Vloerverwarming aanleggen LTV, buislengte en diameter.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08:45
Ik ben bezig met het kijken wat ik nodig heb om vloerverwarming in huis aan te leggen die voorbereid is op de toekomst.

Het is allemaal nieuw en flink uitzoekwerk dus hier en daar wat input is erg fijn.

De situatie:
Oppervlak: ~50m2
Isolatie vloer: Rd = 10
Isolatie muren: Rd = 4.65

Verwarming door middel van CV-Ketel. Doel is wel voorbereid te zijn op een warmtepomp dus lage-temperatuur-verwarming.

Aanvoer vanuit CV-ketel: 12 meter
Diameter leiding: 20mm alpex

Delta-T: 5 tot 7 graden (ivm warmtepomp)
Aanvoertemperatuur komt op 41 graden celsius.

Daaruit vloeit een pompsnelheid van ~2L/min voor alle circuits.
Met 6 circuits zit ik dan op 13.3 Liter/per minuut met eigen pomp.
De circuits zijn allemaal rond de 80 meter.

Waar ik nog niet uit ben:
1) Is een 16mm PE-RT leiding in de vloer voldoende of kan ik beter naar 18mm?
2) Is de 20mm alpex aan- en afvoer voldoende? Wat ik online tegenkwam is dat deze tot 24L/min kan doorvoeren?
3) Ben ik goed op weg of mis ik nog wat cruciale details?

Plaatjes van het legplan:

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/T18YZKRD/Screenshot-2021-05-26-at-14-01-58.png
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/mD1gXYG4/Screenshot-2021-05-26-at-14-02-12.png

[ Voor 4% gewijzigd door LED-Maniak op 26-05-2021 14:08 ]

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 07:36

martijn v o

Certified by Enphase.

PE-RT leiding 16 is voldoende voor deze afgifte. Persoonlijk vindt ik je afgifte nog aan de hoge kant, als ik je isolatiewaarden bekijk zijn ze vrij hoog.

Als je wil voorbereiden op een warmtepomp is delta T van 5 prima, let op dat je een minimum flow hebt die e kwijt moet kunnen, normaal bij een 5kw warmtepomp een liter of 9/minuut. Ik zou zelf wat meer groepen maken door de leidinglengtes wat kleiner te maken, maar dan krijg je wel meer groepen en dus een langere verdeler.

als je nu met een ketel voedt moet je eigenlijk een pompverdeler hebben, waarvan je straks de pomp afblind (pomploze verdeler), let op dat je ketel wel een minimum stand heeft (vaak 6 kw) waarbij als je een vaste aanvoertemperatuur hebt (jij geeft aan 41 graden) dus de temperatuur aanvoer gaat variëren, omdat je dan een pompverdeler hebt is dat voor de vloer niet erg, maar je ketel kan er onrustig van worden, dus uit slaan om vervolgens een tijdje erna weer aan te slaan. Of je hebt een buffervat dat kan ook.

Nog nagedacht over de regeling, ga je de groepen sturen dan ook opletten op de minimum flow.

Heb je nog andere verwarming? als ik naar het oppervlak kijk en de isolatiewaarden kun je het met een waxinelichtje al bijna warm maken. Op basis van de tekening is een vermogen van ongeveer 1,2kw voldoende.

[ Voor 8% gewijzigd door martijn v o op 26-05-2021 19:34 ]

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08:45
martijn v o schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 19:33:
PE-RT leiding 16 is voldoende voor deze afgifte. Persoonlijk vindt ik je afgifte nog aan de hoge kant, als ik je isolatiewaarden bekijk zijn ze vrij hoog.
En dan zeggen ze dat een warmtepomp niet kan bij vooroorlogse huizen(1917 enkelsteens).. :)
Als je wil voorbereiden op een warmtepomp is delta T van 5 prima, let op dat je een minimum flow hebt die e kwijt moet kunnen, normaal bij een 5kw warmtepomp een liter of 9/minuut. Ik zou zelf wat meer groepen maken door de leidinglengtes wat kleiner te maken, maar dan krijg je wel meer groepen en dus een langere verdeler.

als je nu met een ketel voedt moet je eigenlijk een pompverdeler hebben, waarvan je straks de pomp afblind (pomploze verdeler), let op dat je ketel wel een minimum stand heeft (vaak 6 kw) waarbij als je een vaste aanvoertemperatuur hebt (jij geeft aan 41 graden) dus de temperatuur aanvoer gaat variëren, omdat je dan een pompverdeler hebt is dat voor de vloer niet erg, maar je ketel kan er onrustig van worden, dus uit slaan om vervolgens een tijdje erna weer aan te slaan. Of je hebt een buffervat dat kan ook.
Dankje! Die info miste ik nog.
De verdelen wordt inderdaad met een Grundfoss pomp uitgevoerd. Ik had eerst 5 groepen omdat je op verschillende plekken leest dat je tot 100~120 meter per groep kan. Vandaag toch maar naar 6 gedaan om wat minder drukverlies te krijgen. Ik twijfelde nog over 18mm leidingen, maar blijkbaar is er capaciteit genoeg.

De ketel heeft een modulerende pomp. Ik heb hem met radiatoren regelmatig zien terugschakelen naar 45 graden celsius. Dat was (volgens mij) een limiet die ik zelf heb geprogrammeerd. De 41 graden is berekend door het programma dat ik heb gebruikt(LoopCAD). Het maximum vermogen van de Intergas HReco 24 kan ik instellen op 5.9kW. De minimale doorstroom hoeveelheid is volgens de datasheet 155l/hr dus 2.6 liter/min. Minimum daarvan is 20% van de max. Klinkt als een enorm bereik.
Nog nagedacht over de regeling, ga je de groepen sturen dan ook opletten op de minimum flow.

Heb je nog andere verwarming? als ik naar het oppervlak kijk en de isolatiewaarden kun je het met een waxinelichtje al bijna warm maken. Op basis van de tekening is een vermogen van ongeveer 1,2kw voldoende.
De enige andere verwarming zijn drie radiatoren boven(2x slaapkamer en 1x badkamer). Deze zullen met 41 graden natuurlijk maar weinig doen dus ik hoopte door de balansventilatie de temperatuur van de huiskamer naar de andere kamers te transporteren. Daarnaast zit tussen de huiskamers en slaapkamers een houten vloer dus dat zal al goed moeten geleiden.

Er zit in het huis wel houten kozijnen met HR++ dubbel glas dus daar ga ik ook zeker energie verliezen.

Wel blij om te horen dat het niet een al te gek plan is. Hoop uitzoekwerk voor de eerste keer! :)

[ Voor 3% gewijzigd door LED-Maniak op 26-05-2021 20:04 ]

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 07:36

martijn v o

Certified by Enphase.

Nou ik had het toevallig paraat omdat we over 6 weken zelf vloerverwarming krijgen.
Onze vloeroppervlakte is 50m2, HR++ glas, vloerisolatie Rc van 6, Gevel Rc van 2 (maar weinig oppervlak).
Ik leg hem uit op 24 Watt/m2 (ruimte 21 graden, aanvoer 28 retour 23, hart op hart 125) en dan kom ik op 1200 Watt.

Het wordt ingefreesd in bestaande dekvloer daarom kan het niet minder hart-hart.
Maar het mooiste is, de warmtepomp gaat er komen dus ook de koeling.

Bij ons ga ik ook de rest van het huis direct meenemen.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4