Dubbele energiecontract boete

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13:17
Ik ga verhuizen! Op het nieuwe adres is uiteraard ook energie nodig, dus daar is door mijn vriendin een contract aangevraagd bij een energieleverancier.
Stom, ik heb, bij weliswaar dezelfde leverancier nog een contract lopen waar ik nog enkele maanden aan vast zit.
Dit heb ik uitgelegd, maar ik moet en zal de opzegboete van €100,- moeten betalen (50€ voor gas en €50 voor elektra). Geen coulance mogelijk, het nieuwe energiecontract gaat morgen in, de bedenktermijn is ook al eindig.
Aangezien de vaste leveringskosten 1,99€ betreft per product, dus totaal €3,98, dacht ik er op deze manier mee weg te komen. Maar de nieuwe bewoner zal uiteraard ook een energiecontract afsluiten, waarmee dit contract dan alsnog beëindigd zal worden, aldus de klantenservicemedewerker. What to do?

Ik overweeg sterk om de betreffende incasso die zal plaatsvinden te storneren, maar ik ken de gevolgen dan ook niet om als wanbetaler te boek te staan. Zal de incassobureau echt een gang naar de rechter wagen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:20

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Soms wil de nieuwe aanbieder de boete overnemen, informeer daar eens naar.

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen4

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14:16
Protip voor de volgende keer: Bel je huidige energieleverancier en registreer je nieuwe adres. Als je verhuisd bent dan zeg je je oude adres op. Vervolgens kan je weer overstappen nadat je contract verlopen zoals gewoonlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Wie zich brand moet op de blaren zitten. Je kunt coulance proberen los te peuteren, maar de fout is 100% jullie verantwoordelijkheid.

M.b.t. storneren..... Ik zou voor 100€ geen BKR registratie willen. De kans dat het uiteindelijk bij een rechter komt is niet zo heel groot gezien het bedrag, maar de vordering blijft open staan totdat hij wordt kwijtgescholden of is voldaan. Die 100€ zal ook verder oplopen met incasso en mogelijk deurwaarders kosten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
TereZz schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 16:35:
Aangezien de vaste leveringskosten 1,99€ betreft per product, dus totaal €3,98, dacht ik er op deze manier mee weg te komen. Maar de nieuwe bewoner zal uiteraard ook een energiecontract afsluiten, waarmee dit contract dan alsnog beëindigd zal worden, aldus de klantenservicemedewerker. What to do?
2 Opties:
Optie 1 is zeggen dat je verhuist naar je ouders en dus geen energiecontract meer nodig hebt. Maar aangezien je al gebeld hebt is dat lastig.

Optie 2: Normaal heb je ook een overdracht met de nieuwe bewoner. Dan worden de standen genoteerd en zet je beiden een krabbel eronder. Als je dan met de nieuwe bewoner afspreekt dat hij het nieuwe contract pas laat ingaan op de door jouw gewenste datum met de standen die zijn genoteerd, dan ben je klaar. Mocht er 'gedonder' komen, dan zit vooral de nieuwe bewoner fout (die moest immers zijn energiecontract afsluiten per start met de juiste standen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TereZz
Bedankt voor het meedenken all. Ik snap ook dat dit niet erg slim was O+
PD2JK schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 16:37:
Soms wil de nieuwe aanbieder de boete overnemen, informeer daar eens naar.
Het gaat dus om dezelfde energieleverancier. 8)7
eL_Jay schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 16:41:
Wie zich brand moet op de blaren zitten. Je kunt coulance proberen los te peuteren, maar de fout is 100% jullie verantwoordelijkheid.

M.b.t. storneren..... Ik zou voor 100€ geen BKR registratie willen. De kans dat het uiteindelijk bij een rechter komt is niet zo heel groot gezien het bedrag, maar de vordering blijft open staan totdat hij wordt kwijtgescholden of is voldaan. Die 100€ zal ook verder oplopen met incasso en mogelijk deurwaarders kosten
BKR krijg je alleen bij leningen?
TheGhostInc schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 16:42:
[...]

