Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3rNsT
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19-05 17:00
Ik was ooit van plan om een soundbar aan te schaffen bij mijn TV, maar na navraag te doen hier is dit wellicht niet de beste optie.

Daar werd mij aangeraden om mij eens te gaan verdiepen in een receiver met losse speakers. Nu heb ik mij daar de afgelopen week mee bezig gehouden, maar op dit moment zie ik door de spreekwoordelijke bomen het bos niet meer.

Ik ben totaal nieuw in deze wereld, en het enige wat ik wel heb gezien is dat qua prijs er vrijwel geen plafond bestaat wat betreft de mogelijkheden.

Maar goed, nu wil ik toch wel voor een redelijk budget wat zien te verkrijgen, en hoop dat ik hier in ieder geval een beetje in de goede richting kan worden gedrukt.

Mijn budget is op moment 600 euro voor een receiver, 2 bookshelf speakers en een platenspeler. Ik ben wel bereid om dit op te rekken naar 800 euro als dit echte significante verbeteringen met zich meebrengt .

Op moment heb ik niet heel veel eisen.

- Moet op een TV worden aangesloten
- Platenspeler moet ook kunnen
- Eventueel draadloze koptelefoon in de toekomst
- Geen behoefte aan het afspelen van CD/DVD/BluRay, ik stream alles mbt films en series
- wellicht mogelijkheid om 2de set speakers toe te voegen in de toekomst voor een andere ruimte

Met welke hulp ik blij zou worden

- Welke merken zou ik naar moeten kijken/moeten vermijden
- Zou je bijvoorbeeld ook naar 2de hands modellen kunnen kijken om de kosten naar beneden te krijgen, of is het risico daarvoor te groot?

Ik vind het leuk om dingen uit te zoeken, maar moet nu even in de goede richting worden geduwd.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• i-sk
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10:25
Teufel is naar mijn idee veel waar voor je geld. Ik heb zelf de Ultima 40 actieve vloerstaanders, en erg tevreden mee. Ze bieden ook sets aan van 2 boekenplankspeakers + versterker, bijvoorbeeld de Ultima 20 Kombo. Hier heb ik geen ervaring mee, maar je zou er eens naar kunnen kijken. Ligt ook binnen het budget.

2ehands is ook zeker geen probleem. Speakers kan sowieso weinig mis mee zijn naar mijn idee. Versterkers/receivers zou ik wel even alle knopjes testen om te kijken of er niks kraakt etc (bij oudere modellen).

Sowieso is het handig om bij een hifi zaak binnen te lopen en wat setjes te beluisteren. Dan heb je meteen een idee van welke merken je fijn vind klinken, en kun je daar wat gerichter op zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roderiktweaker
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 10:52
Als je een nieuwe draaitafel wilt kopen dien je minimaal 200 euro uit te geven, daaronder is de kwaliteit erg matig. Tweedehands kan ook alleen moet deze wel service hebben gehad.

Als je een TV wilt aansluiten dient de versterker digitale ingangen te hebben of je moet een losse DAC aanschaffen. Als je maar 2 speakers wilt aansluiten is een surround versterker niet aan te raden.

Een voorbeeld van een geschikte versterker is de Denon pma 600NE deze bied een goede minimale kwaliteit. Of de Yamaha R N303D deze heeft 2 paar luidspreker uitgangen

Voor luidsprekers zou ik naar tweedehands kijken, wel bij aankoop goed testen en niet een te oud setje.

[ Voor 4% gewijzigd door Roderiktweaker op 26-05-2021 17:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12:14
Ik heb afgelopen jaren al veel audiospul via marktplaats gescoord en dat scheelt gewoon heel veel geld. Voor jouw budget moet je zeker wat kunnen scoren.

