Aannemer verhoogt prijs met 5% na tekenen offerte.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirdesp010
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 07-03-2024
Kan en mag een aannemer wegens de hogere materiaal kosten na het tekenen van de overeengekomende offerte de prijs omhoog gooien met 5%?

Ik heb inmiddels een jurist gesproken welke mij melden dat dit het risico van de aannemer zelf is en dat de prijs van een offerte bindend is op de dag van tekenen.

graag jullie mening. Vriendelijk dank

Acties:
  • +84 Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Je hebt al advies van een jurist; wat wil je van ons?

Een moreel oordeel, nog meer juridisch advies zonder dat we de overeenkomst zelf hebben kunnen lezen of andere feiten en omstandigheden kennen?

[ Voor 58% gewijzigd door bombadil op 26-05-2021 15:24 ]

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:49
Tja, wat staat er in de voorwaarden die erbij horen?
Toevallig weet ik dat de voorwaarden van metaalunie ook ruimte laten voor prijsverhogingen indien prijs bepalende factoren verhoogd zijn. Best dubieus om dit in de 'kleine lettertjes' te gooien, maarja je hebt waarschijnlijk wel ergens akkoord op gegeven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highfive95
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 15:59
Wat staat er in de voorwaarden? Ik kan mij voorstellen dat met stijgende prijzen dit in de voorwaarden vastgelegd wordt. De aannemer kan wel deel voor eigen rekening nemen, maar het houdt een keer op natuurlijk. Maar dit moet wel duidelijk aangegeven zijn.

@Smobbo was mij voor ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:30

André

Analytics dude

Kennis van mij zit in de houtbouw, daar gaan de prijzen enorm omhoog, en over het algemeen zijn die kosten voor hem omdat de offertes al vast liggen. Hij gaat het nu in de offertes verwerken dat grote prijswijzigingen doorberekend worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Helgie
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 02-07-2021

Helgie

Misantroop

Hout, staal, beton en olieproducten zijn met gemak anderhalf tot twee keer zo duur als aan het begin van het jaar. Al is die offerte pas twee maanden oud, er is een grote kans dat die aannemer het gewoon niet meer rendabel kan doen tegen de eerder afgesproken prijs.

Hypocrites must die

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meloenen
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 17:30
Wanneer heb je de offerte gekregen? Normaal zit er ook een geldigheidsduur op de offerte, als die tijd is verstreken kan de prijs ook gewoon omhoog.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• defiantxtc
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21-06 18:25
Door de ontzettend lage officiële inflate (cpi) van +- 1,9% dit jaar zijn er in de bouw en aannemerij voor het eerst in decennia weer dagprijzen waar dit voorheen jaarprijzen waren.

Ik denk dat je er met 5% waarschijnlijk nog goed mee weg komt... je zou het hogerop kunnen spelen maar ik vermoed dat de aannemer dan ergens anders die 5% gaat goedmaken.. en dat wil je niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwArbo
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
Dit is toevallig ook al besproken in een ander topic. Wellicht heb je er wat aan: Jeej303 in "Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12:04
Wij zijn met offerte's afhankelijk van de dollarprijs bijvoorbeeld. Dit wordt ook altijd als voorwaarde genoemd dat als dit sterk veranderd, ook de productprijs kan veranderen.
Zoals gezegd, kijk wat er in de voorwaarden staat.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16:25
Helgie schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 15:29:
Hout, staal, beton en olieproducten zijn met gemak anderhalf tot twee keer zo duur als aan het begin van het jaar. Al is die offerte pas twee maanden oud, er is een grote kans dat die aannemer het gewoon niet meer rendabel kan doen tegen de eerder afgesproken prijs.
Dat is het probleem van die aannemer .... ALS hij niks in de kleine lettertjes heeft opgenomen ivm prijsherziening.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Matadores
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 16:58
De aannemer mag de prijzen verhogen:

https://poelmannvandenbro...rijsstijging-doorbereken/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helgie
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 02-07-2021

Helgie

Misantroop

Tommie12 schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 15:44:
[...]

Dat is het probleem van die aannemer .... ALS hij niks in de kleine lettertjes heeft opgenomen ivm prijsherziening.
Misschien, maar dan kan 'ie natuurlijk genoeg doen om ervoor te zorgen dat je niet meer wilt dat 'ie langs komt :+ Sowieso is er een artikel in de wet dat gaat over 'onvoorziene omstandigheden' bij overeenkomsten. Vraag me niet exact welk artikel, maar helemaal zwart-wit is het niet.

Hypocrites must die

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:20

Bezulba

Formerly known as Eendje

De vraag is niet of het mag, de vraag is of jij nog in zee wil met iemand die dit doet.

