Windows multi-boot issue?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadow_Zero
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 00:58
Na lange tijd stof happen heb ik mijn oude PC (AMD Athlon X2 5200+) weer eens aandacht gegeven. Deze crashte continu, maar, uiteindelijk, opgelost door de koelpasta te vernieuwen. Het verbaast me hoe lekker snel dat bakje nog werkt (lijkt toch een stuk vlotter dan al die laptops die daarna volgden...).

Het was een dual boot van Windows XP en Windows 7, maar gezien de end of life status van beide Windows 10 maar geprobeerd te installeren op een nieuwe partitie (het betreft 1 hdd van 500GB). Dat ging wonderwel soepeltjes. Dus toen een werkende triple boot systeem met WinXp, Win7 en Win10. Via Ninite alle nodige apps geinstalleerd en nog steeds alles goed.

Echter, door Windows update begon de partitie van 30GB vol te raken! Ik kreeg er ook een melding van van Windows. Toen via EaseUS Partition Manager wat GBs van de Win7 partitie er af gehaald met de intentie deze aan de Win10 toe te voegen. Na de verplichte reboot begonnen de problemen. Ik krijg wel het multi-boot menu, maar Win10 (winload.exe) en Win7 geven nu een error. Windows XP werkt nog wel;

Win10:
Herstel
Uw pc/apparaat moet worden hersteld
De toepassing of het besturingssysteem kan niet worden geladen omdat een vereist bestand ontbreekt of fouten bevat.

Bestand: \Windows\system32\winload.exe
Foutcode: 0xc000000d
"

Win7:
Kan Windows niet starten. Dit wordt mogelijk veroorzaakt door een recente hardware- of softwarewijziging. Dit kunt u doen om het probleem op te lossen:
Plaats de Windows-installatieschijf en start uw computer opnieuw op.
Selecteer de taalinstellingen en klik op Volgende
Klik op ‘Uw computer herstellen’.

Status: 0xc000000d
Informatie: Een vereist apparaat is niet aangesloten of niet toegankelijk

EasyBCD geeft aan:
"There are a total of 3 entries listed in the bootloader.

Default: Oudere versie van Windows
Timeout: 3 seconds
Boot Drive: C:\

Entry #1
Name: Oudere versie van Windows
BCD ID: {ntldr}
Drive: C:\
Bootloader Path: \ntldr

Entry #2
Name: Windows 10
BCD ID: {8a378c6c-bcc4-11eb-be24-f55a5165d372}
Drive: E:\
Bootloader Path: \Windows\system32\winload.exe

Entry #3
Name: Windows 7
BCD ID: {7d27d209-ceb9-11df-bff5-e1fd195336a4}
Drive: D:\
"

Geprobeerd:
- Alle repair en restore opties bieden geen oplossing;
- Win10 opnieuw geinstalleerd, maar dat maakte geen verschil;
- CrystalDiskInfo gaf aan dat de schijf goed was;
- bootrec /fixmbr + bootrec /fixboot in Win7 recovery command prompt maakte geen verschil
- bootrec /fixmbr in Win10 recovery command prompt maakte geen verschil, bootrec /fixboot kon ik niet uitvoeren vanwege "toegang geweigerd"

Ik heb nog geen 'bootrec /rebuildbcd' geprobeerd, maar ik vraag me af of het issue in bootrec zit, of dat het niet puur een Windows corruptie is oid.

Dus de vragen die ik heb:
1.
Kan iemand mij wijzer wat hier nu precies mis is gegaan?

2.
Wat zijn mijn opties nog om het te herstellen?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou alle partities verwijderen zodat je er nog slechts eentje hebt. Daar W10 op installeren. Is dat geen idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Zero
Als Windows 10 echt goed werkt, kan Windows 7 er denk ik wel van af. Windows XP houd ik graag aan (mocht ik nog eens m'n oude cd-rom games er in willen gooien of whatever, en m'n dure geluidskaart werkte niet lekker in Windows7:+ ).

