Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elsdeniep
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 06-05 23:40
Beste forumleden,
We hebben ons huis verkocht.
Zoals gebruikelijk kiest de koper een notaris. Het is tenslotte zo dat de koper de kosten voor de notaris betaalt.

We ontvingen van de notaris van de koper een brief waarin deze ons meedeelt dat we een bedrag moeten gaan betalen voor wat de notaris als volgt omschrijft:
Voor onze werkzaamheden voor de financiële afwikkeling van de verkoopopbrengst wordt aan u € 42,35 inclusief BTW in rekening gebracht (transactiekosten betalingsverkeer).
Hé, dat is interessant en daarom heb ik de notaris gevraagd waarom ik dat moet betalen.
Eerst een antwoord over doorhalen van hypotheken en verrekening van allerlei zaken.
Nog een keer gevraagd om een specifieker antwoord en toen bleef over: een bedrag van € 8,50 ter compensatie van de negatieve rente.

Mijn vragen aan het forum zijn dus:
- mag een notaris zomaar kosten in rekening brengen voor "betalingsverkeer"?
- het verhaal van de negatieve rente valt te billijken. Betekent dit dat notarissen dus ook (positieve) rente vergoeden cq altijd vergoed hebben? (dat doen notarissen inderdaad. Bedankt @euchromatic )

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• euchromatic
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09-05 16:39
Elsdeniep schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 17:07:
Betekent dit dat notarissen dus ook (positieve) rente vergoeden cq altijd vergoed hebben?
Ik heb het even teruggezocht en ik heb inderdaad enkele tientjes aan rente ontvangen over de 10% waarborgsom die ik zelf naar de notaris had overgemaakt bij de aanschaf van mijn woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elsdeniep
euchromatic schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 17:14:
[...]

Ik heb het even teruggezocht en ik heb inderdaad enkele tientjes aan rente ontvangen over de 10% waarborgsom die ik zelf naar de notaris had overgemaakt bij de aanschaf van mijn woning.
Bedankt. Dan blijft er nog maar 1 vraag over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:26

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Beste forumleden,
We hebben ons huis verkocht.
Zoals gebruikelijk kiest de koper een notaris. Het is tenslotte zo dat de koper de kosten voor de notaris betaalt.

We ontvingen van de notaris van de koper een brief waarin deze ons meedeelt dat we een bedrag moeten gaan betalen voor wat de notaris als volgt omschrijft:

[...]

Hé, dat is interessant en daarom heb ik de notaris gevraagd waarom ik dat moet betalen.
Eerst een antwoord over doorhalen van hypotheken en verrekening van allerlei zaken.
Nog een keer gevraagd om een specifieker antwoord en toen bleef over: een bedrag van € 8,50 ter compensatie van de negatieve rente.

Mijn vragen aan het forum zijn dus:
- het verhaal van de negatieve rente valt te billijken. Betekent dit dat notarissen dus ook (positieve) rente vergoeden cq altijd vergoed hebben?
Over het eerste: meerdere notarissen doen het, zie bijvoorbeeld https://batenburg-bhv.nl/...orbelast-door-notarissen/

De redenatie erachter:
Vanaf het moment dat de akte van levering is getekend, is de koopprijs van jou als verkoper. Maar pas als de akte bij het kadaster is ingeschreven, lost de notaris je hypotheek af en krijg jij de overwaarde op je rekening. Dat kan één of twee werkdagen duren en daarover kan de notaris dus negatieve rente aan jou berekenen.

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elsdeniep
@gorgi_19 In dit geval hoeft er geen hypotheek doorgehaald te worden.De makelaar moet wel betaald worden en wellicht is er nog een verrekening met de VVE nodig. Mogen de kosten daarvoor berekend worden aan de verkoper of zou dat al op een andere manier in het honorarium moeten zitten?

[ Voor 60% gewijzigd door Elsdeniep op 25-05-2021 17:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 05:48
Mag dit wel? Lijkt een beetje op een twee herendienst. Ik snap waar de kosten vandaan komen, maar ik vind het enigszins aparte constructie.