Stel je gaat alles op alles zetten om hem te houden aan de prijs. Denk je echt dat hij dan perfecte kwaliteit gaat leveren ipv proberen die 5% nog ergens anders vandaan te halen? Of hij kan opeens pas eind 2022.

Je zult vast gelijk hebben, maar de werkelijkheid zal waarschijnlijk worden dat je gewoon afziet van de offerte en een ander gaat zoeken.

[ Voor 3% gewijzigd door Bezulba op 26-05-2021 18:03 ]

blup

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 01-07 21:03
Zonder dat wij het contract hebben gezien met alle kleine lettertjes kunnen wij hier toch geen zinnig woord over zeggen.
Een verhoging van 5% is voor die aannemer een druppel op een gloeiende plaat met de huidige verhogingen van soms wel 50% op houtproducten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16:25
D.deJong schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 19:11:
Zonder dat wij het contract hebben gezien met alle kleine lettertjes kunnen wij hier toch geen zinnig woord over zeggen.
Een verhoging van 5% is voor die aannemer een druppel op een gloeiende plaat met de huidige verhogingen van soms wel 50% op houtproducten.
Dat hangt af van het werk. Als dat voor 500€ hout is, en 10.000€ aan werkuren is die 5% redelijk.

Aan TS: je contract eens nalezen is zeker zinvol, maar dan zal je moeten bepalen hoe hard je er in wil gaan.
Ben je bereid om het contract te verbreken, en iemand anders te zoeken met het risico dat je nog meer betaalt?

[ Voor 19% gewijzigd door Tommie12 op 26-05-2021 19:22 ]

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fanatic_FS
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15:45

Fanatic_FS

Rated T for Troll™

Om wat voor bedrag gaat het hier eigenlijk?

[specs]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• D.deJong
Tommie12 schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 19:20:
[...]

Dat hangt af van het werk. Als dat voor 500€ hout is, en 10.000€ aan werkuren is die 5% redelijk.

Aan TS: je contract eens nalezen is zeker zinvol, maar dan zal je moeten bepalen hoe hard je er in wil gaan.
Ben je bereid om het contract te verbreken, en iemand anders te zoeken met het risico dat je nog meer betaalt?
Als je als aannemer 6 weken moet werken om 500,- hout te verwerken zit je sowieso bij de verkeerde aannemer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smobbo
Ik gok dat TS een consument is…
Daarnaast lijkt het me ongebruikelijk als de UAV 2012 van toepassing is, maar het zou in theorie een soort van kunnen…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
Smobbo schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 22:04:
[...]

Ik gok dat TS een consument is…
Daarnaast lijkt het me ongebruikelijk als de UAV 2012 van toepassing is, maar het zou in theorie een soort van kunnen…
In de casus ging het om een contract afgesloten januari 2020 met UAV 2012 als leidend dus heel vreemd is dat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:29
Zoals hierboven al aangegeven: wat staat er in de overeenkomst? Zonder dat te weten is de vraag van TS zelfs als algemeenheid niet te beantwoorden.

Het is niet ongebruikelijk een materiaalkostenbeding op te nemen en daarbij zal dan bij consumenten vaak ook een beding horen dat de consument het recht heeft te ontbinden bij zo'n doorberekende prijsstijging.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smobbo
D.deJong schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 22:12:
[...]

In de casus ging het om een contract afgesloten januari 2020 met UAV 2012 als leidend dus heel vreemd is dat niet.
Ik bedoelde dus dat de casus voor TS niet heel relevant is.
Wat bedoel je met het feit dat het contract in januari 2020 afgesloten is onder de UAV en het daardoor niet vreemd is? De actuele versie van de UAV is uit 2012.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1107972
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 02-07 15:47
Zoals gezegd hangt het allemaal af van de algemene voorwaarden die zijn gehanteerd bij de offerte. Het kan goed zijn dat hierin ruimte is open gelaten om prijsstijgingen door te berekenen. Uiteindelijk is het aan jou om hier wel of niet mee akkoord te gaan.

Het kan ook mogelijk zijn dat er in de algemene voorwaarden een opening is gemaakt om vanuit de kant van de aannemer de opdracht te kunnen ontbinden onder bepaalde voorwaarden. Want liever geen deal dan een slechte deal waar je geldt op moet toeleggen. En op dit moment met de gekte in de huizenmarkt liggen de klussen bijna voor het oprapen voor een goede aannemer.

