Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:09

Lordy79

Vastberaden

Topicstarter
https://nos.nl/artikel/23...l-van-wie-komt-dit-advies

Wit Rusland (of Belarus zo je wilt) heeft een vliegtuig laten landen ivm een bommelding en het lijkt erop dat het gewoon de bedoeling was een 'dissident'/journalist te pakken.

Nu is er door wit Rusland een transcript vrijgegeven maar wat ik me afvraag is of de zwarte doos van het vliegtuig niet gewoon kan worden bekeken (beluisterd).
Als daaruit blijkt dat het anders is gegaan en de piloten ook contact hebben gehad met een straaljager of door dit gevechtsvliegtuig werd geïntimideerd dan moet dat toch gewoon te vinden zijn?

Verder vind ik het "eng" dat een land dit zomaar straffeloos kan doen want ik geloof niet dat er ingegrepen zal worden.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sefa
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 30-09 21:27
Ik verwacht eerlijk gezegd dat de zwarte doos is overschreven op de rest van de vlucht. Die zal geen uren aan data bevatten lijkt mij. Verder worden er wel degelijk sancties opgelegd door in ieder geval de EU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08:34

Onbekend

...

Zo'n zwarte doos houdt alleen maar informatie vast van de afgelopen 25 uur. Dus zal zeker overschreven zijn omdat het inmiddels al 2 dagen geleden is.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

Topicstarter
Sefa schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 21:33:
Ik verwacht eerlijk gezegd dat de zwarte doos is overschreven op de rest van de vlucht. Die zal geen uren aan data bevatten lijkt mij. Verder worden er wel degelijk sancties opgelegd door in ieder geval de EU.
Wow, serieus? Ik dacht dat die doos uren gesprekken kon opnemen. En na een incident als dit wil je de inhoud toch bewaren?

Betreft de sancties geloof ik niet dat WR daar heel warm of koud van wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

Topicstarter
Onbekend schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 21:34:
Zo'n zwarte doos houdt alleen maar informatie vast van de afgelopen 25 uur. Dus zal zeker overschreven zijn omdat het inmiddels al 2 dagen geleden is.
Ok maar dan zou ie toch uitgelezen kunnen worden op de echte eindbestemming ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08:34

Onbekend

...

Lordy79 schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 21:36:
[...]

Dat zou kunnen, maar duurde het niet enorm lang voordat dat vliegtuig weer de lucht in mocht om verder te vliegen naar de eindbestemming?

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Lordy79 schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 21:36:
[...]

Meervoud, cockpit voice recorder, flight data recorder. Kan, maar indien reeds overschreven is het te laat. Daarbij, veel van de goedkope types tegenwoordig in gebruik zijn niet of nauwelijks beschermd tegen externe acties anders dan fysieke schade. Met drie inlichtingenagenten aan boord ook een dingetje.

Enfin, los daarvan, dat eerste persbericht van Ryanair staat me nog voor ogen. Zoiets komt er niet zonder druk / overeenkomst, zeker dat bedrijf kent slechts een belang. De pro forma PR was vrij slap naderhand. In dit soort gevallen kan ik me prima scenario’s voorstellen waar links anders dan rechts gehandeld wordt. Is niet zonder precedent.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Nu online
Lordy79 schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 21:29:
https://nos.nl/artikel/23...l-van-wie-komt-dit-advies
Verder vind ik het "eng" dat een land dit zomaar straffeloos kan doen want ik geloof niet dat er ingegrepen zal worden.
Wat versta je onder ingrijpen?

Als de voorgestelde sancties vanuit de EU er inderdaad doorkomen, is dat niet niks, maar blijft inderdaad nog even afwachten.

Ik neem ook aan dat het vrijgeven van dit manuscript ook een reactie vanuit Belarus hierop is. Echter, een ieder snapt ook wel dat er niks van klopt:
  • Er zijn naast de 2 gearresteerden nog 5 mensen niet in Vilnius aangekomen, welke wel in Athene aan boord waren gegaan. Vermoeden is dus agenten.
  • Belarus kwam al vrij snel met het argument dat de bommelding vanuit Hamas zou zijn gekomen. Dat lijkt mij wel heel ver gezocht.
  • Belarus zette binnen 24uur de Letse ambassadeur en staf uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

Topicstarter
renegrunn schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 22:41:
[...]