2 Opties:
Optie 1 is zeggen dat je verhuist naar je ouders en dus geen energiecontract meer nodig hebt. Maar aangezien je al gebeld hebt is dat lastig.

Optie 2: Normaal heb je ook een overdracht met de nieuwe bewoner. Dan worden de standen genoteerd en zet je beiden een krabbel eronder. Als je dan met de nieuwe bewoner afspreekt dat hij het nieuwe contract pas laat ingaan op de door jouw gewenste datum met de standen die zijn genoteerd, dan ben je klaar. Mocht er 'gedonder' komen, dan zit vooral de nieuwe bewoner fout (die moest immers zijn energiecontract afsluiten per start met de juiste standen).
1. Ze hebben geen boodschap aan de situatie. De klantenservicemedewerker vond het vervelend, maar de voorwaarden zeggen boete. Klaar.
2. Goede! Maar dan moet de nieuwe bewoner dit wel willen, en daar kan ik niet van uit gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Ik overweeg sterk om de betreffende incasso die zal plaatsvinden te storneren, maar ik ken de gevolgen dan ook niet om als wanbetaler te boek te staan. Zal de incassobureau echt een gang naar de rechter wagen?
100%, slam dunk dossier zoals je het beschrijft. Dat gaat je naast die €100, een €40 incassokosten kosten, plus de kosten voor de deurwaarder die al rap richting de €500 gaan voor je bij een rechter bent. Bij de rechter komt er ook nog een paar honderd euro bij. Gewoon lappen die €100 leergeld.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jugger naut
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 02-05 20:45
TereZz schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 16:51:
BKR krijg je alleen bij leningen?
Ook wanbetalers worden geregistreerd bij BKR. Dat is nogal wat problematischer dan een lening.

Edit: Dit lijkt alleen te zijn voor het niet betalen van kredieten.

[ Voor 14% gewijzigd door jugger naut op 25-05-2021 17:01 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:00
Gewoon nogmaals bellen. Weet niet welke aanbieder het om gaat, maar ik had hetzelfde met Essent, jaar contract van vriendin. Ik bel op: "op uw site staat Essent verhuist met u mee, maar Essent woont hier al. Kan die boete weggestreept worden en mijn contract evt voor langere termijn vastgezet worden?"
Nog geen 5 minuten later was de boete kwijtgescholden, contract liep gewoon af op oorspronkelijke datum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-05 17:13
Zal de incassobureau echt een gang naar de rechter wagen?
Ja, binnen een paar weken heb je automatisch herinneringen en een aanmaning met +40 euro aan je broek. Vervolgens gaat een incassobureau kijken of er meer schuldeisers zijn, Zijn die er niet, dan is dat voldoende rede om aan te nemen dat je 't kan betalen. En als er wat te plukken valt, dan plukken ze alles.
want vrijwel alle kosten van de vervolgstappen zijn ook op jou verhaalbaar.

Kortom niet doen. Ik snap je frustratie, maar wat anderen ook al aangeven. het is je eigen fout geweest.
TheGhostInc schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 16:42:
[...]

2 Opties:

Optie 1 is fraude.
Optie 2 vergeet je gemakshalve 't vastrecht en servicekosten. Die kunnen makkelijk de opzegboete overstijgen als de looptijd nog lang is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09:56

Rmg

jugger naut schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 16:54:
[...]