Ik heb vorig jaar mijn huis verkocht en geen kosten van de notaris gekregen overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Nu online
Ik heb vorig jaar november mijn huis verkocht - bijna €400.000 dat van koper naar mij ging, overdracht op vrijdag dus dat werd als vier rentedagen in rekening gebracht door de notaris. Kostte dus ruim €105.

En dan snap ik wel waarom, notaris moet er ten slotte ook voor betalen, Maar ergens is het inderdaad wat vreemd dat de - door koper uitgezochte - notaris aan jou kosten gaat doorberekenen. Aangezien die kosten ook weer per notaris lijken te verschillen, lijkt het mij dat je dan als verkoper ook invloed ik de keuze zou moeten hebben.

Overigens denk ik dat je in het koopcontract ook wel een bepaling op kan nemen dat de koper de negatieve rente betaald. Alleen denkt niemand daar aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:26

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Elsdeniep schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 17:19:
@gorgi_19 In dit geval hoeft er geen hypotheek doorgehaald te worden.De makelaar moet wel betaald worden en wellicht is er nog een verrekening met de VVE nodig. Mogen de kosten daarvoor berekend worden aan de verkoper of zou dat al op een andere manier in het honorarium moeten zitten?
Waarom zouden openstaande rekeningen bij de VVE niet betaald moeten worden door de verkoper? Het is jouw schuld, niet die van de koper.

Welke makelaarskosten doel je op? Die van de verkoopmakelaar? Die zijn normaliter voor de verkopende partij. Zie bijvoorbeeld https://www.makelaarsland...osten-koper-aankoop-huis/ voor een opsomming wat onder kosten koper valt.

En deze kosten vallen sowieso buiten het honorarium van een notaris; die rekent een bedrag voor zijn werkzaamheden.
vanaalten schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 20:54:
En dan snap ik wel waarom, notaris moet er ten slotte ook voor betalen, Maar ergens is het inderdaad wat vreemd dat de - door koper uitgezochte - notaris aan jou kosten gaat doorberekenen. Aangezien die kosten ook weer per notaris lijken te verschillen, lijkt het mij dat je dan als verkoper ook invloed ik de keuze zou moeten hebben.
Dat spreek je zelf af in het voorlopig koopcontract. Zie bijvoorbeeld artikel 2.1 van de NVM-model overeenkomst:
2.1. De kosten die op de eigendomsoverdracht betrekking hebben en die de notaris in rekening brengt, zoals overdrachtsbelasting, notariskosten en kadasterkosten, zijn voor rekening van koper/verkoper*. De notaris wordt aangewezen door koper/verkoper*.

[ Voor 32% gewijzigd door gorgi_19 op 25-05-2021 21:23 ]

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elsdeniep
Overigens denk ik dat je in het koopcontract ook wel een bepaling op kan nemen dat de koper de negatieve rente betaald. Alleen denkt niemand daar aan.
Het gaat me niet om de rente. Die vind ik billijk. Het gaat me om de kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elsdeniep
gorgi_19 schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 21:19:
Waarom zouden openstaande rekeningen bij de VVE niet betaald moeten worden door de verkoper? Het is jouw schuld, niet die van de koper.

Welke makelaarskosten doel je op? Die van de verkoopmakelaar? Die zijn normaliter voor de verkopende partij. Zie bijvoorbeeld https://www.makelaarsland...osten-koper-aankoop-huis/ voor een opsomming wat onder kosten koper valt.
[...]
Natuurlijk betaal ik die. Alleen wil de notaris voor het verrekenen een vergoeding van mij hebben.Dat vind ik vreemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Had de eindafrekening van de verkoop van vorig jaar december hier toevallig nog binnen handbereik. Onder te betalen:

- Akte van doorhaling
- Inschrijving Akte van doorhaling bij Kadaster

Negatieve rente was bij ons nog nét niet van toepassing en er was geen VVE. Een eventueel openstaand saldo bij de VVE zal de notaris opvragen en verrekenen, maar dat staat volgens mij ook niet ter discussie.