Wat versta je onder ingrijpen?
Onder ingrijpen zou ik zeggen: binnen 24 uur laat je die mensen vrij (zet ze maar weer op een vliegtuig) en zo niet komen we ze halen... Zoiets..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
Lordy79 schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 22:51:
[...]

en zo niet komen we ze halen...
Is dit een serieuze reactie?

Oprechte vraag dit. Immers, je suggereert hier een militaire handeling dan wel een geweldsinzet in een land met een crimineel regime verbonden met een andere schurkenstaat met een crimineel regime, beiden voorzien van ruim arsenaal én allerlei machtsinstrumentatie buiten eigen gebied zonder enige schroom om het in te zetten. En je vraagt dat aan een supranationale organisatie die daar mandaat noch middelen noch opdracht voor heeft.

?

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

Topicstarter
Virtuozzo schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 22:57:
[...]

Is dit een serieuze reactie?
Ja. Net zoals de USA duidelijk is geweest dat als haar burgers of militairen door het internationaal strafhof worden vastgehouden ze in principe Nederland zullen binnenvallen.
Ben wel benieuwd wat Rusland doet als er inderdaad een troepen concentratie bij de grens arriveert maar je kunt dit toch niet over je kant laten gaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Lordy79 schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 23:04:
[...]

Ja. Net zoals de USA duidelijk is geweest dat als haar burgers of militairen door het internationaal strafhof worden vastgehouden ze in principe Nederland zullen binnenvallen.
Ben wel benieuwd wat Rusland doet als er inderdaad een troepen concentratie bij de grens arriveert maar je kunt dit toch niet over je kant laten gaan?
Inderdaad, de beste optie is om een oorlog te starten waarbij de schade met een beetje geluk beperkt is tot slechts enkele tienduizenden militairen en burgers. Dat zal ze leren!

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renegrunn
  • Nu online
[...]

Maar, maar... je weet dat het in geval van Roman Protasevitsj om een Wit-Russisch burger gaat? We kunnen het er wel niet mee eens zijn, en de actie veroordelen / sancties opleggen, maar andere landen gaan er niet over wanneer land X een staatsburger arresteert dan wel veroordeeld.

Wat betreft zijn partner, Rusland heeft laten weten er naar te kijken, maar zonder haast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

Topicstarter
Tsurany schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 23:09:
[...]

Inderdaad, de beste optie is om een oorlog te starten waarbij de schade met een beetje geluk beperkt is tot slechts enkele tienduizenden militairen en burgers. Dat zal ze leren!
Hahaha... Ik denk dat meneer de dictator eieren voor z'n geld kiest en die journalist gewoon vrij laat. Maar je hebt gelijk, het land binnenvallen gaat wel erg ver.

Het alternatief is dus dat je het gewoon toestaat. En dat staat mij niet aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

Topicstarter
renegrunn schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 23:11:
[...]

Maar, maar... je weet dat het in geval van Roman Protasevitsj om een Wit-Russisch burger gaat?
Ja. Maar het gaat ook om het kapen van een toestel en een passagier die onder de verantwoordelijkheid viel van de Europese Unie / een EU luchtvaartmaatschappij die vloog vanuit Eu lidstaat A naar EU lidstaat B.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renegrunn
  • Nu online
Lordy79 schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 23:13:
[...]
Het alternatief is dus dat je het gewoon toestaat. En dat staat mij niet aan.
Nogmaals, het is geen kwestie van "toestaan". Het enige wat men kan doen is politieke druk en/of economische sancties opleggen, zoals:
  • Belavia toegang tot het Europese luchtruim ontzeggen
  • De beloofde 3 miljard vanuit de EU bevriezen
  • Europese banktegoeden bevriezen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
[...]

De VS kunnen dat niet eens. Iets met eigen grondwet en bepalingen strijdkrachten bij verdragsrelaties. Ja, geblaat, maar zo werkt het niet. Zoiets is altijd een berekening van kosten en baten. Een toekomstige VS, voorzien van crimineel autoritair regime, ja daar zijn dat soort scenario's reëel. De huidige, nee.

