Hoofdschakelaar toevoegen in groepenkast?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JVE_18
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 30-10-2024
Beste Tweakers,

Op dit moment wordt de elektra voorbereid voor mijn nieuwe keuken, maar ik heb mijn twijfels of dit goed gaat.

De situatie
Het betreft een woning die is opgeleverd eind 2005/begin 2006. De groepenkast bestond uit 4 groepen, en twee aardlekschakelaars. Nu wilden wij meer groepen hebben, en ik heb de elektricien toen gevraagd om een uitbreiding te doen. Hij gaf aan dat dit prima ging met de bestaande groepenkast. Er zijn toen groepen bijgevoegd (Zie foto)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UbBN1o0pn6cAtvqG-A1BI1KMWjY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FrSQmZS2FixA2YtM5KSlyuEH.jpg?f=fotoalbum_large

Nu ben ik een leek op dit gebied, maar probeer ik zelf toch redelijk bij te houden wat er gebeurt. Zodoende zit ik nu met de vraag of mijn meterkast niet gewoon had moeten worden vervangen, aangezien er geen hoofschakelaar op zit en dit volgens mij wel noodzakelijk is volgens de laatste norm? Zoja, dan ga ik dit natuurlijk zo snel mogelijk regelen..

Dank alvast voor de hulp!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mike2k
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11-05 22:10

Mike2k

Zone grote vuurbal jonge! BAM!

In nieuwe groepenkasten ja, bij uitbreiding niet perse...

You definitely rate about a 9.0 on my weird-shit-o-meter
Chuck Norris doesn't dial the wrong number. You answer the wrong phone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JVE_18
@Mike2k Hoezo niet persé bij uitbreiding? Ik las dat het toevoegen van nieuwe groepen als een 'ingrijpende verandering' wordt gezien, en dan dus een hoofdschakelaar nodig is. Waar loopt mijn redenatie scheef?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Paul-
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:38
Zit er geen hoofdschakelaar onder de groepenkast? Kun je een foto plaatsen waarop ook alles onder de groepenkast zichtbaar is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JVE_18
@-Paul- Zie hier een foto van de volledige kast:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EHtVLGacEUAaX31fLpudZDWN84Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vqZIVPcAPAqTWADvAtzbsUuJ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:11

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Bij een ingrijpende aanpassing aan je groepenkast is het verplicht om tegenwoordig een hoofdschakelaar te laten plaatsen.

Ik heb laatst wat aanpassingen laten doen (aarlekschakelaar vervangen, en mijn groepen wat beter laten verdelen over de fases), en toen is meteen een nieuwe hoofdschakelaar geplaatst.

Qua veiligheid maakt het verder niks uit. Het is handig om je kast even compleet spanningsloos te maken als je wat aan je automaten aangepast wilt hebben. Meer niet...

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donderpoes
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 11-05 23:09
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HVsp25Gp-45v2vSze0I-zN1a2lc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nROMRmlbUfa9geTxwxLn2fk0.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn meterkast is onlangs verplaatst en geheel vernieuwd. Ik heb een ABB kast, met een losse hoofdschakelaar module. Als je je huidige groepenkast los maakt en hem omhoog zet kan je ook een hoofdschakelaar module ertussen zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:53

Haan

dotnetter

@JVE_18 kan je ook een foto plaatsen van de groepenkast met het deksel er af? Het lijkt me dat je onder de groepen ruimte moet hebben voor nog een rij groepen, als dat zo is hoef je niet direct alles te vervangen.

Kater? Eerst water, de rest komt later

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike2k

Mike2k

Question Mark schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 13:06:
Bij een ingrijpende aanpassing aan je groepenkast is het verplicht om tegenwoordig een hoofdschakelaar te laten plaatsen.

Ik heb laatst wat aanpassingen laten doen (aarlekschakelaar vervangen, en mijn groepen wat beter laten verdelen over de fases), en toen is meteen een nieuwe hoofdschakelaar geplaatst.

Qua veiligheid maakt het verder niks uit. Het is handig om je kast even compleet spanningsloos te maken als je wat aan je automaten aangepast wilt hebben. Meer niet...
Voor de kosten hoef je het niet te laten, een enkelfase 40A hoofdschakelaar kost slechts een paar tientjes, een uurtje de bekabeling aan laten passen.

