** Update 13-06-21**
Partij 2 en 3 vallen af. Offerte partij 4 toegevoegd, waar gebruik wordt gemaakt van micro-omvormers van Enphase.
-----------------------------------------
Ik heb diverse draadjes doorgelezen over de aanschaf van zonnepanelen en inmiddels een aantal offertes binnen. Graag zou ik de situatie hier tegen het licht aanhouden en kijken wat de beste optie is.
Het dak ligt op (zuid)oosten en heeft mogelijk enige schaduw van een boom aan de onderkant van het dak. Momenteel geen schaduw maar de door de stand van de zon zal dat waarschijnlijk anders zijn in het najaar. Dat is lastig om nu te beoordelen (zie foto's). Een dakraam is aanwezig aan beide kanten en afvoerpijpen. Als je uitgaat van het oosten als enige dakdeel, dan passen er volgens er ongeveer max. 10 panelen. Dit zou het verwachte verbruik moeten dekken. Of dat verstandig is vanwege de schaduw, is een belangrijke vraag.
In alle gevallen gaat om betrouwbare partijen met keurmerken e.d. Ik heb de bedrijfsnamen voor nu weggelaten, behalve bij één aanbieder waar dat lastiger is.
Partij 1 is het goedkoopst, maar ik heb nog geen volledige specificaties ontvangen wat ze willen doen.
Partij 2 is heel duur relatief gezien. Dat komt waarschijnlijk omdat zij zeggen dat ze allerlei extra diensten meenemen: btw-aangifte regelen, aanmelding bij hypotheek verstrekker / opstalverzekering etc. en schoonmaken van de panelen. Ik vraag erg af of dat de meerprijs waard is en wat het oplevert.
Partij 3 zit er tussen in qua prijs. Zij raden aan om een oost-west-opstelling te doen. Een bijzonderheid is dat zij gebruik maken van een 4G-module in de omvormer. Zij zien dat als voordeel, maar ik denk eerder dat het een nadeel is omdat alles via hun servers verloopt. Ik heb geen idee of ik later zelf iets kan uitlezen als de servers zijn opgeheven.
Het lastig om te oordelen wat de beste optie is. Het rendement en kosten zijn zeer belangrijk, dus ik neig naar partij 1 als daar geen bijzonderheden spelen. Partij 2 lijkt mij onredelijk duur. Partij 3 lijkt mij oké. Ik heb geen idee wat de kwaliteit van de apparatuur is.
Dakhelling: 38,5 graden (www.3dbag.nl)
Het doel is om het jaarverbruik + 20% extra te dekken./f/image/gRDdjo2aPt2QUovzGmXS6Mar.png?f=fotoalbum_large)
- Is een oost-west-installatie interessant? De ene installateur/aanbieder raadt dit af en een andere raadt het aan.
:strip_exif()/f/image/vQovCT3QpOLFHAsBUyQASvwF.jpg?f=fotoalbum_large)
Dak buren
Partij 2 en 3 vallen af. Offerte partij 4 toegevoegd, waar gebruik wordt gemaakt van micro-omvormers van Enphase.
-----------------------------------------
Ik heb diverse draadjes doorgelezen over de aanschaf van zonnepanelen en inmiddels een aantal offertes binnen. Graag zou ik de situatie hier tegen het licht aanhouden en kijken wat de beste optie is.
Het dak ligt op (zuid)oosten en heeft mogelijk enige schaduw van een boom aan de onderkant van het dak. Momenteel geen schaduw maar de door de stand van de zon zal dat waarschijnlijk anders zijn in het najaar. Dat is lastig om nu te beoordelen (zie foto's). Een dakraam is aanwezig aan beide kanten en afvoerpijpen. Als je uitgaat van het oosten als enige dakdeel, dan passen er volgens er ongeveer max. 10 panelen. Dit zou het verwachte verbruik moeten dekken. Of dat verstandig is vanwege de schaduw, is een belangrijke vraag.