Ga je het hard spelen dan heb je het risico dat je de bal terug kan verwachten en de aannemer op andere zaken zal proberen te besparen of juist meerwerk te rekenen. Wat uiteindelijk alleen maar een scheve relatie tot gevolg zal hebben en van het bouwproces een vervelende ervaring maakt.

Mijn advies is vooral om in gesprek te gaan met de aannemer zonder je juristen en probeer ook enig begrip op te brengen voor zijn situatie en kijk of je kan middelen. Want de prijzen voor grondstoffen zijn serieus gestegen de afgelopen periode.

Maar zoals gezegd. Zonder kennis van de voorwaarden die bij de offerte zijn gehanteerd en zonder ook te weten om welke bedragen het gaat blijft het lastig om iets over te zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 01:13
Het goede antwoord is: Dat ligt eraan.

Kleine prijsverhogingen niet grote soms wel. Ook als er geen voorbehoud is gemaakt.
Mooi voorbeeld is de uitspraak toen een vlechter van wapening bij de hoofdaannemer een claim plaatste omdat opeens de staalprijzen sterk gestegen waren. De rechter kende dat toe. Het staal was een zeer groot deel van de offerte en de toename was relatief erg fors.
Toen dacht die aannemer, dan leg ik die claim bij mijn opdrachtgever neer. Dat werd afgewezen, omdat de wapening op de totale aanneemsom een kleiner deel was.

De materiaalkosten stijgen momenteel hard, dit zal niet het laatste topic hierover zijn.
Ga in overleg, en kijk niet zozeer naar of een van de materialen opeens 2x zo duur is, maar wat dit doet op de totale som van bouwmaterialen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15:58
Bezulba schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 17:55:
De vraag is niet of het mag, de vraag is of jij nog in zee wil met iemand die dit doet.
Als het gewoon in de voorwaarden van die aannemer staat (wat we niet weten omdat TS die informatie conveniently weg heeft gelaten), zie ik geen reden om er geen vertrouwen in te hebben.
Stel je gaat alles op alles zetten om hem te houden aan de prijs. Denk je echt dat hij dan perfecte kwaliteit gaat leveren ipv proberen die 5% nog ergens anders vandaan te halen? Of hij kan opeens pas eind 2022.

Je zult vast gelijk hebben, maar de werkelijkheid zal waarschijnlijk worden dat je gewoon afziet van de offerte en een ander gaat zoeken.
Waarbij je vervolgens heel erg hard in je handjes mag knijpen als die nieuwe offerte maar 5% hoger uitvalt dan de vorige...

[ Voor 13% gewijzigd door anboni op 27-05-2021 01:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nijl
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 02-07 18:25

Nijl

Eens een Nijl, altijd een Nijl

Reken er maar op dat die verhoging in de Algemene voorwaarden staat. Deze moet wel schriftelijk aan je zijn overhandigd. Als je die niet hebt ontvangen dan zijn ze niet van toepassing. Enkel het zeggen dat je die voorwaarden kan vinden op de website is niet rechtsgeldig. (Aldus onze advocaat in de kozijnengate)

[ Voor 7% gewijzigd door Nijl op 27-05-2021 07:38 ]

You are NIJL-ed!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

tattooboy1985

Ik meld het vooraf in de offerte, en ook staat een offerte nu 7 dagen vast ipv 30 dagen.

Prijsstijgingen zijn absurd nu wij middelen met oudere offertes, en oude offertes kijken wij na wat er eventueel bijkomt.

Dus enigzins is het normaal maar netter had het geweest dat dit overlegd zou worden.

Tenzij u ervoor getekend heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Morelleth
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 17:46
Sowieso is het een offerte zeg je.
Nog geen contract. (Zo wel, dan word het alweer een ander verhaal)

Ze zeggen nu dus in feite, sorry we accepteren de opdracht niet, tenzij we een prijsverhoging door kunnen voeren.

Je hoeft er niet mee akkoord te gaan, maar hebt dan wel een andere aannemer nodig.
En die zullen allemaal met de prijs omhoog gegaan zijn de laatste dagen/weken.

(Overigens zijn de marges in de bouw de laatste jaren absurd laag geweest. Een prijsverhoging in materiaal en je zit tegen verlies te werken. Logisch dat een aannemer ook zegt dat de prijs omhoog moet want anders draaien ze zichzelf de nek om en een failliete bouwer tijdens je project wil je echt niet hebben.)

[ Voor 4% gewijzigd door Morelleth op 27-05-2021 08:13 ]

D&D enthousiast en overmatig 3D printer, dus nu ook 3D printservice en mini's: MJG-3d.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Morelleth schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 08:12:
Sowieso is het een offerte zeg je.
Nog geen contract. (Zo wel, dan word het alweer een ander verhaal)
En wat is het als je een offerte hebt getekend voor akkoord?

