Verdeling zonnepanelen oost-west voor max. eigen verbruik

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digeroo
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 18-01 22:21
Hallo,
ik kom hier om raad in te winnen over de ideale verdeling van zonnepanelen over de oost- en west-kant van het zadeldak van mijn woning in aanbouw (met bouwpromotor).

Ik heb beslist om 18 zonnepanelen (340Wp) te leggen in plaats van 9.
Om zo een E-peil van 20 of lager te behalen (dit geeft belastingvoordelen in Vlaanderen).

Nu twijfelen we nog over de plaatsing van deze panelen.
Het doel is het eigen verbruik te maximaliseren.

De bouwpromotor neigt ernaar meer zonnepanelen te leggen aan de west kant van het dak omdat volgens haar het verbruik in de voormiddag typisch lager ligt dan in de namiddag.

Ikzelf dacht initieel ze 9 W + 9 O te verdelen, maar zou graag weten of een 12 W + 6 O opstelling beter zou zijn.

In de toekomst is de plaatsing van een airco mogelijk, ik neem aan dat de extra panelen in het westen helpen het extra koelverbruik door de warme namiddagzon op te vangen.

Klopt dit met jullie eigen ervaring of slaat we de bal hier volledig mis?

Nu hoop ik dat jullie raad kunnen geven over de beste verdeling van die 18 panelen over de oost en west kant van het dak.

Voor esthetische redenen:
Het huis dat er aan hangt (halfopen bebouwing) heeft 9 (3x3) panelen op de west kant, 0 op de oost kant van het dak. Dus een opstelling met 3 x ... panelen aan de west kant is preferabel.

[ Voor 4% gewijzigd door digeroo op 25-05-2021 01:41 ]

Beste antwoord (via digeroo op 02-06-2021 18:38)

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:29

Wuursj

want worst is al bezet

Als ik door mijn daggrafiekjes van het verbruik heen ga, zie ik kleine verschillen tussen:
- Dagen met de verwarming aan, dan gebruikt de WP wat meer aan het begin van de dag want nog kouder buiten. Totdat de zon de woonkamer bereikt en dan kan de WP meteen uit. Instaling doet veel.

- Dagen met de verwarming uit. Dan is koken de grootste post en dat doe ik doorgaans einde dag. Vooral in de zomer natuurlijk.

Die kook-piek is er ook op koude dagen met verwarming aan maar in het vroegere voor- en na seizoen is de zon dan toch al zwak rond die tijd en maakt het niet meer veel uit.

Maar het hangt zo erg van je stookgedrag (wel/geen WP, wel/geen nacht verlaging, wel/niet thuiswerken) en huis (heb je instaling en van welke kant).

Ik neig naar 9 oost, 9 west :P

Het weer is ook een interesante. Mijn moeder heeft evenveel panelen als ik maar alles op Oost en ik netjes 50%oost / 50% west. In de maanden maart en april was haar opbrengst veel hoger omdat het weer vaak in de ochtend beter was en het in de loop van de dag betrok. Ik heb het idee dat mei andersom is.

Ik heb eens wat met de SMA tool zitten spelen over een uitbreiding: verticale opstelling op zuid. Dat zou nu de beste manier zijn als het om eigen verbruik gaat omdat het meer doet in de maanden waar ik juist nu tekort kom.

[ Voor 9% gewijzigd door Wuursj op 25-05-2021 14:43 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21:07
Wat zijn de hellingen?
Welke omvormer?

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:29

Wuursj

want worst is al bezet

Als ik door mijn daggrafiekjes van het verbruik heen ga, zie ik kleine verschillen tussen:
- Dagen met de verwarming aan, dan gebruikt de WP wat meer aan het begin van de dag want nog kouder buiten. Totdat de zon de woonkamer bereikt en dan kan de WP meteen uit. Instaling doet veel.

- Dagen met de verwarming uit. Dan is koken de grootste post en dat doe ik doorgaans einde dag. Vooral in de zomer natuurlijk.

Die kook-piek is er ook op koude dagen met verwarming aan maar in het vroegere voor- en na seizoen is de zon dan toch al zwak rond die tijd en maakt het niet meer veel uit.

Maar het hangt zo erg van je stookgedrag (wel/geen WP, wel/geen nacht verlaging, wel/niet thuiswerken) en huis (heb je instaling en van welke kant).

Ik neig naar 9 oost, 9 west :P

Het weer is ook een interesante. Mijn moeder heeft evenveel panelen als ik maar alles op Oost en ik netjes 50%oost / 50% west. In de maanden maart en april was haar opbrengst veel hoger omdat het weer vaak in de ochtend beter was en het in de loop van de dag betrok. Ik heb het idee dat mei andersom is.

Ik heb eens wat met de SMA tool zitten spelen over een uitbreiding: verticale opstelling op zuid. Dat zou nu de beste manier zijn als het om eigen verbruik gaat omdat het meer doet in de maanden waar ik juist nu tekort kom.

[ Voor 9% gewijzigd door Wuursj op 25-05-2021 14:43 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cwrm63
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 21:49
Mijn panelen worden 7 juni eindelijk op mijn dak gelegd. 6 oost en 6 west (12x 380 Wp) En apart voor de wasmachine en droger nog 5 x 380 WP op mijn aanbouw. Zoveel mogelijk direct gebruik gaan maken van de opgewekte energie en kijken of ik ermee uitkom. Zeker met het oog op de toekomst!

[ Voor 6% gewijzigd door cwrm63 op 25-05-2021 20:05 ]

PV Output - Rijnsaterwoude, 6x 380 Oost, 6x 380 West, 5x 380 West. Totaal 6460Wp