Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• Full of Lag
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 17-11 20:55
** Update 13-06-21**
Partij 2 en 3 vallen af. Offerte partij 4 toegevoegd, waar gebruik wordt gemaakt van micro-omvormers van Enphase.
-----------------------------------------

Ik heb diverse draadjes doorgelezen over de aanschaf van zonnepanelen en inmiddels een aantal offertes binnen. Graag zou ik de situatie hier tegen het licht aanhouden en kijken wat de beste optie is.

Het dak ligt op (zuid)oosten en heeft mogelijk enige schaduw van een boom aan de onderkant van het dak. Momenteel geen schaduw maar de door de stand van de zon zal dat waarschijnlijk anders zijn in het najaar. Dat is lastig om nu te beoordelen (zie foto's). Een dakraam is aanwezig aan beide kanten en afvoerpijpen. Als je uitgaat van het oosten als enige dakdeel, dan passen er volgens er ongeveer max. 10 panelen. Dit zou het verwachte verbruik moeten dekken. Of dat verstandig is vanwege de schaduw, is een belangrijke vraag.

In alle gevallen gaat om betrouwbare partijen met keurmerken e.d. Ik heb de bedrijfsnamen voor nu weggelaten, behalve bij één aanbieder waar dat lastiger is.

Partij 1 is het goedkoopst, maar ik heb nog geen volledige specificaties ontvangen wat ze willen doen.

Partij 2 is heel duur relatief gezien. Dat komt waarschijnlijk omdat zij zeggen dat ze allerlei extra diensten meenemen: btw-aangifte regelen, aanmelding bij hypotheek verstrekker / opstalverzekering etc. en schoonmaken van de panelen. Ik vraag erg af of dat de meerprijs waard is en wat het oplevert.

Partij 3 zit er tussen in qua prijs. Zij raden aan om een oost-west-opstelling te doen. Een bijzonderheid is dat zij gebruik maken van een 4G-module in de omvormer. Zij zien dat als voordeel, maar ik denk eerder dat het een nadeel is omdat alles via hun servers verloopt. Ik heb geen idee of ik later zelf iets kan uitlezen als de servers zijn opgeheven.

Het lastig om te oordelen wat de beste optie is. Het rendement en kosten zijn zeer belangrijk, dus ik neig naar partij 1 als daar geen bijzonderheden spelen. Partij 2 lijkt mij onredelijk duur. Partij 3 lijkt mij oké. Ik heb geen idee wat de kwaliteit van de apparatuur is.
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IL7NaK5HUWD8znRXy88Nq36-vkw=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/CkgmwF4X8OEvrZHj6ckpcMPZ.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J9l7oT3-QXpU-QkDiCc1iVvbtnc=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/jva09eN5CGxkifUCBMGR5aYW.png?f=fotoalbum_tile

Dakhelling: 38,5 graden (www.3dbag.nl)
Beschikbare (dak)ruimte
Afmeting: 5 (l) x 9 (b) = 45 m2 (dak westen is gelijk qua oppervlak)
Schaduw
Ja, door boom aan onderkant van het dak. Geen schaduw op westen.
Jaarverbruik
Verbruik 1800 kWh, verwacht verbruik 2200 kWh (komende jaren).
Huidige elektriciteitsaansluiting
1x35A
Budget en doel
Budget is max. €7000. Gezien het jaarverbruik lijkt het niet zo interessant om dit uit te geven en is het goedkoper om het jaarverbruik te pakken +20%. Het voordeel van het dak vol leggen zie ik niet, aangezien ik wat extra verbruik verwacht maar niet twee keer zoveel. Eigen laadpaal is bijv. vrijwel uitgesloten omdat ik geen eigen terrein heb voor een parkeerplaats. Energievoorziening volledig elektrisch is heel onzeker. In de regio werken ze met warmtenetten, wat misschien hier ook wordt gedaan in de toekomst.