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Ik heb hier ook een offerte liggen voor een klus later dit jaar. Het kan me niet schelen wat de aannemer in zijn voorwaarden heeft staan. Ik reken op een opslag. Ben heel tevreden over zijn werk en advies en wil hem in de toekomst graag nog vaker dingen laten doen. Dan hoeft hij deze tegenvaller van mij niet helemaal zelf te dragen. Ook een stukje gunning natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMDFreak
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:40

AMDFreak

Intel is zo..

Ik weet niet hoe de offerte is opgebouwd bv splitsing van manuren en materiaal?

Hout is in 2-3 maanden tijd bijna met 50% gestegen en houtleveranciers durven ook geen verwachte levertijd aan te geven. Hierdoor ontstaat er schaarste, waardoor de prijs omhoog schiet.

Je kan nu ook naar een andere aannemer gaan zoeken, maar daardoor stagneert je eigen project natuurlijk ook. 5% verhogen op enkel het materiaal, zou ik op dit moment wel "begrip" voor hebben. Het moet natuurlijk niet over het materiaal én uurloon gaan.

9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:49
Mag het? Nee.... Is het netjes? Nee. Ga je 'winnen' door nakoming van de offerte af te dwingen? (al dan niet via juridische weg) Nee... De aannemer kan in het uiterste geval zelfs failliet gaan (handige BV constructies ahoy!) en jou met een berg ellende achterlaten....

Advies : Kun je het elders goedkoper voor elkaar krijgen... doen. Lukt dat niet, slik die 5% en geniet van je verbouwing.... :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07:53
stylezzz schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 08:37:
Mag het? Nee.... Is het netjes? Nee. Ga je 'winnen' door nakoming van de offerte af te dwingen? (al dan niet via juridische weg) Nee... De aannemer kan in het uiterste geval zelfs failliet gaan (handige BV constructies ahoy!) en jou met een berg ellende achterlaten....

Advies : Kun je het elders goedkoper voor elkaar krijgen... doen. Lukt dat niet, slik die 5% en geniet van je verbouwing.... :)
Als we allemaal zo'n gebrek aan ruggegraat tonen zou het een mooie boel (lees: bananenrepubliek) worden :/
Een BV failliet laten gaan voor 5% van een offerte voor een verbouwing 8)7. Je maakt het wel heel spannend :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob Popcorn
  • Laatst online: 17:52

Bob Popcorn

Plop!

Oogje schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 08:16:
[...]

Een bevestigde opdracht?

@sirdesp010 Wat is de tijdlijn? Hoe lang heb jij gewacht met het tekenen van de offerte? In principe is er op een offerte natuurlijk een geldigheidsduur aangebracht, en als er niks in de offerte staat qua stelposten of in de voorwaarden dan moet hij natuurlijk gewoon akkoord gaan.

Kan niet stoppen met ontploffen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:49
PLAE schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 08:46:
[...]

Als we allemaal zo'n gebrek aan ruggegraat tonen zou het een mooie boel (lees: bananenrepubliek) worden :/
Een BV failliet laten gaan voor 5% van een offerte voor een verbouwing 8)7. Je maakt het wel heel spannend :+
Als een van zijn klanten dat doet zal het niet zo'n vaart lopen. Maar als hij erachter komt dat hij dit jaar dik geld achter zijn werk aan moet gooien omdat een hoop klanten de originele prijs afdwingen moet jij eens kijken hoe snel zo'n aannemer de boel laat klappen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 162126

Ik was op zoek naar een nos.nl artikel waar over dit onderwerp werd gesproken laatst. Maar ik kan mij vegissen dat het een andere website was.

Hier twee links. Het kan, maar niet zomaar. Ik zou ook zeker vragen om bewijsmateriaal oid. En pasant even melden dat de prijs met 5% verhoogd gaat worden want ja iets met materiaal is wat mij betreft niet goed genoeg. En als ik het nos artikel nog kan vinden edit ik hier wel even.

https://www.markadvocaten...erhogende-omstandigheden/
https://www.consuwijzer.n...stverlener-prijs-verhogen

edit: en gevonden,even doorscrollen naar "Wie gaat de prijsstijging betalen?"
https://nos.nl/artikel/23...om-een-huis-te-ver-bouwen

edit2: mooie quote uit het artikel : "De vraag is wie die prijsstijging gaat betalen. Normaliter is een prijsstijging van 1 tot 5 procent voor rekening van de aannemer, en dat wordt in de begroting meegenomen."

