn naar de volgende grens bij 67.5% LTV. Onze huidige annuiteitenhypotheek bestaat uit twee delen (vanwege een energie-incentive op één deel) met een afsluithoogte van 385k en een gemiddelde rente over beide delen van 1.53%.

TLDR; Onze renteopslag is totaal nu 0.4% en wordt dus afgebouwd bij 90% en 67.5%. De vraag is dus hoe snel we een taxatie van 400 euro terugverdienen als we maandelijks 0.2% minder rente gaan betalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade
  • Laatst online: 06-05 18:08

Barrycade

Through the...

Das toch niet zo moeilijk? Je weet wat je per maand aan rente betaald, dus daar haal je 0,2% vanaf. Taxatie/gewonnen bedrag en je weet na hoeveel maanden je breakevenpunt.

Dus taxatie =400 euro, besparing = 0,2% van 1000 euro rente = 20 euro /maand. Komt neer op 20 maanden.

Volgens mij kan je beter 1/2 jaartje wachten op je WOZ waarde bepaling. Maar dat mag je zelf uitrekenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 09:54
MuFFIN 007 schreef op zondag 24 juli 2022 @ 20:04:
Is er iemand die ons kan helpen met een zelfde berekening als TS? We willen graag weten of een taxatie voor ons loont. Helaas is Calcasa niet toegestaan, het moet een officiële zijn (die al snel 400 euro kost).

Onze huidige LTV is door natuurlijke aflossing 96%, we krijgen van RABO 0.2% korting als we kunnen aantonen onder de 90% te zitten. Door de gestegen prijzen sinds afsluiten hypotheek eind 2020 verwachten we dat dit al geschiedt is en we op weg zijn naar de volgende grens bij 67.5% LTV. Onze huidige annuiteitenhypotheek bestaat uit twee delen (vanwege een energie-incentive op één deel) met een afsluithoogte van 385k en een gemiddelde rente over beide delen van 1.53%.

TLDR; Onze renteopslag is totaal nu 0.4% en wordt dus afgebouwd bij 90% en 67.5%. De vraag is dus hoe snel we een taxatie van 400 euro terugverdienen als we maandelijks 0.2% minder rente gaan betalen.
Dus technisch: je betaalt nu 1,53% rente, wat neerkomt op zo'n 5.890 bruto op jaarbasis aan kosten

Je kan naar 1,33 gaan, wat neerkomt op zo'n 5.120 op jaarbasis

Zo?

Is natuurlijk niet heel secuur, maar het loont dus sowieso als je het geld hebt en het niet nodig hebt.. een euro of 750 bruto, dus bij wijze van iets van 350 in het eerste jaar. Na twee jaar heb je het er dus uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuFFIN 007
President schreef op zondag 24 juli 2022 @ 20:15:
[...]

Dus technisch: je betaalt nu 1,53% rente, wat neerkomt op zo'n 5.890 bruto op jaarbasis aan kosten

Je kan naar 1,33 gaan, wat neerkomt op zo'n 5.120 op jaarbasis

Zo?

Is natuurlijk niet heel secuur, maar het loont dus sowieso als je het geld hebt en het niet nodig hebt.. een euro of 750 bruto, dus bij wijze van iets van 350 in het eerste jaar. Na twee jaar heb je het er dus uit.
Dank, ik wist niet zeker of ik de berekening zo mocht maken - maar dan is het eigenlijk een no-brainer of zijn er ook redenen / zaken waarom ik het niet zou moeten doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Laatst online: 06-05 18:08

Barrycade

Through the...

Omdat de Rabo ook WOZ taxaties accepteert en je dus in januari een gratis taxatie hebt om je rente naar beneden te brengen? Maar er zit wel een verschil in taxaties, eentje laten uit voeren zal hoger uitvoeren, woz is redelijk voorzichtig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Laatst online: 09:26

FreakNL

Well do ya punk?

Excavator schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 18:49:
[...]

De categorie waar ik naar toe zou gaan is tevens ook de laagste categorie. Anders had het inderdaad de moeite waard geweest om nog verder vooruit te kijken.

Je weet toch hoeveel je salaris is? En daarmee in welke schijf je zit..