Jamo heeft ook veel speakers in het assortiment die tweedehands voor weinig weg gaan. Zeker tweedehands speakers kun je het vaak weer verkopen voor hetzelfde bedrag als je je ze hebt gekocht.
Ik ben begonnen met een setje Dali zuilen, daarna simpele Jamo 426 zuilen gehad, Teufel MK40 en uiteindelijk geëindigd met een Jamo S606 zuilen die ik voor voor €125 in de buurt hebt opgehaald (ik vind ze fantastisch klinken). Het is vooral wat vind je mooie speakers vind en welke je het beste vind klinken.

Qua receiver is het een beetje geluk hebben op de tweedehandsmarkt. Vooral als je 4K passthrough, HDR spotify connect en/of HDMI 2.1 wil zijn ze vaak snel verkocht. Al kun je tegenwoordig voor €2-300 ook al een nieuwe kopen die aan je eisen voldoet. Ik heb voor €200 een gebruikte Yamaha receiver op de kop kunnen tikken die aan al mijn (bovenstaande) eisen voldeed. Verder is die ook uitbreidbaar is met losse wifi-speakers die aan elkaar te koppelen zijn (soort sonos, maar dan heet het "Musiccast"). Denon receivers hebben dit ook, daar het het "HEOS"geloof ik.Vind ik een handige functionaliteit met feestjes; je zet makkelijk een extra speaker in de keuken, garage of op het terras.

Platenspelers heb ik geen verstand van en gebruik ik ook niet. Maar er zijn vast genoeg tweakers hier die daar iets zinnigs over kunnen zeggen :).

[ Voor 7% gewijzigd door Terrz op 26-05-2021 17:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3rNsT
i-sk schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 17:00:
Teufel is naar mijn idee veel waar voor je geld. Ik heb zelf de Ultima 40 actieve vloerstaanders, en erg tevreden mee. Ze bieden ook sets aan van 2 boekenplankspeakers + versterker, bijvoorbeeld de Ultima 20 Kombo. Hier heb ik geen ervaring mee, maar je zou er eens naar kunnen kijken. Ligt ook binnen het budget.

2ehands is ook zeker geen probleem. Speakers kan sowieso weinig mis mee zijn naar mijn idee. Versterkers/receivers zou ik wel even alle knopjes testen om te kijken of er niks kraakt etc (bij oudere modellen).

Sowieso is het handig om bij een hifi zaak binnen te lopen en wat setjes te beluisteren. Dan heb je meteen een idee van welke merken je fijn vind klinken, en kun je daar wat gerichter op zoeken.
Dank voor de input,

Ik zal eens kijken bij Teufel, en wat andere zeggen lijkt het idd wel een idee om wellicht voor speakers een 2hands te gaan kijken.

Luisteren bij een HiFi zaak staat nog zeker op de planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3rNsT
Roderiktweaker schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 17:11:
Als je een nieuwe draaitafel wilt kopen dien je minimaal 200 euro uit te geven, daaronder is de kwaliteit erg matig. Tweedehands kan ook alleen moet deze wel service hebben gehad.

Als je een TV wilt aansluiten dient de versterker digitale ingangen te hebben of je moet een losse DAC aanschaffen. Als je maar 2 speakers wilt aansluiten is een surround versterker niet aan te raden.

Een voorbeeld van een geschikte versterker is de Denon pma 600NE deze bied een goede minimale kwaliteit. Of de Yamaha R N303D deze heeft 2 paar luidspreker uitgangen

Voor luidsprekers zou ik naar tweedehands kijken, wel bij aankoop goed testen en niet een te oud setje.
Ja, ik kwam bij het rond kijken voor een platenspeler er al wel achter dat die behoorlijk prijzig zijn wil je een beetje kwaliteit. Denk ook zeker dat ik daar wat van het extra budget voor vrij moet maken.

Neem aan dat het aansluiten van de TV zowel optisch als met ARC moet kunnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3rNsT
Terrz schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 17:18:
Ik heb afgelopen jaren al veel audiospul via marktplaats gescoord en dat scheelt gewoon heel veel geld. Voor jouw budget moet je zeker wat kunnen scoren.