Hij zal toch met een verklaring moeten komen waarom jij dit moet betalen en niet de koper. De transactie is k.k., dus alle kosten zijn voor de koper tenzij..... niet andersom. De afrekening voor de verkoper is doorgaans (zeker als er maar 1 hypotheek is en geen overbruggingskrediet bijvoorbeeld) heel erg overzichtelijk. Zoveel staat er echt niet op.

Koopsom
Met koper te verrekenen (OZB, waterschap, rioolrecht)
Saldi af te lossen hypotheek
De 2 punten die ik hierboven noem
Courtage makelaar

Als je geen "extra dingen" hebt, is dat het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvdbos
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 09-05 18:53
Ik betwijfel of de notaris jou negatieve rente in rekening mag brengen aangezien dit blijkbaar niet aan jou kenbaar is gemaakt. Hetzelfde geldt nog meer voor andere notariskosten. Maar mogelijk is dit kenbaar gemaakt aan de kopers en hebben die dit niet doorgegeven, helaas dan zijn het kosten koper en niet kosten verkoper tenzij dit dingen zijn die rechtstreeks aan verkoper zijn toe te rekenen zoals uitschrijven hypotheekakte etc.

Natuurlijk is er jurisprudentie:
“(..) Als in een koopakte is overeengekomen dat de kosten voor rekening van koper komen, brengt dat met zich dat partijen mogen verwachten dat kosten waarvan niet in de koopakte concreet staat vermeld dat deze voor rekening van één van beide partijen komen, en deze kosten niet uitsluitend betrekking hebben op de persoon van de verkoper (zoals een tolk ten behoeve van de verkoper, een volmacht ten behoeve van de verkoper of kosten verbonden aan het doorhalen van een hypotheek van de verkoper) in hun geheel voor rekening van de koper zullen komen. De redenering van de notaris die er in essentie toe strekt dat de recherche uitsluitend in het belang van de verkoper is en daarom ook voor het geheel bij hem in rekening dient te worden gebracht, overtuigt de kamer niet. De recherche is immers ook in het belang van de koper om zeker te stellen dat hij de onbezwaarde eigendom van het registergoed zal verkrijgen. Dit belang kan niet bij het door de notaris gestelde belang van de verkoper worden achtergesteld. (…) Wat betreft de kosten voor het opvragen van de zakelijke lasten is de kamer van oordeel dat klaagster mocht verwachten dat deze kosten voor rekening van de kopers zouden komen.”

In deze zaak had de notaris zelfs de kosten vantevoren aangegeven. Aangezien de notaris-keuze bij de koper lag had verkoper niet vantevoren geklaagd maar pas achteraf, ook nadat ze eerst akkoord zijn gegaan met de kosten. Ook daarin heeft de tuchtrechtbank hen dus gelijk gegeven.

[ Voor 8% gewijzigd door bvdbos op 25-05-2021 21:53 . Reden: wat toegelicht ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvdbos
Ik heb vorig jaar november mijn huis verkocht - bijna €400.000 dat van koper naar mij ging, overdracht op vrijdag dus dat werd als vier rentedagen in rekening gebracht door de notaris. Kostte dus ruim €105.

Strikt genomen kan je je afvragen of rentes ook kosten zijn. Maar hoezeer dat ook te billijken valt, de notaris had dit wel aan jou aan moeten geven. Ten aanzien van de kosten van uitschrijving van aktes etc, die kan je in theorie ook door een andere notaris laten doen maar dat gaat je meer kosten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06:12

