Bouwstofzuiger, wat zijn nou echt de verschillen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• IceBlackz
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 08-06 12:15
Hallo allemaal!

15 juni krijgen we de sleutel van onze nieuwe woning waar het een en ander aan klussen zal moeten gebeuren! Nu ben ik langzaam al aan het inlezen wat voor klussen we zelf kunnen doen en welk gereedschap daarvoor nodig is, maar het eerste wat je toch al gauw nodig hebt is een goede bouwstofzuiger die niet stuk gaat na 1 uurtje muurfrezen :)

Zoals het een tweaker betaamt wil ik het liefste het beste en het mooiste gereedschap, maar voor die paar weken die ik het echt zal gebruiken is dat toch een beetje zonde geld. Blijkbaar ben ik daar niet de enige in, want op marktplaats is al het mooie spul ook al gauw of verkocht, of gaat het voor de hoofdprijs weg.

Maar los daarvan vraag ik mij af wat nou echt de verschillen zijn tussen bouwstofzuigers. Enkele dingen zijn redelijk obvious zoals een startautomatiek, maar het verschil tussen L en M klasse is mij iets minder duidelijk. Tuurlijk, het resultaat is duidelijk, een M-klasse stoot minder stof uit/vangt stof beter op, maar neem bijvoorbeeld van Makita de VC3012L vs VC3012M. Volgens mij identieke stofzuigers, behalve dus die klasse. Waar zit het verschil dan in? Is er een extra filter geplaatst? Is het afhankelijk van de gebruikte stofzak? Is zo'n €100 goedkopere L-klasse stofzuiger dus niet eenvoudig om te bouwen tot een M-klasse? Of focus ik mij sowieso op verkeerde eigenschappen?

Graag jullie advies en hulp! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matthis
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 08-06 21:33
Filters zijn hetzelfde bij die 2, in de M zit er een buzzer (onderdeel 19 op de tekening) die automatisch je filters reinigt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceBlackz
Matthis schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 21:46:
Filters zijn hetzelfde bij die 2, in de M zit er een buzzer (onderdeel 19 op de tekening) die automatisch je filters reinigt.
Bedankt voor deze tip, helaas zijn de schema's toch wat meer verschillende dan alleen nummer 19:
VC3012m
VC3012L
Bijvoorbeeld onderdeel 7 heeft ook een ander, afwijkend nummer, en is helaas een duur component van meer dan €100 via repairshops

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• tonny147
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-06 19:43
wel is van een cycloon gehoord? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/amPHuX_G-RZWn4qf-KvCgrgpkvE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/IP5oivE4s1Fl6Av7LbJVF1uQ.jpg?f=user_large ook makkelijk zelf te maken.
bv een dust-commander, goedkope parkside bouwstofzuiger eraan hangen en klaar.

Wh-mdc07j3e5

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:49
Ik ben erg tevreden met mijn pricewatch: Makita VC2512L

Tijdens verbouwing had ik er ook een cycloon aan inderdaad: ThinkPadd in "[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 4" Ik vond het met name handig om zandachtig puin (brokjes cement e.d.) mee af te scheiden. Ik kon nu het tonnetje leegkieperen en weer door, terwijl anders kost het je best wat stofzakken. Cycloon vangt zo'n 90% op. Muurfrezen ook wel gedaan, maar dat echt fijne stof blijft moeilijk. De cycloon houdt niet alles tegen dus de poriën in de stofzak lopen alsnog vol door het fijne stof waardoor de zuigkracht afneemt. Voor een paar zaagsnedes in de muur lukt het wel, maar op een gegeven moment zul je toch echt (de nog bijna lege, want: cycloon) zak moeten wisselen. En eens in de zoveel tijd het filter van de stofzuiger even schoonblazen met de compressor.

Ik gebruik de stofzuiger ook veel met de excentrische schuurmachine eraan, dat scheelt echt een boel stof in huis. Cycloon gebruik ik dan niet, dat werkt beter met iets groter stof (zagen/puin). Stofzuiger schakelt automatisch in zodra ik schuurmachine aanzet. De lange slang is erg fijn werken.

Nog een voordeel is dat hij ook nat kan zuigen. Bij het afkoppelen van een radiator heb ik hem er ook wel eens bij gehad. Blijft toch altijd wat water uit radiator/buizen druppen, ik hield de stofzuiger erbij om die restjes water op te slurpen voor ze op de vloer vlekken maakten. Wel even de stofzak eruit halen natuurlijk.

Minpunt is het lawaai, maar bij de meeste klussen heb ik toch oorkappen op. En het bevestigingssysteem om de slang op te bergen (rubberen 'sjorbandje') is waardeloos, dat scheurde na een aantal keren al stuk.

[ Voor 38% gewijzigd door ThinkPad op 26-05-2021 10:55 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:43
Ik heb een grote verbouwing gedaan met een simpele Karcher WD3plus met papieren zakken. Moest ook veel sleuven frezen en een paar deurgaten slijpen en dat ging prima. Zuigkracht nam wel wat af naar mate de zak zich vulde, maar niet rampzalig. Gewoon rustig frezen en de stofzuiger de tijd geven om het stof te verwerken. Veelal zaten de zakken goed vol voor ik ze echt wisselde. Soms wisselde ik als een zak half vol zat, hing ook van het soort stof/materiaal af wat ik op zoog en de zuigkracht die ik nog had. Ik had 5-6 pakken met zakken liggen die ik in de aanbieding had gekocht (€4 per pak geloof ik).

Het is net hoeveel geld je er aan uit wilt geven en hoe vaak je het nodig denkt te hebben na de klussen die je er mee wil doen.