Jamo heeft ook veel speakers in het assortiment die tweedehands voor weinig weg gaan. Zeker tweedehands speakers kun je het vaak weer verkopen voor hetzelfde bedrag als je je ze hebt gekocht.
Ik ben begonnen met een setje Dali zuilen, daarna simpele Jamo 426 zuilen gehad, Teufel MK40 en uiteindelijk geëindigd met een Jamo S606 zuilen die ik voor voor €125 in de buurt hebt opgehaald (ik vind ze fantastisch klinken). Het is vooral wat vind je mooie speakers vind en welke je het beste vind klinken.

Qua receiver is het een beetje geluk hebben op de tweedehandsmarkt. Vooral als je 4K passthrough, HDR spotify connect en/of HDMI 2.1 wil zijn ze vaak snel verkocht. Al kun je tegenwoordig voor €2-300 ook al een nieuwe kopen die aan je eisen voldoet. Ik heb voor €200 een gebruikte Yamaha receiver op de kop kunnen tikken die aan al mijn (bovenstaande) eisen voldeed. Verder is die ook uitbreidbaar is met losse wifi-speakers die aan elkaar te koppelen zijn (soort sonos, maar dan heet het "Musiccast"). Denon receivers hebben dit ook, daar het het "HEOS"geloof ik.Vind ik een handige functionaliteit met feestjes; je zet makkelijk een extra speaker in de keuken, garage of op het terras.

Platenspelers heb ik geen verstand van en gebruik ik ook niet. Maar er zijn vast genoeg tweakers hier die daar iets zinnigs over kunnen zeggen :).
Dank u, ik zal eens rond gaan neuzen op markplaats en hier wellicht, denk dat speakers wellicht wat makkelijker 2de hands te vinden zullen zijn dan een receiver, maar wie weet.

Van wat ik nu een beetje lees zijn Denon/Yamaha/Marantz merken voor receivers die wel goede kwaliteit bieden voor de prijs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 05:16
3rNsT schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 18:58:
[...]

Dank voor de input,

Ik zal eens kijken bij Teufel, en wat andere zeggen lijkt het idd wel een idee om wellicht voor speakers een 2hands te gaan kijken.

Luisteren bij een HiFi zaak staat nog zeker op de planning
Dat vind ik niet zo netjes, om de kennis, expertise en luistermogelijkheden van de hifi zaak te gebruiken met de bedoeling je apparatuur elders online aan te schaffen.

Bij service hoort een prijskaartje, toch liever gaan voor goedkoop? Bestel het online en stuur het terug als je niet tevreden bent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 159816

Jamo zou ik met een hele grote boog omheen lopen. Erin Audio corner heeft een recent model gereviewed en dat was echt een van de slechtste luidsprekers die hij had gehoord en gemeten.

Wharfedale Diamond 220 (wel de frontjes eraf halen) + Goedkope receiver + draaitafel en je bent klaar.

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 159816 op 26-05-2021 19:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3rNsT
aljooge schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 19:12:
[...]

Dat vind ik niet zo netjes, om de kennis, expertise en luistermogelijkheden van de hifi zaak te gebruiken met de bedoeling je apparatuur elders online aan te schaffen.

Bij service hoort een prijskaartje, toch liever gaan voor goedkoop? Bestel het online en stuur het terug als je niet tevreden bent.
Klopt, dat bedoelde ik ook niet, maar als ik voor iets nieuws wil gaan dan wil ik het wel kunnen beluisteren als het mogelijk is. 2de hands zal het moeten afgaan zijn op ervaringen van anderen.

[ Voor 4% gewijzigd door 3rNsT op 26-05-2021 19:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3rNsT
Anoniem: 159816 schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 19:23:
Jamo zou ik met een hele grote boog omheen lopen. Erin Audio corner heeft een recent model gereviewed en dat was echt een van de slechtste luidsprekers die hij had gehoord en gemeten.