Lordy79

Vastberaden

Ja. De notaris doet twee dingen tegelijk namelijk ervoor zorgen dat jij je geld krijgt maar ook dat de oude hypotheek doorgehaald wordt en die wordt pas doorgehaald als die betaald is. Daar de notaris negatieve rente moet betalen voor de paar dagen dat de centen op zijn derdenrekening staan mag hij die doorbelasten.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvdbos
Lordy79 schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 22:17:
[...]
Ja. De notaris doet twee dingen tegelijk namelijk ervoor zorgen dat jij je geld krijgt maar ook dat de oude hypotheek doorgehaald wordt en die wordt pas doorgehaald als die betaald is. Daar de notaris negatieve rente moet betalen voor de paar dagen dat de centen op zijn derdenrekening staan mag hij die doorbelasten.
Niet automatisch, zie uitspraak hierboven. Tenzij het gaat om kosten die uitsluitend aan verkoper zijn toe te rekenen. Dus als het om een doorhaling van hypotheek gaat waardoor het geld een paar dagen bij de notaris staat, dan mag het wel. Maar niet als het om een paar dagen gaat die alleen met de overschrijving te maken hebben. En de notaris moet wel de kosten vantevoren aangeven, ook bij verkoper... Bij TS was geen sprake van een hypotheek die moest worden doorgehaald en ik neem aan dat er ook geen tolk aan te pas moest komen oid. Verrekening VVE is dan wel weer een reden om kosten te maken die aan verkoper zijn toe te rekenen (en derhalve ook de negatieve rente) maar ook dan weer : vantevoren aangeven....
Elsdeniep schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 17:19:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

Rente dus wel. Maar sowieso is het bij de notaris waar ik de meeste zaken mee doe gebruikelijk dat koper en verkoper vooraf(!) een pro forma afrekening krijgen. Als er dan discussie is kun je die vooraf voeren wat voor alle partijen incl. Notaris wel zo prettig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:46
Wat zeggen de algemene voorwaarden hierover?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• shadowlyse
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 04-05 14:30
Ik vind het altijd bijzonder dat op fora zoals deze en ook op “verjaardagen” hele vertogen worden gehouden over notariskosten van enkele tientjes. Makelaars strijken een percentage van de koopsom op wat uiteindelijk gaat over bedragen ter grootte van een leuk maandsalaris. Opmerkelijk genoeg wordt die rekening bijna lachend betaald en hoor je er nooit iemand moeilijk over doen. Zelfde voor hypotheekadvies.
Maar oh wee als de notaris een paar tientjes in rekening brengt…
Ik zou zeggen kies je gevechten wijs verspeel geen energie aan tientjes geneuzel als je op een ander punt makkelijk veel meer kunt besparen…

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• appelflap1992
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 11-05 18:54
Ik denk niet dat het TS die paar euro veel kan jeuken maar het meer een interessante kwestie vind. En dat is het ook.

Ik heb een paar weken geleden een huis gekocht, kosten koper. Was mij op voorhand gezegt dat ik negatieve rente moest gaan betalen over de waarborgsom.

Ik neem aan dat de verkoper dit niet heeft betaalt en dat dat de normale gang van zaken is. Het is immers kosten koper.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanaalten
  • Nu online
shadowlyse schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 23:24:
Ik vind het altijd bijzonder dat op fora zoals deze en ook op “verjaardagen” hele vertogen worden gehouden over notariskosten van enkele tientjes. Makelaars strijken een percentage van de koopsom op wat uiteindelijk gaat over bedragen ter grootte van een leuk maandsalaris. Opmerkelijk genoeg wordt die rekening bijna lachend betaald en hoor je er nooit iemand moeilijk over doen. Zelfde voor hypotheekadvies.
Je vergelijkt nu iets dat vooraf is afgesproken en wat je blijkbaar de prijs waard vindt met iets wat onverwacht komt en niet vooraf is afgesproken. Appels & peren vergelijken, lijkt mij.
Ik zou zeggen kies je gevechten wijs verspeel geen energie aan tientjes geneuzel als je op een ander punt makkelijk veel meer kunt besparen…
Daar ben ik het dan meer mee eens. Ik was ook niet heel blij toen ik die negatieve rente doorberekend kreeg, maar had geen zin om er tijd aan te besteden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

Volgens mij gaat het TS niet over een paar tientjes maar om het principe. Mijn vrouw kan in een restaurant ook zeuren om de rekening als er een grote koffie wordt berekend ipv een kleine en het bijv een euro scheelt. Snap het niet maar het gaat haar dan om het principe.