Ik heb ook nog zo'n cycloon liggen zoals @ThinkPad , alleen niet aan toe gekomen om die in elkaar te zetten. Ik had geen geschikte emmer en geen extra slangen besteld :+. Daarna gewoon gaan verbouwen haha. Nu we er wonen en de grote dingen gedaan zijn binnenkort toch maar eens bestellen en in elkaar knutselen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik heb een starmix 1625 , die ik veel gebruik met invalzagen, schuren en frezen. Bij die eerste twee werkt het briljant, bij dat laatste vaak wat minder. Dat is inherent aan frezen.

De stofzuiger is een L klasse maar met M klasse filters, de electronica on te detecteren dat de zak vol is zit er niet op (wel dat de zuigkracht afneemt overigens ) en er is dan ook geen alarm. Nu en dan even kritisch kijken/voelen en je bent er.

Let op dat je stofzuiger en gereedschap goed passen, dat scheelt ergernis. Hij schiet soms uit mijn invalzaag, dat is irritant.
Ander punt is dat zelfs als je stofzuiger geniaal is , maar je gereedschap ruk je alsnog slechte afzuiging hebt. Bij schuren met een multitool is dat heel extreem, maar genoeg goedkope schuurmachines die zelfs met stofzuiger nog een bende maken.

De cycloon gaat er nog ooit komen overigens. Ik denk zelfbouw en dan zo gemaakt dat hij op de stofzuiger geklikt kan worden.

Nadeel (naast prijs) is dat die stofzuiger best groot en zwaar is.bluetooth kan handig zijn als je hem ook wil laten slaan op accugereedschap of evt een losse aan/uitknop (als je op een trapje staat en nu en dan de stofzuiger even aan wil zetten oid.... Been there done that).

[ Voor 9% gewijzigd door Boudewijn op 26-05-2021 11:26 ]

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20:09
Ik heb een VAC23, kan je geen buil aan vallen gezien de prijs. Verder een superdegelijk plastic ding, ik heb hem van 3m hoogte op kaal beton laten vallen maar doet het nog steeds 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornHero
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 23:25
Ik heb 2 stofzuigers van parkside...

Zuigen doen ze als de beste maar daarbij maken ze ook een tering herrie...

Heb nog een oude (20j) Kärcher staan, die eigenlijk zou worden vervangen door een parkside omdat de zuigkracht toch wel erg heeft nagelaten maar eigenlijk pak ik deze nog het vaakst (ivm geluid...)

2050vandaag, waarom wachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornHero
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 23:25
Ik heb 2 stofzuigers van parkside...

Zuigen doen ze als de beste maar daarbij maken ze ook een tering herrie...

Heb nog een oude (20j) Kärcher staan, die eigenlijk zou worden vervangen door een parkside omdat de zuigkracht toch wel erg heeft nagelaten maar eigenlijk pak ik deze nog het vaakst (ivm geluid...)

2050vandaag, waarom wachten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kazu
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 06-06 16:23
Terrz schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 11:15:
Ik heb een grote verbouwing gedaan met een simpele Karcher WD3plus met papieren zakken. Moest ook veel sleuven frezen en een paar deurgaten slijpen en dat ging prima. Zuigkracht nam wel wat af naar mate de zak zich vulde, maar niet rampzalig. Gewoon rustig frezen en de stofzuiger de tijd geven om het stof te verwerken. Veelal zaten de zakken goed vol voor ik ze echt wisselde. Soms wisselde ik als een zak half vol zat, hing ook van het soort stof/materiaal af wat ik op zoog en de zuigkracht die ik nog had. Ik had 5-6 pakken met zakken liggen die ik in de aanbieding had gekocht (€4 per pak geloof ik).
Deze stofzuiger heb ik ook gebruikt voor mijn verbouwing. Hij doet het nog steeds, en heeft echt ontzettend veel doorstaan (sleuven frezen, halve doorgebroken muren opgezogen, waterschade opgezogen, etc.). Het is voor mij echt een super aankoop geweest, en zo duur was hij niet (~125 euro in de aanbieding, oid?). De zuigkracht is erg hoog, ook als de zak behoorlijk vol zit. Het enige nadeel aan deze is dat als de zak echt ramvol zit met puin, hij lastig uit de stofzuiger te halen is. Maar dat neem ik meer dan voor lief :P

Al met al denk ik dat je met een degelijk merk heel ver komt met een bouwstofzuiger. Als ik met mijn jaren klussen nog steeds met dezelfde stofzuiger doe, denk ik dat die paar weken bij jullie zeker wel goed komt :+

PS5 PSN: UnrealKazu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloth
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Heel herkenbare vraag van de TS. Ook maar even bookmarked.

Ik stel me ook de vraag welke stofklasse L of M voor dit soort gebruik wijsheid is. Als ik snel even op Coolblue kijk start een bouwstofzuiger klasse M pas vanaf 550 euro..

Even pragmatisch, kan je dan niet beter een klasse L kopen en een FFP3 mondmasker gebruiken? Lijkt me afdoende bescherming te geven als niet-professional die dit geen 40u per week gebruikt?

Usecase: gipswanden en stuc schuren. Kan dat met een klasse M of hou je jezelf dan vooral voor de gek, ontsnapt dat soort stof alsnog?

Ben ook wel benieuwd naar advies en ervaringen mbt wel of geen stofzak.