Ook wanbetalers worden geregistreerd bij BKR. Dat is nogal wat problematischer dan een lening.
Nee, alleen als je je krediet niet afbetaalt. https://www.bkr.nl/veelge...tratie-bij-stichting-bkr/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeKever
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 13:29
_JGC_ schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 16:55:
Gewoon nogmaals bellen. Weet niet welke aanbieder het om gaat, maar ik had hetzelfde met Essent, jaar contract van vriendin. Ik bel op: "op uw site staat Essent verhuist met u mee, maar Essent woont hier al. Kan die boete weggestreept worden en mijn contract evt voor langere termijn vastgezet worden?"
Nog geen 5 minuten later was de boete kwijtgescholden, contract liep gewoon af op oorspronkelijke datum.
Precies dit proberen. Als je er al jaren zit en het is een beetje een gerenommeerde partij, dan krijg je wel wat gedaan.

Niet storneren. Recept voor ellende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TereZz
_JGC_ schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 16:55:
Ik zal het opnieuw proberen. Het is wel een "budget" partij ;)

De medewerker van vandaag kon het na navraag niet uit coulance oplossen, omdat het huidige contract nog enkele maanden (4?) loopt en het contract via een prijsvergelijkingswebsite is aangevraagd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:00
TereZz schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 17:11:
[...]

Ik zal het opnieuw proberen. Het is wel een "budget" partij ;)

De medewerker van vandaag kon het na navraag niet uit coulance oplossen, omdat het huidige contract nog enkele maanden (4?) loopt en het contract via een prijsvergelijkingswebsite is aangevraagd.
Niet geschoten is altijd mis...

Mocht het nog steeds niet kunnen: leg het oude contract en het nieuwe contract eens naastelkaar. Wat zijn de tarieven van het contract dat je vriendin heeft afgesloten en zit daar ook een welkomstbonus bij? Wat zijn de voorwaarden voor een welkomstbonus bij jouw huidige contract?
Het kan nml lonen om het contract van je vriendin op te zeggen en jouw 4 maand resterend contract te verhuizen ipv andersom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TereZz
Helaas. Niets in te doen. Ik heb het klachtenformulier maar ingevuld.

Dan rest de vraag. Wat kunnen ze wél doen indien ik het oude contract niet doorbetaal. Komen ze achter je nieuwe adres?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KNed
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 00:30
Beetje vreemd dit, je hebt zelf een fout gemaakt en nu wil je koste wat het kost eronderuit komen??

Als ze een deurwaarderstraject inschakelen gaan ze je echt wel vinden en zijn de kosten mogelijk hoger...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louwke
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 14:27
Zij wellicht niet, maar een deurwaarder heeft daar minder moeite mee volgens mij.

Raar dat ze geen coulance wilde geven. In mijn geval boden ze dat zelfs aan als mijn vriendin over ging stappen. Maar die zat nog vast aan haar contract in dit geval.

Untappd: Louwke80

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KNed
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 00:30
Louwke schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 16:30:
Raar dat ze geen coulance wilde geven. In mijn geval boden ze dat zelfs aan als mijn vriendin over ging stappen. Maar die zat nog vast aan haar contract in dit geval.
Zal wel komen omdat het een budget partij is? Die maken mogelijk geen uitzonderingen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Wanneer is dat nieuwe contract aangevraagd? Je hebt 14 dagen bedenktijd, dus als je nog binnen die periode zit, kun je van dat nieuwe contract af. En dan je huidige contract verhuizen naar je nieuwe adres zodra je overgaat. Is dat niet de makkelijkste optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TereZz
TERW_DAN schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 16:36:
Wanneer is dat nieuwe contract aangevraagd? Je hebt 14 dagen bedenktijd, dus als je nog binnen die periode zit, kun je van dat nieuwe contract af. En dan je huidige contract verhuizen naar je nieuwe adres zodra je overgaat. Is dat niet de makkelijkste optie?
Helaas buiten de 14 dagen bedenktermijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xh3adshotx
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 28-02-2023
TereZz schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 16:18:

Dan rest de vraag. Wat kunnen ze wél doen indien ik het oude contract niet doorbetaal. Komen ze achter je nieuwe adres?
Even samengevat:
- je gaat verhuizen
- maakt zelf een fout door een nieuw energiecontract op het nieuwe adres aan te vragen
- de leverancier is dezelfde
- je probeert coulance te vinden
- helaas krijg je die niet

Nu vraag je of ze achter je nieuwe adres komen? Aangezien het dezelfde partij is denk ik dat ze dat wel gaan uitvinden. Anders kan de deurwaarder het ook gewoon achterhalen.