In alle gevallen gaat om betrouwbare partijen met keurmerken e.d. Ik heb de bedrijfsnamen voor nu weggelaten, behalve bij één aanbieder waar dat lastiger is.
Partij 1 is het goedkoopst, maar ik heb nog geen volledige specificaties ontvangen wat ze willen doen.
Partij 2 is heel duur relatief gezien. Dat komt waarschijnlijk omdat zij zeggen dat ze allerlei extra diensten meenemen: btw-aangifte regelen, aanmelding bij hypotheek verstrekker / opstalverzekering etc. en schoonmaken van de panelen. Ik vraag erg af of dat de meerprijs waard is en wat het oplevert.
Partij 3 zit er tussen in qua prijs. Zij raden aan om een oost-west-opstelling te doen. Een bijzonderheid is dat zij gebruik maken van een 4G-module in de omvormer. Zij zien dat als voordeel, maar ik denk eerder dat het een nadeel is omdat alles via hun servers verloopt. Ik heb geen idee of ik later zelf iets kan uitlezen als de servers zijn opgeheven.
Het lastig om te oordelen wat de beste optie is. Het rendement en kosten zijn zeer belangrijk, dus ik neig naar partij 1 als daar geen bijzonderheden spelen. Partij 2 lijkt mij onredelijk duur. Partij 3 lijkt mij oké. Ik heb geen idee wat de kwaliteit van de apparatuur is.
Foto's
![]() | ![]() |
Dakhelling: 38,5 graden (www.3dbag.nl)
Beschikbare (dak)ruimte
Afmeting: 5 (l) x 9 (b) = 45 m2 (dak westen is gelijk qua oppervlak)Schaduw
Ja, door boom aan onderkant van het dak. Geen schaduw op westen.Jaarverbruik
Verbruik 1800 kWh, verwacht verbruik 2200 kWh (komende jaren).Huidige elektriciteitsaansluiting
1x35ABudget en doel
Budget is max. €7000. Gezien het jaarverbruik lijkt het niet zo interessant om dit uit te geven en is het goedkoper om het jaarverbruik te pakken +20%. Het voordeel van het dak vol leggen zie ik niet, aangezien ik wat extra verbruik verwacht maar niet twee keer zoveel. Eigen laadpaal is bijv. vrijwel uitgesloten omdat ik geen eigen terrein heb voor een parkeerplaats. Energievoorziening volledig elektrisch is heel onzeker. In de regio werken ze met warmtenetten, wat misschien hier ook wordt gedaan in de toekomst.Het doel is om het jaarverbruik + 20% extra te dekken.
Wie gaat het project uitvoeren
Volledig uitbesteden.Bijhouden van data
Zelf uitlezen klinkt mooi, maar is wellicht te lastig als ik dat hier lees. Via de portal van de fabrikant kijken is ook prima.Reeds verkregen offertes
/f/image/gRDdjo2aPt2QUovzGmXS6Mar.png?f=fotoalbum_large)
Regio
Gelderland.Overige punten
- Installatie airco's voor woon- en slaapkamer- Is een oost-west-installatie interessant? De ene installateur/aanbieder raadt dit af en een andere raadt het aan.
Extra foto's m.b.t. schaduw
Schaduwvorming dak:strip_exif()/f/image/vQovCT3QpOLFHAsBUyQASvwF.jpg?f=fotoalbum_large)
Dak buren
[ Voor 25% gewijzigd door Full of Lag op 14-06-2021 00:01 ]
/f/image/CkgmwF4X8OEvrZHj6ckpcMPZ.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/jva09eN5CGxkifUCBMGR5aYW.png?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/zEIjX9TSS3qKr0nySCXoVUOa.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/xrqNpmisQDI1Iybu21IeFxfe.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Lk9TWelTCz3lET8wneNvS6LR.jpg?f=fotoalbum_large)