[ Voor 12% gewijzigd door sloth op 26-05-2021 11:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Met stofzuiger en goede schuurmachines hebben we laatst gips geschuurd op zolder. Dat ging maar je merkt dat er echt wel veel gips vrijkomt. Je filter loopt snel vol maar er zat ook aardig wat in de lucht. Het is alleen wel 10x beter dan met de hand schuren, dat geeft helemaal een baggerbende.

Ik heb daarna corona gekregen en ben er wel fors gevoeliger voor geworden

Ik doe alles met stofzak. Die is stukken goedkoper dan filters. Okay ik schuur geen natte dingen.

[ Voor 12% gewijzigd door Boudewijn op 26-05-2021 12:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mania-92
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:59
Ik heb de verbouwing hier afgelopen jaar (woonkamer, keuken en badkamer) met een gamma bouwstofzuiger van 5 tientjes gedaan. Qua zuigkracht dikke prima, maakt wel een takke herrie (maargoed een muurfrees, schuumachine of boorhamer ook, dus het valt meestal wel weg). Af en toe filter uitspuiten met compresser en de zak vervangen. Voor een éénmalige verbouwing verder wel tevreden mee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WackoH
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:31
Wellicht is een groot verschil (maar ik heb er geen studie van gemaakt) is dat bij een huishoudstofzuiger de motor door de zuiglucht wordt gekoeld. Gaat er dan iets niet goed (zak scheurt), dan komt er vervelend stof in de motor (lagers?). Vooral schuursel van gipsplaten is bijna gegarandeerd een snelle dood.

Een bouwstofzuiger (i.i.g. de twee die ik tot nu toe heb gehad) heeft een aparte fan die de motor koelt. Energetisch minder efficient, maar de robuuster. De eerste was een goedkope van de Lidl en is 'mechanisch' kapot gegaan (van 3 m hoogte gevallen...). Nu heb ik een cheapo van de Gamma. Doet wat 'ie moet doen.

Over de filters zou ik me niet zo druk maken. Als je gaat muurfrezen etc. ontsnapt er toch stof en wil je een masker op. Gewoon met een zak. Als je veel grof spul of houtschaafsel hebt opgezogen, kun je die zak ook nog een paar keer grotendeels leegschudden boven de afvalbak voordat 'ie echt 'op' is (met gipsslijpsel beter niet, tenzij je een stofgordijn wilt creëren ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 22:35
Hier ook goede ervaringen met een Karcher WD4. Geen briljant ding, regelmatig filter schoonblazen. Maar hij doet wat hij moet doen en blijft dat ook doen.

Altijd zonder zak gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtbakker
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08-06 10:35

Luchtbakker

Elke dag een "beetje" beter

Ikzelf heb de WD5 gebruikt, ook voor alle werkzaamheden zoals hierboven vernoemt. Zuigkracht neemt nauwelijks af. Nadeel is wel de dure zakken en filters. Die heb ik later op alie besteld en doen het net zo goed voor een schijntje van de originele prijs.

Maar hij was mijn grote vriend voor alle werkzaamheden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• desmond
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik heb net de verbouwing afgezogen met een Karcher WD4, die prima voldeed met hout, betonfrees, gips, klein muurtje verwijderen. Voor 100 euro voor niet professioneel gebruik vond ik een prima aankoop met veel verkrijgbare accessoires en opties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:43
Kazu schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 11:56:
[...]

Deze stofzuiger heb ik ook gebruikt voor mijn verbouwing. Hij doet het nog steeds, en heeft echt ontzettend veel doorstaan (sleuven frezen, halve doorgebroken muren opgezogen, waterschade opgezogen, etc.). Het is voor mij echt een super aankoop geweest, en zo duur was hij niet (~125 euro in de aanbieding, oid?). De zuigkracht is erg hoog, ook als de zak behoorlijk vol zit. Het enige nadeel aan deze is dat als de zak echt ramvol zit met puin, hij lastig uit de stofzuiger te halen is. Maar dat neem ik meer dan voor lief :P

Al met al denk ik dat je met een degelijk merk heel ver komt met een bouwstofzuiger. Als ik met mijn jaren klussen nog steeds met dezelfde stofzuiger doe, denk ik dat die paar weken bij jullie zeker wel goed komt :+
Ik heb er een keer 7 tientjes voor betaald in de aanbieding; gewoon echt een goede koop. Zeker omdat het geschakelde stopcontact wat er op zit goed werkt.

Geschakelde stopcontact is erg handig op een stofzuiger; dan springt de stofzuiger automatisch aan zodra je je gereedschap aan zet (en weer uit).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• livranca
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 20:57
Wij hebben onze verbouwing afgelopen week gedaan met een Karcher WD2, paar maand geleden voor €50 gekocht bij de mediamarkt. Heeft alles met veel gemak (muren vrezen en bouwpuin opzuigen) overleefd. Wij zeiden al, als het ding de verbouwing zou overleven had ie zijn geld al opgebracht, nu gebruiken we deze ook als gewone stofzuiger in en rond het huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

WackoH schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 12:39:
Wellicht is een groot verschil (maar ik heb er geen studie van gemaakt) is dat bij een huishoudstofzuiger de motor door de zuiglucht wordt gekoeld. Gaat er dan iets niet goed (zak scheurt), dan komt er vervelend stof in de motor (lagers?). Vooral schuursel van gipsplaten is bijna gegarandeerd een snelle dood.

Een bouwstofzuiger (i.i.g. de twee die ik tot nu toe heb gehad) heeft een aparte fan die de motor koelt. Energetisch minder efficient, maar de robuuster. De eerste was een goedkope van de Lidl en is 'mechanisch' kapot gegaan (van 3 m hoogte gevallen...). Nu heb ik een cheapo van de Gamma. Doet wat 'ie moet doen.