Een makelaar doet natuurlijk veel meer dan een notaris (althans wat de notaris voor verkopende partij doet) dus dat moet je in perspectief zien. Nu is er wel eens een topic geweest met de vraag waarom notarissen zoveel geld vragen voor op het eerste gezicht weinig werk.
Verder maak je vooraf een afspraak met een makelaar over zijn tarief en in dit geval komt er een plotselinge factuur binnen waar nooit een afspraak over is gemaakt, dat is nogal een verschil.

Ik zou ook niet moeilijk doen over een paar tientjes in deze maar het is wel leuke borrelpraat voor een verjaardag of GoT topic.... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakertje
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:18

Freakertje

PC schopt kont, ik nog niet...

Even rekenen.
105/400000 = 0,0002625 * 100 (% maken) = 0,02625%. Over 4 dagen...
Dat is 0,02625/4 = 0,0065625% rente per dag.
Met rente rekenen doen ze nog wel eens raar, een gangbare manier is 30 dagen per maand aanhouden. Dus 360 dagen per jaar.
0,0065625*360 = 2,3625% rente.
Ik zeg dat je flink genaaid bent, dat betaal je momenteel nog niet eens voor 30 jaar vast... Laat staan voor 1 week vast.

Ik ga een aantal zaken even helemaal anders doen!
Totale Modjesgekte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daan!
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 10-05 19:22
Denk je nou echt dat een notaris maar enkele tientjes in rekening brengt?
En niet óók een klein maandsalaris in rekening brengt bij de koper?

Het gaat er hier om dat de koper de kosten betaalt, en niet de verkoper.
Voor zover overeengekomen natuurlijk. (bij onze laatste aankoop waren de kosten voor verkoper gemaximeerd)
Natuurlijk zijn er soms wat extra kosten en die betalen zal geen probleem zijn, maar willen begrijpen wat en waarom je die kosten betaalt is niet zo gek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W0rk3holic
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 27-02 11:44
euchromatic schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 17:14:
[...]

Ik was vorig jaar geld kwijt (had zelf ook waarborgsom overgemaakt), gezien het feit dat ze negatieve rente hadden :+. Hier achteraan gebeld, blijkt dat ze alles op één rekening zetten (en dus boven het bedrag voor de negatieve rente uitkwamen)...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• euchromatic
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09-05 16:39
W0rk3holic schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 11:00:
[...]

Ik was vorig jaar geld kwijt (had zelf ook waarborgsom overgemaakt), gezien het feit dat ze negatieve rente hadden :+. Hier achteraan gebeld, blijkt dat ze alles op één rekening zetten (en dus boven het bedrag voor de negatieve rente uitkwamen)...
Ik heb mijn huis gekocht in 2012, toen was de rente heel anders! Op de totale kosten bezien gaat het overigens nergens over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Freakertje schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 09:06:
[...]

Even rekenen.
105/400000 = 0,0002625 * 100 (% maken) = 0,02625%. Over 4 dagen...
Dat is 0,02625/4 = 0,0065625% rente per dag.
Met rente rekenen doen ze nog wel eens raar, een gangbare manier is 30 dagen per maand aanhouden. Dus 360 dagen per jaar.
0,0065625*360 = 2,3625% rente.
Ik zeg dat je flink genaaid bent, dat betaal je momenteel nog niet eens voor 30 jaar vast... Laat staan voor 1 week vast.
Gemiddelde hypotheekrente, zonder NHG
(per 9 maart 2020, Van Bruggen Adviesgroep)

5 jaar vast: 1,53%
10 jaar vast: 1,58%
20 jaar vast: 1,95%
30 jaar vast: 2,35%

Genaaid valt erg mee, dat zijn gewoon landelijk gemiddelde tarieven die ze rekenen.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Note to self voor volgende verkoop;

Kosten betalingsverkeer zijn voor rekening koper op laten nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Laatst online: 23:21
SinergyX schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 11:09:
[...]

