78 toeren opname afspelen op computer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ge1949
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12-05-2023
Mijn vraag
Ik heb een 78 toeren plaat opgenomen met een 33 toeren pick-up die ik aan mijn computer kon aansluiten. Als ik de wav nu afspeel is het geluid veel te laag. Hoe kan ik op mijn computer het geluid goed afspelen?

Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...

Beste antwoord (via Ge1949 op 25-05-2021 17:09)

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Met audacity kun je het geluid van je opname versnellen (pitch shift): https://www.audacityteam.org

Deze video laat zien hoe: YouTube: How to Change Pitch in Audacity

Overigens is het onverstandig om 78rpm platen met een 33pm naald te spelen. Het beschadigt de plaat en klinkt waarschijnlijk ook niet fantastisch. Bovendien wijkt de EQ curve van je 'moderne' platenspeler af.

[ Voor 13% gewijzigd door Bigs op 25-05-2021 16:48 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 03-06 11:13

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Dit is een vrij karige topicstart.. kun je wat aanvullen? Zat er een versterker tussen? Welke pickup heb je gebruikt? Etc.. :)

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teddy
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:18
In je afspeelsoftware 2.36x versnellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07:19

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Wellicht kun je de snelheid van je *.wav opkrikken met een factor 2,34

(78 / 33,33333)

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen4

Acties:
  • Beste antwoord
  • +4 Henk 'm!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Met audacity kun je het geluid van je opname versnellen (pitch shift): https://www.audacityteam.org

Deze video laat zien hoe: YouTube: How to Change Pitch in Audacity

Overigens is het onverstandig om 78rpm platen met een 33pm naald te spelen. Het beschadigt de plaat en klinkt waarschijnlijk ook niet fantastisch. Bovendien wijkt de EQ curve van je 'moderne' platenspeler af.

[ Voor 13% gewijzigd door Bigs op 25-05-2021 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cass Casey
  • Registratie: April 2005
  • Nu online
Volgens mij bedoelt TS dat het volume te laag is. Er moet een phono amp tussen (voorversterker). De toeren van de plaat staan hier volledig los van.

Hmm.... bij het herlezen van de OP begin ik weer te twijfelen, aangezien de platenspeler blijkbaar aan de computer verbonden kon worden (USB?).

Dus met "het geluid te laag", bedoel je toch de geluidsfrequentie? Tja, logisch natuurlijk als je 78rpm afspeelt met 33rpm. Dan versnellen die hap. Maar wat @Bigs zegt: ander element erop zetten. Scheelt ook. En eventueel een 78rpm platenspeler kopen.

[ Voor 68% gewijzigd door Cass Casey op 25-05-2021 16:39 ]

The sausage is a meat-based vegetable substitute for cucumber.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ge1949
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12-05-2023
Hoi Bigs hartelijk dank voor de tip. Ik heb audacity gedownloaded en daarmee kan ik prima de snelheid aanpassen zodat het geluid "normaal" is. Bedankt !!!!
Pagina: 1