Na lange tijd stof happen heb ik mijn oude PC (AMD Athlon X2 5200+) weer eens aandacht gegeven. Deze crashte continu, maar, uiteindelijk, opgelost door de koelpasta te vernieuwen. Het verbaast me hoe lekker snel dat bakje nog werkt (lijkt toch een stuk vlotter dan al die laptops die daarna volgden...).
Het was een dual boot van Windows XP en Windows 7, maar gezien de end of life status van beide Windows 10 maar geprobeerd te installeren op een nieuwe partitie (het betreft 1 hdd van 500GB). Dat ging wonderwel soepeltjes. Dus toen een werkende triple boot systeem met WinXp, Win7 en Win10. Via Ninite alle nodige apps geinstalleerd en nog steeds alles goed.
Echter, door Windows update begon de partitie van 30GB vol te raken! Ik kreeg er ook een melding van van Windows. Toen via EaseUS Partition Manager wat GBs van de Win7 partitie er af gehaald met de intentie deze aan de Win10 toe te voegen. Na de verplichte reboot begonnen de problemen. Ik krijg wel het multi-boot menu, maar Win10 (winload.exe) en Win7 geven nu een error. Windows XP werkt nog wel;
Win10:
“Herstel
Uw pc/apparaat moet worden hersteld
De toepassing of het besturingssysteem kan niet worden geladen omdat een vereist bestand ontbreekt of fouten bevat.
Bestand: \Windows\system32\winload.exe
Foutcode: 0xc000000d"
Win7:
“Kan Windows niet starten. Dit wordt mogelijk veroorzaakt door een recente hardware- of softwarewijziging. Dit kunt u doen om het probleem op te lossen:
Plaats de Windows-installatieschijf en start uw computer opnieuw op.
Selecteer de taalinstellingen en klik op Volgende
Klik op ‘Uw computer herstellen’.
Status: 0xc000000d
Informatie: Een vereist apparaat is niet aangesloten of niet toegankelijk”
EasyBCD geeft aan:
"There are a total of 3 entries listed in the bootloader.
Default: Oudere versie van Windows
Timeout: 3 seconds
Boot Drive: C:\
Entry #1
Name: Oudere versie van Windows
BCD ID: {ntldr}
Drive: C:\
Bootloader Path: \ntldr
Entry #2
Name: Windows 10
BCD ID: {8a378c6c-bcc4-11eb-be24-f55a5165d372}
Drive: E:\
Bootloader Path: \Windows\system32\winload.exe
Entry #3
Name: Windows 7
BCD ID: {7d27d209-ceb9-11df-bff5-e1fd195336a4}
Drive: D:\
Bootloader Path: \Windows\system32\winload.exe"
Geprobeerd:
- Alle repair en restore opties bieden geen oplossing;
- Win10 opnieuw geinstalleerd, maar dat maakte geen verschil;
- CrystalDiskInfo gaf aan dat de schijf goed was;
- bootrec /fixmbr + bootrec /fixboot in Win7 recovery command prompt maakte geen verschil
- bootrec /fixmbr in Win10 recovery command prompt maakte geen verschil, bootrec /fixboot kon ik niet uitvoeren vanwege "toegang geweigerd"
Ik heb nog geen 'bootrec /rebuildbcd' geprobeerd, maar ik vraag me af of het issue in bootrec zit, of dat het niet puur een Windows corruptie is oid.
Dus de vragen die ik heb:
1.
Kan iemand mij wijzer wat hier nu precies mis is gegaan?
2.
Wat zijn mijn opties nog om het te herstellen?
Het was een dual boot van Windows XP en Windows 7, maar gezien de end of life status van beide Windows 10 maar geprobeerd te installeren op een nieuwe partitie (het betreft 1 hdd van 500GB). Dat ging wonderwel soepeltjes. Dus toen een werkende triple boot systeem met WinXp, Win7 en Win10. Via Ninite alle nodige apps geinstalleerd en nog steeds alles goed.
Echter, door Windows update begon de partitie van 30GB vol te raken! Ik kreeg er ook een melding van van Windows. Toen via EaseUS Partition Manager wat GBs van de Win7 partitie er af gehaald met de intentie deze aan de Win10 toe te voegen. Na de verplichte reboot begonnen de problemen. Ik krijg wel het multi-boot menu, maar Win10 (winload.exe) en Win7 geven nu een error. Windows XP werkt nog wel;
Win10:
“Herstel
Uw pc/apparaat moet worden hersteld
De toepassing of het besturingssysteem kan niet worden geladen omdat een vereist bestand ontbreekt of fouten bevat.
Bestand: \Windows\system32\winload.exe
Foutcode: 0xc000000d"
Win7:
“Kan Windows niet starten. Dit wordt mogelijk veroorzaakt door een recente hardware- of softwarewijziging. Dit kunt u doen om het probleem op te lossen:
Plaats de Windows-installatieschijf en start uw computer opnieuw op.
Selecteer de taalinstellingen en klik op Volgende
Klik op ‘Uw computer herstellen’.
Status: 0xc000000d
Informatie: Een vereist apparaat is niet aangesloten of niet toegankelijk”
EasyBCD geeft aan:
"There are a total of 3 entries listed in the bootloader.
Default: Oudere versie van Windows
Timeout: 3 seconds
Boot Drive: C:\
Entry #1
Name: Oudere versie van Windows
BCD ID: {ntldr}
Drive: C:\
Bootloader Path: \ntldr
Entry #2
Name: Windows 10
BCD ID: {8a378c6c-bcc4-11eb-be24-f55a5165d372}
Drive: E:\
Bootloader Path: \Windows\system32\winload.exe
Entry #3
Name: Windows 7
BCD ID: {7d27d209-ceb9-11df-bff5-e1fd195336a4}
Drive: D:\
Bootloader Path: \Windows\system32\winload.exe"
Geprobeerd:
- Alle repair en restore opties bieden geen oplossing;
- Win10 opnieuw geinstalleerd, maar dat maakte geen verschil;
- CrystalDiskInfo gaf aan dat de schijf goed was;
- bootrec /fixmbr + bootrec /fixboot in Win7 recovery command prompt maakte geen verschil
- bootrec /fixmbr in Win10 recovery command prompt maakte geen verschil, bootrec /fixboot kon ik niet uitvoeren vanwege "toegang geweigerd"
Ik heb nog geen 'bootrec /rebuildbcd' geprobeerd, maar ik vraag me af of het issue in bootrec zit, of dat het niet puur een Windows corruptie is oid.
Dus de vragen die ik heb:
1.
Kan iemand mij wijzer wat hier nu precies mis is gegaan?
2.
Wat zijn mijn opties nog om het te herstellen?