Advies laptop voor grote databestanden

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IH95
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 12-10 12:13
Wat ga je met je laptop doen?
Voor werk met grote databestanden van o.a. CBS. Dus excel, SPSS, Stata en R (in een later stadium) met zeer omvangrijk celaantal. Gamen hoeft niet, ik bewerk ook geen foto's, Wel vind ik belangrijk dat het scherm goed genoeg is om bv op een balkon (niet met direct licht op het scherm) te werken in deze tijden.
Daarnaast heb ik een voorkeur voor een scherm van 15 inch, al ben ik van plan om een 2e scherm aan te schaffen voor thuis. Dus als dit bijvoorbeeld heel veel uitmaakt in de prijsklasse, het gewicht of functionaliteit dan is een kleiner scherm ook akkoord voor mij (zoals de Macbook uit 2020 13 inch is).

Wat is je budget?
Momenteel rond de 1000, met een max van rond de 1200 indien dit veel verschil maakt.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ja, deze wordt regelematig meegenomen. Zeg 2-3x/week. Wel voornamelijk gebruik waar andere computers staan dus ook stroomvoorziening is.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Ik heb niet specifiek een voorkeur voor Windows/Mac, al ben ik gewend om met Windows te werken.
Momenteel een oude HP Pavilion waar ik tot nu altijd tevreden mee ben geweest.

Ik ben benieuwd wat jullie ideeën zijn! Ik zie door de grote hoeveelheid aan types, modellen en variaties op alles door de bomen het bos niet meer namelijk.

Een aantal opties die ik zelf dacht zijn deze:
- 25% korting via een studentenaccount van een kennis pricewatch: Lenovo Yoga Slim 7 15IMH05 (82AB002WMH)
- pricewatch: Lenovo IdeaPad 5 15ARE05 (81YQ00GYMH)
- pricewatch: HP Omen 15-ek0115nd wel een beetje zwaar

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baardhaas
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 13-10 22:03
Zou voor de Lenovo Ideapad gaan. De andere 2 hebben videokaarten waar je extra voor betaalt. Met jouw usecase heb je een sterke CPU en voldoende RAM nodig. De Ryzen 7 4800u komt aardig goed uit de bus: https://www.cpubenchmark....-Ryzen-7-4800U/3646vs3721

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:05

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Definieer grote databestanden? Praten we over een paar GB of meerdere TB's? Maakt nogal een vers hil, zeker in cpu en geheugengebruik.
Qua cpu moet je kijken of de programmas die je gebruikt multithreading ondersteunen. Zo ja, dan heb je voordeel bij veel cores. En verder is ook de vraag hoe je spul bewerkt, in memory of van disk.

Either way, een laptop met i7 en >16 GB ram is denk ik de max voor je budget. Als de datasets evht groot zijn, zou ik kijken of ik met een cloud account niet veel meer zou kunnen. Dan heb je gewoon pay per use, en als je even power nodig hebt klik je een snelle machine aan.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IH95
Het zijn datasets van een paar GB's max, dus ik denk dat minder CPU en geheugen daarvoor prima is. Ik moet zeggen dat ik niet zeker weet of die programma's multithreading ondersteunen, al denk ik van niet (misschien dat jij dat weet voor programma's die ik heb genoemd).

Helaas mogen ivm onderzoek bestanden niet op de cloud worden gezet. Vandaar dat het allemaal vanuit de eigen machine moeten komen.

Denk dat als ik het zo bekijk de IdeaPad een goede optie is, of heb jij @The Eagle nog suggesties?

En hoe goed zou een scherm van een van deze zijn?