Wharfedale Diamond 220 (wel de frontjes eraf halen) + Goedkope receiver + draaitafel en je bent klaar.
Ik kwam al wat meer reviews tegen van Wharfedale, maar dan van de 12.0/12.1 serie (die nu toevallig 200 euro is bij bol.com)

Heb je daar toevallig ervaring mee?

Verder, wat versta je onder een goedkope receiver?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roderiktweaker
  • Registratie: Juli 2006
De Elac debut B 5.2 schijnt ook goed te zijn alleen het handigste is om naar een winkel te gaan waar je kunt proef luisteren, wel even vragen of ze ook goedkopere luidsprekers hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackie Moon
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 13-07-2022
Ik vind de Best Buys bij whathifi een mooi vertrekpunt, als je niet kunt luisteren naar een testopstelling. Mooi opgedeeld per prijscategorie en per productcategorie. Zo heb ik toch de beste bang voor de buck uit mijn 'budget' bookshelf front speakers gehaald + center speaker (rears nog van z-5500)

https://www.whathifi.com/best-buys

Let wel, ik zeg vertrekpunt. Beste is ook om andere reviews te lezen over dat product met de nadelen en voordelen, en eventuele betere opties (iemand die daadwerkelijk geluisterd heeft naar het hifi product)

edit: zoals de boven genoemde elac's staan in de lijst van 2021
https://www.whathifi.com/reviews/elac-debut-b52

[ Voor 15% gewijzigd door Jackie Moon op 26-05-2021 20:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 02:05

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

3rNsT schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 16:51:

Ik vind het leuk om dingen uit te zoeken, maar moet nu even in de goede richting worden geduwd.
Begin dan eens met via dit stappenplan alles op een rijtje te zetten de filters in de pricewatch in te vullen. Welke receivers komen er dan uit? Zie: Jorgen in "Keuze tussen receivers"

600-800 is echt een heleboel geld, maar is in audio-video-land ook snel op.

[ Voor 7% gewijzigd door Jorgen op 26-05-2021 20:24 ]

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnoxNL
  • Registratie: Juli 2009
Luisteren is weten.

Lastige blijft dat alles in 1 zelfde setting luisteren en dan een keuze maken onmogelijk is.

Ik zie hier ook wat opmerkingen over merken waar ik het niet mee eens ben, want geluid is subjectief en dus voor iedereen anders, maar dat terzijde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

3rNsT schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 19:50:
[...]

Ik kwam al wat meer reviews tegen van Wharfedale, maar dan van de 12.0/12.1 serie (die nu toevallig 200 euro is bij bol.com)

Heb je daar toevallig ervaring mee?

Verder, wat versta je onder een goedkope receiver?
Reviews van gebruikers kan je w.m.b. beter negeren. Ook reviews die geen objectieve data laten zien zijn niet erg zinvol, dat is niet meer dan een veredelde advertorial (WhatHifi is een voorbeeld hiervan). Hier een review die een goed en volledig beeld geeft van de luidspreker:
https://www.audiosciencer...get-speaker-review.16752/

Goedkope receiver is wat er nog in je budget past.
KnoxNL schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 20:30:
Luisteren is weten.

Lastige blijft dat alles in 1 zelfde setting luisteren en dan een keuze maken onmogelijk is.

Ik zie hier ook wat opmerkingen over merken waar ik het niet mee eens ben, want geluid is subjectief en dus voor iedereen anders, maar dat terzijde.
Luisteren in overrated, op basis van metingen kan je al 95% van de luidspreker afschrijven. En als je echt aan een bepaald budget vast zit bijna 100%. Plus als je wilt luisteren heeft het inderdaad alleen zin als je alles in dezelfde setting luistert, maar je moet het tevens blind doen. Je wil nooit weten welke luidspreker speelt als je luistert.