Gemiddelde hypotheekrente, zonder NHG
(per 9 maart 2020, Van Bruggen Adviesgroep)

5 jaar vast: 1,53%
10 jaar vast: 1,58%
20 jaar vast: 1,95%
30 jaar vast: 2,35%

Genaaid valt erg mee, dat zijn gewoon landelijk gemiddelde tarieven die ze rekenen.
De hypotheekrente is irrelevant voor geldtegoeden die worden aangehouden op een bankrekening. Waar het om gaat is de negatieve rente die de bank rekent, en zover mij bekend rekenen de meeste/alle(?) banken met een negatieve rente van een half procent voor direct opneembare tegoeden. Als je E100 aan negatieve rente hebt betaalt over een bedrag van E400K voor 4 rentedagen, dan klopt er iets niet. Dat zou circa E20/E25 moeten zijn oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Hielko schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 11:19:
[...]

De hypotheekrente is irrelevant voor geldtegoeden die worden aangehouden op een bankrekening. Waar het om gaat is de negatieve rente die de bank rekent, en zover mij bekend rekenen de meeste/alle(?) banken met een negatieve rente van een half procent voor direct opneembare tegoeden. Als je E100 aan negatieve rente hebt betaalt over een bedrag van E400K voor 4 rentedagen, dan klopt er iets niet. Dat zou circa E20/E25 moeten zijn oid.
Notaris schrijft toch met een vork, dan klopt de 100€ weer wel O-)

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n4m3l355
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-04 19:54
Makelaars is een vrij vak terwijl notarissen lang bescherming genoten. Nog niet lang geleden verdienden deze zeer riant in hetgeen wat ze deden, heden ten dagen omdat hun service zeer transparant is, is deze behoorlijk uitgekleed en krijg je van dit soort fratsen.

Makelaars echter kun je ook onderhandelen als kopende en verkopende partij. Sterker nog ik raad dit iedereen aan en ook duidelijke afspraken te maken met betrekking tot verwachtingen. Leg deze afspraken ook op papier om problemen op termijn te voorkomen (ie een oude makelaar probeert aanspraak te maken op een verkoop door een ander, daar zijn ze niets te rot voor).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Nu online
Hielko schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 11:19:
[...]

Vast wel, maar dan claimen ze administratiekosten voor dat geld, dat ze niet voor elke transactie opnieuw gaan berekenen maar een standaard bedrag rekenen of wat dan ook. Als verkoper heb je vervolgens weinig stokken om mee te slaan, want je hebt de notaris niet zelf gekozen of betaald. Dus slikken en door met je leven was mijn keuze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• shadowlyse
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 04-05 14:30
Je (ver)koopt je huis en je bent ongeveer een uurtje bij de notaris op kantoor. “Dure handtekening hoor” “notarissen zijn graaiers” “ze verdienen al te veel”. Zegt men dan. Of het zou allemaal standaard en simpel werk zijn.
Het lastige is dat je als (ver)koper alleen dat ene uurtje op kantoor ziet. Het werk wat het notariskantoor doet voordat je langs komt en nadat je bent geweest is niet zichtbaar.
Een standaard huis tuin en keuken huis kost qua tijd minimaal 4 uur.
Het notariskantoor verricht zelfs voor de simpelste overdracht ongeveer 400 handelingen.
Als het dan volgens velen allemaal zo simpel is waarom moet een notaris dan door de koning worden benoemd nadat hij of zij een universitaire studie notarieel recht heeft voltooid, de post-academische beroepsopleiding notariaat heeft afgerond en minimaal 6 jaar fulltime werkervaring in het notariaat heeft opgedaan?