Dit is geen verhaal meer van troepen of zo. We zijn die generatie van oorlogvoering al lang voorbij. Little Green Men, non-traditional & criminal state actors, het zit hard in transitie van vierde naar vijfde generatie oorlogsvoering.

Nee, je kan dit niet over je kant laten gaan. Het heeft immers weinig te maken met die jongen en Wit-Russen elders of intern in het land. Dit is een geopolitieke handeling. Pur sang is dit niet anders dan een Noord-Korea wat zit te dreigen met inzet van maffia en raketten. Dit zit er al heel lang aan te komen, pas de afgelopen jaren is men een beetje wakker aan het worden en begint men zich te realiseren dat de Koude Oorlog nooit beëindigd is, enkel van aard en vorm veranderd.

Maar dit is een asymmetrische conflictdynamiek. Een Europese Unie kan hier weinig tot niets. In weerwil van alle populistische praat is daar gewoon geen structuur voor. Dit is een zaak van lidstaten en andere organisaties, zoals een OESO, NATO en andere.

Toch moet je inderdaad signaal geven. Ook een publiek signaal, liefst een wat je kan richten. Sancties. Het daadwerkelijk effectieve signaal zit hem in wat je thuis doet aan innovatie en aanpassing aan nieuwe bedreigingen. Binnen Europe ligt die bal bij de lidstaten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Lordy79 schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 22:51:
[...]

Onder ingrijpen zou ik zeggen: binnen 24 uur laat je die mensen vrij (zet ze maar weer op een vliegtuig) en zo niet komen we ze halen... Zoiets..
Ik zie het niet helemaal hoe en op welke grond de NAVO (?) dan Wit-Rusland moet gaan binnenvallen om daar een Wit-Russisch staatsburger (?) weg te halen?

Hopelijk kunnen ze nu wel iets aan nuttige sancties verzinnen.

[ Voor 7% gewijzigd door YakuzA op 25-05-2021 23:23 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 08:54

Amphiebietje

In de blubber

[...]

Daar gebruik je geen troepenmacht voor.

Daar gebruik je Special Forces voor die gebruikmaken van stealth helicopters (gemodificeerde Blackhawks) en die een pinpoint operatie uitvoeren op het doel. Voorbereiden in het geheim, lancering vanaf een basis (al dan niet mobiel) in de buurt, binnendringen, uitvoeren, vertrekken. Liefst zonder brokken, en als die er wel zijn volgt nog een cadeautje.

Zie Ossama Bin Laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 08:54

Amphiebietje

In de blubber

Virtuozzo schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 23:18:
[...]

De VS kunnen dat niet eens. Iets met eigen grondwet en bepalingen strijdkrachten bij verdragsrelaties. Ja, geblaat, maar zo werkt het niet. Zoiets is altijd een berekening van kosten en baten. Een toekomstige VS, voorzien van crimineel autoritair regime, ja daar zijn dat soort scenario's reëel. De huidige, nee.
Drie letters: CIA. Alhoewel sommige van hun buitenlandse operaties in een fiasco zijn geeindigd. Er zijn nog wat andere, meer obscure Amerikaanse diensten die in principe de macht en de mogelijkheden hebben om zoiets te doen.

Alleen gaan ze dat echt niet doen voor een journalist...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ErikT738
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 09:30
Wat ik niet helemaal snap is dat het lijkt alsof men vraagtekens zet bij het handelen van de piloot. Zelfs als er geen verbale dreigingen zijn geuit zou ik ook orders op gaan volgen zodra er een straaljager naast me komt vliegen. Je gaat geen blufpoker spelen met de levens van je bemanning, je passagiers en natuurlijk jezelf.

Verder ben ik heel benieuwd of "we" serieuze sancties op gaan leggen of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

ErikT738 schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 08:03:
Wat ik niet helemaal snap is dat het lijkt alsof men vraagtekens zet bij het handelen van de piloot. Zelfs als er geen verbale dreigingen zijn geuit zou ik ook orders op gaan volgen zodra er een straaljager naast me komt vliegen. Je gaat geen blufpoker spelen met de levens van je bemanning, je passagiers en natuurlijk jezelf.

