Plafond verlagen twijfels

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raze88
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 08-07 10:57
Beste Allen,

Na de zomer hopen wij te gaan starten met de renovatie van onze woning (1996). Een van de onderdelen is om alle stalen kozijnen met bovenlicht eruit halen en hier een normale stompe paneeldeur + houten kozijn voor terug te plaatsen. De ruimte tussen kamer en keuken is nu met een wand en deur afgesloten. Hier willen wij een stalen deur met glas voor terug plaatsen om zo een ruimtelijker gevoel te krijgen. Dit zal of een taatsdeur/ scharnier deur met daarnaast een glazen paneel worden (er zal 1m muur blijven staan) of een schuifdeur met glas. Hier zijn we nog niet over uit. Wel willen wij de ruimtes van elkaar kunnen scheiden.

Ook staat er op de planning het plafon in de keuken eruit te slopen om de isolatie te verwijderen om vervolgens het aangebouwde gedeelte van buiten af te isoleren. Hierbij willen wij gaan kijken of dit plafond verhoogt teruggeplaatst kan worden. Momenteel is dit plafond 230cm hoog wat best wel laag is.

Nu overweeg ik het plafond van de woonkamer van 250cm naar 240cm te verlagen om zo met inbouwspots te kunnen gaan werken. Ook kan ik dan speakers voor dolby Atmos plaatsen. Echter zijn wij bang dat verlagen naar 240cm net te veel van het goede is en de ruimte daardoor krap gaat voelen.

Andere kant is dat wanneer wij het kamer en keuken plafond op gelijke hoogte kunnen krijgen een taatsdeur wat mooier zal staan omdat deze dan van vloer tot plafond kan lopen.

De deur tussen de woonkamer en de hal zal een stalen deur met glas gaan worden in dezelfde stijl als de deur tussen de keuken en woonkamer.

Zijn er mensen die hier advies over kunnen geven?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c2hqkxkemTxIJ0VQ1QOgmEjcAn8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/yp6nvmefLNyvtYRE6ZpisfGZ.png?f=user_large

[ Voor 10% gewijzigd door raze88 op 25-05-2021 14:09 . Reden: Afbeelding van de ruimte toevevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• invine
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 07-07 15:09
Je hebt een vrij breed huis en 2,5m is al niet veel (ook niet weinig hoor). Maar om het met 10cm te verlagen gaat wel bedrukter aanvoelen. Maarja dat is mijn gevoel bij je verhaal en je plattegrond, uiteindelijk moet je iets in het echt zien om er echt goed advies over te geven.

Hoeveel ruimte heb je nodig voor je speakers en spots? 10cm lijkt mij ook wel veel..

Wat je ook kan doen is een koof rondom je kamer en daar je spots/speakers in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raze88
invine schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 14:13:
Je hebt een vrij breed huis en 2,5m is al niet veel (ook niet weinig hoor). Maar om het met 10cm te verlagen gaat wel bedrukter aanvoelen. Maarja dat is mijn gevoel bij je verhaal en je plattegrond, uiteindelijk moet je iets in het echt zien om er echt goed advies over te geven.

Hoeveel ruimte heb je nodig voor je speakers en spots? 10cm lijkt mij ook wel veel..

Wat je ook kan doen is een koof rondom je kamer en daar je spots/speakers in.
Voor de speakers heb ik 9cm nodig. Exacte speaker heb ik nog niet uitgezocht maar zal iets van of Focal of Bowers worden gezien de rest van de set. Voor de spotjes 9.5cm (incl. aansluiting, merk: Lucide model: Chimney). Plattere spotjes zou kunnen zolang ze maar met Hue compatible zijn, afzonderlijk dimbaar en niet flikkeren (zoals veel ledlampen helaas wel doen)

[ Voor 8% gewijzigd door raze88 op 25-05-2021 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 512943

Bijna altijd zonde om je plafond te verlagen. Ben je zo erg gehecht aan inbouwspots en audio?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 09:25
Ik zou gewoon 10cm verlagen.
Heb nog nooit zoiets gehad van goh wat is het hier laag. (en ik ben niet klein met 1m92)

Ja misschien als je lichtarmaturen moet gaan ontwijken met je hoofd bij een plafond van 2m20 hoog.

Een plafond wat strak/leeg oogt omdat alles erin zit vind ik er veel rustiger uit zien dan een plafond met opbouwspots en speakers hoog aan de muren met snoertjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Ik zou het plafond niet nog eens 10cm verlagen. Dat is erg bedrukkend voor het gevoel.
Hoe is de opbouw van je plafond nu?

Kan je niet met lage hoogte spots werken? Dan hoef je maar 3 tot 5 cm te verlagen.

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raze88
LED-Maniak schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 14:49:
Ik zou het plafond niet nog eens 10cm verlagen. Dat is erg bedrukkend voor het gevoel.
Hoe is de opbouw van je plafond nu?