Evengoed, kan ik het niet uitstaan dat dit 'zomaar' gebeurt en ik het niet via een simpelere route kan oplossen :/

[ Voor 16% gewijzigd door Shadow_Zero op 27-05-2021 08:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10:15
Multiboot met Windows 10 is vaak problematisch (met de extra boot/recovery partities) is ook mijn ervaring
Waarschijnlijk kloppen BCD verwijzingen naar de juiste partities nu niet meer door de wijzigingen.
Meestal gebruik ik dan een WINPE in combinatie met BootIce om dat weer te herstellen.
Shishtpal Blogspot: A small tutorial for BOOTICE Users
Probeer eerst eens om de partities apart (zonder boot menu) active/bootable te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 09:24
Shadow_Zero schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 12:44:
Als Windows 10 echt goed werkt, kan Windows 7 er denk ik wel van af. Windows XP houd ik graag aan, mocht ik nog eens willen retro gamen of zo (en m'n dure geluidskaart willen gebruiken waar geen post XP drivers voor zijn :+ ).

Evengoed, kan ik het niet uitstaan dat dit 'zomaar' gebeurt en ik het niet via een simpelere route kan oplossen :/
Waarom zo ingewikkeld doen?
De geluidskaart vervangen door een goedkoper nieuw type en XP onder windows 10 via virtualbox draaien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadow_Zero
D-dark schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 13:21:
[...]

Waarom zo ingewikkeld doen?
De geluidskaart vervangen door een goedkoper nieuw type en XP onder windows 10 via virtualbox draaien?
Die had ik natuurlijk moeten zien aankomen ;) Ik kan er een langere discussie van maken, maar dat wordt te off-topic.Dus, vergeet de eerdere zin maar, ik wil graag de werkende Windows XP partitie behouden omdat ik graag de werkende Windows XP partitie wil behouden :)

@The_Doman: Tx! Ik ben er niet bekend mee, maar ik zal eens kijken. Het is zo zuur dat het gewoon werkte. Als de partitie groot genoeg was (of Win10 niet zo belachelijk veel updates nodig had) was ik al happy geweest :'(

EDIT: @The_Doman Hirens Boot cd klinkt wel weer bekend :)
Ik ben nog niet de tip/instructie tegengekomen om de partities apart bootable te maken, zonder boot menu. Via welke route gaat dat?

EDIT2:
Ugh, ik wilde toch nog even die rebuild proberen (https://www.lifewire.com/...he-bcd-in-windows-2624508), Windows 7 zelfde issue, Windows XP niet meer beschikbaar in het boot menu |:(

EDIT3:
Ik had een backup gemaakt van bcd, deze teruggezet en nu Windows XP weer terug (ik wist nog niet dat dat puur op fileniveau zat, dus soort van klein succesje lol )

[ Voor 28% gewijzigd door Shadow_Zero op 26-05-2021 00:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22-09 05:04
Als je bij boot een probleem met een multiboot hebt boot dan van een Windows 7/8/10 installatie medium en kies voor de route van problemen oplossen (ipv installeren) en kies de optie om Windows naar opstartproblemen te laten zoeken. Dat fixt het in de regel.

Als je in Windows met BCD wilt spelen dan is EasyBCD een aanrader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Zero
EricJH schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 01:54:
Als je bij boot een probleem met een multiboot hebt boot dan van een Windows 7/8/10 installatie medium en kies voor de route van problemen oplossen (ipv installeren) en kies de optie om Windows naar opstartproblemen te laten zoeken. Dat fixt het in de regel.

Als je in Windows met BCD wilt spelen dan is EasyBCD een aanrader.
Tx, maar zoals aangegeven (of wellicht heb ik het niet duidelijk beschreven), heb ik alle opties in Windows RE geprobeerd en dat haalde niks uit. Een uittreksel van EasyBCD heb ik ook gegeven, daar blijkt voor mij niks geks uit. Ze staan er alle drie, met een id etc. Ik vraag me af als ik Windows 7 of Windows 10 boot, dat hij het dan van een verkeerde partitie wilt lezen of zo, dat hij winload.exe niet kan vinden (staat gewoon in /system32). Maar dan zit ik maar wat te gissen. Ook nog even met diskpart gekeken:

list disk
-> Disk 0 online 465 GB
select disk 0
list volume
C WinXP
E Data
F Win10
G Win7
D usb stick
L dvd-rom
M dvd-rom

Maar na (nog flink) wat meer googelen lijkt het er toch wel op als Windows Repair of command prompt bootrec het issue niet fixen, dat het dan een kansloze missie wordt...