Verder ben ik heel benieuwd of "we" serieuze sancties op gaan leggen of niet.
De strategie en een van de vele verhalen die Wit-Rusland gaat produceren/produceert is idd de narrative dat de piloot vrijwillig en uit eigen idee naar Minsk is gevlogen.

Het lijkt me vrij evident dat je zo’n lezing van de verantwoordelijke partij wel met een ladinkje zout moet nemen.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online

polthemol

Moderator General Chat
Amphiebietje schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 07:44:
[...]

Daar gebruik je geen troepenmacht voor.

Daar gebruik je Special Forces voor die gebruikmaken van stealth helicopters (gemodificeerde Blackhawks) en die een pinpoint operatie uitvoeren op het doel. Voorbereiden in het geheim, lancering vanaf een basis (al dan niet mobiel) in de buurt, binnendringen, uitvoeren, vertrekken. Liefst zonder brokken, en als die er wel zijn volgt nog een cadeautje.

Zie Ossama Bin Laden.
en zelfs dat is een dingetje: dat deed men op een afgelegen locatie, bij een organisatie/persoon waar weinig sympathie voor te vinden was en bij een regio waar de VS behoorlijke militaire invloeden had en totaal superieur was bij fullblown oorlogsvoering.

Dit gaan ze niet doen in Wit-Rusland bij een journalist (met Wit-Russisch paspoort) die in een gevangenis is gezet waarschijnlijk ergens in vrij normaal bewoond gebied. Laten we trouwens ook even niet vergeten dat de VS ook een dergelijk trucje wel eens heeft geprobeerd ten tijde van Snowden ;)

Ik denk dat 'in the end' Protasevitsj en zijn vriendin de sjaak zijn en ze slechts kunnen hopen dat dit iets van een opstand laat ontbranden waardoor Loekasjenko zich gedwongen ziet hun op deze of gene wijze hun vrijheid te geven (of deel te maken van zijn propaganda, misschien een interview op de staatstv waarin beide hun schuld betuigen en uitgebreid verrtellen hoe goed ze wel niet werden behandeld en hoe fout ze wel niet naar de wereld keken voor hun arrestatie).

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 30-09 11:30
polthemol schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 09:19:
Ik denk dat 'in the end' Protasevitsj en zijn vriendin de sjaak zijn en ze slechts kunnen hopen dat dit iets van een opstand laat ontbranden waardoor Loekasjenko zich gedwongen ziet hun op deze of gene wijze hun vrijheid te geven (of deel te maken van zijn propaganda, misschien een interview op de staatstv waarin beide hun schuld betuigen en uitgebreid verrtellen hoe goed ze wel niet werden behandeld en hoe fout ze wel niet naar de wereld keken voor hun arrestatie).
Voorlopig is Lukashenko daar helemaal niet bij gebaat. Hij is bezig met een poging aan de macht te blijven door middel van de ouderwetse dictatoriale oplossing. Hij lijkt wreedheden niet te schuwen. Inclusief bijvoorbeeld een showproces en executie.

Rusland is op dit moment de enige die invloed kan uitoefenen in Wit-Rusland. Of, beter gezegd, Putin is de enige die invloed kan uitoefenen op Lukashenko. Die is ook beter in dit soort spelletjes. Misschien is het handig voor hem om Protasevich in leven te houden - dat zou wellicht zijn redding kunnen betekenen. Verder zie ik hierin meer een dossiert zoals die van Jamal Kashoggi, of Otto Warmbier.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol
  • Nu online

polthemol

Moderator General Chat
Helixes schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 09:29:
[...]

Voorlopig is Lukashenko daar helemaal niet bij gebaat. Hij is bezig met een poging aan de macht te blijven door middel van de ouderwetse dictatoriale oplossing. Hij lijkt wreedheden niet te schuwen. Inclusief bijvoorbeeld een showproces en executie.