Kan je niet met lage hoogte spots werken? Dan hoef je maar 3 tot 5 cm te verlagen.
Het plafond in de woonkamer welke verlaagd zou kunnen worden is nu van beton. Hier kan nu niets ingebouwd worden. Het geheel zal sowieso opnieuw gestuct gaan worden i.v.m. weg werken van verwarmingsleidingen (aanleg vloerverwarming waardoor leidingen kunnen komen te vervallen)

Lage spots kan, ook opbouw is mogelijk door de bekabeling in de stuclaag weg te werken. Atmos en dan weer niet mogelijk gezien de inbouwdiepte van de speakers.

Ander idee welke er is is om de ruimte om de tv te voorzien van dempingsmateriaal (akupanel) en deze houten latten van boven af uit te lichten. Ook hiervoor zou iets aan ruimte nodig zijn om de ledstrip weg te werken. Dit zal enkele cm's zijn.

Idee:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GgcJfZopcDCwuMX459b_4jBV9W0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gnlFsdC5lvMijQcSmw8MeeHT.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raze88
Anoniem: 512943 schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 14:39:
Bijna altijd zonde om je plafond te verlagen. Ben je zo erg gehecht aan inbouwspots en audio?
Mhoa. Ik ben behoorlijk gehecht aan audio en ook flink aan het investeren geweest de laatste tijd hierin. Met licht kan heel veel sfeer gecreëerd worden. Of dit door middel van inbouw spots moet dat denk ik niet. Het maakt het wel makkelijk bepaalde zaken te accentueren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:17
Ik zou niet zo snel doen, maar misschien valt het optisch mee. Heb hier net even gemeten en het plafond is 265 hoog. Als ik denkbeeldig een streep zet op 240 zou ik het wel optisch minder ruimtelijk ervaren, maar met gebruik van juist lichtinval en kleurgebruik kan het ook wel weer knusser ogen.

Ken je niet toevallig mensen waar plafondhoogte 240 is? Op onze eerste en tweede verdieping is het +/- 240cm hoog, wat prima werkt voor slaapkamers. Wel ervaar ik het daar als laag en zou ik dus voor de woonkamer niet echt prettig vinden. Maar, again, dan zet ik het weer af tegen de reguliere hoogte van onze leefruimte (265).

[ Voor 7% gewijzigd door koentjuh op 25-05-2021 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raze88
koentjuh schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 15:27:
Ik zou niet zo snel doen, maar misschien valt het optisch mee. Heb hier net even gemeten en het plafond is 265 hoog. Als ik denkbeeldig een streep zet op 240 zou ik het wel optisch minder ruimtelijk ervaren, maar met gebruik van juist lichtinval en kleurgebruik kan het ook wel weer knusser ogen.

Ken je niet toevallig mensen waar plafondhoogte 240 is? Op onze eerste en tweede verdieping is het +/- 240cm hoog, wat prima werkt voor slaapkamers. Wel ervaar ik het daar als laag en zou ik dus voor de woonkamer niet echt prettig vinden. Maar, again, dan zet ik het weer af tegen de reguliere hoogte van onze leefruimte (265).
240cm niet. Onze keuken is naar 230 gebracht i.v.m. een aanbouw(vorige bewoners). Dit oogt erg krap en benauwend. Misschien dat de 240 in de woonkamer mee kan vallen wanneer de keuken op dezelfde hoogte zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 01:32

MLLL

Palm Treo 650

Je kunt terplekke van de speakers ook wat uit het beton hakken.
Moet je niet al teveel speakers hebben , want dan verzwak je betonconstructie.
Is het een kanaalplaatvloer of een gestorte betonvloer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N1ckk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18-06 16:12

N1ckk

I doubt, therefore I might be.

Serieuze vraag, waarom een deur tussen de keuken en de eetkamer? Zo groot is het niet en het is naar mijn idee (vanaf de plattegrond) nu ook redelijk hokkerig. Verlagen naar 2,40 zou ik zelf nooit doen, maar ik heb dan ook 3,5m thuis. Al helemaal niet voor speakers. Ergo: keuzes.

Dat akupanel is overigens best mooi spul, maar ik zou er selectief mee zijn als detail en niet als basis van je ontwerp. Zoals je stuurde lijkt me het wat veel, ook vanwege die led strip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raze88
MLLL schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 18:01:
Je kunt terplekke van de speakers ook wat uit het beton hakken.
Moet je niet al teveel speakers hebben , want dan verzwak je betonconstructie.
Is het een kanaalplaatvloer of een gestorte betonvloer?
Het betreft een kanaal plaat vloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raze88
N1ckk schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 18:36:
Serieuze vraag, waarom een deur tussen de keuken en de eetkamer? Zo groot is het niet en het is naar mijn idee (vanaf de plattegrond) nu ook redelijk hokkerig. Verlagen naar 2,40 zou ik zelf nooit doen, maar ik heb dan ook 3,5m thuis. Al helemaal niet voor speakers. Ergo: keuzes.

Dat akupanel is overigens best mooi spul, maar ik zou er selectief mee zijn als detail en niet als basis van je ontwerp. Zoals je stuurde lijkt me het wat veel, ook vanwege die led strip.
De wand tussen de keuken en kamer staat er nu ook. Erg fijn soms met koken, gourmetten of visite. Glazen deur en paneel komen er om iets meer het gevoel van ruimte te krijgen. Helemaal weg is geen optie voor ons.