Over de filters zou ik me niet zo druk maken. Als je gaat muurfrezen etc. ontsnapt er toch stof en wil je een masker op. Gewoon met een zak. Als je veel grof spul of houtschaafsel hebt opgezogen, kun je die zak ook nog een paar keer grotendeels leegschudden boven de afvalbak voordat 'ie echt 'op' is (met gipsslijpsel beter niet, tenzij je een stofgordijn wilt creëren ;) )
ik zou voor mijn gezondheid lekker die zak in de vuilnisbak gooien en een nieuwe zak pakken. Je verspreidt al die shitzooi weer.
Ik doe wel eens wat met MDF (echt niet gezond dat stof) en mijn longen zijn me meer waard van 5E. Voor een dure stofzuiger is een zak 5E, voor een gamma of kaercher kan ik me bijna niet voorstellen dat ze die prijs zijn.

offtopic:
Ik dacht dit ook toen ik net begon met klussen, na 2x proberen kritisch nagedacht over hoeveel rotzooi dit oplevert dacht ik "laat maar, we doen het gewoon gezond"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 06-06 14:11
Ik heb het wel gedaan. Redelijk dure festtool zakken. Mondkappie (FFP2/3) ophouden, buiten even de zak uitschudden en weer door. Soms 5-6x op een dag. Cycloon had inderdaad wel e.e.a. kunnen schelen, maarja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engessa
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Voordelen van een bouwstofzuiger zijn dat ze automatisch kunnen schakelen met je gereedschap en dat ze wat robuster zijn. Toen ik voor het eerst ging bovenfrezen is het zaagsel in de fik gevolgen in de stofzuiger. Frees stond toch niet helemaal goed afgesteld. Met mijn Karcher kon ik rustig naar buiten lopen en daar het vuur uit stampen. De bak is van metaal en klik je zo los in 3 seconden. Met een standaard huisstofzuiger gaat dat toch wat lastiger en was er waarschijnlijk een probleem ontstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
Boudewijn schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 13:57:
[...]

ik zou voor mijn gezondheid lekker die zak in de vuilnisbak gooien en een nieuwe zak pakken. Je verspreidt al die shitzooi weer.
Ik doe wel eens wat met MDF (echt niet gezond dat stof) en mijn longen zijn me meer waard van 5E. Voor een dure stofzuiger is een zak 5E, voor een gamma of kaercher kan ik me bijna niet voorstellen dat ze die prijs zijn.

offtopic:
Ik dacht dit ook toen ik net begon met klussen, na 2x proberen kritisch nagedacht over hoeveel rotzooi dit oplevert dacht ik "laat maar, we doen het gewoon gezond"
De zakken van de Gamma zijn met ~10 Euro voor 3 ook niet echt goedkoop. En als ik in 2 minuten 3 Euro kan besparen... Zoveel verdien ik wel, maar krijg ik niet van de baas ;)
Zoals ik al schreef doe ik over het algemeen alleen als ik houtzaagsel bv. een bovenfrees of schaafmachine (met name bij die laatste gaat het hard; veel en relatief grote krullen). Dan is het hout = puur natuur.
Maar met fijn zaagsel van hardhout moet je wel oppassen (want potentieel kankerverwekkend. Maar nog steeds puur natuur |:( (de meest kankerverwekkend stoffen zijn natuurlijke componenten...)

Als je het over stof heb; wat denk je van die moderne snoerloze stofzuigers met cycloon: Fijn die meuk boven de vuilnisbak uitkloppen... Maar dat is verder off-topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

WackoH schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 18:15:
[...]

De zakken van de Gamma zijn met ~10 Euro voor 3 ook niet echt goedkoop. En als ik in 2 minuten 3 Euro kan besparen... Zoveel verdien ik wel, maar krijg ik niet van de baas ;)
Zoals ik al schreef doe ik over het algemeen alleen als ik houtzaagsel bv. een bovenfrees of schaafmachine (met name bij die laatste gaat het hard; veel en relatief grote krullen). Dan is het hout = puur natuur.
Maar met fijn zaagsel van hardhout moet je wel oppassen (want potentieel kankerverwekkend. Maar nog steeds puur natuur |:( (de meest kankerverwekkend stoffen zijn natuurlijke componenten...)

Als je het over stof heb; wat denk je van die moderne snoerloze stofzuigers met cycloon: Fijn die meuk boven de vuilnisbak uitkloppen... Maar dat is verder off-topic.
offtopic:
Ja puur natuur zegt niet zoveel, anthrax en botulisme zijn ook puur natuur. Bij schaven snap ik het nog wel, maar bij schuren, frezen en zagen zou ik niet te moeilik doen.

Die draadloze dingen zijn vast geen bouwstofzuigers ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Starmix geen idee welke. werkt gewoon prima zonder zakken.. en zit een klop functie op om de filters wat schoon te kloppen..

sleuvenfrezen wil redelijk.. alleen af en toe hem de kans geven om bij te komen en de filters kan kloppen..

