Brengen inbouwspots voldoende licht op werkblad in de keuken

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikbenjanuz
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 24-08-2022
Ik sta altijd in mijn eigen schaduw te koken in de keuken omdat het lichtpunt midden in de keuken is en de verlichting dus achter me is.
Nu wil ik een koof boven mijn werkblad maken over een lengte van 280 cm met 3 of 4 inbouwspots. De afstand van spot tot werkblad is 140 cm.
Zou dat voldoende licht opleveren op het werkblad of wordt daar het licht van de spots daarvoor te veel verspreid?

Toevoeging:
De spots hebben een stralingshoek van 45 graden en een opbrengst van 350 lumen per stuk.
...

[ Voor 13% gewijzigd door ikbenjanuz op 25-05-2021 19:47 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k995
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-04 20:45
Te zien wat voor spot je pakt? Je hebt heel krachtige gerichte tot zwakke heel difuse.
Pak iets wat genoeg licht daar brengt waar je het nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:56

heuveltje

KoelkastFilosoof

Dat zal er nogal aan liggen hoe veel licht die spotjes geven ?

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat had je willen doen als dat niet zo was?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Redshark
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:27
Kort antwoord: Ja

Iets langer: Waarschijnlijk wel, maar kijk even naar de stralingshoek van de spotjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 23:15

Freakie1NL

Grote Baas

Ligt aan het soort licht :-)

Daarvoor is mooi lm in het leven geroepen, om de lichtopbrengst te meten. Je zal je verbazen hoeveel licht een stel goede ledlampen weet op te brengen. Verlicht hier een hele zolder met maar 5 LED spotjes, die moet je nog dimmen omdat het anders te vel is. 7 watt spotje heeft al snel 700 lm aan opbrengst. Dat is meer dan zat, mits de 4 goed geplaatst worden. Natuurlijk komt er meer bij kijken, waaronder de straling.

Zou dus niet bezuinigen op de lampjes, maar dan kan het zeker.

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diepie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-09 11:29
Ik heb zelf 3 x 4,9 Watt LED spotjes boven mijn aanrecht (bijna 4 m) en dat geeft meer dan genoeg licht. Is vergelijkbaar 3 x 50 Watt Halogeen. Ik heb specifiek voor :
https://www.gloeilicht.nl...bT0FoRDycyA4aAtqlEALw_wcB
gekozen omdat ze goed dimbaar zijn en geen trillend licht geven.

Cabauw/Lopik; 26 x 370 Wp (12 x O/ZO, 14 x W/ZW) 9,6 kWp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikbenjanuz
Dank voor de reacties.
Ik ben helaas vergeten welke spots ik wil gaan gebruiken.
Het zijn deze met een stralingshoek van 45 graden en een opbrengst van 350 lumen.
https://www.coolblue.nl/p...-vierkant-wit-3-pack.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19:34

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Je spotjes zullen elk over 116cm licht geven. Nu wil je wel overlap hebben dus qua lichtbeeld zal je met 4 spotjes wel goed zitten. En nu is 350lm niet mega veel maar wel prima. Meer Watt wil je eigenlijk toch niet in een GU10. Weet wel dat die Hue spotjes wel maar CRI 80 zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikbenjanuz
Septillion schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 20:14:
Je spotjes zullen elk over 116cm licht geven. Nu wil je wel overlap hebben dus qua lichtbeeld zal je met 4 spotjes wel goed zitten. En nu is 350lm niet mega veel maar wel prima. Meer Watt wil je eigenlijk toch niet in een GU10. Weet wel dat die Hue spotjes wel maar CRI 80 zijn.
Ik moest even opzoeken wat CRI 80 betekent.
Wat ik lees: 100 is precies als in helder daglicht en 80 is goed.
Je zegt "maar" CRI 80.
Betekent dat je dat als niet goed beschouwt?
Overigens zie ik bij testen hogere CRI waardes.https://nl.hardware.info/artikel/10020/4/philips-hue-vs-ikea-tradfri-concurrentie-of-symbiose-testgegevens-kleur-en-helderheid

[ Voor 13% gewijzigd door ikbenjanuz op 25-05-2021 21:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Zelf zou ik het niet goed maar okay noemen. Zolang het niet de primaire verlichting is of de locatie niet zo belangrijk wel prima, maar zeker zaken als voedsel merk je het wel aan. Gloeilampen en halogeenlampen zitten ook nagenoeg op >95. Zelf dus zo veel mogelijk voor >90 lampen gegaan in de woonkamer en keuken. En dan nog wat CRI 80 als bijverlichting of voor de slaapkamer en wc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikbenjanuz
Septillion schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 21:39:
Zelf zou ik het niet goed maar okay noemen. Zolang het niet de primaire verlichting is of de locatie niet zo belangrijk wel prima, maar zeker zaken als voedsel merk je het wel aan. Gloeilampen en halogeenlampen zitten ook nagenoeg op >95. Zelf dus zo veel mogelijk voor >90 lampen gegaan in de woonkamer en keuken. En dan nog wat CRI 80 als bijverlichting of voor de slaapkamer en wc.
Helder verhaal.
Toch lees ik op de site van Philips het volgende:
Het effect van een lichtbron op hoe een kleur eruitziet, wordt uitgedrukt in de kleurweergave-index (CRI), op een schaal van 0-100. Natuurlijk buitenlicht heeft een CRI van 100 en wordt gebruikt als de vergelijkingsstandaard voor elke andere lichtbron. De CRI van Philips LED-verlichtingsproducten is altijd hoger dan 80, bijna de waarde van natuurlijk licht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Tuurlijk zullen ze dat upsellen :) En de markt is ook al een stuk beter geworden dan 5 jaar terug. Toen haalde de goedkope ledlampen amper 80. Maar het heeft natuurlijk wel een reden waarom de professional / prosumer lijn van Philips allemaal CRI >90 is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikbenjanuz
Septillion schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 21:51:
Tuurlijk zullen ze dat upsellen :) En de markt is ook al een stuk beter geworden dan 5 jaar terug. Toen haalde de goedkope ledlampen amper 80. Maar het heeft natuurlijk wel een reden waarom de professional / prosumer lijn van Philips allemaal CRI >90 is :)
Er gaat een wereld voor me open :D !
Maar die professional / prosumer lijn is niet slim toch :?
En zijn er slimme lampen die een hogere CRI hebben dan de Hue?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Nee, helaas. Daar zijn we nog wel echt op aan het wachten :/ Zeker bij Hue hebben de "het moet FELLER"-marketeers het vooral gewonnen. Maar met een slimme-dimmer ben je zeker voor primaire verlichting al een heel eind. Maar toegegeven, je mist dan de onafhankelijk instelling van kleurtemperatuur.
Pagina: 1