[ Voor 41% gewijzigd door Anoniem: 159816 op 26-05-2021 20:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:34

DirtyBird

Praktiserend denker

Er zijn ongelooflijk veel combi's mogelijk natuurlijk.
Ik heb uiteindelijk 'maar wat gedaan'.
Speakers uitgekozen op uiterlijk en reviews. Versterker op functionaliteit en reviews.
Ben uitgekomen bij de N303 van yamaha en q-acoustics i3020.
Was ik dit in de winkel gaan beluisteren, dan zou het denk ik klinken als een geit in een magnetron naast al dat geweld van duizenden euro's aan kwaliteit, maar ik ben nu heel blij met deze combi :)

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10:49
Speakers tweedehands halen, en een basis receiver erbij?

Zoiets voor speakers (stukken beter dan teufel etc) 300€
https://link.marktplaats....tm_content=app_ios_tablet

Denon PMA 600 NE 330€

Heb een topset staan en nog ca 200 -150 over voor een platenspeler (wil je die nieuw?)

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
@3rNsT Dit topic betreft aankoopadvies dus is het verplaatst naar CEA.

Het genoemden budget is op zich behoorlijk wat geld maar voor hetgeen je wil kopen niet hee ruim. Iets tweedehands zou ik dan ook inderdaad aanraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3rNsT
caspervc schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 20:53:
Speakers tweedehands halen, en een basis receiver erbij?

Zoiets voor speakers (stukken beter dan teufel etc) 300€
https://link.marktplaats....tm_content=app_ios_tablet

Denon PMA 600 NE 330€

Heb een topset staan en nog ca 200 -150 over voor een platenspeler (wil je die nieuw?)
Dank, denk dat het idd voor nu het meest logische zal zijn om te kijken of ik de speakers 2de hands kan vinden en dan een nieuwe basis receiver.

En mijn gevoel zegt dat voor een platenspeler nieuw het beste zal zijn, maar nogmaals, dat is mijn gevoel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3rNsT
S1NN3D schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 20:59:
@3rNsT Dit topic betreft aankoopadvies dus is het verplaatst naar CEA.

Het genoemden budget is op zich behoorlijk wat geld maar voor hetgeen je wil kopen niet hee ruim. Iets tweedehands zou ik dan ook inderdaad aanraden.
Ah, excuus

Ja, het zal wel een combi gaan worden tussen nieuw en 2de hands

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3rNsT
Jackie Moon schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 20:24:
Ik vind de Best Buys bij whathifi een mooi vertrekpunt, als je niet kunt luisteren naar een testopstelling. Mooi opgedeeld per prijscategorie en per productcategorie. Zo heb ik toch de beste bang voor de buck uit mijn 'budget' bookshelf front speakers gehaald + center speaker (rears nog van z-5500)

https://www.whathifi.com/best-buys

Let wel, ik zeg vertrekpunt. Beste is ook om andere reviews te lezen over dat product met de nadelen en voordelen, en eventuele betere opties (iemand die daadwerkelijk geluisterd heeft naar het hifi product)

edit: zoals de boven genoemde elac's staan in de lijst van 2021
https://www.whathifi.com/reviews/elac-debut-b52
Zal hier eens doorheen gaan kijken, dank hiervoor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3rNsT
Jorgen schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 20:24:
[...]

Begin dan eens met via dit stappenplan alles op een rijtje te zetten de filters in de pricewatch in te vullen. Welke receivers komen er dan uit? Zie: Jorgen in "Keuze tussen receivers"

600-800 is echt een heleboel geld, maar is in audio-video-land ook snel op.
Ga ik doen, dank u

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3rNsT
Nu ik aan het rondneuzen ben naar 2de hands speakers vraag ik mij nu eigenlijk het volgende af.

Heeft het nut om oudere speakers te kopen? als voorbeeld - https://www.marktplaats.n...ta-2.html?previousPage=lr

Als ik daar op google dan schijnen ze van goede kwaliteit te zijn, maar blijven speakers die kwaliteit houden over meerdere jaren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

3rNsT schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 22:34:
Nu ik aan het rondneuzen ben naar 2de hands speakers vraag ik mij nu eigenlijk het volgende af.