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImpulZ_28
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 08-06 23:07
Ik heb gisteren nog een Bosch alleszuiger besteld voor onze verbouwing die er aankomt. Gas 35 L
met auto klopfunctie. Ik zit dus ook met de vraag moet ik hier nu een zak bij doen of niet ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TravockMD
  • Laatst online: 08-06 16:35
tonny147 schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 10:36:
wel is van een cycloon gehoord? [Afbeelding] ook makkelijk zelf te maken.
Ik heb sinds de verhuizing bijna 4 jaar geleden een Karcher WD5. Echt een top dingetje. Zowel droog als nat te gebruiken. (De eerste paar jaar net dat laatste restje zwembadwater uit het zwembad opgezogen tijdens het opruimen aan het einde van het seizoen)
Sinds een paar weken ook een cycloon gebouwd zoals op deze afbeelding. (Incl. blauwe ton) "helaas" is de stofzuiger soms iets te krachtig en heb ik de ton al eens uit moeten deuken omdat hij vacuum was getrokken.

Note for myself: nog iets verzinnen om dat vacuumzuigen tegen te gaan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23:09
Bij Starmix en o.a. Festool zijn de filters in de L en M klasse stofzuigers vaak gelijk, verschil is inderdaad het actief reinigen van de filters tijdens het gebruik door een klopmechanisme. Daardoor kun je langer werken met dezelfde zuigkracht en mag je als professioneel gebruiker meer uren per dag met stof veroorzakend gereedschap werken. Voor een amateur dus niet nodig in de zin dat de uitblaaslucht van een L klasse niet minder schoon is, je hebt alleen sneller verlies aan zuigkracht.

Een extra stofmasker in ffp3 klasse is overigens altijd een goed idee, veel fijnstofsoorten zijn vervelend en sommige zelfs ronduit schadelijk. Als het voor een professional niet is toegestaan zou je het als amateur ook niet moeten willen. Je hebt maar een stel longen.

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

ThinkPadd schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 10:44:
En het bevestigingssysteem om de slang op te bergen (rubberen 'sjorbandje') is waardeloos, dat scheurde na een aantal keren al stuk.
Ik zie iedereen altijd maar klagen dat het rubber bandje bij de Makita kapot gaat omdat ze de slang ermee vastzetten. Is dat wel de bedoeling? Ik gebruik 'm enkel om het snoer op te bergen; de slang doe ik gewoon rond de stofzuiger en het mondstuk zet ik vast in 1 v/d uitsparingen bovenop. Werkt prima, bandje zit nog geen scheur in :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zaphara
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Himalaya schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 19:03:
Bij Starmix en o.a. Festool zijn de filters in de L en M klasse stofzuigers vaak gelijk, verschil is inderdaad het actief reinigen van de filters tijdens het gebruik door een klopmechanisme. Daardoor kun je langer werken met dezelfde zuigkracht en mag je als professioneel gebruiker meer uren per dag met stof veroorzakend gereedschap werken. Voor een amateur dus niet nodig in de zin dat de uitblaaslucht van een L klasse niet minder schoon is, je hebt alleen sneller verlies aan zuigkracht.

Een extra stofmasker in ffp3 klasse is overigens altijd een goed idee, veel fijnstofsoorten zijn vervelend en sommige zelfs ronduit schadelijk. Als het voor een professional niet is toegestaan zou je het als amateur ook niet moeten willen. Je hebt maar een stel longen.
Het verschil tussen L en M is alleen het veiligheidssignaal. Actieve filterreiniging is iets anders en heb je wel of niet op M stofzuigers, dat is een optie.

Voor een simpele verbouwing gewoon een CTM Midi kopen. Uitstekende prestaties en niet duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloth
  • Niet online
@Zaphara dat is een unit van ruim 500 euro, niet duur is relatief blijkbaar :X

Dank voor de uitleg tussen stofklasse L en M. L is dan idd ruim voldoende voor beoogde thuisgebruik.

[ Voor 39% gewijzigd door sloth op 26-05-2021 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lochnes
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 23:32
hier een festool mini ca 400 euro, op 1 na goedkoopste festool. is eigenlijk een stofafzuiger voor gereedschap en geen bouwzuiger, principe is hetzelfde maar de slang is dunner waardoor hogere flow en daardoor minder verstopping met krullen enzo heb ik mij laten vertellen. Voor bouwpuin stofzuigen dat ding aan een cycloon van ali hangen zodat de puinbrokken daarin vallen en niet zo vaak zakken hoeft te vervangen. Dat geeft denk ik meteen het verschil aan tussen een bouwstofzuiger en een huishoudstofzzuiger, hij zuigt gewoon betonbrokken, hoeft niet te voldoen aan europese beperking op vermogen voor huishoudstofzuigers. Daarnaast dus dat de motor apart gekoeld wordt en daar dus niet het stof langloopt en ophoopt. is gewoon gemaakt om letterlijk 24/7 gips te zuigen, een huishoudstofzuiger voor een duur van 30 minuten licht stof.
verwchil in m of l klasse zit hem niet in het filter, maar of de machine vanzelf stopt als het filter vol zit en het signaal geeft om te wisselen.
weet niet hoeveel beter een festool of starmix is tov de goedkopere karchers en bosch. ik ga ervanuit dat de eerste je voor je nazaten koopt en de tweede je alleen je eigen leven wat aan hebt denk ik.

