Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• M@cer
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:02
Het moet er nu toch maar eens van komen, zonnepanelen op ons dak.. Al jarenlang aan het twijfelen, maar steeds weer andere zaken moeten kopen. Nu is het geld wel beschikbaar dankzij dat klotevirus.
Foto's
Gaat om het volgende huis (nr 14)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MfKc8KA378SE4XZMbKkxQ6zVfz8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/j2WGFtBkDMsK8VwAAX2DbVP9.jpg?f=user_large

Dak westkant (31 pannen / 16 pannen) om 13:30 's middags, alleen stukje schaduw rechtsonder. Huis ernaast is dezelfde hoogte.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hlga9z2BMeY0OFU4-sDrZbA20Fc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kSPuQiVBfKtYVMwp9fFZyoo6.jpg?f=fotoalbum_large

Dak Oostkant (misschien panelen alleen aan de bovenkant (5 dakpannen hoog)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C0Oipfut5t-ICzIW8rayz8BTigI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VGho0ptkuhS80vgPgVWGROSe.jpg?f=fotoalbum_large
Beschikbare (dak)ruimte
Het dak ligt op het westen en is op 1 afvoer van de ventilatie helemaal beschikbaar.
Oppervlakte van het dak weet ik niet (staat ook niet op de bouwtekeningen), maar huis is 6,30 breed.
De voorkant wil ik (en zeker mijn wederhelft) niet gebruiken voor dakpanelen.
Schaduw
Zover ik kan zien niet.
Jaarverbruik
rond de 5500kwh
Huidige elektriciteitsaansluiting
3 fase meterkast ivm elektrisch koken door stadsverwarming.
Budget en doel
Rond de 4.000 en 5.000 euro excl BTW
Wie gaat het project uitvoeren
Een bedrijf met verstand van zaken en zonder mijn 2 linker handen.
Bijhouden van data
In een appie meer dan genoeg.
Reeds verkregen offertes
Inmiddels een offerte binnengekregen van een lokaal bedrijf

Prijs : 5.195,50 incl BTW (4.293,80 excl)

14x Suntech Ultra V mini 390 wp Mono Full Black
1x Growatt MODD 5000TL3-X
1x Installatie
5460Wp volgens de offerte (0,79 ex btw prijs per Wp?)

Met legplan

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JPP_oArmf-fhbEsMyAeq4b7Tl2U=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/qXheN4rxhLrRPDztfmOrstYP.jpg?f=user_large
Regio
Purmerend

Ik heb nog een paar offertes openstaan bij Greenchoice en een ander lokaal bedrijf.

Iemand nog adviezen, wordt erg gewaardeerd. _/-\o_

[ Voor 24% gewijzigd door M@cer op 26-05-2021 13:42 ]

Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl

Alle reacties

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
@M@cer
geen idee waar zuid nu is?
maar het lijkt een oost-west dak te zijn, en dan zie ik toch schaduw. :?
(niet dat die schaduw op te lossen is.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• M@cer
Het is inderdaad een Oost-West dak.. Ik zal straks eens kijken of we last hebben van het dak van de buren wat betreft schaduw..

Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22-11 10:58

Gerco-M

mijn tornado res.

Volgens mij is het best een nette offerte al, maar vermeld ook nog even de ex btw prijs per Wp. Dat vergelijkt wat makkelijker.

De voorkant van het huis (oosten) gebruiken voor dakpanelen mag je zelf weten, maar als je er maar wel wat zonnepanelen plaatst, dat is veel belangrijker ;)
Dan heb je ook iets meer spreiding van de opbrengst, en meer totaal opbrengst. Bij dezelfde installatie op dezelfde omvormer zijn de meerkosten niet hoog hoor.
Als je daar geen zonnepanelen wilde, waarom niet, vind je die niet mooi? Dan heb je de juiste panelen nog niet gevonden. Er zijn prachtige all black panelen die heel subtiel zijn hoor en niet al teveel opvallen, zoals bv

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B4hYrbBgH28S0L3UZa3u_DoCg4c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Tz2E7kPWpRf0YJypfx9W83wf.jpg?f=fotoalbum_large

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

• M@cer
Bedankt voor de snelle antwoorden..

Inmiddels een foto van de achterkant toegevoegd, het dak van de buren lijkt voor mij (een leek) niet zoveel problemen op te leveren met schaduw. Verder het totaalvermogen uit de offerte toegevoegd.

Wil inderdaad geen zonnepanelen op de voorkant in verband met de uitstraling.. Eventueel zou helemaal bovenin nog wel mogelijk kunnen zijn, maar zeker niet naast de dakopbouw.

[ Voor 54% gewijzigd door M@cer op 26-05-2021 11:33 ]

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

Is de nok van het huis van de buren op zuid dezelfde hoogte als jullie nok? Ik denk dan dat je inderdaad daar wat schaduw van gaat krijgen in de loop van de dag / jaar maar daar zou ik zelf geen SolarEdge / optimizers voor nemen. Anderen adviseren je misschien wat anders, maar het ligt er een beetje aan of je het een goed idee vind om 15% meer te investeren om 5% meer opbrengst te krijgen. De TVT van de eerste investering van de zonnepanelen zelf is bv maar 5 jaar maar die laatste 5% kost je dan 3 x zo lang en zal 15 jaar zijn. Maar dan heb je wel 15 jaar lang al 5% meer opbrengst.