Het doel is om het jaarverbruik + 20% extra te dekken.
Wie gaat het project uitvoeren
Volledig uitbesteden.
Bijhouden van data
Zelf uitlezen klinkt mooi, maar is wellicht te lastig als ik dat hier lees. Via de portal van de fabrikant kijken is ook prima.
Reeds verkregen offertes
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0bW-u1oRlcNq0ARWfHRA5aUHkYw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gRDdjo2aPt2QUovzGmXS6Mar.png?f=fotoalbum_large
Regio
Gelderland.
Overige punten
- Installatie airco's voor woon- en slaapkamer
- Is een oost-west-installatie interessant? De ene installateur/aanbieder raadt dit af en een andere raadt het aan.
Extra foto's m.b.t. schaduw
Schaduwvorming dak
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ul7KKxGODhPpEv_uKx8VNoqDbCo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vQovCT3QpOLFHAsBUyQASvwF.jpg?f=fotoalbum_large

Dak buren
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-Z5GIVmB2x8ZY228ZjIa35Gin0c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mEOML3S07sHv7U9IubpyMxMA.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door Full of Lag op 14-06-2021 00:01 ]

Alle reacties

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:18
Allememaggies... Partij 2 hangt denk ik de vlag uit en trekt een magnum Moet et Chandon open elke keer dat ze uberhaubt een opdracht krijgen.... Dat is /letterlijk/ 2x de prijs die je zou betalen als je bij Winkelman op de hoek zit 8)7

Oost-West geeft je de beste spreiding van eigen verbruik over de dag. Bedrijven die dat afraden hebben denk ik geen zin de steiger aan beide kanten van je huis op te zetten (Kost toch zeker een heel half uur)

SolarEdge absoluut niet aan beginnen met 5 panelen per zijde! 6 met p404/p405/p485/p505 optimizers is echt wel het minimum.

En waarom niet het dak vol gooien? Het enige wat ik zie met warmtenetten is dat ze waanzinnig duur zijn. Het net waar mijn moeder aan hangt is €500 per jaar vastrecht en 8.6ct / kWh (om het makkelijk te vergelijken).
Een warmtepomp heb je alleen het vastrecht van je elektriciteitsaansluiting, en als je stroom gewoon koopt van het net bij haalbare COP 3 over het seizoen zo'n 7.5ct/kWh (Maar een goed deel daarvan gaat uit je panelen komen!), dus die pomp is heel vlot bij elkaar gespaard.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22-11 10:58

Gerco-M

mijn tornado res.

Inderdaad het dak gewoon vol gooien hoor! Want als je dat niet doet ga je daar op termijn spijt van krijgen. Het enige wat onzeker is is wanneer dat zal zijn. Vanaf dat je de opbrengst ziet en het heel leuk vind, vanaf dat je de eerste energie jaar factuur krijgt en toch graag wat meer geld terug wil krijgen, of in de toekomst als de saldering eraf gaat en je zo mooi je "eigen gebruik" had opgewekt maar zowaar nu weer aardig voor je energie moet betalen omdat je nou eenmaal niet alles gebruikt wanneer je het opwekt. Overdag / savonds of zomer / winter.

SolarEdge inderdaad niet doen, want zelfs met een boom voor je huis verdiend dat zichzelf nog niet terug. Want panelen en omvormers kunnen ook al wel voldoende omgaan met schaduw. En vergeet niet dat panelen ook leuk stroom opwekken met bewolkt weer als de schaduw uberhaupt niet uit maakt.

Goed plan als je airco's gaat installeren in de toekomst! Dat is natuurlijk heel fijn in de zomer, maar vergeet niet dat dit ook heel efficiente warmte warmtepompen zijn en in de winter ook heel efficient je huis warm houden. Maar dat kost wel wat stroom natuurlijk, maar je kan in elk geval op je andere energiekosten besparen. En je eigen PV stroom is praktisch altijd goedkoper dan enige andere energie bron.
Warmte netten zijn leuk, maar heel vaak ook erg duur in vastrecht en gebruik. Dus dan kan het alsnog efficienter zijn om met je airco's het huis warm te houden. Zeker als je je dak al vol hebt laten leggen en je toch voldoende stroom hebt. En zo is de cirkel rond :P :)

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

• Full of Lag
@Ronald Ja, bij partij 2 vraag ik mij af waarom dat zo duur moet zijn en het is te hoog voor het aantal panelen.

Ik kreeg te horen dat 5 panelen aan beide kanten het minimum is. Maar goed 6 of meer zou kunnen aan beide kanten.

Het leek mij financieel gezien totaal niet interessant om de SolarEdge oplossing te gebruiken, zoals jullie duidelijk aangeven. Ik zal eens kijken wat het kost om het dak vol te leggen aan beide kanten of één kant als alternatieven. Daarnaast heb nog een andere lokale partij gevonden die vaker in de buurt heeft geplaatst (en wat ik hoor geen heel erg hoge prijzen hanteert).