[ Voor 23% gewijzigd door Anoniem: 162126 op 27-05-2021 09:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 16:58

Sharky

Skamn Dippy!

Anoniem: 162126 schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 09:46:

edit2: mooie quote uit het artikel : "De vraag is wie die prijsstijging gaat betalen. Normaliter is een prijsstijging van 1 tot 5 procent voor rekening van de aannemer, en dat wordt in de begroting meegenomen."
Als de prijzen met 10% stijgen (of meer) dan kan een aannemer natuurlijk prima alsnog 5% extra op de materialen factureren.

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrhrln
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 25-11-2023
Mij is recentelijk verteld dat dit wel mag, heb even nog geen onderbouwing, maar het klonk wel redelijk.
intussen nog dit stuk gevonden ook:

https://www.nysingh.nl/bl...-47-uav-en-misverstanden/

https://ak-advocaten.eu/s...ten-tijdens-coronacrisis/
https://www.schenkeveldad...jging-van-bouwmaterialen/

[ Voor 23% gewijzigd door mvrhrln op 27-05-2021 10:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 17:40
PLAE schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 08:46:
[...]

Doorgaans doet een aannemer wel meer dan 1 klus in het jaar, en laat dan het verhaal ineens heel anders worden.
Aannemers moeten die kosten op ten duur wel doorberekenen, al dan niet 50/50.
Geloof me, heel de bouwwereld zit niet te wachten op die eeuwige prijsstijgingen elke maand, maar ook zij moeten de rekeningen en personeel gewoon doorbetalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nihilissimis
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-07 22:26
Een overeenkomst komt tot stand door een aanbod van een partij en de aanvaarding van dat aanbod door een andere partij. (Rechten 101)

Dus ja, een ondertekende offerte is een overeenkomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 162126

Sharky schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 10:01:
[...]

Als de prijzen met 10% stijgen (of meer) dan kan een aannemer natuurlijk prima alsnog 5% extra op de materialen factureren.
Ik stel ook niet van niet. Maar zou jij de aannemer op zijn blauwe ogen geloven? Ik niet. Daarnaast mag de vraag gesteld worden of die prijsverhoging was te verwachten. Je kan aan de ene kant niet verwachten dat een aannemer alle prijsstijgingen van materiaalkosten op zich neemt, maar andersom net zo goed niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob Popcorn
  • Laatst online: 17:52

Bob Popcorn

Plop!

Sharky schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 10:01:
[...]

Precies, wij weten niet of die aannemer slechts 5% van de 10% stijging doorrekent. We missen een hoop context. :+

Kan niet stoppen met ontploffen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morelleth
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 17:46
Oogje schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 08:16:
[...]

Dan wordt er normaal gesproken een opdracht opgemaakt.

Juist voor dit soort gevallen.

Bij sommige bedrijven is de offerte ook de opdracht.
Maar ze kunnen (wat vaak vermeld is in de voorwaarden) nog steeds afzien van de opdracht als niet begonnen is ivm onverwachte prijsstijgingen e.d. of deze doorberekenen.

Het ligt maar net aan het bedrijf en wat in de offerte e.d. vermeld staat.

Je hebt gelijk dat het niet netjes is.
En je kan je gelijk proberen te halen.

Maar je zal een aannemer krijgen die dan de kantjes eraf loopt om het verlies goed te maken.
Of in het ergste geval zelfs kapot gaat doordat klanten dit allemaal doen.
Met een hoop halve projecten die niemand meer wol afmaken tot gevolg.

[ Voor 58% gewijzigd door Morelleth op 27-05-2021 10:37 ]

D&D enthousiast en overmatig 3D printer, dus nu ook 3D printservice en mini's: MJG-3d.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enforcer
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Mijn persoonlijke mening: Nee dat mag niet tenzij in de algemene voorwaarden de desbetreffende aannemer hier uitleg over heeft gegeven.

Vergelijk het met een gloednieuwe auto die je wil ophalen bij de dealer, en "en passant" even vermeldt "ohja we moeten nog 5% extra kosten doorberekenen voor de intussen duurdere materialen bij de fabrikant". Zo werkt het niet in deze wereld. Een overeenkomst is een overeenkomst, je gelijk halen en gelijk krijgen is een ander perspectief ten koste van je relatie met die aannemer.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• me1299
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16:12

me1299

$ondertitel

Zou hij ook de prijs spontaan verlagen als de inkoopprijzen lager uitvallen? Dit lijkt mij gewoon een gevalletje ondernemersrisico.

Het maakt eigenlijk niet uit wat je bewuste geest doet, omdat je onderbewuste automatisch precies dat doet wat het moet doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 14:42
Ik denk dat de kern van een antwoord is: kan je elders een goedkopere prijs krijgen?