Maar die extra investering zou ik zelf liever besteden aan extra panelen op oost, of zelfs je platte dak aan de achterkant van het huis. Extra panelen leveren namelijke elke dag extra opbrengst, terwijl investeren in het oplossen van schaduw alleen rendement heeft als die schaduw er is. En die is er niet altijd. Gelukkig ;)

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

Panelen naast de dakopbouw hebben ook al minder rendement dus het ligt een beetje aan de ruimte of je bovenin nog een leuk aantal panelen kwijt kan, wat zijn daar de maten van? Of heb je een foto? Als je een 1.5m hoogte hebt kan daar al een paneel op in de lengte, of bij 2.5m zelfs in portret.

• JoKo
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

JoKo

͡❛ ͜ʖ ͡❛

Ik tel 16 pannen van goot naar nok.
Laten we zeggen dat dat 5 meter is.
Dan kunnen 3 rijen panelen in portrait van 172.4 lang waarschijnlijk helaas niet.
Eerst alles opmeten en daarna pas een legplan maken.

[ Voor 3% gewijzigd door JoKo op 26-05-2021 12:02 ]

Ouddorp ZW 6.175 Wp NO+ZO 7.825 Wp Totaal 14.000 Wp

• migjes
M@cer schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 11:29:
Bedankt voor de snelle antwoorden..

Inmiddels een foto van de achterkant toegevoegd, het dak van de buren lijkt voor mij (een leek) niet zoveel problemen op te leveren met schaduw. Verder het totaalvermogen uit de offerte toegevoegd.

Wil inderdaad geen zonnepanelen op de voorkant in verband met de uitstraling.. Eventueel zou helemaal bovenin nog wel mogelijk kunnen zijn, maar zeker niet naast de dakopbouw.
(met de extra info)
die schaduw koppen die je hebt is geen probleem.
ook niet met het huidige plan. ;)
(verlies is te klein om er rekening mee te houden, dus no prob.)

toch kan het interessant zijn om het plan iets aan te passen.
zie mijn dak.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pmAntRVrEp7p_jSmhWtMQh6LOBA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zEIjX9TSS3qKr0nySCXoVUOa.jpg?f=fotoalbum_large
is dus oost en west op 1 omvormer, doordat oost en west op een ander moment hun top bereikt.
kan ik dus 6340Wp op maar een 4000W omvormer hebben, zonder problemen.

en ja dan kun je b.v. maar 9 panelen aan de achterkant doen, en 5 aan de voorkant.
en dit kun je dan op een 16A omvormer hangen.
goedkopere omvormer, goedkopere kabel, en lager verdeelde opbrengst over de dag.
dus meer zelf gebruik, en minder last van de schaduw.
(goed mogenlijk dat oost-west de prijs onder de 0,70€/Wp brengt)

het hoeft niet, maar is wel geiniger en toekomst bestendiger. ;)
dus een keuze voor als je wil. ;)

(even over de opbrengst, of je nu oost of west of oost-west werkt is allemaal het zelfde.
de opbrengst is geen 100% maar ongeveer 80%.
15x390Wp=5850Wp = grofweg 4600kWh per jaar. ;) )

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• M@cer
In ieder geval even een fysieke afspraak aangevraagd met degene waar ik een offerte van heb gekregen. Kijken of daar nog nieuwe inzichten uit komen...

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:18
De schaduw kun je het beste simuleren met Sunny designer (gratis beschikbaar) waarbij je jouw dak en het dak van de buren in tekent. Er gaat denk ik wel wat effect zijn denk ik, dat dak van de buren oogt best stijl ;-)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• M@cer
Foto's toegevoegd aan de startpost, ook van de oostkant.

Net even een rondje door de wijk gelopen, bij veel vergelijkbare huizen zie ik rijen van 6x3 op het dak liggen (soms 1 minder voor de ventilatie afvoer)

[ Voor 58% gewijzigd door M@cer op 26-05-2021 13:40 ]

• migjes
@M@cer
ik kan slecht een schatting maken met deze gegevens.
kan allen helpen met de omvormer.
voor mijn plan: 1fase omvormer (standaard goedkoop TL) met 2x mpp (en misschien een 16A, maar kan ook meer zijn.)
wil je ongeveer 12 panelen per mpp, dat is het beste.
west kant, daar is genoeg ruimte voor 12 panelen, en kan alles ruim schaduw loos.
oost is dat niet mogenlijk.
maar als er 4 tegen het dak kunnen(landscape), en 1 op het dakkapel, dan ben je ook op het minimum.

maar er is ook nog een fronius omvormer, die kan meer als 12 panelen aan.
dus alles is schuif baar en mogenlijk, je fantasie en slimheid zeggen meer hoe mooi je het kunt maken of werkbaar.

maar ook heb je speciale panelen zoals panasonic.
die zijn al optimaal als je er 7 op een mpp zet.
(die leveren geen 32Vmpp maar 55Vmpp, bent dus veel sneller op het optimum van 350Vmpp.)
maar ook nog andere type panelen.

(jammer dat leveranciers vaak somige dingen niet leveren, en dan altijd maar met hun standaard oplossing komen. dit zie je veel met b.v. solaredge helaas.)

maar er zijn altijd meerdere wegen naar rome, en die zijn echt niet allemaal slecht. ;)

[ Voor 4% gewijzigd door migjes op 26-05-2021 14:46 ]

Pagina: 1