[ Voor 4% gewijzigd door IH95 op 26-05-2021 19:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JiMiHeNdRiX
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 14-10 15:53
Mocht je persé een HP willen hebben dan kun je deze nog bekijken. Hij lijkt veel op de Lenovo Ideapad qua specs:
pricewatch: HP Envy x360 15-ee0175nd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IH95
JiMiHeNdRiX schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 19:49:
Mocht je persé een HP willen hebben dan kun je deze nog bekijken. Hij lijkt veel op de Lenovo Ideapad qua specs:
pricewatch: HP Envy x360 15-ee0175nd
Die is wel een stuk zwaarder zie ik! 2kg vs 1,66 is best een verschil. Ik kom er ook niet echt achter hoe de schermen vergelijken qua helderheid, maar dan lijkt de IdeaPad toch de betere deal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-10 15:18

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

IH95 schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 19:33:
Het zijn datasets van een paar GB's max, dus ik denk dat minder CPU en geheugen daarvoor prima is. Ik moet zeggen dat ik niet zeker weet of die programma's multithreading ondersteunen, al denk ik van niet (misschien dat jij dat weet voor programma's die ik heb genoemd).

Helaas mogen ivm onderzoek bestanden niet op de cloud worden gezet. Vandaar dat het allemaal vanuit de eigen machine moeten komen.
Dit hoor ik heel vaak en dan lopen de rillingen me over de rug. Klinkt als medisch onderzoek en ik vind dat het meezeulen van Gb aan (waarschijnlijk dus) gevoelige data op een laptop zeer onverstandig tegen het zorgvuldig opzetten van een goede beveiligde cloud setup waar je in rekent. En ja ik weet dat de laptop waarschijnk op afstand gewiped kan worden etc etc, maar wie weet wat er in de tussentijd gebeurt? Ik vind het een compleet niet sustainable model en loop tegen kilometers red-tape in als je dit (in een academisch ziekenhuis bv) goed wilt regelen. Daarnaast zal het ook nog eens niet zo heel kosten efficient zijn ook.

edit: uiteraard beschouw ik de dropbox varianten niet, maar alleen de echt specifiek goed opgezette omgevingen. op dropbox mag je alleen de fotos van je kat neerzetten wmb

[ Voor 7% gewijzigd door superduper op 27-05-2021 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IH95
superduper schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 12:52:
[...]

Dit hoor ik heel vaak en dan lopen de rillingen me over de rug. Klinkt als medisch onderzoek en ik vind dat het meezeulen van Gb aan (waarschijnlijk dus) gevoelige data op een laptop zeer onverstandig tegen het zorgvuldig opzetten van een goede beveiligde cloud setup waar je in rekent. En ja ik weet dat de laptop waarschijnk op afstand gewiped kan worden etc etc, maar wie weet wat er in de tussentijd gebeurt? Ik vind het een compleet niet sustainable model en loop tegen kilometers red-tape in als je dit (in een academisch ziekenhuis bv) goed wilt regelen. Daarnaast zal het ook nog eens niet zo heel kosten efficient zijn ook.

edit: uiteraard beschouw ik de dropbox varianten niet, maar alleen de echt specifiek goed opgezette omgevingen. op dropbox mag je alleen de fotos van je kat neerzetten wmb
Ik ben het zeker met je eens dat dit niet de meest ideale situatie is. Het blijft echter de werkelijkheid qua regelgeving op dit moment. Uiteraard worden bestanden geanonimseerd en zijn er via remote-workspace applicaties wel toegang tot de minder anonieme bestanden (let wel: ook deze zijn tot op zekere hoogte anoniem).

Hoe dan ook neemt het niet weg dat ik nog niet helemaal uit mijn keuze ben. Ik neig meer naar de Yoga Slim op dit moment, al vind ik het zonde dat daar niet een iets snellere CPU in zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

IH95 schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 13:07:
[...]

Ik ben het zeker met je eens dat dit niet de meest ideale situatie is. Het blijft echter de werkelijkheid qua regelgeving op dit moment.
Ik weet niet waar je werkzaamheden liggen, maar ook dit is vaak een dooddoener en een lokale interpretatie van 'we hebben zaken nog niet goed geïmplementeerd'. Als dit keiharde regelgeving is (als in Europese wetgeving) dan zou niemand het kunnen en dat is niet het geval . Ik praat nu nog steeds even over medische data

Meer gefocust op je vraagstelling: zodra je met deze data gaat werken vind ik het ook vreemd dat je keuzes hebt in de laptops. Vaak zijn deze centraal gemanaged (mag ik hopen) en mag je niet met een BYOD aankomen. En met centraal gemanaged heb je meestal nauwelijks keus in uitvoeren (als je mazzel hebt windows/mac)

[ Voor 21% gewijzigd door superduper op 27-05-2021 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IH95
superduper schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 14:22:
[...]