Je wilt serieus als wanbetaler aangemerkt worden om een boete van 100 euro te ontlopen? Op de kosten van een complete verhuizing valt die 100 euro toch in het niet? Is dat het waard om een incasso traject in te gaan en in de toekomst moeite te krijgen met het afsluiten van contracten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SimRam
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 14-04 16:07
Betaal de 100 euro en schrijf het weg als leergeld. Als je als het storneerd dan ga je geheid meer kwijt zijn dan die 100 euro zoals al eerder gezegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Wie zijn gat brandt …

Maar wel erg flauw van de energiemaatschappij. Fouten maken is menselijk en een beetje coulance is wel op zijn plaats. Zeker omdat beide contracten bij dezelfde maatschappij lopen.

Zich verschuilen achter een vergelijkingssite is een zwak excuus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-05 16:28
TereZz schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 16:18:

Ja een incassoburo kan altijd in de registers kijken wat je nieuwe verblijfsadres is. Je zult je toch moeten inschrijven op het adres van je nieuwe woning... Vanaf dat moment vindt een incassoburo je ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:29

DirtyBird

Praktiserend denker

Beetje flauw van ze om hier zo moeilijk over te doen. Helemaal omdat je uiteindelijk wel bij ze blijft afnemen. Het risico om je nu als klant kwijt te raken na dit contract lijkt me aanzienlijk en dat lijkt me voor hen die 100 ook niet waard.

Ik zou nog een keer contact opnemen en hopen dat je iemand treft die niet zo erg van het befehl-ist-befehl kaliber is.

Anders gewoon die 100 betalen en na je contract weggaan bij deze club.

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xh3adshotx
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 28-02-2023
Joris748 schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 20:10:
Wie zijn gat brandt …

Maar wel erg flauw van de energiemaatschappij. Fouten maken is menselijk en een beetje coulance is wel op zijn plaats. Zeker omdat beide contracten bij dezelfde maatschappij lopen.

Zich verschuilen achter een vergelijkingssite is een zwak excuus.
DirtyBird schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 20:21:
Beetje flauw van ze om hier zo moeilijk over te doen. Helemaal omdat je uiteindelijk wel bij ze blijft afnemen. Het risico om je nu als klant kwijt te raken na dit contract lijkt me aanzienlijk en dat lijkt me voor hen die 100 ook niet waard.

Ik zou nog een keer contact opnemen en hopen dat je iemand treft die niet zo erg van het befehl-ist-befehl kaliber is.

Anders gewoon die 100 betalen en na je contract weggaan bij deze club.
Aan de andere kant snap ik het natuurlijk wel... Een budget leverancier afgesloten via een vergelijkingssite. Als ze iedereen coulance gaan geven is het helemaal niet meer winstgevend. In dit topic lees ik verder Essent die wel coulance geeft maar die prijs ligt waarschijnlijk ook wat hoger. Je kunt niet de service van een "premium" leverancier verwachten van een budget leverancier die je ook nog eens via een vergelijkingssite afsluit. Heb het idee dat TS een beetje voor een dubbeltje op de eerste rang wilt en verder niet zoveel opheeft met de algemene voorwaarden etc. Pay peanuts, get monkeys.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Laatst online: 14:29

DirtyBird

Praktiserend denker

xh3adshotx schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 20:38:
[...]

[...]