Rusland is op dit moment de enige die invloed kan uitoefenen in Wit-Rusland. Of, beter gezegd, Putin is de enige die invloed kan uitoefenen op Lukashenko. Die is ook beter in dit soort spelletjes. Misschien is het handig voor hem om Protasevich in leven te houden - dat zou wellicht zijn redding kunnen betekenen. Verder zie ik hierin meer een dossiert zoals die van Jamal Kashoggi, of Otto Warmbier.
Ik denk dat Otto Warmbier nog een iets afwijkender verhaal was, Otto was een beetje dom door te vergeten wat er in zijn paspoort stond en waar hij was en niet zijn gedrag daarop af te stemmen.

Voor de rest: ik volg je ja, zie ook weinig scenario's waarin het goed gaat eindigenvoor hun 2. Eigneljik komt elke winst erop neer dat je moet zorgen dat je levend meer waard bent dan dood en dat zul je eigenlijk alleen maar kunnen bereiken door volle bak mee te gaan draaien in pro-dictator propaganda (wat geheel haaks staat op het doel van de oppositie dus je hebt een kans dat ze voor het martelaarschap gaan kiezen, wat Wit-Rusland dan weer niet zal uitkomen en ze utieindelijk dus ergens in een donkere vergeetput eindigen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renegrunn
  • Nu online
Ah, de bommelding kwam niet van Hamas maar vanuit Zwitserland. Een vergissing is snel gemaakt natuurlijk...

https://www.ad.nl/buitenl...larus-te-wurgen~ac2afbf6/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Onbekend schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 21:49:
[...]

Dat zou kunnen, maar duurde het niet enorm lang voordat dat vliegtuig weer de lucht in mocht om verder te vliegen naar de eindbestemming?
Een cockpit voice recorder "draait" alleen als het vliegtuig gebruikt wordt. (Bijvoorbeeld zodra de oliedruk boven een bepaalde waarde komt of actief op een knop gedrukt is).

Dus het vliegtuig kan dagen ergens geparkeerd zijn zonder dat de data overschreven wordt.

Daarnaast zou ik, na een incident zoals deze, na de vlucht (waarschijnlijk op eindbestemming) fysiek de verschillende recorders deactiveren (softwarematig of een zekering trekken, afhankelijk van het vliegtuig).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol
  • Nu online

polthemol

Moderator General Chat
Fly-guy schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 11:07:
[...]

Een cockpit voice recorder "draait" alleen als het vliegtuig gebruikt wordt. (Bijvoorbeeld zodra de oliedruk boven een bepaalde waarde komt of actief op een knop gedrukt is).

Dus het vliegtuig kan dagen ergens geparkeerd zijn zonder dat de data overschreven wordt.

Daarnaast zou ik, na een incident zoals deze, na de vlucht (waarschijnlijk op eindbestemming) fysiek de verschillende recorders deactiveren (softwarematig of een zekering trekken, afhankelijk van het vliegtuig).
dan zit je wel nog met het punt dat

1. die data in de records ok is
2. is er mee gerotzooid? Gezien de bommelding, is het aannemelijk dat het complete vliegtuig ontruimd is. Wat is er gebeurd op dat moment? Want het is vrij aannemelijk dat er (gezien de extra reeks lege stoelen na die onverwachte landing) geheim agenten aan boord waren.

Ik denk dat die gegevens totaal niet meer te vertrouwen zijn en men zal moeten gaan kijken naar gegevens van satellieten, radar en ooggetuigenverslagen van piloten en inzittenden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
polthemol schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 11:17:
[...]

dan zit je wel nog met het punt dat

1. die data in de records ok is
2. is er mee gerotzooid? Gezien de bommelding, is het aannemelijk dat het complete vliegtuig ontruimd is. Wat is er gebeurd op dat moment? Want het is vrij aannemelijk dat er (gezien de extra reeks lege stoelen na die onverwachte landing) geheim agenten aan boord waren.

Ik denk dat die gegevens totaal niet meer te vertrouwen zijn en men zal moeten gaan kijken naar gegevens van satellieten, radar en ooggetuigenverslagen van piloten en inzittenden.
De data zal in principe gewoon ok zijn (afhankelijk van hoe lang de recorder opneemt, weet niet hoe lang de recorders op dit type 737 opnemen) en het lijkt me stug dat er aan de recorders geknutseld is. Die dingen zijn nu ook weer niet heel makkelijk bereikbaar. Zeker niet vanuit de cabine zelf een ook niet zomaar van buitenaf.

