Hoeveel geheugen SSD nodig om laptop sneller te maken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nakoma
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 12-05-2022
Hallo allemaal,

Mijn laptop (Acer Aspire E1-572) begint traag te worden. Daarom zit ik er aan te denken om er een SSD in te zetten zodat hij sneller op kan starten en het systeem vanaf deze schijf te laten werken. Idee was om de oude HDD er ook in te laten voor de gewone opslag. Ik heb al een HDD-caddy gevonden waar de oude schijf in kan. Deze is 1000 GB. Ik zit te denken aan 256 GB SSD, maar vraag mij af of het nodig is dat ik na het inbouwen alles opnieuw moet installeren. Ik dacht eerst alles wat er nu op staat te klonen naar de nieuwe SSD. Ik kan de opslag (foto's, mijn documenten etc.) verwijderen en op een externe harde schijf zetten en dan blijft minder dan 256 GB over. Alleen vermoed ik dat het toch niet mogelijk is om een schijf van 1000 GB waarvan minder dan 256 GB in gebruik is te klonen naar een SSD van 256 GB door de verschillende secties. Klopt dat? En zo ja, zijn hier andere mogelijkheden voor? Of moet ik er dan toch een SSD van 1000 GB in zetten als ik wil voorkomen dat ik alles opnieuw moet installeren?

Ik hoop dat jullie tips hebben, want ik kijk er nogal tegenop de hele laptop opnieuw te moeten installeren.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23:55

M2M

medicijnman

Je kunt clonen zolang de vrije schijfruimte kleiner is dan de targetschijf. Echter is het meestal verstandig om tegelijkertijd ook een verse Windows installatie uit te voeren.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nakoma
Betekent dit dat ik als ik een HDD van 1000 GB wil klonen de SSD groter dan 1000 GB moet zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23:55

M2M

medicijnman

Dat is afhankelijk van de gebruikte software. Low-level software zoals clonezilla weet eigenlijk niet wat er op een harddisk staat en cloned gewoon bitjes. De meeste windows-based clone software echter wel. Soms krijg je een stukje software mee als je een ssd aanschaft voor het clonen van je harddisk. Samsung heeft Magician en crucial een deal met Acronis geloof ik.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06-05 14:51
De meeste 'intelligente' kloonsoftware kan naar een kleinere schijf klonen zolang de data daar maar op past.
Ik gebruik daar Macrium voor, maar de eerer genoemde Acronis werkt ook prima.

Maar ik raad toch een verse installatie aan. Als je nog met de originele installatie uit ~2013 werkt, dan heeft het ding al heel wat upgrades gehad, met waarschijnlijk een upgrade van Windows 7/8 naar Windows 10.
Het zou mij niets verbazen als daar een deel van de traagheid vandaan komt. Daarnaast speelt ook nog eens de wet van behoud van ellende mee: Alles klonen naar een nieuwe schijf betekent dat je niet alleen al je bij elkaar gesprokkelde programma's behoudt, maar ook alle ballast, oude software, eventuele adware en malware etc.

I think all rightthinking people in this country are sick and tired of being told that ordinary, decent people are fed up in this country with being sick and tired.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1Kb
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-04 10:17

1Kb

Wat ook kan is je huidige partities verkleinen naar de hoeveelheid gebruikte data (als meerdere partities dan tegen elkaar schuiven) en dan via bovengenoemde clone software een clone maken.
Aomei partition manager (gratis) helpt hierbij.
Via macrium reflect maak ik dan een clone en zet deze terug op de nieuwe schijf.
Als de nieuwe schijf groter is dan de gekloonde partitie gebruik ik dan partition manager om de resterende ruimte weer te benutten door de partities weer te vergroten.

Stel originele schijf 488gb
Nieuwe schijf 475gb
Data gebruik 350 gb
Partitie verkleinen naar 360 gb (en aan elkaar laten aansluiten)
Via reflect een clone op via usb case naar nieuwe schijf
Laptop open schroeven en schijven wisselen
Alles weer dicht
Opstarten en werking controleren
Dan partities corrigeren zodat de 475gb maximaal benut wordt.
Migelijk overbodig maar alleen de parties vergroten zoals je c en of d. Niet Die andere aangezien die door het systeem worden gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nakoma
Oké, bedankt voor alle tips! Het kan dus wel met een kleinere SSD. Ik zal er nog eens over nadenken of ik toch niet beter alles opnieuw kan installeren... In dat geval kan ik dat misschien zelfs eerst met de huidige HDD doen om te kijken of dat al helpt. Ik werk inderdaad nog met de oorspronkelijke installatie (gekocht in 2014) en de latere update naar Windows 10.

[ Voor 18% gewijzigd door Nakoma op 26-05-2021 19:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nakoma
Na even tijd nodig gehad te hebben om moed te verzamelen heb ik Windows toch opnieuw geïnstalleerd. En met resultaat! Ik zal niet zeggen dat hij super snel is, maar het is een enorme verbetering en ik kan zo weer even vooruit. Bedankt voor de tips!
Pagina: 1