Aan de andere kant snap ik het natuurlijk wel... Een budget leverancier afgesloten via een vergelijkingssite. Als ze iedereen coulance gaan geven is het helemaal niet meer winstgevend. In dit topic lees ik verder Essent die wel coulance geeft maar die prijs ligt waarschijnlijk ook wat hoger. Je kunt niet de service van een "premium" leverancier verwachten van een budget leverancier die je ook nog eens via een vergelijkingssite afsluit. Heb het idee dat TS een beetje voor een dubbeltje op de eerste rang wilt en verder niet zoveel opheeft met de algemene voorwaarden etc. Pay peanuts, get monkeys.
Maar winstgevendheid is hier geen issue. TS blijft al energie bij ze afnemen. Ze profiteren nu gewoon van een kennelijke fout van TS. Dan kun je zeggen 'ja pech, ia dom van je', maar TS benadeelt ze niet met zijn verzoek. De energiemaatschappij benadeelt TS door voor die 100 euro te wijzen op een papieren regel. Hun goedrecht, maar in mijn ogen, nogmaals, vrij kinderachtig en geen handige zet met het oog op klantenbinding en bedrijfscontinuiteit.

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Niet online
Heeft de leverancier niet kunnen checken dat als er een nieuw contract wordt gevraagd dat er nog een contract loopt, en dit binnen de twee weken informeren?
Hoe kan iemand anders het oude contract opzeggen door op hetzelfde adres een nieuw contact af sluiten. Naar mijn mening had de leverancier wel wat controles op nieuwe contracten mogen hebben, en de houder van het nog lopende contract om toestemming moeten vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:00

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Natuurlijk "komen ze achter" je nieuwe adres: dat heb je bij het aangaan van je tweede contract zelf aan hen gegeven 7(8)7

Ik zou nogmaals bellen met de boodschap "Misverstand, had een verhuizing moeten zijn want we zijn al klant bij jullie. En dat weten jullie ook, dus jullie hebben ook boter op jullie hoofd." Als ze daar niet in meegaan: vraag of ze de opzegboete willen delen (dus nog maar 1 x 50 euro). En ze kunnen geen coulance geven? Natuurlijk wel; ze willen het misschien niet.

Verder, over de gevolgen van niet betalen:
https://www.groene.nl/artikel/u-staat-op-een-zwarte-lijst

Onderzoek De schuldenindustrie
U staat op een zwarte lijst

Incassokantoren hebben stilletjes grote zwarte lijsten aangelegd van bijna iedereen die in Nederland wel eens een rekening vergat te betalen. Talloze energiebedrijven, webwinkels en telefoonmaatschappijen checken de betaalmoraal van hun klanten – geheel in strijd met de wet.

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• TereZz
@Thijsmans en @Anoniem: 106933 thanks.
Korte update: Ik heb het klachtenformulier maar ingevuld na de eventuele gevolgen te hebben gezien. Ik werd teruggebeld en men gaat de boete uit coulance crediteren! 😀
Bedankt voor de adviezen. Zonder coulance had ik verder geen poot om op te staan. Voelt nog steeds scheef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:38
@TereZz Fijn voor je dat het is opgelost, maar dat het voor je scheef voelt snap ik niet. Het is gewoon jullie eigen schuld, gewoon accepteren en blij zijn met de coulance.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 14:37

DataGhost

iPL dev

TereZz schreef op maandag 31 mei 2021 @ 19:13:
@Thijsmans en @Anoniem: 106933 thanks.
Korte update: Ik heb het klachtenformulier maar ingevuld na de eventuele gevolgen te hebben gezien. Ik werd teruggebeld en men gaat de boete uit coulance crediteren! 😀
Bedankt voor de adviezen. Zonder coulance had ik verder geen poot om op te staan. Voelt nog steeds scheef.
Ergens voelt het wel scheef inderdaad, maar uit je posts lees ik dat het originele contract op jouw naam stond en het nieuwe op de naam van je vriendin, dus dan snap ik vanuit de energiemaatschappij wel dat dat in principe twee verschillende personen zijn. Ik gok dat het een stuk makkelijker gegaan was als beide contracten op dezelfde naam stonden.
Pagina: 1