/edit
Al gezegd, spuit 11

[ Voor 3% gewijzigd door FreakNL op 24-07-2022 22:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09:16
Je moet kijken wat het meest gunstige is. Ik heb zelf een NWWI taxatie laten doen voor 600 euro aangezien mijn huis verbouwd is en vrijwel zeker hoger getaxeerd zou worden dan mijn WOZ.
WOZ is gratis, maar de vraag is of dat bedrag wel reëel is.
In mijn geval was mijn WOZ 434.000, Er werd 520.000 getaxeerd.
Heeft mij een reductie van 65 euro per maand opgeleverd en rente ging 0.33 procentpunten omlaag van 2,04% naar 1,71%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ik zou van hypotheek en bank moeten veranderen (kan ik wel meteen aflossen waarschijnlijk). In de Corona was dat interessant (maar toen ging net de verwarming kapot en er zat daarna een gat in het plafond van de keuken omdat we de boiler weg hadden laten halen dus dat leek me geen goed moment voor een taxatie) maar is dat nog zo (ik weet niet hoe veel de rente al gestegen is)

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 23-04 09:21
Taxatie rapport is ook handig voor de opstal verzekering als je er al een tijdje woont of verbouwd hebt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
bombadil schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 17:51:
Welke slechte bank accepteert geen WOZ?
Ik snap het niet-accepteren van de WOZ waarde op zich wel (al heb ik zelf wel de mazzel dat mijn bank het wel accepteert). WOZ is in principe de basis voor belasting en hoeft niet de werkelijke verkoopwaarde te zijn. Een taxatie geeft een realistische momentopname van wat een onderpand op kan brengen bij verkoop. Dat is voor een bank het belangrijkst. Nu zullen de meeste mensen bij een te hoge WOZ waarde wel aan de bel trekken dus de WOZ waarde zal vaak lager zijn dan de verkoopwaarde, wat weer gunstig is voor de bank, maar het kan voorkomen dat de WOZ waarde te hoog is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 09:27
Ik snap het gedoe over een paar honder euro niet?
Wil je een paar euro besparen op je maandlasten en vind je dit belangrijker dan 1x 400 euro uitgeven? Of vice versa?..

We praten hier over 1-2 kopjes koffie per maand op een terras...

Bepaal gewoon je keuze op wat je belangrijker vind, nu 400 euro uitgeven voor een minimale besparing, of enkele euro's per maand "mislopen" vanwege iets lagere rente die je nu niet krijgt, maar je hebt wel 400 euro nog in je zak..

[ Voor 8% gewijzigd door verstappen33 op 25-07-2022 13:10 ]

Volg mijn voorbereidingen op The Ride '25 https://oudeelferink.com/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sovieto
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 06-05 20:12
verstappen33 schreef op maandag 25 juli 2022 @ 13:09:
Wil je een paar euro besparen op je maandlasten en vind je dit belangrijker dan 1x 400 euro uitgeven? Of vice versa?..

Bepaal gewoon je keuze op wat je belangrijker vind, nu 400 euro uitgeven voor een minimale besparing, of enkele euro's per maand "mislopen" vanwege iets lagere rente die je nu niet krijgt, maar je hebt wel 400 euro nog in je zak..
Je ziet dat er best nog wel wat misverstanden / informatie-achterstanden over deze zaken bestaan
- Niet iedereen weet dat dit kan
- Niet iedereen weet wat je nodig hebt (WOZ/Taxatie/Calcasa)
- Niet iedereen weet dat een taxatie fiscaal aftrekbaar is
- Niet iedereen weet dat verhouding aflossen en rente veranderd bij deze actie
- Niet iedereen weet dat kijken naar netto of bruto maandlasten niet de manier is om dit goed af te wegen
- Het berekenen is best nog wel lastig gezien alle factoren.

En zo zullen er vast nog meer dingen zijn.
Goed topic dus!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10:12
@verstappen33 paar euro per maand? Scheelde hier toch wel zo'n 70 euro per maand.
2 weken geleden geregeld en van het eerste emailtje naar een taxateur tot aan de bevestiging van de geldverstrekker met de lagere rente zat slechts 5 werkdagen en kostte ons 495 euro. Snel geregeld en 70 euro per maand voor een hele lange periode vond ik echt wel de moeite waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22:51
President schreef op zondag 24 juli 2022 @ 20:15:
[...]

De taxatiekosten mag je ook weer aftrekken, dus je hoeft geen bruto-netto om te rekenen. Als de taxatie 400 euro kost en je op jaarbasis 750 bespaart aan rente, ben je dus al na iets meer dan een half jaar uit de kosten (ongeacht in welke belastingschaal je zit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
rube schreef op maandag 25 juli 2022 @ 18:19:
@verstappen33 paar euro per maand? Scheelde hier toch wel zo'n 70 euro per maand.
2 weken geleden geregeld en van het eerste emailtje naar een taxateur tot aan de bevestiging van de geldverstrekker met de lagere rente zat slechts 5 werkdagen en kostte ons 495 euro. Snel geregeld en 70 euro per maand voor een hele lange periode vond ik echt wel de moeite waard.
Geen idee wat voor hypotheek jij hebt qua hoogte en rente percentage..
Maar in veel gevallen zijn de stapjes met 0,1% of 0,05% wanneer je in een lager rente tarief valt.. (of je moet van de 100% naar 95% gaan, dan is het vaak een grotere stap.