Frappante is, dat ik de schijf al eens had vervangen voor een 250GB ssd schijf. M'n geheugen laat me in de steek, maar inmiddels had ik hem weer gevonden en geprobeerd, en dat is een dual boot met WinXP en Win7, waarbij Win7 ook een winload.exe error geeft! :o (waarschijnlijk de reden dat ik de oude er weer in had gedaan).
Ook daar hebben Windows Repair en command prompt bootrec geen oplossing geboden.

Het houdt een mens bezig!

EDIT:
Ik weet niet of dit in wezen nu heel veel anders is dan de bootrec commands in Windows RE, maar ik zal deze EasyBCD stappen ook eens proberen: https://neosmart.net/wiki...ering-windows-bootloader/

EDIT2:
De paths tussen EasyBCD en diskpart lijken niet te matchen, wellicht is dat toch wel iets?
EasyBCD:
Entry #2
Name: Windows 10
BCD ID: {8a378c6c-bcc4-11eb-be24-f55a5165d372}
Drive: E:\

Entry #3
Name: Windows 7
BCD ID: {7d27d209-ceb9-11df-bff5-e1fd195336a4}
Drive: D:\
Diskpart:
C WinXP
E Data
F Win10
G Win7

[ Voor 16% gewijzigd door Shadow_Zero op 27-05-2021 09:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10:15
Shadow_Zero schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 13:41:
EDIT: @The_Doman Hirens Boot cd klinkt wel weer bekend :)
Ik ben nog niet de tip/instructie tegengekomen om de partities apart bootable te maken, zonder boot menu. Via welke route gaat dat?
Normaal gesproken kan dat door de betreffende partitie als active te markeren en zorgen dat de benodigde boot bestanden/instellingen daar op aanwezig zijn.
Multibooters.com: Change the Active Partition
Nog wat meer gedetailleerde info over (multi)booten op legacy/MBR systemen:
Multibooters.com: An Illustrated Guide to the Boot Sequence.

Zelf gebruik ik vanwege het "gedoe" eigenlijk geen multiboot systemen.
Wel zo handig om vooraf te proberen/testen in een VM omgeving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22-09 22:22
Ik had na het installeren van Win10 naast Win7 ook een probleem bij het wisselen tussen de 2 versies.
Het bleek dat Win10 de PC niet volledig uitschakelt bij uitzetten van de PC, maar in een soort slaapstand gaat (snel opstarten). Dat veroorzaakte een storing bij Win7, die de schijf ging "repareren".
Daardoor werd Win10 verziekt, die ook weer ging "repareren".

Bij de uitgebreide instellingen energiebeheer in Win10 kan je 'snel opstarten' uitschakelen.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Zero
Van de SSD schijf (WinXP + Win7) heb ik nu de Win7 partitie geformatteerd en Windows 10 geïnstalleerd. Die blijft dezelfde winload.exe error houden. In Windows XP nog wat lopen puzzelen met EasyBCD (alle entries opgeschoond en opnieuw toegevoegd), maar haalt allemaal niks uit helaas.

Ik zat te denken om nog een of andere disk check tool te gebruiken, maar gezien hetzelfde issue met 2 verschillende schijven speelt, verwacht ik niet dat het daar aan ligt.