Als alle aannemers last hebben van de gestegen prijzen én ze allemaal langdurig volgeboekt zitten, dan kan je uit principe een andere kiezen en daar dan dezelfde prijs betalen :P maar dat zou ik dan ook weer niet doen.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmsen
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:23
AD: Prijzen voor bouwmaterialen rijzen de pan uit

Ik denk niet dat de aannemer je probeeert te neppen, ik hoor overal om me heen dat bouwmaterialen moeilijk te krijgen zijn en duurder worden.

What a fine day for Science! | Specs

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Laatst online: 02-07 10:33
Ik zit bij een toeleverancier van de bouw en ik word er schijtziek van. Knap offertes maken kan je op deze manier niet. Wij hebben tot 75% verhoging sinds vorig jaar... 75%!!! Dat is bijna een verdubbeling. Om maar te zwijgen over transport. Wij halen wel eens spul uit het verre oosten... Containerprijzen zijn sinds Corona vertienvoudigd. Met kerst was het nog een factor 6-7, inmiddels zijn we de factor 10 voorbij. 8)7 8)7 8)7
Het is waanzin, complete waanzin momenteel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 07:13

Haan

dotnetter

Gewoon uit interesse, maar is de aannemer verplicht om te komen opdraven als de offerte getekend is? Ik denk eerlijk gezegd van niet, en anders gaat ie het je toch wel heel lastig maken ('sorry het is erg druk, over zes maanden ben je misschien aan de beurt').
Dus dan zijn er inderdaad nog twee opties: gewoon betalen, of op zoek naar een andere aannemer die het misschien voor minder wil doen (maar weinig kans daarop momenteel).

Kater? Eerst water, de rest komt later

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
Smobbo schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 22:39:
[...]

Ik bedoelde dus dat de casus voor TS niet heel relevant is.
Wat bedoel je met het feit dat het contract in januari 2020 afgesloten is onder de UAV en het daardoor niet vreemd is? De actuele versie van de UAV is uit 2012.
Jij vond het ongebruikelijk dat een uav 2012 van toepassing zou kunnen zijn, ik probeerde dat te weerleggen maar helaas begreep jij dit niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smobbo
D.deJong schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 19:05:
[...]

Jij vond het ongebruikelijk dat een uav 2012 van toepassing zou kunnen zijn, ik probeerde dat te weerleggen maar helaas begreep jij dit niet.
Pfff, moet zo’n reactie nu echt?

Maar toch even op de inhoud reageren:
Hoezo zou het gebruikelijk zijn voor een consument om een opdracht onder de UAV 2012 uit te vragen? Die consument acht jij wel in staat om ontwerpverantwoordelijkheid te dragen? Die consument is ook in staat om een gedegen hoeveelheden staat op te stellen?

Dat slaat toch helemaal nergens op…?!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tito129
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-07 20:43
Smobbo schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 19:30:
[...]

Pfff, moet zo’n reactie nu echt?

Maar toch even op de inhoud reageren:
Hoezo zou het gebruikelijk zijn voor een consument om een opdracht onder de UAV 2012 uit te vragen? Die consument acht jij wel in staat om ontwerpverantwoordelijkheid te dragen? Die consument is ook in staat om een gedegen hoeveelheden staat op te stellen?

Dat slaat toch helemaal nergens op…?!
Uav is ook voor de professionele opdrachtgever. Meestal zijn bij dit zulk werken de algemene voorwaarden van bedrijf of branche van toepassing, daar staat vast wat over prijsverhogingen vermeld.

Niet voor niks is de wetgever bezig de wet op kwaliteitsborging in te voeren. Consumenten moeten meer bescherming hebben bij bouwers. Vooral de aansprakelijkheid wordt straks beter geregeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Laatst online: 17:40
Haan schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 10:56:
Gewoon uit interesse, maar is de aannemer verplicht om te komen opdraven als de offerte getekend is? Ik denk eerlijk gezegd van niet, en anders gaat ie het je toch wel heel lastig maken ('sorry het is erg druk, over zes maanden ben je misschien aan de beurt').
Dus dan zijn er inderdaad nog twee opties: gewoon betalen, of op zoek naar een andere aannemer die het misschien voor minder wil doen (maar weinig kans daarop momenteel).
Dit maakt het wel lastig inderdaad, een aannemer zit vandaag de dag niet om werk verlegen en schuift je zo een jaartje op.
Mocht je die 5% niet willen betalen, heb je misschien ook weer kans dat de aannemer het wel ergens gaat besparen, en dat wil je ook niet hebben. (Geloof me, ik heb er fratsen van gezien waar de honden geen brood van lusten).
Anderzijds om zomaar akkoord te geven op 5% extra kosten, dat zou ik zelf ook niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:56

