Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vandaahl666
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 08-09 11:36
Mijn vraag
Ik heb een Aorus gen4 nvme Ssd 1e generatie, zoals hieronder te zien, net als de rest van m'n pc. Hij heeft 9 maanden zonder issues gewerkt als m'n Windows en boot schijf.

Maar gister rebootte m'n pc opeens terwijl ik aan 't werk was en kwam ik daarna in de UEFI omdat er geen boot device gevonden kon worden.

De ssd lijkt nu compleet leeg te zijn en alle data in een klap verloren te hebben. Is er iemand die een soort gelijk issue heeft gehad of misschien kan uitleggen wat er gebeurt kan zijn?

Relevante software en hardware die ik gebruik
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 9 5900X Boxed€ 599,-€ 599,-
1MoederbordenGigabyte Aorus B550 Pro AC€ 145,-€ 145,-
1VideokaartenAMD Radeon RX 6800 XT€ 0,-€ 0,-
1Interne harde schijvenWD Blue 3,5" (256MB cache, 5400rpm), 6TB€ 145,-€ 145,-
1BehuizingenLian Li PC-O11 Dynamic (Zwart)€ 129,90€ 129,90
2KabelsGelid Solutions PWM 1-to-4 Splitter Zwart€ 4,75€ 9,50
2KabelsGelid Solutions RGB 1-to-4 Splitter€ 4,25€ 8,50
1MonitorenIiyama G-Master GB3466WQSU-B1 Zwart€ 497,50€ 497,50
1WaterkoelingArctic Liquid Freezer II 360€ 100,35€ 100,35
6VentilatorenScythe Kaze Flex 120 RGB PWM 300-1200rpm, 120mm€ 12,90€ 77,40
1VentilatorenScythe Kaze Flex 120 Slim PWM RGB 300-1800rpm, 120mm€ 13,99€ 13,99
2VentilatorenScythe Kaze Flex 140 Square RGB PWM, 140mm€ 14,70€ 29,40
1ToetsenbordenLogitech G413 Mechanical Gaming (US) Zwart€ 77,90€ 77,90
1MuizenLogitech MX518 (2019)€ 41,15€ 41,15
1MuismattenSharkoon 1337 Gaming Mat L€ 6,99€ 6,99
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3600C16Q-64GVKC€ 413,85€ 413,85
1VoedingenCorsair RM750x (2018) (EU-model) Zwart€ 118,58€ 118,58
1Solid state drivesGigabyte Aorus NVMe Gen4 SSD 1TB€ 189,-€ 189,-
1Solid state drivesXPG Gammix S11 Pro 2TB€ 249,90€ 249,90
Totaal€ 2.852,91

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb m'n nvme's omgewisseld om de poort op het mobo en de cpu uit te sluiten als issue. De andere nvme doet het wel op de cpu m2 poort en de aorus niet op de chipset m2 poort, alleen reseaten maakte ook geen verschil.

Ik heb de Ssd meegenomen naar een vriend en in zijn pc gestopt. Ook daar lijkt hij compleet leeg. Met diskinternals software gekeken of hij files of volumes kon vinden. Niets gevonden.

SSD firmware geüpdatet met gigabyte ssd toolkit, dat is wel gelukt, maar er staat nog steeds niks meer op. Ssd toolkit rapporteert dat de drive goed is, maar alle data blijft weg.

Ook het bios van m'n mobo geüpdatet, ook dat maakte geen verschil.

De ssd, als hij herkent wordt in UEFI faalt steevast de nvme self test die je in UEFI kunt runnen, terwijl alle andere nvme ssd's die in de pc's zitten daar wel doorheen komen.

Ik heb al soort van geaccepteerd dat de data weg is. Maar dat is niet zo'n issue omdat het m'n OS schijf was, er staat geen belangrijke data op. Ik ga vanavond weer verder experimenteren. Denk dat ik ga proberen Windows er op te zetten, maar verwacht dat dat niet gaat lukken. Ook als het wel zou lukken heb ik eigenlijk nog weinig vertrouwen in deze schijf, tenzij ik op een of andere manier kan uitvogelen waarom dit gebeurt is om het in de toekomst te voorkomen