Ik vond ineens nog een 2TB schijf in huis (geen idee waar die vandaan kwam XD ), ongepartitioneerd, kan ik het daar nog eens van scratch proberen. Maar het blijft een vreemd probleem!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Shadow_Zero schreef op maandag 7 juni 2021 @ 00:20:
... Maar het blijft een vreemd probleem!
Nee hoor, het is helemaal geen vreemd probleem. De oorzaak ligt in wat @JukeboxBill aangeeft: als je windows 10 afsluit houdt die je schijven gelockt om "snel opstarten" te faciliteren. Dat kun je wel ijzerenheinig negeren maar dan blijf je nog heel lang "lopen puzzelen"

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Zero
@Brahiewahiewa (@JukeboxBill) : Gezien het issue al speelde bij de WinXP + Win7 boot, heb ik mijn twijfels dat Windows 10 er specifiek iets mee te maken heeft. Er wordt ook helemaal geen repair uitgevoerd, hij geeft gewoon een
\Windows\system32\winload.exe
Foutcode: 0xc000000d"
En een PC die in een soort slaapstand blijft zonder dat hij stroom heeft...? (schakel stekkerdoos die ik altijd uit zet) Ik weet niet wat de mogelijkheden tegenwoordig zijn, maar dit is een bakkie uit 2008, dat kan ik me niet voorstellen.

[ Voor 4% gewijzigd door Shadow_Zero op 07-06-2021 09:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22-09 22:22
Uit je topic start kan ik niet opmaken dat het probleem al eerder met XP+7 bestond.

En Win10 met een stekkerdoos uitschakelen terwijl de PC in slaapstand is, is ook funest. Dan moet Win10 zich ook telkens herstellen bij inschakelen.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Zero
Ah zo. Dus samenvattend, ik begon met de 500GB hdd die er in zat (Win XP + Win 7, werkend), waarbij Win XP + Win 7 + Win 10 het eventjes deden maar na Windows 10 updates de schijf had doen vollopen en ik de Win 7 partitie had verkleind

Nu richt ik me op de 250GB SSD schijf die ik weer vond en wat in principe de primaire schijf is voor deze PC, maar die had al het winload.exe issue (Win XP + Win 7).

Aanvullend, als ik niet in Windows 10 kom, kan ik ook geen instellingen wijzigen. Zoekend op de foutcode in google ben ik nog nergens tegengekomen dat het door een Win10 slaapstand/schijf lock instelling zou komen.

Ik sluit Windows 10 niet met een stekkerdoos af, ik doe dat gewoon via Windows uiteraard. Als die afgesloten is gaat de stekkerdoos uit. Mocht ik Win10 eens aan de praat krijgen zal ik ook naar die instelling kijken, maar ik heb nog moeite voor te stellen dat Win10 ten alle tijden in een slaapstand blijft als je afsluit (en je evt. schade veroorzaakt als je de stroom er af haalt, wth?!)

EDIT:
Nieuwe ontwikkelingen. Ik wilde proberen van de 2TB schijf (waarvan mij pas later te binnen schoot dat deze van m'n Synology NAS was, die hem als defect had bestempeld!) proberen vanaf een schone lei Windows XP en daarna Windows 10 te installeren. Na de Windows XP install kreeg ik echter een "A disk read error occurred". Ik dacht dat het misschien met de RAID drivers te maken had, die ik, meen ik, altijd via F6 bij de Windows XP install handmatig moest toevoegen (geen idee of dat bij de latere iso's ook moet eigenlijk).

Diskette zowaar gevonden, alleen de diskdrive lijkt defect te zijn, en maakt een ontzettend kabaal als ik er een diskette in doe (andere diskettes ook). Wel geprobeerd via WinXP install de A: schijf aan te wijzen voor de RAID drivers, maar die vond hem niet. Volledigheidshalve de diskdrive maar ontkoppeld.

Ik wilde toen de 2TB hdd wat verder onderzoeken, dus de SATA schijf met WinXP+Win10, alleen ik was te laat met WinXP selecteren bij boot, dus ging naar Win10. Hey! Geen error! Hij gaat verder met de install!

Momenteel met Win10 updates bezig. Dus of een toevalstreffer, of de diskdrive was op een of andere manier de oorzaak, of het feit dat ik met 2 schijven boot (in principe zaten er altijd 2 schijven) heeft het winload.exe issue verholpen :?

[ Voor 41% gewijzigd door Shadow_Zero op 07-06-2021 12:35 ]

Pagina: 1