Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hgvmaster
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-09 17:37
Mijn vraag
Mijn vader woont in een verzorgingshuis. Onlangs hebben ze het analoge signaal van ziggo afgesloten. Hij kan overstappen naar glasvezel van kpn, maar dat kost ruim €35 in de maand en hij heeft prima gratis WiFi van het huis. Hij heeft een smart TV van LG waar de npo/start app keurig op werkt dus hij kan weer tv kijken. Probleem is dat hij teveel handelingen moet uitvoeren (menu van apps openen, paar keer opzij voor de npo ap, ok, dan in de app kiezen voor live tv). Dat soort zaken zijn te ingewikkeld om te onthouden. Wat hij nodig heeft is een kastje oid wat hij met een simpele afstandsbediening kan starten en die dan meteen begint met NPO1. Meer zenders heeft hij ook niet nodig. Oh ja elke avond trekt hij de stekkers eruit, is veiliger😉. Wie heeft een idee om dit voor hem op te lossen? GRAAG HULP

Relevante software en hardware die ik gebruik
App NPO-Start

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Installeren van npo-start app op tv en een handleiding geschreven voor hem.

Beste antwoord (via Hgvmaster op 26-05-2021 15:12)

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:22

Tazzios

..

The Eagle schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 09:21:
Eerste wat bij mij opkomt is Digitenne. Kost je slechts 15 euro per maand, krijg je een kastje bij dat je aanzet en het zou me niks verbazen als dat kreng idd op NPO1 begint.

Dat ie er voor moet betalen krijg je er denk ik wel door, hij komt nog uit de tijd van het kijk en luistergeld verwacht ik ;)
En 15 euro per maand is te overzien lijkt me :)
NPO (1,2,3 en NPO 2 Extra) is ongecodeerd en gratis te ontvangen. Indien de TV DVB-T2 ondersteunt heeft de TS alleen nog een antenne nodig. :)

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ChrisM
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09:57
Soort van Logitech harmony afstandsbediening, waarbij je op aan klikken drukt en dan een scène wordt gestart die meteen de npo app start?

Of een appletv doen, die via de afstandsbediening ook meteen je tv aanzet, met 1 app er op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hgvmaster
Apple TV heb ik ook al aan gedacht, maar het aantal handelingen liefst tot 1 beperken. Dus ook binnen de npo-app meteen live tv starten. Of zou dat kunnen met de in te stellen scène op een harmony afstandsbediening?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroentjeh
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 09:56
Heb je een Magic Remote?

Dan zou dit nog kunnen werken:

The colored buttons are not programmable, but the number keys are. Launch an app, then press and hold one of the number keys (1-9) to associate that app with that number key. Then, you can press and hold that key to instantly switch to the app you chose.

To see and edit all of your quick-switch apps, press and hold 0.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-09 11:34

Lordy79

Vastberaden

Is het niet veiliger om ipv stekkers in en uit te steken een meerwegstekker met een mooi rood lichtgevend knopje te gebruiken die hij aan en uit klikt? Of een stekkerklok of hoe zo'n ding ook heet waardoor alles uit gaat om bijv 23.00u en weer aan gaat om 06.00 ?

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09:54
Is Ziggo compleet weg? Want die tv kan natuurlijk prima dvb-c ontvangen. Voor de npo heb je geen smartcard oid nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11:50
@ChrisM Een Harmony, hoe geweldig ik hem zelf ook vind, zou ik just absoluut niet aanraden voor een dementerend persoon.
Het is allemaal mooi, als het werkt. Ik heb echt net te vaak dat één van de componenten niet direct aan gaat of op het goede kanaal staat.
Als ik dan zie hoeveel moeite andere gezinsleden hebben om het toch aan de praat te krijgen.
(terwijl een simpele druk op de knop 'help' vaak al voldoende blijkt, maar dat heb ik al zovaak uit moeten leggen)
Punt is dat de afstandsbediening nooit identiek is, dus de ene keer is de knop linksboven voor 'TV kijken' terwijl de andere keer deze voor 'Teletext' of 'Annuleren' is. (om maar een voorbeeld te noemen)

*sowieso

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ppeterr
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 11:29
Als je met de oplossing van KPN de situatie zo krijgt, zoals je vader al jaren gewend is. Zou ik echt
overwegen om daar 35 euro per maand aan te besteden. Ik heb de ervaring dat als je het anders gaat doen,
wat wellicht makkelijk lijkt voor jou, en voor je vader. Dat dit op den duur toch te lastig gaat worden, omdat het
afwijkt van wat ze nog weten van al die jaren tv kijken daarvoor. Mijn vader lukte dat zelfs niet meer op een gegeven moment...

Mijn advies, met een verandering maak je het vaker complexer. Hoe simpel het ook lijkt. Neem KPN.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

@Hgvmaster, indien het type TV in dit topic juist is dan beschikt deze over een DVB-C tuner? Je kunt dan toch vrij simpel het "open" digitale zenderpakket van Ziggo bekijken zonder nog iets te moeten aanschaffen. Is dat niet voldoende?