kooptips:
-waterzuigen. er zijn allerlei klusjes waarbij dat handig blijkt. als is het maar de allerlaatste grote opleverschoonmaak
- passend bij gereedschap. om de een of andere manier is de afzuigdinges op gereedschap niet gestandaardiseerd. als je bosch hebt, koop een bosch, als
je festool hebt koop een festool. en koop verder een paar verlooprubber dingen voor alle andere dingen
- auto stopcontact voor gereedschap. alles boven de 100 euro heeft wel zo”n ding waarbij de zuiger dus aan gaat als je het gereedschap aanzet. maar niet alle stofzuigers kunnen evenveel vermogen leveren door dat stopcontact, dus als
je van plan was je betonslijper erop aan te sluiten let even op dat je een zuiger koopt die dat hebben kan. (keertje rookwolken gezien)
- bluetooth remote knop. verbazingwekkend handig bovenop ladders enzo. ik had erop bespaard, mijn maat niet, en nu wil ik het ook.
- formaat. kleiner is beter want neem je meer mee en maak je dus minder rommel. groter hoef je minder vaak zak te wisselen. compromis is een kleine zuiger met een cycloon voor de klussen met veel rommel
- koop ook de accesoires zoals afzuigkap
voor slijptol/muurfrees, schuurmachine met goede
afzuiging etc. wow wat een verschil maakt dat heb je opeens niet je luchtwegen een week lang vol rommel zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zaphara
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
sloth schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 20:46:
@Zaphara

Dank voor de uitleg tussen stofklasse L en M. L is dan idd ruim voldoende voor beoogde thuisgebruik.
Let wel, dit is bij de goede merken (zoals Festool) zo, daar zijn de L en M filters precies hetzelfde. Het kan zijn dat bij andersoortige merken er wel een verschillende L en M filter gebruikt wordt. Altijd even checken dus als je een stofzuiger op het oog hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

sloth schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 20:46:
@Zaphara dat is een unit van ruim 500 euro, niet duur is relatief blijkbaar :X

Mja je longen zijn ook wat waard he? ;)
Ik vind het niet duur als ik zie wat een mobieltje/3d-kaart/CPU kost, of gewoon een goede set gereedschap. Zeker omdat je jezelf ermee spaart. Daarnaast gaan ze >10 jaar mee, zeker Festool spul.

Ik heb zelf geen ervaring met de heel goedkope stofzuigers maar heb wel eens gelezen dat die dus relatief veel van de kleinste deeltjes (want geen (fatsoenlijk) filter) vrolijk de lucht inpompen, waar jij je veilig voelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meester_J
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 03-06 12:58
Zaphara schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 19:16:
[...]

Het verschil tussen L en M is alleen het veiligheidssignaal. Actieve filterreiniging is iets anders en heb je wel of niet op M stofzuigers, dat is een optie.

Voor een simpele verbouwing gewoon een CTM Midi kopen. Uitstekende prestaties en niet duur.
Met de CTL midi kom je goedkoper weg. Ik heb overigens zelf de CTL mini. Had misschien liever toch de midi gehad. Scheelt maar 4 cm hoogte, en dan is het reservoir anderhalf keer zo groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.SPE
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 08-06 11:22
Ik heb 5 jaar geleden voor 100 euro de volgende stofzuiger gekocht:
https://www.gereedschappr...-watt-23-liter-actie.html
Deze werkt nog steeds en heeft inmiddels al in 3 (ver)bouwen meegemaakt en heel veel sleuven stof opgevangen.

Hij maakt veel herrie maar niet meer dan de sleuven frees.
Wel regelmatig een nieuwe zak met het frezen, maar voor 4 euro per stuk valt dat reuze mee.
En je moet inderdaad handmatig af en toe het filter uitkloppen want dat doet deze niet automatisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarkin
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18:14
domme vraag misschien, maar als je een zak gebruikt in de bouwstofzuiger. Moet je dan ook de filter nog laten hangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.SPE
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 08-06 11:22
Tarkin schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 12:45:
domme vraag misschien, maar als je een zak gebruikt in de bouwstofzuiger. Moet je dan ook de filter nog laten hangen?
Geen idee of dat het moet, het zal wellicht per apparaat verschillen.
Maar bij mij kwam het filter ook langzaam vol dus het heeft stof tegen gehouden wat anders dus in de ruimte terecht was gekomen.
Dat was met sleuven frezen in kalkzandsteen en dus fijn en erg vervelend stof.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ja je gebruikt zak en filter, of alleen filter (bij natzuigen of gewoon omdat je lomp bent). De zak is vaak goedkoper dan het filter dus zonder zak werken is beetje zonde van je filter. Filter reinigen kan bij veel modellen maar is wel k*twerk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• herofruit
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 03-07-2023
ThinkPadd schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 10:44: En het bevestigingssysteem om de slang op te bergen (rubberen 'sjorbandje') is waardeloos, dat scheurde na een aantal keren al stuk.
Dat sjorbandje is ook niet bedoeld voor de slang, maar voor het snoer.. Heb je ook niet een ophang clip aan de achterkant zitten?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0K5Mo8LD75H4HfD66eySFb79FSI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WPQXogeRXsng3FOXyn0D6lRg.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rTQKNB2Agd9XOXWYPRcwXScprok=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aUTvuZQwZolGI7itw8I0tVos.jpg?f=fotoalbum_tile

Top ding, nog altijd erg blij mee. Ook de opzetstukjes die er bij zaten passen perfect op m’n TS55, Rotex etc.

4800wp zuid - pvoutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waypoint
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

Ik heb een Kärcher , jaartje of vijf nu en aardig mishandeld maar hij doet het nog erg goed .prijs / kwaliteit wat dat betreft niet te verslaan (was 75e meen ik). Als ik de reacties zo lees is dat voor veel mensen een goede keuze .

Ben nu wel in de markt voor een nieuwe en heb veel gehad aan de tips in dit topic . Wilde al een ctl midi halen . Enige wat ik gedoe vindt en waarvan ik niet weet of er verschil in machines zit betreft de aansluitingen.ieder merk heeft zijn eigen manier van aansluiten en is er geen top algemeen aansluit systeem voor apparaat - stofzuiger .