Ik weet niet waar je werkzaamheden liggen, maar ook dit is vaak een dooddoener en een lokale interpretatie van 'we hebben zaken nog niet goed geïmplementeerd'. Als dit keiharde regelgeving is (als in Europese wetgeving) dan zou niemand het kunnen en dat is niet het geval . Ik praat nu nog steeds even over medische data

Meer gefocust op je vraagstelling: zodra je met deze data gaat werken vind ik het ook vreemd dat je keuzes hebt in de laptops. Vaak zijn deze centraal gemanaged (mag ik hopen) en mag je niet met een BYOD aankomen. En met centraal gemanaged heb je meestal nauwelijks keus in uitvoeren (als je mazzel hebt windows/mac)
Ik heb te weinig kennis over de algemene dan wel Europese regelgeving om daar zinnig op in te gaan. Vanuit de werkgever wordt uiteraard ook een werklaptop aangeboden; helaas duurt dit voor mij te lang om daarop te wachten (denk aan 3-6 maanden).

Misschien even ter verduidelijking; de bestanden zijn niet meer herleidbaar tot personen op het moment dat ik ze op mijn laptop zou kunnen/mogen zetten.

Ik bedank je voor je zorgen en uitleg, goed dat je het aankaart. Ik ga me er nog eens in verdiepen. In ieder geval zit ik nog met hetzelfde dillema als waar ik hiervoor een forumbericht heb gemaakt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Ik blijf nieuwsgierig waar je werkt :) Maar uit je vorige topic blijkt dat ik goed in de richting zit met geneeskunde, maar ook dat het óf een jaarlijks terugkerende vraag is, óf al een jarenlange zoektocht.

Het is dan ook echt lastig te adviseren. standaard SPSS/R analyses kunnen op mid stream laptops allemaal best wel ok. maar zodra je roept dat het 'groot of veel is' wordt het lastiger. Daarnaast maakt het nogal wat uit wat je precies wilt gaan doen. Met een deeplearning model kan je op een relatief kleinere dataset al in de knel komen, maar met een simpel algortime of test kan je juist nog best veel data aan.

reden te meer om aan meer elastische oplossingen te denken. Ik zie heel veel van dit soort vraagstukken voorbij komen waarbij óf men geld verbrand om veel te dure dedicated oplossing aan te trekken met enorme overkill, of na een paar weken/maanden terug komen omdat het nog niet genoeg is. (valt tegen, of we hebben nog een dataset toegevoegd, TADAA).

Aangezien je in de studie geneeskunde zit en ik weet dat utrecht, maastricht, leiden en groningen in ieder geval elastische cloudachtige oplossingen hebben precies voor jouw soort usecase, zou ik eens doorvragen bij je werkgever.

nogmaals, ik lees ruim tussen de regels door en sla misschien de plank mis, maar ik probeer duidelijk te maken dat concreet laptopadvies erg lastig is geven en dat er andere oplossingen evt heel mooi zouden aansluiten (aka simpele laptop als interface naar een deftige rekenomgeving :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IH95
superduper schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 14:46:
Ik blijf nieuwsgierig waar je werkt :) Maar uit je vorige topic blijkt dat ik goed in de richting zit met geneeskunde, maar ook dat het óf een jaarlijks terugkerende vraag is, óf al een jarenlange zoektocht.
[b]superduper schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 14:46:[/b
nogmaals, ik lees ruim tussen de regels door en sla misschien de plank mis, maar ik probeer duidelijk te maken dat concreet laptopadvies erg lastig is geven en dat er andere oplossingen evt heel mooi zouden aansluiten (aka simpele laptop als interface naar een deftige rekenomgeving :) )
Ik blijf liever een beetje mysterieus.... :)

In ieder geval niet studerend, maar werkend. Helaas zitten we niet helemaal op dezelfde lijn te denken merk ik. Ik gebruik een combinatie van wat je noem defitge rekenomgeving en eigen hardware. Het zal dus zeker niet gaan om bestanden van meerdere TB's, maar wel dusdanig dat in de deftige rekenomgeving het soms een uur kan duren. Vandaar dat ik zodra die bestanden beschikbaar zijn, ik ook graag andere taken in de tussentijd wil kunnen doen.

