Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juriaanvdm
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 09-04 13:17
Beste mede-tweakers,

ik heb de laatste tijd wat problemen met mijn windows 10 computer. mijn scherm zit soms na het opstarten vast op 100 hz (i.p.v. 120hz) op 1080p, of soms op 1280 x 720 60hz. ik kan de resolutie alleen omlaag zetten en niet omhoog.
ik heb een GigaByte RTX 2060 Windforce OC die aangesloten is via displayport naar mijn beeldscherm: BenQ xl2420T.
Moederbord: MSI H310-A Pro
CPU: Intel Core I5-9400F

ik kan dit probleem niet fixen tenzij ik mijn computer opnieuw opstart. kan in Nvidia Control panel geen custom resolutie maken omdat mijn scherm zwart wordt en crashed, moet dan opnieuw opstarten.
oude nvidia driver heeft hetzelfde probleem, hangt dus mogelijk af van de hardware i.p.v. software.
HDMI kabel heeft hetzelfde probleem.
weet iemand die ditzelfde probleem heeft gehad hoe ik dit moet oplossen zonder een nieuwe kaart of beeldscherm te moeten kopen? alvast erg bedankt!

hierond de screenshot van mijn Nvidia Control panel. kan niet 1080P selecteren :-(
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hRNWLBuEHVpE9DtzOghxmApbZ_U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/v8eCDQznxL4Q3IL4ofYLpxkl.png?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 16:20
En wat heb je gedaan om het op te lossen?

Ik kan zo 20 stappen noemen om te troubleshooten...maar voordat ik die allemaal opnoem, lijkt het mij handiger om te zien wat je zelf hebt gedaan.

Maar om je niet volledig aan je lot over te laten...hier een paar van de tips.

1) Nvidia Drivers up2date?
2) Chipset Drivers up2date?
3) Windows Updates up2date?

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juriaanvdm
al mijn drivers zijn up2date volgens Nvidia Geforce en Intel Driver Support Assistent

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gevulde koek
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 29-09-2024
Heb je een ander apparaat waar je je beeldscherm op kan uitproberen? Een laptop of console?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juriaanvdm
nee, ik heb geen beschikking tot een apparaat waarop ik mijn beeldscherm kan aansluiten, mijn laptop heeft geen hdmi/dislplayport of andere port waarop ik een display kan aansluiten.

wel heb ik nog een 2e beeldscherm. waar ik achter ben gekomen is dat als ik in nvidia control panel onder 'set up multiple displays' mijn main beeldscherm uitschakel om mijn 2e beeldscherm(samsung) als main te gebruiken, dat als ik weer terugschakel om mijn BenQ als main te hebben, dat de refresh rate op 100hz vast staat. wel op 1080p.

edit: ik kan nog, als de optie er is dan, 1280 x 768 selecteren op 120hz, hoger kan geen 120, lager wel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uEt1w5d9xywhYc6tcSVGmcAQUVM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Sjd183CUZE3TH3qDFIJ6rJKM.png?f=user_large

[ Voor 22% gewijzigd door Juriaanvdm op 25-05-2021 15:07 . Reden: moest iets toevoegen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juriaanvdm
okay sorry ik weet echt niet meer wat er aan de hand is;
ik heb beide beeldschermen aangesloten, ik zet mijn BenQ beeldscherm uit. (knop op monitor)
mijn 2e beeldscherm (samsung) knippert heel even zwart.
nu ik weer mijn main scherm aandoe, zit ie vast op 60Hz op 1080P
en de color settings van mijn monitor zelf zijn ook gereset. (scherm is donkerder dan normaal en scherpte is anders, ik had dit aangepast bij de settings van mijn monitor zelf met de knopjes op de rand)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oGw417ZIyKcfW5dt8-7Z_DdOYWU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kz16KNtRYPiUsemCZH7kX2Xo.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juriaanvdm
ik kan mijn beeldscherm probleem dus telkens voor laten komen doordat ik eerst via Nvidia control panel mijn BenQ beeldscherm uitschakel en daarna weer inschakel. hierdoor gaat er iets fout waardoor ik geen 120Hz kan selecteren op mijn computer, alleen 100hz.
het probleem zelf ontstaat zonder mijn hulp tijdens het opstarten of het wakker worden uit slaapstand en als ik mijn beeldscherm uit en aan doe.
absurd dat dit gebeurt en ik snap niet hoe.
hopelijk kan iemand mij helpen dit te fixen.