Ik heb zelf zaagmachines van dewalt maar schuurmachine van festool. En ik wil binnenkort een frees kopen van makita. Hoe gaan jullie hier mee om?

Kun je op iedere machine (bijv de midi) ook een betonfrees hangen of is dat niet de bedoeling ?
Ik merk dat de Kärcher daar moeite mee heeft en ik wil ook een betere afzuiging bij schuren hebben. Vandaar dat ik verder aan het kijken ben. Als’ gewone ‘stofzuiger is het na het klussen sowieso een handig ding .

[ Voor 3% gewijzigd door Waypoint op 30-05-2021 07:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peer_76
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 22:35
Een L- klasse stofzuiger is prima voor het frezen in de muren. L-klasse maakt gebruik van hepa filters om fijnstof (ui mijn hoofd) voor 99% vast te houden.
M-klasse houd in dat er ook giftige stoffen zoals bij het bewerken van hardhout vrij zal komen ingezet kan worden. Daarboven heb je ook nog de H-klasse waarmee zelfs asbest afgezogen mag worden.
Is huren in jouw geval geen optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mevrouwKees_1
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 01-06 14:58
ik heb een skil. bij bouwmarkt gekocht.. oranje plastic ding. .100 euro.. doet het meer dan prima.. wel lawaaiig

Ik ben overal tegen. Tot ik een besluit neem, dan ben ik ervoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloth
  • Niet online
@IceBlackz heb jij al een keuze gemaakt?
De (voor mij betaalbare) selectie die ik in dit topic kan vinden:

pricewatch: Makita VC2512L
Goed verkrijgbaar, ongeveer 150 euro voor een L-klasse. 25 liter is wat meer inhoud dan de andere opties wat me wel handig lijkt.

Perfectmate Stof- en waterzuiger VAC23 1300 Watt
Niet verkrijgbaar helaas (levertijd van 3 of meer weken), ongeveer 100 euro voor een L-klasse met M-klasse filter

Karcher WD 4 Premium
Goed verkrijgbaar, ongeveer 110 euro met geen klasse (nadeel voor me)

Hieruit zou ik dan wat meer betalen als ik snel een bouwstofzuiger wil en voor de Makita gaan, of hopen dat er snel weer voorraad is en wachten op de VAC23.

Zien jullie nog andere goede opties?

Edit: @ThinkPad ik denk dat ik voor de Makita ga! Ik lees nu ook dat je een ingebouwd stopcontact hebt, lijkt me super handig ook.
Gebruik jij de originele Makita stofzakken, deze? https://www.bauhaus.info/...-staubbeutel-l/p/20919733 Dan bestel ik ze gelijk mee :)

[ Voor 16% gewijzigd door sloth op 10-06-2021 20:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceBlackz
Dit topic deed veel meer stof opwaaien (pun-intended ;)) dan verwacht, bedankt voor alle tips!

Ik heb uiteindelijk een x-dehands gereviseerde Starmix 1435 gevonden op marktplaats voor €250. Zit een automatische klopfunctie op (alleen niet tijdens het zuigen), startautomaat etc. etc. Ik wil er nog wat zakken bij kopen en dan is hij helemaal compleet.

Verder heb ik ook dankzij de post van @ThinkPad een cycloon via Aliexpress besteld die ondertussen binnen is. Moet alleen nog wat gaan versieren als opvangbak en een stuk slang voor ertussen. Iemand nog tips waar ik dat het beste kan halen?

Dan nog in combinatie met FFP2 mondkapjes kan er volgens mij niks meer mis gaan :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
@sloth Nee de eigen merk van https://www.destofzuigerz...gerzakken/makita/vc2512l/
Vind ik goed genoeg, je hebt alsnog het filter van de stofzuiger die ook nog weer filtert voordat hij de lucht uitblaast.

@IceBlackz zie ThinkPadd in "[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 4" voor uitleg over extra slang en waar ik tonnetje vandaan heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donderpoes
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 11-05 23:09
Ik heb een parkside gekocht. Voor water zuigen perfect. Ben met watergekoeld gereedschap in de weer geweest om te zagen en boren in beton, parkside erbij om het water op te zuigen. Toen ik niet watergekoeld ging frezen in het beton ben ik een stofzuiger gaan huren. Met de parkside niet te doen, die zit om de meter frezen verstopt. Dan heb ik een zak erin en ook nog het stof filter. Die ik gehuurd hebt klopt zelf zijn filters uit, dat is goud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloth
  • Niet online
Hoe zwaar moet je wel of niet aan antistatische eigenschappen van een bouwstofzuiger tillen?

Een kennis heeft het kleinere broertje van de Makita hierboven: VC2012L. Van de Makita website:

Let op: deze stofzuiger en slang zijn NIET antistatisch en daarom ongeschikt in combinatie met een sleuvenzaag, haakse slijper, schaaf, bovenfrees, breekhamer en langnek schuurmachine.

Dat laatste wil ik dus net doen :P

Zijm mogelijke gevolgen beperkt tot een schock oid of kan je hier serieus letsel of brand,... als gevolg krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
Ik neem aan dat het risico een stofexplosie is.
Stof en lucht die door de slang stromen kunnen een statische oplading veroorzaken. Als de spanning hoog genoeg wordt, kunnen er vonken ontstaan die dan het stof laten ontploffen.

Dat kan spectaculair zijn. Hier een voorbeeld van een stofzuiger die een sigaret als ontstekingsbron opzuigt:
YouTube: Wybuch w odkurzaczu - co może się stać w instalacji centralnego odku...
Je gaat hout schuren (=houtstof genereren)?
Hoe reëel het gevaar in jouw geval is, is lastig te zegen. Hangt ook van bv. luchtvochtigheid en hoeveel stof af.