Het valt mij op dat vrijwel elke aanbieder uitgaat van zonnepanelen leggen naar gebruik, eventueel plus een bepaald percentage voor de toekomst.

@Gerco-M Goede opmerking over de omvormer. Als dat geen echt probleem is, dan laten zitten die optimizers en accepteren dat je wat minder opwekt. Zolang de installatie maar niet volledig uitvalt (terwijl het iets had kunnen produceren met de hogere panelen).

[ Voor 25% gewijzigd door Full of Lag op 27-05-2021 14:03 ]

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 00:36
volledig uitvallen doet je installatie nooit. Bedenk dat die SE installatie 2x zo duur is als een normale offerte. Optimisers helpen soms het verlies door schaduw een paar procent te verminderen, maar zullen nooit 100% meer opbrengst geven. Een optimiser kan geen zon toveren.

Voor het zelfde geld 2x zoveel panelen leggen levert wél 2x zoveel opbrengst op (ff naar de buurman gekeken kun je zo'n 10 panelen per kant kwijt).

• Full of Lag
Oké, je beperkt het verlies. Als dit relatief klein is, haal je het er nooit uit omdat het zo duur is.

Klopt, ongeveer 10 panelen per kant vanwege het dakraam. Mogelijk zitten de pijpjes ook wat in de weg, maar dat is denk ik niet zo'n groot punt.

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
@Full of Lag
(pas op hier komt hij weer.)

oost-west zo als mijn dak.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pmAntRVrEp7p_jSmhWtMQh6LOBA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zEIjX9TSS3qKr0nySCXoVUOa.jpg?f=fotoalbum_large
door dat oost en west op een ander moment hun top bereikt kun je gewoon met gemak 6000-7000Wp op een 4000W omvormer aansluiten. (in mijn onderschrift zie je wat het precies is op dit moment)
zonder dat je verlies hebt.
en ja een 4000W omvormer is goedkoper als een 6000-7000W omvormer.
(en dit heb ik zelfs op een 16A groep zitten, zeker goedkoper als de grotere omvormers.)
maak daar gebruik van. ;)

opbrengst van oost-west is wel wat lager als die van puur zuid, reken op een +/-80% van zuid.
zie ook:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eunXXNz1QARA3iEKoaIlKMpzObQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xrqNpmisQDI1Iybu21IeFxfe.jpg?f=fotoalbum_large
dit is berekend met dag opbrengsten, en dan kWh/kWp dus uit factoren van verschillende hoeveelheden Wp.
en dan 365dagen bij elkaar opgeteld zo dat je geen winter/zomer hebt.

oke hier even zonder winter en zomer uitfactoren.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/icGubOlKjjt8Z4t8NJwQrn77uuY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Lk9TWelTCz3lET8wneNvS6LR.jpg?f=fotoalbum_large

grof weg haal ik dus met 6,430kWp x 850kWh/kWp = +/- 5500kWh per jaar.
(de Panasonic(245Wp klein formaat) panelen doen iets meer kWh per Wp geven van daar dat ik over de 80% ga. )
maar die panelen zijn wel een stapje duurder.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Full of Lag
Dank je voor de grafieken. Ik zal eens kijken hoeveel het kost om de daken vol te leggen en hoe het wordt geregeld met de omvormer.

Je wekt totaal 5500 kWh op per jaar, maar dat is ongerelateerd aan jouw verbruik? Als je bijv. voor €0,07 2.000 kWh teruglevert per jaar en niet gebruikt, is dat €140 per jaar en €3500 over 25 jaar. Van oost-west heb je later meer voordeel als je opgewekte stroom direct verbruikt (minder afhankelijk van de saldering). Ik verwacht wel dat ik meer stroom verbruik in de toekomst, dus het is het waarschijnlijk waard om meer te leggen dan het huidige verbruik.

Partij 4 lijkt ondanks de hogere prijs wat interessanter vanwege de hogere garantie, aan huis langskomen om te bekijken/beoordelen en het meedenken (o.a. over meer panelen dan verbruik). Qua max. aantal panelen zit een maximum op vanwege de meterkast wat je volgens mij kunt aansluiten (1x 35A). Ik weet niet of O-W wat uitmaakt of dat het puur gaat om het totale theoretische vermogen.

[ Voor 24% gewijzigd door Full of Lag op 13-06-2021 21:57 ]

Pagina: 1