De aardlekken worden niet vervangen, er worden enkel een paar groepen bijgezet, in mijn optiek hoef je daarom niet perse een hoofdschakelaar te plaatsen.

Is het handig om te hebben, ja...dat wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:16
Ligt het nou aan mij of heeft deze installatie helemaal geen hoofdzekering zitten voor de meter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18:33
Knielen schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 14:09:
Ligt het nou aan mij of heeft deze installatie helemaal geen hoofdzekering zitten voor de meter?
Jawel, maar die zitten verstopt. Alleen de netbeheerder mag deze openen of iemand met zegelrecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22:58
Knielen schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 14:09:
Mogelijk wel. Dat zullen dan nog smeltzekeringen zijn. Die zitten verstopt achter de onderste kap (onder de meter)
Dat was in ieder geval bij mij wel zo. Die hebben ze recent vervangen voor schakelaar en die zijn wel zichtbaar zoals je op de foto van @Donderpoes ook kan zien (die drie schakelaar vóór de meter)

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:16
@GioStyle @DonJunior Okay, nog nooit gezien zo. Ik heb ook smeltzekeringen, maar dan wel met een doorzichtige afgesloten kap ervoor zodat je visueel kan bepalen of een zekering nog goed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
@JVE_18 Vraag me wel af hoe die monteur dan de groepen erbij heeft gezet. Gewoon onder spanning?
Had een tijdje terug een monteur van de Enexis over de vloer, die kerel ging mijn hoofdzekeringen vervangen. Gewoon onder spanning, zonder beschermende kleding, handschoenen of gezichtsbescherming.
Heb toen toch maar een stapje acheruit gedaan: YouTube: Vlamboog bij laagspanning zonder persoonlijke beschermingsmiddelen

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JVE_18
@Question Mark @Mike2k Dat is dus wat ik al dacht, had dus niet zomaar gemoeten op die manier. Los van het feit of het veel toevoegd aan m'n kast, vind ik het wel zo prettig dat alles gewoon via de regels gebeurt.

@Haan Hier een foto van mijn groepenkast onder de kap

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gSgEpZN0ahh81Tr8vtsaoZv99Mw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BUfMPd90OLRdJtsnLadDDv6c.jpg?f=fotoalbum_large

@DonJunior Was niet aanwezig toen dit is gedaan, dus helaas geen weet van..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
JVE_18 schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 14:46:
[..]

@DonJunior Was niet aanwezig toen dit is gedaan, dus helaas geen weet van..
Zo te zien door de aarlekschakelaar uit te schakelen. Tja, dat kan inderdaad.

Overigens past in deze kast dus geen hoofdschakelaar meer omdat deze zo goed als vol zit. Er zou dan een kast naast moeten of een compleet nieuwe kast in gemoeten en dan was de electricien veel langer bezig geweest.
Anders was het inderdaad waar wat @Mike2k zegt en ben je zo klaar met het plaatsen van een hoofdschakelaar.

*sowieso

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mike2k

Mike2k

DonJunior schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 15:12:
[...]

Zo te zien door de aarlekschakelaar uit te schakelen. Tja, dat kan inderdaad.

Overigens past in deze kast dus geen hoofdschakelaar meer omdat deze zo goed als vol zit. Er zou dan een kast naast moeten of een compleet nieuwe kast in gemoeten en dan was de electricien veel langer bezig geweest.
Anders was het inderdaad waar wat @Mike2k zegt en ben je zo klaar met het plaatsen van een hoofdschakelaar.
Dat is dus waarschijnlijk waarom de electricien het niet heeft gedaan. Het past simpelweg niet in de kast.

[ Voor 29% gewijzigd door Mike2k op 25-05-2021 15:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JVE_18
Duidelijk. Met andere woorden, niet 100% volgens de laatste regels in verband met het ontbreken van een hoofdschakelaar. Echter, gezien het feit dat deze qua veiligheid weinig toevoegt zal de gedachtegang van de electricien zijn geweest dat dit kosten-effectief de beste oplossing is, omdat de kast nu niet vervangen hoeft te worden.

Weet nog niet helemaal of ik blij ben met het feit dat hij die keuze voor mij heeft gemaakt, maar dat is een andere discussie :p Dank voor het meedenken!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DonJunior
Mike2k schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 15:16:
[...]