Bedoeling van het akupanel is om de galm wat terug te brengen voor de hifi. Het idee is een pan wel maken van 2,x (hoogte plafond) en 3 meter breed. Hier komt een zwevend tv meubel voor en de tv willen we proberen zo strak mogelijk tegen de panelen te monteren. Groter dan de 3 meter wordt denk ik te groot tov de wand waar deze tegen aan komt ( langste muur)

[ Voor 18% gewijzigd door raze88 op 25-05-2021 21:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 01:32

MLLL

Palm Treo 650

Misschien out of the box, je kunt ook een rand maken van een centimeter of 30 in de breedte die verlaagd is en het middenstuk hoger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 07-07 20:40
raze88 schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 21:36:
[...]

Het betreft een kanaal plaat vloer.
Je kan achteraf prima spots of speakers in een kanaalplaatvloer verwerken als de diameter niet te groot is. Gewoon tussen de strengen door boren met de gewenste maat kernboor en de kabel door het kanaal trekken. Gaatje boren en bikken bij de muur en de kabel verder in de muur frezen.

250cm vind ik al niet veel, 240 vind ik helemaal claustrofobisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 07:32
Ik zou niet op goed geluk in een kanaalplaat gaan boren. Dan moet je toch weten hoe het kanalenpatroon eruit ziet.Is ook goed harde beton trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raze88
MLLL schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 22:13:
Misschien out of the box, je kunt ook een rand maken van een centimeter of 30 in de breedte die verlaagd is en het middenstuk hoger.
Hier hebben wij aan zitten denken en ook de geïnverteerde variant hiervan. Beide vinden wij te druk worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raze88
leecher schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 22:32:
[...]

Je kan achteraf prima spots of speakers in een kanaalplaatvloer verwerken als de diameter niet te groot is. Gewoon tussen de strengen door boren met de gewenste maat kernboor en de kabel door het kanaal trekken. Gaatje boren en bikken bij de muur en de kabel verder in de muur frezen.

250cm vind ik al niet veel, 240 vind ik helemaal claustrofobisch.
Hier kan ik de aannemer eens naar laten kijken. Thnx voor de tip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masaman
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Wij hebben afgelopen jaar de keuken verlaagd van 250 naar 246 om electra weg te werken en lage inbouwspots te kunnen plaatsen. Ook gekozen voor opbouwspots en hanglampen op verschillende plaatsen om het niet te eentonig te maken. Plaatselijk dieper hakken voor die luidsprekers zou ook kunnen inderdaad. Alhoewel ik niet weet hoeveel liter lucht je luidsprekers "achter het plafond" moeten hebben om goed te functioneren.
Out of the box: luidsprekers (hoog?) in de muur is geen optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 08-07 21:09
2.40 is volgens mij een hele standaard plandhoogte voor verlaagd plafonds op kantoren. Daar heb ik nog nooit ervaren dat het plafond naar mijn idee erg laag is :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik zou eens een binnenhuisarchitect vragen, desnoods voor 2 uur inhuren om over je ideeen te sparren. Die hebben er voor geleerd en wie weet komt hij/zij met een briljant idee. Snap je wens wel, en je ziet steeds meer dat je met bezoek aan de eettafel zit en dat de zithoek echt ingericht is op TV kijken en relaxen.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 08-07 17:11

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

raze88 schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 15:18:
[...]

Het plafond in de woonkamer welke verlaagd zou kunnen worden is nu van beton. Hier kan nu niets ingebouwd worden. Het geheel zal sowieso opnieuw gestuct gaan worden i.v.m. weg werken van verwarmingsleidingen (aanleg vloerverwarming waardoor leidingen kunnen komen te vervallen)

Lage spots kan, ook opbouw is mogelijk door de bekabeling in de stuclaag weg te werken. Atmos en dan weer niet mogelijk gezien de inbouwdiepte van de speakers.

Ander idee welke er is is om de ruimte om de tv te voorzien van dempingsmateriaal (akupanel) en deze houten latten van boven af uit te lichten. Ook hiervoor zou iets aan ruimte nodig zijn om de ledstrip weg te werken. Dit zal enkele cm's zijn.

Idee:
[Afbeelding]
Bij ons is net het plan om het dubbel plafond eruit te gaan slopen in de woonkamer.. Het maakt de ruimte zo veel kleiner. Ter referentie, onze woonkamer is ongeveer 60m2, plafond is 2.40 hoog. De rest is gestuct en 2.65 hoog... Dat scheelt nogal. 15 kuub om precies te zijn.

Nu is het bij ons ook wat overdreven verlaagd, maar ja jaren '80 spotjes hadden nog ruimte nodig natuurlijk.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
ybos schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 09:04:
2.40 is volgens mij een hele standaard plandhoogte voor verlaagd plafonds op kantoren. Daar heb ik nog nooit ervaren dat het plafond naar mijn idee erg laag is :?
Kantoren hebben meestal 3 meter plafondhoogte. 2.40 meter was standaard voordat het bouwbesluit het heeft verhoogd naar 2.60 meter.
Pagina: 1