Houtstof kan i.i.g. wel een stofexplosie veroorzaken YouTube: Is your wood waste explosive?

Dus als je zeker wilt gaan, huur je een bijpassende stofzuiger (tenminste, ik neem aan dat je die langnek gaat huren). En anders horen we wel hoe het is gegaan. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloth
  • Niet online
Excentrische schuurmachine voor wanden schuren (gips).
@ThinkPad dat was ook jouw gebruik toch? Nergens last van gehad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
Gips kan niet branden = nul risico
Als Thinkpad een stofexplosie zou hebben gehad, had hij zich dat wel herinnerd

Overigens kun je de (naden van) gipsplaten ook prima met de hand schuren (met het juiste gereedschap daarvoor; zo'n schuurbord met een schuurgaas erop). Geeft veel minder gedoe. Maar dat terzijde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijskoman
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 21-09-2023
Terrz schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 11:15:

Het is net hoeveel geld je er aan uit wilt geven en hoe vaak je het nodig denkt te hebben na de klussen die je er mee wil doen.

Ik heb ook nog zo'n cycloon liggen zoals @ThinkPad , alleen niet aan toe gekomen om die in elkaar te zetten. Ik had geen geschikte emmer en geen extra slangen besteld :+. Daarna gewoon gaan verbouwen haha. Nu we er wonen en de grote dingen gedaan zijn binnenkort toch maar eens bestellen en in elkaar knutselen.
Ik heb vandaag mijn stofzuiger onderworpen aan een experiment waarbij ik er bouwstof mee ging opzuigen. Het duurde niet lang. N.a.v. je reactie wilde ik dezelfde als jou bestellen, bij de Mediamarkt is hij nu 74 euro. Goeie deal, misschien hebben anderen er ook wat aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
@sloth @WackoH Ja ik leef nog hoor, geen stofexplosies gehad. Ik merkte wel met de cycloon eraan dat de boel dan statisch wordt opgeladen (door de luchtwrijving in de cycloon denk ik). Soms kreeg ik een flinke tik van de stofzuigerslang. Zonder cycloon niet gemerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
Gelukkig maar :)
Of je een stofexplosie kan krijgen hangt primair van het stof af dat je opzuigt. Bij gipsstof is die kans nul.
Maar je krijgt een stofzuiger ontploft (al spelen ze vals door een peuk op te zuigen).

Waarschijnlijk heeft de statische elektriciteit die in het DHZ-toepassingen ontstaat te weinig energie om brandbaar materiaal te ontsteken. Maar voor de zekerheid raden fabrikanten stofzuigers aan die opbouw daarvan tegengaan als een 'cover your ash' (en om een duurdere stofzuiger te kunnen verkopen >:) )

Bij suiker kan dit het meest extreme resultaat zijn als er een kettingreactie ontstaat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EbZwhp4p9gsfCCRt117oCf8CUkI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/X8kvTsV60Hg0KxBMVjqNcvET.png?f=user_large
Ik heb ook wel eens een filmpje gezien uit een van onze fabrieken waar vonken van 10 cm ontstonden door een onderbroken aarde in een poedertransport. Dat had heel erg fout kunnen gaan (en dat is ook in het verleden gebeurd).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kniepert
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 24-08-2024
tonny147 schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 10:36:
wel is van een cycloon gehoord? [Afbeelding] ook makkelijk zelf te maken.
Inderdaad veruit de beste en goedkoopste oplossing. Tenminste als afzuiging voor houtbewerking. Goedkoop stofzuigertje eraan hangen. Kan ook een huishoudstofzuiger zijn. Er komt geen vuil meer in de stofzuiger. Alles blijft in de ton of emmer.
Ik heb een Einhell (bouw)stofzuigertje gekocht (1200 watt ) voor 25 euro op MP (nieuw 48 euro) en een cycloon op Amazon (25€). Dit gemonteerd op een 30 liter emmer (zat hondenvoier in) en in gebruik voor mijn cirkelzaag, afkortzaag, decoupeerzaag, bovenfrees en kantenfrees etc.. Alle zaagstof en spaanders komen in de emmer terecht (99,9%) en vrijwel niets meer in de container van je stofzuiger. Hierdoor nooit meer filters of zakken kopen voor je stofzuiger waardoor de cycloon snel is terugverdient. Bijkomend voordeel is dat er geen zuigkrachtverlies optreed omdat de filters en zakken schoon blijven. Omdat dit zo goed werkt kun je ook je huishoudstofzuiger gebruiken omdat deze niets te lijden heeft. vaak zit daar een hepafilter in waardoor de werkopgeving ook nog eens gezond blijft. Bij duurdere bouwstofzuigers is deze ook aanwezig maar voor de keren dat ik klus is het ontbreken ervan geen probleem. Zoek op youtube maar eens op "cycloon" en laat je overtuigen

En dan nog een nabrander: Op de duurdere bouwstofzuigers zit vaak een extra stopkontakt. Er handig omdat dan de sofzuiger automatisch inschakelt wanneer je bijvoorbeeld je cirkelzaag of ander gereedschap zo inschakelt. Het is echter niet nodig om daarvoor een dure zuiger te kopen. Koop gewoon een Master/slave contactdoos. Bijvoorbeeld van Brennenstuhl (22,-- bij praxis) en je hebt dezelfde functionaliteit.

[ Voor 19% gewijzigd door Kniepert op 22-08-2022 10:28 ]

Pagina: 1