Heeft het nut om oudere speakers te kopen? als voorbeeld - https://www.marktplaats.n...ta-2.html?previousPage=lr

Als ik daar op google dan schijnen ze van goede kwaliteit te zijn, maar blijven speakers die kwaliteit houden over meerdere jaren?
Als de conusranden niet versleten zijn en de tweeters niet uitgedroogd (in het geval van ferrofluid gekoelde tweeters) dan is het meestal wel prima. Maar je moet wel precies weten welke luidsprekers goed zijn, want je hebt meestal geen betrouwbare metingen én niet de mogelijkheid fatsoenlijk te vergelijken met andere luidsprekers. Als je tweedehands koopt zou ik kijken of je nieuwere luidsprekers (<15 jaar) kan kopen die ook al eens gemeten zijn door iemand met de juiste tools. Er is echt veel spul op de markt wat gewoon beduidend minder is dan andere opties in dezelfde prijsklasse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3rNsT
Dank voor alle hulp zover.

Ben ook naar wat receivers aan het kijken, maar nu vroeg ik mij af hoe het zit met de connectie van mijn TV (lg oled55bx6lb) en de receiver.

Nu kun je dat voor zover ik het snap doen met optical/HDMI Arc en HDMI eArc met het grootste verschil de hoeveel audio bandwidth er is, met optical het laagste en eARC het hoogste.

Als ik nu naar tweedehands receivers kijk met HDMI (marantz 1504 bijv.), hebben de meeste alleen ARC en geen eARC, gaat dit nog een negatief effect hebben op de audiodoorgave van mijn TV naar de receiver? (zoals gezegd, ik stream alleen mijn films en series)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Alle apparaten op je receiver aansluiten. Die geeft (mits je de goede kiest) alles door aan je tv en je hoeft je dan niet druk te maken over arc en zo

Wil je streamen vanaf de ingebouwde apps op je tv dan is optical (Max dd) en hdmi arc (max dd+ en atmos via dd+) een optie. Ga je juist streamen vanaf een mediaspeler dan sluit je die rechtstreeks aan op de receiver

Earc alleen nodig als je die extra bandbreedte en HD audio ook nu nodig hebt of binnenkort wilt gebruiken

Dus wat wil je zien/horen /aansluiten? Wat kunnen die bronnen afspelen?

[ Voor 12% gewijzigd door Jorgen op 30-05-2021 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3rNsT
Jorgen schreef op zondag 30 mei 2021 @ 14:15:
Alle apparaten op je receiver aansluiten. Die geeft (mits je de goede kiest) alles door aan je tv en je hoeft je dan niet druk te maken over arc en zo

Wil je streamen vanaf de ingebouwde apps op je tv dan is optical (Max dd) en hdmi arc (max dd+ en atmos via dd+) een optie. Ga je juist streamen vanaf een mediaspeler dan sluit je die rechtstreeks aan op de receiver

Earc alleen nodig als je die extra bandbreedte en HD audio ook nu nodig hebt of binnenkort wilt gebruiken

Dus wat wil je zien/horen /aansluiten? Wat kunnen die bronnen afspelen?
duidelijk! dank u

Voor nu gaat het gewoon streamen worden en als ik dat goed heb gebruikt Netflix/Prime etc allemaal DD+ en dan zou alleen ARC voldoende moeten zijn en is eARC niet nodig (verwacht ook niet dat ik binnen een jaar een complete 4K bluray bibliotheek ga aanschaffen)

Het enige wat moet worden aangesloten naast mijn TV is een platenspeler, maar daarvoor ga ik of voor een platenspeler met ingebouwde phono, of en aparte phono amp. Dus heb daarvoor geen phono aansluiting nodig in de receiver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

3rNsT schreef op maandag 31 mei 2021 @ 11:55:
[...]