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 10-09 16:48
Volgens mij is de volgorde:
1. detecteert de BIOS de SSD correct? Zo te lezen wel.
2. wat zegt de software van de fabrikant over zijn SSD en is de firmware van de SSD bijgewerkt?
3. als dat allemaal in orde is en de SSD is "leeg" (dat meen ik te lezen): dan is de SSD niet defect (want dan zou hij nog alle data bevatten in definitieve "Read only" mode, maar dan is er iets gebeurd met je bestandssysteem op die SSD. Alléén dan kan een SSD "Leeg en in orde zijn".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tartarus
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 06:42
Als de SSD al niet eens door de self test komt, dan zou ik er RMA op aanvragen bij de winkel waar je hem vandaan hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
"9 maanden": geen RMA doen, maar garantie inroepen bij de verkoper.
Garantie = nieuw exemplaar
RMA = refurbished exemplaar.

Maar is de SSD wel defect? Hoe bewijs je dat?

[ Voor 16% gewijzigd door Renault op 26-05-2021 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vandaahl666
Renault schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 11:24:
2. wat zegt de software van de fabrikant over zijn SSD en is de firmware van de SSD bijgewerkt?
3. als dat allemaal in orde is en de SSD is "leeg" (dat meen ik te lezen): dan is de SSD niet defect (want dan zou hij nog alle data bevatten in definitieve "Read only" mode, maar dan is er iets gebeurd met je bestandssysteem op die SSD. Alléén dan kan een SSD "Leeg en in orde zijn".
1. Niet altijd, iig in mijn pc. In de andere pc wel altijd, mijn pc doet ook heel raar en onvoorspelbare reboots als ie geïnstalleerd is.
2. De firmware kon geüpdatet worden en de tool zegt dat ie ok is. Maar hoe kan ie ineens alle data verliezen terwijl de pc aan staat, maar aan 't idlen is? Ik was even lunchen.
3. Hij lijkt nu leeg, maar dat hoort ie niet te zijn, het lijkt alsof van de ene op de andere seconde alle data op de nand chips is verloren, compleet en onomkeerbaar, terwijl de pc aan stond.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20-08 13:07
Renault schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 11:59:
"9 maanden": geen RMA doen, maar garantie inroepen bij de verkoper.
Garantie = nieuw exemplaar
RMA = refurbished exemplaar.

Maar is de SSD wel defect? Hoe bewijs je dat?
Nonsens, bij garantie kan je evengoed ook een refurbished exemplaar krijgen. Garantie wil letterlijk zeggen dat je gegarandeerd gedurende een bepaalde
vooraf vastgestelde periode een werkend product hebt. Sowieso is RMA/garantie geen contradictie van elkaar. Een RMA betekent dat je toestemming vraagt om een product terug te sturen. Beide woorden zijn dus een aanvulling op elkaar.

Krijg je na 9 maand een nagelnieuwe SSD, dan heb je geluk, maar je kan het niet afdwingen.

[ Voor 23% gewijzigd door skelleniels op 27-05-2021 18:41 ]

http://specs.tweak.to/16567

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vandaahl666
Renault schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 11:24:
ik heb even geen tijd gehad voor dit probleem, maar wel in de tussentijd even door dit subforum gespit in vrije minuutjes.

nu dus crystal disk info geinstalleerd, zonder dat ik verder recovery pogingen heb gedaan in welke software dan ook, en dit is het SMART resultaat:(raw values in DEC)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3TfD7ChVtQqDzR_je8zU00ZuiW4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/XG0mP58lYH5ZWL1B3soccA2F.png?f=user_large

Volgens mij zegt dat genoeg en moet ik m opsturen voor Garantie lijkt me?

mn andere schijven zien er verder wel prima uit, current pending sector counts (C5) 0, Media and Data Integrity Errors (0E) 0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorian
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-09 21:01

Zorian

What the fox?

Lekker opsturen dat ding. Eventueel screenshot bijvoegen bij RMA aanvraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vandaahl666
Ik was nog wat aan t kijken nu ik de SMART values veilig gesteld heb.