Dat is dus waarschijnlijk waarom de electricien het niet heeft gedaan. Het past simpelweg niet in de kast.
Klopt, maar daardoor blijft de vraag van TS natuurlijk wel staan.. waarom heeft de electricien destijds niet de kast vervangen (of in ieder geval aangegeven dat te moeten/willen doen) vanwege het plaatsen van een hoofdschakelaar.

*sowieso

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mike2k

Mike2k

JVE_18 schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 15:20:
Duidelijk. Met andere woorden, niet 100% volgens de laatste regels in verband met het ontbreken van een hoofdschakelaar. Echter, gezien het feit dat deze qua veiligheid weinig toevoegt zal de gedachtegang van de electricien zijn geweest dat dit kosten-effectief de beste oplossing is, omdat de kast nu niet vervangen hoeft te worden.

Weet nog niet helemaal of ik blij ben met het feit dat hij die keuze voor mij heeft gemaakt, maar dat is een andere discussie :p Dank voor het meedenken!
DonJunior schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 15:21:
[...]

Klopt, maar daardoor blijft de vraag van TS natuurlijk wel staan.. waarom heeft de electricien destijds niet de kast vervangen (of in ieder geval aangegeven dat te moeten/willen doen) vanwege het plaatsen van een hoofdschakelaar.
Jullie hebben allebei gelijk...ik zou er alleen niet te zwaar aan tillen...
Een hoofdschakelaar is leuk en bij een nieuwe kast verplicht maar in dit geval...het zou echt aardig wat centen extra kosten (denk aan het dubbele)

Je hebt nu namelijk een enkele din kast (1 rail) dit wordt dan een dubbele kast, hoofschakelaar, alle buizen inkorten,aardlekken en groepen overzetten, hele ding opnieuw aansluiten...

Ik snap best dat de elektricien het zo heeft gedaan.

PS. en ohja, hij kon dat niet spanningloos doen want... ;)
Dus je zou het dan opnieuw moeten laten verzegelen...

[ Voor 3% gewijzigd door Mike2k op 25-05-2021 15:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JVE_18
Mike2k schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 15:30:
[...]

[...]

Jullie hebben allebei gelijk...ik zou er alleen niet te zwaar aan tillen...
Een hoofdschakelaar is leuk en bij een nieuwe kast verplicht maar in dit geval...het zou echt aardig wat centen extra kosten (denk aan het dubbele)

Je hebt nu namelijk een enkele din kast (1 rail) dit wordt dan een dubbele kast, hoofschakelaar, alle buizen inkorten,aardlekken en groepen overzetten, hele ding opnieuw aansluiten...

Ik snap best dat de elektricien het zo heeft gedaan.

PS. en ohja, hij kon dat niet spanningloos doen want... ;)
Dus je zou het dan opnieuw moeten laten verzegelen...
Opzich begrijpelijk, maar ik zit straks met een meterkast die niet voldoet aan de normen. Een verzekeraar heeft natuurlijk maling aan de uitleg dat een hoofdschakelaar niet écht nodig is en het anders ook twee x zo duur zou worden..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mike2k

Mike2k

JVE_18 schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 17:03:
[...]

Opzich begrijpelijk, maar ik zit straks met een meterkast die niet voldoet aan de normen. Een verzekeraar heeft natuurlijk maling aan de uitleg dat een hoofdschakelaar niet écht nodig is en het anders ook twee x zo duur zou worden..
Ik denk echt dat je er te zwaar aan tilt. Je installatie voldoet prima aan de voorschriften, je kabels zijn in orde, mooie lusjes aan de bovenkant (dat doe ik ook altijd :P )

Daarnaast zorgt de hoofdschakelaar niet voor extra brandveiligheid of iets dergelijks. Je kan nog steeds de volledige installatie spanningsloos maken door de aardlekken uit te zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:11

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

JVE_18 schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 17:03:
[...]

Dat is niet juist. Er is géén verplichting voor een hoofdschakelaar in een meterkast. Zit hij er niet in, dan voldoet je meterkast nog prima.

Alleen bij een nieuwe meterkast, of bij een ingrijpende wijziging is het verplicht om de kast bij te werken naar de meest recente norm. Had het toen eigenlijk gemoeten? Waarschijnlijk wel? Gaat er een verzekering moeilijk over doen? absoluut niet...

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Pagina: 1