Op een hypotheek van 400k is dat bruto 33 euro, netto +/- 20 euro.. of de helft ervan.
TS praat over nog veel lagere bedragen, zonder exacte getallen is het lastig rekenen..

[ Voor 5% gewijzigd door verstappen33 op 27-07-2022 08:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
@verstappen33 onze rente ging van 2.02% naar 1.79% doordat LTV van 100% naar <80% ging.
En bruto/netto maakt hier niet zo heel veel verschil.

Uiteraard is dit erg afhankelijk per situatie, maar mijn punt, in het algemeen was, het gaat dus niet altijd om maar een paar euro per maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
rube schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 08:38:
@verstappen33 onze rente ging van 2.02% naar 1.79% doordat LTV van 100% naar <80% ging.
En bruto/netto maakt hier niet zo heel veel verschil.

Uiteraard is dit erg afhankelijk per situatie, maar mijn punt, in het algemeen was, het gaat dus niet altijd om maar een paar euro per maand.
Dat is een hele andere situatie dan wat de TS vermeld, de TS geeft aan max 0,1% korting te krijgen.
En jij gaat gelijk 4-5 stappen omlaag..

Appels met peren..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
2 stappen om precies te zijn. Maar zoals ik zei, mijn antwoord was "in het algemeen" en "äfhankelijk per situatie" om te laten zien dat het niet altijd om maar een paar euro gaat. Mijn opmerking was dus ook niet specifiek richting TS. Ik laat het hier verder maar bij want dit draag niet bij een een zinnige discussie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuFFIN 007
verstappen33 schreef op maandag 25 juli 2022 @ 13:09:

Net zoals wel meer mensen hier aangeven gaat het bij ons om meer dan 'twee kopjes koffie op het terras'. 0.2% rente op een hypotheek van 385k is een verschil van honderden euro's rente per jaar. De komende vijf jaar verhuizen we niet, dus als na een jaar de taxatie eruit is profiteren we nog vier jaar van lagere rentelasten. Eigenlijk ben je dus niet helemaal goed als je dat voordeel laat zitten :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
MuFFIN 007 schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 00:59:
[...]

Net zoals wel meer mensen hier aangeven gaat het bij ons om meer dan 'twee kopjes koffie op het terras'. 0.2% rente op een hypotheek van 385k is een verschil van honderden euro's rente per jaar. De komende vijf jaar verhuizen we niet, dus als na een jaar de taxatie eruit is profiteren we nog vier jaar van lagere rentelasten. Eigenlijk ben je dus niet helemaal goed als je dat voordeel laat zitten :o
Besparen is altijd goed, maar ik snap de vraag van de TS ook wel.

Nu in 1x 400-500 euro investeren voor een taxatie om over een periode van 2-3 jaar de kosten pas terug te verdienen, of niets doen en zo enkele euro's per maand "mis" te lopen (als ik zijn situatie goed begrijp)..

Voor sommige mensen is 400-500 euro best een groot bedrag dus ik kan mij voorstellen dat sommige mensen 2x denken voordat ze dit uitgeven, zeker als ze het pas over langere tijd pas terug verdienen en de vruchten ervan kunnen plukken..

TS zal zelf de balans moeten opmaken wat voor hem het gunstigste is en wat hij nu kan "missen"..

Hou daarnaast ook rekening mee dat taxateurs nu ook voorzichtiger worden nu de huizenmarkt flink afremt. taxatiewaarde kan ook een stuk lager uitvallen dan gewenst, dus informeer goed naar de verwachte waarde en of die waarde voldoende is om een lagere rente te krijgen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royduin
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 06-05 15:17
Accepteren ze geen desktop taxatie? Rabobank vond zo'n taxatie van Calcasa prima. Stuk goedkoper.

[ Voor 8% gewijzigd door royduin op 28-07-2022 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

royduin schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 11:20:
Accepteren ze geen desktop taxatie? Rabobank vond zo'n taxatie van Calcasa prima. Stuk goedkoper.
Zo te zien kost die idd maar een euro of 70.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Pagina: 1