_Arthur

blub

Pizza_Boom schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 10:49:
Ik zit bij een toeleverancier van de bouw en ik word er schijtziek van. Knap offertes maken kan je op deze manier niet. Wij hebben tot 75% verhoging sinds vorig jaar... 75%!!! Dat is bijna een verdubbeling. Om maar te zwijgen over transport. Wij halen wel eens spul uit het verre oosten... Containerprijzen zijn sinds Corona vertienvoudigd. Met kerst was het nog een factor 6-7, inmiddels zijn we de factor 10 voorbij. 8)7 8)7 8)7
Het is waanzin, complete waanzin momenteel.
Dit dus. De aannemer die bij mij bezig is ook; standaard maat houten balk(je); inkoopprijs ex BTW is met 50% gestegen voor hem. (Van 1 euro/m1 naar 1,50 euro/m1). Voor grotere maten zal het nog erger zijn vermoed ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Laatst online: 02-07 10:33
_Arthur schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 11:09:
[...]

Dit dus. De aannamer die bij mij bezig is ook; standaard maat houten balk(je); inkoopprijs ex BTW is met 50% gestegen voor hem. (Van 1 euro/m1 naar 1,50 euro/m1). Voor grotere maten zal het nog erger zijn vermoed ik.
Ondertussen is de volgende leverancier ook met nieuwe prijzen gekomen... +30% sinds vorige maand. 8)7 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
stylezzz schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 08:37:

Bullshit, dat kan ie helemaal niet wegens een contractje waar ie wat minder marge op heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• newtastyland
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 13:22
toolkist schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 12:45:
[...]

Bullshit, dat kan ie helemaal niet wegens een contractje waar ie wat minder marge op heeft.
Om jezelf maar even te quoten: bullshit

Zoals je zou kunnen weten uit eerdere reacties zijn de prijsstijgingen dusdanig dat de marge nihil wordt of zelfs negatief wordt.

Kun je een verhoging van €500 op een prijs van €10k niet hebben, dan kun je beter niet aan zo’n project beginnen.

Persoonlijk zou ik ook liever iets anders doen met dat geld, maar in deze situatie zou ik het voor lief nemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SmashCruiser
  • Nu online
D.deJong schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 19:05:
[...]

Ik kan er naast zitten, maar volgens mij wordt een UAV 2012 door bedrijven niet gebruikt bij overeenkomsten met consumenten.

Hoe dan ook.. @sirdesp010 In de basis is heb je als consument volgens mij na het akkoord op de offerte een overeenkomst, maar bij gebrek aan informatie kan niemand je helpen. In de voorwaarden is vast iets opgenomen over stijgende materiaalprijzen. Als er een beroep op de voorwaarden word gedaan kan je vast wel inzage krijgen in bijv. de oude en nieuwe calculaties van de aannemer. Dan kan je zelf narekenen of die 5% ook echt enkel en alleen voor het dekken van de stijgende materialen is. Het beste is om hier samen uit te komen. De kans dat je nu een aannemer vind die voor de oude prijzen doet is nihil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07:53
newtastyland schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 13:30:
[...]

Zoals je zou kunnen weten uit eerdere reacties zijn de prijsstijgingen dusdanig dat de marge nihil wordt of zelfs negatief wordt.

Kun je een verhoging van €500 op een prijs van €10k niet hebben, dan kun je beter niet aan zo’n project beginnen.

Persoonlijk zou ik ook liever iets anders doen met dat geld, maar in deze situatie zou ik het voor lief nemen.
Waarom zie je het niet als ondernemersrisico?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• newtastyland
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 13:22
PLAE schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 18:13:
[...]

Sorry, mijn opmerking was bedoeld vanuit klant perspectief.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 06:16
PLAE schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 18:13:
[...]

Misschien is het dat ook wel, afhankelijk van de gemaakte afspraken.

Echter zelfs wanneer dit zo is, zou ik afhankelijk van de situatie best een prijsverhoging kunnen accepteren. Immers mag de door mij gekozen partij van mij ook prima een boterham verdienen en is dat niet geval dan zou ik me daar niet prettig bij voelen. Het is naar mijn mening ook een beetje geven en nemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
newtastyland schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 13:30:
[...]