Ik heb secure erase gedaan via de SSD toolkit, die was 'instant klaar', dat is natuurlijk al vrij verdacht voor een 1TB schijf. Andere, oudere en veel kleinere, SSD's die ik recent secure erased heb deden daar wel een tijdje over.

daarna probeerde ik de disk te initializen met GPT in windows disk management, dat faalt ook keihard, met een dikke error dat ie een niet meer bestaand apparaat probeer te initializen...

ik ga idd lekker RMA aanvragen, wel nog ff fotootje van t serienr, want ik wil niet dezelfde terug krijgen, heb er 0 vertrouwen in dat ze deze nog betrouwbaar werkend krijgen, ook al zeggen ze mssichien van wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
Ik zal wat duidelijker zijn.
De SSD is negen maanden oud, dus je hebt nog winkelgarantie.

- Winkelgarantie haal je bij de verkoper, niet bij de fabrikant.
Als je in de wettelijke garantietermijn een defect product hebt, moet je de winkel één reparatiegelegenheid geven: als daarna de klacht niet is verholpen (een SSD "repareren"?) mag je de koop ontbinden. Je hebt dan recht op het aankoopbedrag terug, waarvoor je zelf een nieuw exemplaar kunt kopen.

- Als de wettelijke garantietermijn is verlopen, kan de winkel een aanvullende garantie verstrekken tegen eigen voorwaarden. Kijk dus hoe lang die garantie is en tegen welke voorwaarden. Hiervoor moet je ook bij de verkoper (winkel) zijn, niet bij de fabrikant.

- Na afloop van de wettelijke en winkelgarantie kán de fabrikant ook nog garantie geven, vaak RMA genoemd. Bekend voorbeeld zijn fabrikanten van harddisks: zij kúnnen op de harddisk zelf een garantie geven (soms tot 3 of 5 jaar na aankoopdatum) en daar kom je achter door het serienummer op de website van de fabrikant/importeur in te tikken.
Als je nog onder deze garantie van de fabrikant valt, stelt die vaak o.m. als voorwaarde dat je de downloadbare specifieke tool van de fabrikant de harddisk laat testen en dat je de foutcode daarvan meelevert bij de harddisk. Sterker nog: geen foutcode vanuit die tool = vaak geen garantie van de fabrikant. Als de garantie geldig is, heeft de fabrikant het recht om een refurbished exemplaar aan te bieden.

Als je dus een vrijwel nieuwe harddisk die je om een vage reden gewoon niet vertrouwt "RMA doet", loop je de kans dat de RMA wordt geweigerd. Ook kan je een refurbished exemplaar terugkrijgen wat vóór de refurbish een zwaarder defect vertoonde dan je eigen ingeleverde exemplaar.

Volgens mij zit het zo in elkaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vandaahl666
@Renault bedankt voor je antwoorden en ik snap wat je wil zeggen.

Maar wat de term RMA betreft denk ik dat je je teveel zorgen maakt. Elke shop en elke fabrikant noemt het proces van het innemen van retouren RMA, wat staat voor Return Material Authorization. Het is een proces waarin de klant aan de shop of fabrikant aangeeft dat hij een product wil terugsturen en met welke reden. De shop of fabrikant reageert daarop met (inpak) instructies en evt verzendlabels voor het opsturen van het product, en over het algemeen een RMA nummer, wat ze gebruiken om de case te tracken en om te zorgen dat de binnen komende pakketten makkelijk herkend kunnen worden zodat men weet wat ze er mee moeten.

In dit specifieke geval heb ik dus gister een RMA verzoek aangemaakt bij de winkel waar ik de Ssd gekocht heb, met als reden 'defect binnen garantie' met een uitgebreide probleem omschrijving en screenshots. Met als gewenste oplossing het vervangen van het product voor een nieuwe, omdat net wat je zegt, een SSD repareren niet te doen is door een random shop. Zij zullen het waarschijnlijk doorzetten naar de fabrikant en/of leverancier, afhankelijk van hun contracten en leveringsvoorwaarden. Ik ga er verder voor nu vanuit dat ze in die keten prima op de hoogte zijn van de wetten die hierop aan toepassing zijn en dat het naar behoren wordt afgehandeld, tot het tegendeel wordt bewezen natuurlijk. 😉😋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vandaahl666
Misschien nog interessant, de ssd was bijna te heet om aan te pakken toen ik 'm weer uit de pc haalde, het koelblok dus, en bleef ook heel lang nog heet /warm. Terwijl de interne temp sensor maar 30 graden aangaf de hele tijd dat ie in de pc hing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
Ok, duidelijk verhaal, thanks.
Pagina: 1