[ Voor 11% gewijzigd door Juriaanvdm op 25-05-2021 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fusi0nking
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 04-06-2024
Drivers al een keer helemaal opnieuw geinstalleerd?

Eerst haal je de latest van de nvidia site(alleen downloaden, nog niet installeren. Plaats deze ergens waar je makkelijk bij kan zoals je bureaublad)
Daarna een grondige uninstall, dit kan je met ddu doen(https://www.guru3d.com/fi...uninstaller-download.html)
Daarna je pc in safe modus opstarten(Start your PC in safe mode in Windows 10) en ddu draaien.
Als dat klaar is en je pc weer opstart kan je de nvidia driver die je gedownload hebt gaan installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juriaanvdm
yep, heb met DDU exact die stappen ondergaan om alles van Nvidia te verwijderen.
ik ben bang dat het meer aan de hardware ligt.
namelijk als ik mijn monitor uit doe en daarna weer aan, is de resolutie veranderd.
toch erg bedankt en als je nog een mogelijke oplossing hebt zou ik die graag lezen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18:22

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Juriaanvdm schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 15:55:
yep, heb met DDU exact die stappen ondergaan om alles van Nvidia te verwijderen.
ik ben bang dat het meer aan de hardware ligt.
namelijk als ik mijn monitor uit doe en daarna weer aan, is de resolutie veranderd.
toch erg bedankt en als je nog een mogelijke oplossing hebt zou ik die graag lezen
Al eens een andere kabel geprobeerd? Of een andere DP-poort op je RTX2060?

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juriaanvdm
ja, verschillende kabels op verschillende DP-poort op mijn videokaart, geen verschil helaas

[ Voor 32% gewijzigd door Juriaanvdm op 25-05-2021 17:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zap_pa
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 30-04 21:27
Is het in Windows goed ingesteld?
Display settings - resolution.
En bij "Advanced display settings" de "Refresh rate".
Mijn ervaring is het eerst goed instellen in Windows en dan pas (in dit geval) Nvidia Control panel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juriaanvdm
ja het is daar allemaal goed ingesteld, maar kan net zo als bij nvidia control panel niet de 120hz selecteren of de resolutie terugzetten naar 1080p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zap_pa
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 30-04 21:27
Inf bestand helpt misschien: https://www.benq.com/en-u...420t/software-driver.html

Anders wat ik zo kan vinden met de BENQ:
https://linustechtips.com...screen-resolution-issues/
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3LgpcGrfjgKRCwJzmZ1CHVTSUq4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fPDQY4EL0Qv9yDzWwNOhkPqb.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juriaanvdm
het lijkt er dus op dat ik mijn BENQ moet vervangen voor een ander beeldscherm. ik wissel morgen mijn beeldscherm uit met een vriend om te kijken of het aan mijn Videokaart/ander component ligt of aan het beeldscherm zelf

heel erg bedankt voor het vinden van die thread

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fusi0nking
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 04-06-2024
Juriaanvdm schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 22:47:
het lijkt er dus op dat ik mijn BENQ moet vervangen voor een ander beeldscherm. ik wissel morgen mijn beeldscherm uit met een vriend om te kijken of het aan mijn Videokaart/ander component ligt of aan het beeldscherm zelf

heel erg bedankt voor het vinden van die thread
Het scherm testen op een andere systeem is wel het best wat je kan doen inderdaad, dan weet je direct waar het probleem ligt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juriaanvdm
Na veel testen en meerdere malen mijn beeldscherm aan en uit doen ben ik tot de conclusie gekomen dat het beeldscherm alleen op mijn computer het niet goed doet. Op mij vriend zijn computer werkt mij beeldscherm top zonder fouten met de resolutie en of de refresh rate.
Nu nog proberen met videokaart verwisselen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juriaanvdm
videokaart op een ander systeem werkt ook foutloos. ook als ik op dat andere systeem mijn beeldscherm gebruikt samen met mijn 2060.
morgen ga ik nog 2 testen doen:
mijn Pc met 2060 aansluiten op een ander beeldscherm dat 1440p 165 Hz van Acer is.
en in mijn systeem een rtx 2080 zetten en dan op mijn BenQ en een keer op zijn Acer proberen,
hiermee ga ik alle mogelijke combinaties na en hoop ik achter het probleem te komen.
Pagina: 1