Ik zit in de handel, dus ik ken de prijsstijgingen. Van een paar werken die voor 0 of een minmarge weggaan gaat een bedrijf echt niet failliet. Zo wel dan waren ze sowieso al rijp voor een faillissement.
En mbt die 500 euro op 10k niet kunnen missen, ik zou niet weten waarom je het zo makkelijk extra weg zou geven. Als de prijzen 10% dalen krijg je ook echt geen korting achteraf.
Maar goed TS reageert niet meer dus het zal allemaal toch niet zo belangrijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 17:43

MLLL

Palm Treo 650

Ik zou die 5 % voor lief nemen , anders wens ik je veel succes met het vinden van een andere aannemer.

De prijsstijgingen die nu gaande zijn zijn exorbitant ,dat kun je niet meer scharen onder ondernemersrisico.
Just my 2 cents.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sirdesp010
Bedankt voor alle berichten!
Ik ben eruit gekomen met de aannemer, welke heel schappelijk meedenkt en welke dit ook een zeer uitzonderlijke situatie vind. Echter ik heb ook liever dat deze aannemer overeind blijft. Aangezien volgend jaar de regelgeving voor het plaatsen van een aanbouw vele malen lastiger gaat worden, wij gelukkig nog op tijd dit kunnen realiseren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-e-n
  • Nu online
sirdesp010 schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 15:53:
Aangezien volgend jaar de regelgeving voor het plaatsen van een aanbouw vele malen lastiger gaat worden,
Waar doel je op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirdesp010
Het gaat om de nieuwe omgevingswet.

https://vandijktech.nl/ni...enties-voor-bouwprojecten

Ook vernamen wij van onze aannemer dat het voor de aannemers een stuk lastiger dus kostbaarder gaat worden om verbouwingen te gaan realiseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Nu online
sirdesp010 schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 07:13:
[...]

Het gaat om de nieuwe omgevingswet.

https://vandijktech.nl/ni...enties-voor-bouwprojecten

Ook vernamen wij van onze aannemer dat het voor de aannemers een stuk lastiger dus kostbaarder gaat worden om verbouwingen te gaan realiseren.
Dat laatste haal ik niet uit dat stukje.

Volgens mij is het zo dat er in het algemeen meer gaat worden ingezet op "zelfregulering". In plaats van de gemeente die controleert moet de bouwer zelf een bureau inhuren om die check te doen. Maar ik vraag me af of dat voor pakweg een uitbouw (als die al niet vergunningsvrij is?) zo spannend zal zijn.

Ik vind die "zelfregulering" een waardeloze insteek overigens maar dat terzijde ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matty___
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-07 15:16
Enforcer schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 10:34:
Mijn persoonlijke mening: Nee dat mag niet tenzij in de algemene voorwaarden de desbetreffende aannemer hier uitleg over heeft gegeven.

Vergelijk het met een gloednieuwe auto die je wil ophalen bij de dealer, en "en passant" even vermeldt "ohja we moeten nog 5% extra kosten doorberekenen voor de intussen duurdere materialen bij de fabrikant". Zo werkt het niet in deze wereld. Een overeenkomst is een overeenkomst, je gelijk halen en gelijk krijgen is een ander perspectief ten koste van je relatie met die aannemer.
Heb ook een offerte hier liggen en daar staat in dat de prijs tot 1-9 vast is. Daarna wordt het herberekend.
Mijn schuur kom in 2022 dus mijn aannemer zei al dat we eind December alles opnieuw moeten berekenend

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KruimelTuimel
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 13-06-2021
Er is een tekort aan heel veel materiaal,ook aan hout. De grondstoffen zijn duurder geworden waardoor het eindproduct duurder wordt.
Iets heel anders, een zak vulmateriaal is met 10% gestegen.

Wat heb je als oplossing besproken?

Je zou evt. ook een paar uurtjes zelf mee kunnen helpen om e.e.a. te besparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeEs
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 02-07 21:52
5% is nog schappelijk.
Netjes is het misschien niet, maar wel begrijpelijk dat ondernemers die extra (vaak dubbele) materiaalkosten niet kunnen blijven betalen. Kan je wel zeggen ondernemersrisico, maar als de ondernemer failliet zou gaan heb je ook niks, of ben je zelfs alles kwijt.

De offertes die wij uitbrengen zijn normaliter 30 dagen geldig en mocht dat eens langer duren was dat vrijwel nooit een probleem tot eind vorig jaar.
Sinds een aantal maanden zijn onze offertes 7 dagen geldig.
We hopen denk ik allemaal dat dit snel voorbij is.... Onze klanten zijn vaak ook bedrijven en die moeten het ook weer doorberekenen aan hun klanten. De hele keten zit hiermee.
Pagina: 1