Wat een notaris ook doet en waar je niks van merkt is zorgen dat je het huis zonder hypotheek van de verkoper krijgt en dat je later geen juridisch gezeik krijgt met je huis door van te voren de koopovereenkomst te checken, onderzoek te doen in het kadaster etc. Ook zorgt de notaris voor het principe van gelijk oversteken: de verkoper krijgt zijn geld en de koper het huis. Ook checked de notaris of er niemand failliet is er geen beslag op het huis rust etc zodat het zeker is wat de rechtspositie van eenieder is.
Er zijn ook ontwikkelde landen (Amerika) waar er heel weinig rechtszekerheid is. Dan kan het maar zo gebeuren dat een willekeurig emand met een op zolder gevonden papier uit 1628 komt aanzetten waardoor diegene toch eigenaar is je kunt fluiten naar je huis. Omdat te voorkomen kun je dan voor veel geld een verzekering kopen. Onderzoek wijst uit dat de maatschappelijke kosten voor notarissen veel lager zijn dan een stelsel zonder notaris maar met die verzekering.
Met notarissen kun je net als makelaars prima afspraken maken. Als de koper bv perse de allergoedkoopste notaris wil aan de andere kant van het land dan kun je in de koopovereenkomst laten opnemen dat koper een notaris kiest die Max x kilometer van het huis is ook een beperking van de kosten voor de verkoper kun je prima in de koopovereenkomst laten opnemen.

De notaris dient transparant te zijn over kosten naar de klant. Als verkoper zou je dus een bericht van de notaris moeten hebben gehad waarin een en ander staat of een verwijzing naar algemene voorwaarden waar het staat.
De ervaring leert dat (ver)kopers aan het einde van het traject van (ver)kopen al dusdanige pakken papier hebben moeten regelen dat ze denken “het zal wel” en dan het bericht van het notariskantoor niet (goed) lezen.
Na de verkoper die met winst verkoopt en de fiscus verdienen de makelaar en de hypotheekadviseur het meest aan elke overdracht.
Ga maar na: een makelaar of hypotheekadviseur kost al snel € 3.000,- zo veel krijgt een notaris echt niet voor de overdracht.

[ Voor 17% gewijzigd door shadowlyse op 26-05-2021 21:08 . Reden: Ingekort ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 11-05 11:30
Draai deze situatie eens om.
Geld van de verkoop woning wordt gestort bij de notaris en we leven nog in de tijd dat er rente op kwam.
Hoe verontwaardigd zou men dan zijn als die rente niet toekomt aan de verkoper maar aan de koper?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• significant
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 00:49
D-dark schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 23:36:
Draai deze situatie eens om.
Geld van de verkoop woning wordt gestort bij de notaris en we leven nog in de tijd dat er rente op kwam.
Hoe verontwaardigd zou men dan zijn als die rente niet toekomt aan de verkoper maar aan de koper?
In dat geval berekenen ze keurig tot op de dag de rente die jij ontvangt. Dat is tot op de cent.
Nu krijg je een generieke kostenpost onder de noemer kantoorkosten dan wel betalingsverkeer waar die negatieve rente onder valt.
Ik miep in de context van de grote sommen geld niet over die paar euro maar het notariskantoor wat zowel in 2015 en 2020 voor mij heeft gepasseerd heeft wel de vraag gekregen waarom het tot op de cent nauwkeurig uitrekenen verleerd is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 11-05 11:30
significant schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 23:48:
[...]

In dat geval berekenen ze keurig tot op de dag de rente die jij ontvangt. Dat is tot op de cent.
Nu krijg je een generieke kostenpost onder de noemer kantoorkosten dan wel betalingsverkeer waar die negatieve rente onder valt.
Ik miep in de context van de grote sommen geld niet over die paar euro maar het notariskantoor wat zowel in 2015 en 2020 voor mij heeft gepasseerd heeft wel de vraag gekregen waarom het tot op de cent nauwkeurig uitrekenen verleerd is...
Dat zou netter zijn.
Dan kan je goed zien wat wat is en controleren of het redelijk is.
Anders is het een beetje een grote hoop.
Pagina: 1