duidelijk! dank u

Voor nu gaat het gewoon streamen worden en als ik dat goed heb gebruikt Netflix/Prime etc allemaal DD+ en dan zou alleen ARC voldoende moeten zijn en is eARC niet nodig (verwacht ook niet dat ik binnen een jaar een complete 4K bluray bibliotheek ga aanschaffen)

Het enige wat moet worden aangesloten naast mijn TV is een platenspeler, maar daarvoor ga ik of voor een platenspeler met ingebouwde phono, of en aparte phono amp. Dus heb daarvoor geen phono aansluiting nodig in de receiver.
Phone aansluiting niet uitsluiten dus, maar ook geen noodzaak

En waarvandaan ga je streamen? Via de app op je tv of een los apparaat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3rNsT
Jorgen schreef op maandag 31 mei 2021 @ 11:58:
[...]

Phone aansluiting niet uitsluiten dus, maar ook geen noodzaak

En waarvandaan ga je streamen? Via de app op je tv of een los apparaat?
Mijn bedoeling was om alleen de apps van mijn TV (Netflix/Prime/Disney/NPO etc) te gaan gebruiken en daarnaast heb ik een chromecast in mijn TV om F1 te kunnen streamen van mijn PC/Laptop naar de TV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder8
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22-04 16:02

thunder8

Het gedonder begint weer.

3rNsT schreef op maandag 31 mei 2021 @ 12:04:
[...]

Mijn bedoeling was om alleen de apps van mijn TV (Netflix/Prime/Disney/NPO etc) te gaan gebruiken en daarnaast heb ik een chromecast in mijn TV om F1 te kunnen streamen van mijn PC/Laptop naar de TV
Dan is ARC nodig om het geluid van de TV naar de receiver te sturen. eARC is beter, maar ook voornamelijk voor surroundsound. Aangezien je maar 2 speakers wil, is dat dus geen probleem.

Probeer eventueel 2de hands Boston Acoustics A25 speakers te scoren. Die zijn niet duur en bieden toch een behoorlijk geluid. Alleen de basrange is minder, maar dat zal voor het gros van boekenplankspeakers gelden. Als je fullrange wil zonder subwoofer, zal je eerder bij zuilen terecht komen. De zuilen van BA zijn de A250.

PSN-ID: Thunder76nl | Twitch: LaBestiaNeraNL

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3rNsT
thunder8 schreef op maandag 31 mei 2021 @ 12:08:
[...]

Dan is ARC nodig om het geluid van de TV naar de receiver te sturen. eARC is beter, maar ook voornamelijk voor surroundsound. Aangezien je maar 2 speakers wil, is dat dus geen probleem.

Probeer eventueel 2de hands Boston Acoustics A25 speakers te scoren. Die zijn niet duur en bieden toch een behoorlijk geluid. Alleen de basrange is minder, maar dat zal voor het gros van boekenplankspeakers gelden. Als je fullrange wil zonder subwoofer, zal je eerder bij zuilen terecht komen. De zuilen van BA zijn de A250.
Ja, van wat ik allemaal heb kunnen lezen over boekplankspeakers is idd dat de bass minder aanwezig is, ik moet dat maar aanhoren in hoeverre dit zal storen. Mocht ik het echt missen dan moet er wellicht ooit eens een subwoofer bijkomen, zuilen heb ik geen plek voor op dit moment.

Ik heb ondertussen een setje speakers 2de hands op de kop weten te tikken, wharfedale diamond 12.1, kijken of mij dat gaat bevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3rNsT
En nu ook een receiver op marktplaats gekocht.

Er was niet zo heel veel keus nieuw voor een 2.0/2.1 set die ook HDMI out had en niet te prijzig.

Uiteindelijk voor een goede prijs (denk ik) een pioneer VSX-510 aangeboden gekregen, zat beetje te twijfelen om nog voor een marantz 1504 te gaan. Het verschil in prijs was wel dusdanig dat ik toch voor de pioneer heb gekozen. Of het de juiste is, we gaan het zien. De pioneer tikt iig alle puntjes af van mijn wensen lijstje.