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
hardware-lover schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 08:04:
@Hgvmaster, indien het type TV in dit topic juist is dan beschikt deze over een DVB-C tuner? Je kunt dan toch vrij simpel het "open" digitale zenderpakket van Ziggo bekijken zonder nog iets te moeten aanschaffen. Is dat niet voldoende?
Dit is dus gewoon de oude coax in de tv, en met de huidige afstandsbediening NPO aanzetten ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:15

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Eerste wat bij mij opkomt is Digitenne. Kost je slechts 15 euro per maand, krijg je een kastje bij dat je aanzet en het zou me niks verbazen als dat kreng idd op NPO1 begint.

Dat ie er voor moet betalen krijg je er denk ik wel door, hij komt nog uit de tijd van het kijk en luistergeld verwacht ik ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Tazzios

Tazzios

..

The Eagle schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 09:21:

NPO (1,2,3 en NPO 2 Extra) is ongecodeerd en gratis te ontvangen. Indien de TV DVB-T2 ondersteunt heeft de TS alleen nog een antenne nodig. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09:54
Tazzios schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 09:42:
[...]

Het is geen 4k-tv, weinig kans dat deze hevc ondersteunt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lexi
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22-09 19:22
hcQd schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 09:44:
[...]

DVB-T2 en HEVC worden ondersteund volgens de LG website. Dus het lijkt mij het proberen waard, €15 voor een antenne.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tazzios

Tazzios

..

hcQd schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 09:44:
[...]

hvec en 4k staan los van elkaar.

Volgens deze site wel https://www.alzashop.com/32-lg-32lm637b-d6409452.htm
op LG kon ik het niet 1,2,3 vinden.

Gezien de Tv van dit jaar is en WEBOS draait vermoed ik dat het gewoon werkt. Hvec stamt uit 2012 en wordt door vrijwel alle nieuwe socs hardware matig ondersteunt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

ppeterr schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 08:47:
[...]
Dit is dus gewoon de oude coax in de tv, en met de huidige afstandsbediening NPO aanzetten ?
Idd dezelfde kabel die ook gebruikt is voor analoge TV, maar dan eerst een scan uitvoeren met de instellingen die Ziggo opgeeft voor een digitale kabel-scan. Daarna komen de zenders, met NPO1 als eerste, allemaal weer tevoorschijn.

Ze zijn hier eerder allemaal moeilijke oplossingen aan het bedenken terwijl dit de meest voor de hand liggende is om eerst te proberen :+

[ Voor 13% gewijzigd door hardware-lover op 26-05-2021 09:57 ]

Testing, one, two ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ppeterr
hardware-lover schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 09:56:
[...]

Idd dezelfde kabel die ook gebruikt is voor analoge TV, maar dan eerst een scan uitvoeren met de instellingen die Ziggo opgeeft voor een digitale kabel-scan. Daarna komen de zenders, met NPO1 als eerste, allemaal weer tevoorschijn.
Gratis, simpel en gelijkwaardige ervaring als voorheen. Lijkt mij de juiste oplossing die jij hier aandraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios

Tazzios

..

Indien de coax niet helemaal is afgesloten is dat inderdaad nog makkelijker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
Hgvmaster schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 07:32:
Mijn vraag
Mijn vader woont in een verzorgingshuis. Onlangs hebben ze het analoge signaal van ziggo afgesloten. Hij kan overstappen naar glasvezel van kpn, maar dat kost ruim €35 in de maand en hij heeft prima gratis WiFi van het huis. Hij heeft een smart TV van LG waar de npo/start app keurig op werkt dus hij kan weer tv kijken. Probleem is dat hij teveel handelingen moet uitvoeren (menu van apps openen, paar keer opzij voor de npo ap, ok, dan in de app kiezen voor live tv). Dat soort zaken zijn te ingewikkeld om te onthouden. Wat hij nodig heeft is een kastje oid wat hij met een simpele afstandsbediening kan starten en die dan meteen begint met NPO1. Meer zenders heeft hij ook niet nodig. Oh ja elke avond trekt hij de stekkers eruit, is veiliger😉. Wie heeft een idee om dit voor hem op te lossen? GRAAG HULP

Relevante software en hardware die ik gebruik
App NPO-Start

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Installeren van npo-start app op tv en een handleiding geschreven voor hem.
Als je Ziggo belt sturen ze gratis een kastje op waarmee hij dezelfde zenders weer digitaal kan kijken.

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hgvmaster
Allen super bedankt voor het meedenken. Ik heb een antenne aangeschaft en daarmee lukt het vast. Ziggo geeft ook geen digitaal signaal meer door, dus dat is helaas geen oplossing.

Dit is voor het eerst dat ik op deze manier een vraag stel in het forum, maar jullie reacties hebben echt geholpen en super snel. Nogmaals dank vooral namens mijn vader👏
Pagina: 1