EDIT:
Het gaat niet om deeplearning. Puur handmatig code schrijven en algoritme uitvoeren.

[ Voor 3% gewijzigd door IH95 op 27-05-2021 15:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Klinkt als feature engineering op je laptop met beperkte dataset, en dan intrainen en executie op een deftig platform. Anyway, je wilt zoveel mogelijk cores en geheugen als je budget het toe laat. En een SSD, maar dat had je vast zelf ook al bedacht. Als ik het accent zou moeten leggen dan eerder meer ram dan meer cores. Van het verschil tussen een i7 vs i5 ga je denk ik minder merken dan van 16 van 32 GB ram.

En vwb die datasets en privacy: ik neem aan dat jij een dataset pas mag gebruiken na vrijgave en onder bepaalde condities. Die condities zullen ongetwijfeld impliceren dat je opslag encrypted moet zijn, en nog wat andere zaken. Kijk daar ook even naar evt specifieke eisen die aan je laptop gesteld worden. Bitlocker kan afdoende geacht worden, maar dat wil je vooraf weten. Anders heb je straks een snelle laptop die je niet mag gebruiken :+

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IH95
The Eagle schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 15:58:
Klinkt als feature engineering op je laptop met beperkte dataset, en dan intrainen en executie op een deftig platform. Anyway, je wilt zoveel mogelijk cores en geheugen als je budget het toe laat. En een SSD, maar dat had je vast zelf ook al bedacht. Als ik het accent zou moeten leggen dan eerder meer ram dan meer cores. Van het verschil tussen een i7 vs i5 ga je denk ik minder merken dan van 16 van 32 GB ram.

Die condities zullen ongetwijfeld impliceren dat je opslag encrypted moet zijn, en nog wat andere zaken.
Ik denk dat je me goed hebt begrepen :) Uiteraard ook met de beveiliging van bestanden.

Zou je zeggen: neem liever een Ryzen 7 4700/4800U of eerder een i5/i7 11e generatie? 16GB is wel het max RAM voor mijn budget heb ik gezien in de pricewatch.

Ten slotte rest mij nog de vraag over de schermhelderheid: dit is matig terug te vinden in reviews door zoveel verschillende modellen, als las ik regelmatig op het forum dat de Lenovo's niet goed buiten te gebruiken zijn. Met het oog op doorwerken in de zomer zou ik het toch prettig vinden als dit enigzins kan. Heb je hier nog een gouden tip voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Scherm kan ik je niet mee helpen. Ik zit met technisch weer altijd binnen, lekker in de airco ;)
Ryzen of intel zou je de benchmarks even op moeten zoeken. Als je het ding op schoot wilt, kijk dan ook even naar hoeveel watt het ding verstookt en hoe warmn ie wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IH95
"Technisch weer" haha.

Tja wat ik vooral kan vinden is dat de meer cores bij Ryzen vooral bij multitasken prettig werken is, en minder cores maar sneller bij minder taken Intel beter is.

Duivels dilemma...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IH95
Na lang zoeken ook nog deze tegen gekomen op coolblue: https://www.coolblue.nl/p...ro-14acn6-82l7006pmh.html

Leek mij erg interessant voor het geld. Ik twijfel alleen of ik moet wachten op de Ryzen 7 5800U of dat ik voor 150 euro minder de Ryzen 5 5600U wil. Gaat dat heel veel verschil maken verwacht een van jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berlinetta
  • Registratie: Juli 2015
  • Niet online
Ryzen 7 5800U

Ik ben trouwens ook he-le-maal de weg kwijt in wat men een goed beeldscherm vindt. Voor mij is het duidelijk dat er genoeg mensen zijn, die het niet zien. (Dit wordt continu bevestig op Tweakers.

*Ik ga meestal van het slechte uit ik praat hierover het beeldscher en de redenen laat ik achterwege.
Pagina: 1