Dus nu rest mij alleen nog een platenspeler, deze wordt wel nieuw aangeschaft, ik heb een drietal kadobonnen van bol.com gekregen dus wil die daarvoor gebruiken.

Voor nu zit ik een beetje te twijfelen tussen 3 types

- https://www.bol.com/nl/p/...w.10_0_1_3.4.ProductTitle

- vind ik de mooiste
- speedbox
- glazen plateau (zwaar is goed, wat ik begrijp)
- ingebouwde phono

https://www.bol.com/nl/p/...bJPwQ_0_8.13.ProductTitle

- speedbox
- ingebouwde phono
- om10 ipv om5e van de t1 (is deze echt hoorbaar beter, of is dit ook per persoon afhankelijk wat je prefereert)
- mogelijkheid tot 78 toeren

https://www.bol.com/nl/p/...005077/?s2a=#productTitle

- wat goedkoper
- ingebouwde phono
- wellicht vervelend dat hij geen speedbox heeft
- buitenwerkse riem, wellicht ook een nadeel na verloop van tijd?

Wellicht dat jullie ervaring hebben met bovenstaande modellen? Of is er iets anders waar ik totaal over heen kijk, van wat ik begrijp zijn de Pro-Ject spelers wel goede instapmodellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 09:00
Die Projects zijn alle drie prima, de laatste uit je lijst mag ik regelmatig horen draaien bij iemand thuis. Voor 200 - 300 euro is er weinig beters te koop. De iets duurdere Audio-Technica AT-LP5X heeft als voordeel dat er een snelheids wissel knop op zit (maar is nu niet via bol.com te koop), bij de meeste Projects moet je de snaar handmatig omzetten als je van 33 naar 45 toeren of terug wilt schakelen.

Je zou ook nog Pro-ject Primary E kunnen overwegen, daar moet dan nog wel een losse voorversterker bij, bv. de DAP-Audio PRE-101.

[ Voor 36% gewijzigd door martyw op 31-05-2021 21:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3rNsT
martyw schreef op maandag 31 mei 2021 @ 20:59:
Die Projects zijn alle drie prima, de laatste uit je lijst mag ik regelmatig horen draaien bij iemand thuis. Voor 200 - 300 euro is er weinig beters te koop. De iets duurdere Audio-Technica AT-LP5X heeft als voordeel dat er een snelheids wissel knop op zit (maar is nu niet via bol.com te koop), bij de meeste Projects moet je de snaar handmatig omzetten als je van 33 naar 45 toeren of terug wilt schakelen.

Je zou ook nog Pro-ject Primary E kunnen overwegen, daar moet dan nog wel een losse voorversterker bij, bv. de DAP-Audio PRE-101.
Dank u,

Als het goed is, het is een beetje onduidelijk ook op de fotos van bol.com hebben de Pro-Ject T1 en de Recordmaster beide een speedbox en dus een knop om te switchen van 33 naar 45 toeren, maar dat zal ik nog even goed uitzoeken

Verder is er een significant verschil tussen de OM5E en de OM10? Is het het waard om meteen te kiezen voor een speler met de OM10 of is de OM5E voldoende voor iemand die aan het begin staat met het (meer regelmatiger) luisteren naar vinyl.

De OM5E zou je anders naar verloop van tijd kunnen upgraden naar een OM10?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 09:00
Bij jouw installatie voldoet de goedkoopste, ze lijken sterk op elkaar, je kunt eventueel het element upgraden. Als je veel van snelheid wisselt is zo'n toerental knop handig, als je heel soms eens een single draait kun je goed zonder

[ Voor 6% gewijzigd door martyw op 01-06-2021 09:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3rNsT
Duidelijk

Ik ben uiteindelijk voor de recordmaster gegaan, vond rood toch wat leuker dan standaard wit/zwart.

Verder kan dit topic gesloten worden, heb alles aangeschaft en binnen mijn originele budget, en ben tot op heden zeer tevreden.

Dank voor de hulp allemaal
Pagina: 1