Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meister Sachs
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 19:29
Hallo iedereen,

Sinds afgelopen weekend ben ik in het bezit van een Sonos Arc en 2 speakers Sonos One SL. Deze heb ik via de eARC-aansluiting op mijn LG CX aangesloten. Tot nu toe ben ik zeer tevreden over het geluid. Zo kijk ik heel af en toe films via de Netflix-app op de tv, klinken prima (hoewel er wat bas mist gedurende b.v. een explosie). Ik game echter vooral, via een ps5.

Voor de CX heb ik de audio-instellingen als volgt ingesteld: Geluidsuitgang HDMI staat op ARC, eARC uiteraard ingeschakeld, Digitaal geluid uit staat op PCM, Audioformaat HDMI-ingang op passthrough. De audio-instellingen van de ps5: Type HDMI-apparaat staat ingesteld op AV-versterker, met het aantal kanalen op 5.1. Ten slotte, audio-indeling staat op PCM. Dit geeft supermooi surround-geluid, geluid dat van achteren moet komen, komt ook daadwerkelijk van achteren.

Het volgende valt mij echter op: zodra ik van content wissel, dus tussen de ps5 en een app op mijn televisie b.v. (YouTube, netflix) worden de audio settings van de tv gewijzigd. Zo staat Audioformaat HDMI-ingang plots op automatisch.

Is dit normaal? Ik ben hier trouwens achter gekomen, doordat ik God of War uitprobeerde nadat ik wat gekeken had via de netflix-app op de CX. Onder de audio-instellingen in de game stond "stereo(-apparaat) gedetecteerd" (iets in die trant).

"Es hört doch jeder nur, was er versteht."

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _jero_813
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 29-05 20:59
Volgens mij verander je de instellingen per inputsignaal en heb je een optie in het menu zitten om de instellingen van de input waar je in zit te kopieren naar alle inputs. Ik weet niet uit mijn hoofd waar die staat maar die heet Apply to all inputs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meister Sachs
Ja, die optie ken ik. Klopt. Maar het is niet zozeer dat ik van input verander toch? Tenminste, betreffende HDMI-ingang. Gamen doe ik via de ps5, voor de rest maak ik gebruik van de apps van de tv zelf (netflix, youtube).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _jero_813
Je gaat van HDMI input naar de input van een app op de tv 😀 Zelfde als je van HDMI 1 naar HDMI 2 gaat bv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meister Sachs
Daar heb je wel gelijk in, ik keek slechts naar HDMI-inputs. Ik ga kijken of ik je advies aangaande audio-instellingen (dus toepassen voor alle inputs) kan vinden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _jero_813
Misschien ben ik in de war, net zelf even gekeken en kan de apply to all inputs wel vinden bij beeld instellingen maar niet bij geluid. Misschien is de gods of war instelling/ps5 toch niet goed ingesteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meister Sachs
Ja, daar was ik dus bang voor. Maar wellicht moet ik nog wat meer testen. Hier en daar op internet lees ik over handshake issues. Het kan natuurlijk ook iets incidenteels zijn geweest. Vanavond heb ik wat heen-en-weer zitten switchen tussen de tv-app youtube en wat games op ps5. Traden geen wijzigingen in mijn audio-instellingen op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meister Sachs
_jero_813 schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 21:01:
Misschien ben ik in de war, net zelf even gekeken en kan de apply to all inputs wel vinden bij beeld instellingen maar niet bij geluid. Misschien is de gods of war instelling/ps5 toch niet goed ingesteld?
Edit: Om nog even te reageren aangaande je specifieke opmerking over GoW/ps5. Nadat ik de audio-instellingen op de tv weer had aangepast, gaf GoW de juiste info weer. Dus juist geen stereo ontdekt. De instellingen op de ps5 waren ook ongewijzigd. Ik heb daarom het vermoeden dat het wellicht zo'n handshake issue is. Maar ja, dat weet ik dus niet zeker. Het is lastig om een oplossing voor iets te vinden, wanneer oorzaken etc. niet helder zijn.

Pagina: 1