optocoupler gebruiken de juiste methode? signaal splitsen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
ik zou graag de volgende signalen splitsen naar 2 devices

p1/kwh meter(puls) maar ook andere .. data signalen . bv geluid (mixen)

voor dit voorbeeld (specifiek) gaat het van p1 (slimme meter) naar
- toon (meteradapter)
en
- esp/arduino

nu vind ik 25,- voor https://www.robbshop.nl/p...sfuka7i-h1iYaAojEEALw_wcB wel erg prijzig .. en zelf bouwen leuk

nu vond ik een schema (bron) https://moroccodave.com/2...-midi-thru-box-version-2/
Afbeeldingslocatie: https://moroccodavedotcom.files.wordpress.com/2017/10/midi-thru-v2-schematic-board.png

Waarbij als ik het goed begrijp de input --> door de optocoupler gaat (pin 1 --> pin 2) en vervolgens die gesplitst word naar pin 3 + 5 (etc) die elk weer een output geven naar 4+6 (etc) om een elk een eigen output te voeden .. maar wat de rest v.d chips doen :? en is dat relevant ?

anway . ik vermoed dat een puls of binair signaal met een octocoupler geen issue is .. maar een analoge waarde van bv een current sensor oid werkt dat ook ?

Vermoedelijk kan ik de p1 sensor direct op een arduino/esp koppelen en Rx naar TX dupliceren en tegelijkertijd het bericht vertalen naar een MQtt bericht ofzo, maar ik wil ook wat leren over octocouplers

[ Voor 7% gewijzigd door vso op 25-05-2021 15:21 ]

Tja vanalles

Beste antwoord (via vso op 25-05-2021 16:09)

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 11:06
vso schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 14:28:
maar wat de rest v.d chips doen :? en is dat relevant ?

anway . ik vermoed dat een puls of binair signaal met een octocoupler geen issue is .. maar een analoge waarde van bv een current sensor oid werkt dat ook ?
Een analoge waarde kan niet met een gewone optocoupler. Je hebt wel speciale optocouplers die dat wel kunnen.

Puls/binair kan misschien. Het schema dat je hebt gevonden is voor een heel andere toepassing en niet (direct) geschikt voor wat je wil doen.
Het "probleem" is dat als je een mooie 0-5V puls in je optocoupler stopt, je aan de andere kant er niet per se een even "mooie" puls uit krijgt. Daarom heeft het schema dat je gevonden hebt een 74HC14N Schmitt trigger inverter gebruikt, het "Schmitt trigger"-gedeelte maakt van de minder-mooie puls weer een mooie puls en het "inverter"-gedeelte draait het om (laag wordt hoog en vice versa). Hij gebruikt een chip met 6 van die inverters erin, de eerste inverter keert het om, en de (omgekeerde) output van die inverter wordt dan weer terug omgekeerd door de overgebleven inverters. Daardoor krijgt hij 5 kopieën van het originele signaal, die naar 5 individuele outputs gaan. De reden om dit zo te doen is (vermoed ik) de juiste output-impedantie verkrijgen, omdat die als je alle 5 outputs gewoon parallel schakelt waarschijnlijk te hoog wordt voor de midi-toepassing. NB: dit schema scheidt alleen de input van de output, niet de outputs onderling.

De output van een optocoupler is waarschijnlijk wel goed genoeg voor je Toon en ESP en dan hoef je je over dit alles geen zorgen te maken.

Galvanische scheiding is trouwens helemaal niet nodig voor deze toepassing, je kan de Toon en ESP ook gewoon met een draadje aan elkaar verbinden.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 11:06
vso schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 14:28:
maar wat de rest v.d chips doen :? en is dat relevant ?

Een analoge waarde kan niet met een gewone optocoupler. Je hebt wel speciale optocouplers die dat wel kunnen.

Puls/binair kan misschien. Het schema dat je hebt gevonden is voor een heel andere toepassing en niet (direct) geschikt voor wat je wil doen.
Het "probleem" is dat als je een mooie 0-5V puls in je optocoupler stopt, je aan de andere kant er niet per se een even "mooie" puls uit krijgt. Daarom heeft het schema dat je gevonden hebt een 74HC14N Schmitt trigger inverter gebruikt, het "Schmitt trigger"-gedeelte maakt van de minder-mooie puls weer een mooie puls en het "inverter"-gedeelte draait het om (laag wordt hoog en vice versa). Hij gebruikt een chip met 6 van die inverters erin, de eerste inverter keert het om, en de (omgekeerde) output van die inverter wordt dan weer terug omgekeerd door de overgebleven inverters. Daardoor krijgt hij 5 kopieën van het originele signaal, die naar 5 individuele outputs gaan. De reden om dit zo te doen is (vermoed ik) de juiste output-impedantie verkrijgen, omdat die als je alle 5 outputs gewoon parallel schakelt waarschijnlijk te hoog wordt voor de midi-toepassing. NB: dit schema scheidt alleen de input van de output, niet de outputs onderling.

De output van een optocoupler is waarschijnlijk wel goed genoeg voor je Toon en ESP en dan hoef je je over dit alles geen zorgen te maken.

Galvanische scheiding is trouwens helemaal niet nodig voor deze toepassing, je kan de Toon en ESP ook gewoon met een draadje aan elkaar verbinden.