Niets is onmogelijk uiteraard, maar het lijkt mij een van de minder waarschijnlijke scenario's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 06:05

Blokker_1999

Full steam ahead

Lordy79 schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 21:35:
[...]

Wow, serieus? Ik dacht dat die doos uren gesprekken kon opnemen. En na een incident als dit wil je de inhoud toch bewaren?

Betreft de sancties geloof ik niet dat WR daar heel warm of koud van wordt.
Er zijn 2 zwartde dozen aan boord van een vliegtuig. Een Event Data Recorder, deze registreerd honderden parameters, o.a. hoe belangrijke schakelaars en bedieningselementen ingesteld staan in de cockpit, staat van motoren, kleppen, ... en dan heb je ook nog de Cockpit Voice Recorder welke alle gesprekken in de cockpit opneemt.

Het meest gebruikte model in de westerste luchtvaart neemt geluid op van 4 kanalen en heeft een opnametijd van 2 uur. Na 2 uur opnemen worden de oude evenementen dus opnieuw overschreven. Meer tijd dan dat heb je in het geval van een ongeluk meestal ook niet nodig.

Daarnaast wordt alle communicatie tussen het vliegtuig en verkeersleiding ook opgenomen door die verkeersleiding alsook regelmatig door amateurs. Voldoende websites waar je zulke opnames kunt gaan beluisteren of zelfs live kunt meeluisteren. Die communicatie komt dus vroeg of laat wel boven water.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael_OsGroot
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 15-11-2022

Michael_OsGroot

Yes... Yes!

https://nos.nl/artikel/23...aan-als-er-sancties-komen

Loekasjenko geeft aan terug te slaan als er sancties komen

Enig idee wat hij zou kunnen doen? Niet gehinderd door enige kennis van zaken zeg ik nou niet echt wakker lig om een eventuele boycot vanuit Wit-Rusland

[ Voor 11% gewijzigd door Michael_OsGroot op 26-05-2021 12:00 ]

Chebyshev said it, and I'll say it again; There's always a prime between n and 2n | De donkere gedaanten zijn bijzonder vlug ter been; Ze lopen op vier poten, en ze kijken heel gemeen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drooger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07:25

drooger

Falen is ook een kunst.

Michael_OsGroot schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 11:55:
https://nos.nl/artikel/23...aan-als-er-sancties-komen

Loekasjenko geeft aan terug te slaan als er sancties komen

Enig idee wat hij zou kunnen doen? Niet gehinderd door enige kennis van zaken zeg ik nou niet echt wakker lig om een eventuele boycot vanuit Wit-Rusland
Hij zou kunnen dreigen met gas en olie minder/niet leveren.
Voor zover ik weet lopen er een aantal pijpleidingen door Wit-Rusland.

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 30-09 11:30
polthemol schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 09:36:
Voor de rest: ik volg je ja, zie ook weinig scenario's waarin het goed gaat eindigenvoor hun 2. Eigneljik komt elke winst erop neer dat je moet zorgen dat je levend meer waard bent dan dood en dat zul je eigenlijk alleen maar kunnen bereiken door volle bak mee te gaan draaien in pro-dictator propaganda (wat geheel haaks staat op het doel van de oppositie dus je hebt een kans dat ze voor het martelaarschap gaan kiezen, wat Wit-Rusland dan weer niet zal uitkomen en ze utieindelijk dus ergens in een donkere vergeetput eindigen).
Ik acht eigenlijk de kans groot dat Lukashenko kiest voor de vlucht naar voren, en hier een voorbeeld van gaat maken: Kijk eens wat er gebeurd met mijn oppositie. Denk je in het buitenland te kunnen verbergen? Denk je oppositie te kunnen voeren? Ik ben souverein in mijn eigen land, en iedereen die het daar niet mee eens is, eindigt voor het vuurpeleton. En niemand gaat me daarin tegenhouden. Weet je zeker dat je bij de oppositie wilt horen?

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Pagina: 1